You are currently viewing Όταν οι Αρχιερείς στέλνουν εξώδικα

Όταν οι Αρχιερείς στέλνουν εξώδικα

  • Reading time:1 mins read
✔️Το εξώδικο  του Σεβ. Μεσσηνίας στη «δημοκρατία» και τα περίεργα αντανακλαστικά μας 
 
Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Στην εποχή της σύγχυσης και της αμφισβήτησης θεμελιωδών στοιχείων της πίστεώς μας που ζούμε, αναμέναμε ως ποίμνιο, από την Διοικούσα Εκκλησία, από τους ποιμένες μας εκτός απο την ενότητα και την ενιαία γραμμή στα ανακύψαντα προβλήματα και περισσότερη σοβαρότητα. .
Ύστερα από την μεροληπτική στάση της πολιτείας κατά της Εκκλησίας και κυρίως στο θέμα της συνύπαρξης  των πιστών στους χώρους λατρείας που για μας είναι οι εκκλησίες μας , περιμέναμε μία στοιχειώδη αντίδραση από όλους ανεξαιρέτως τους Μητροπολίτες, ή τουλάχιστον μία συμπαράσταση σ’ αυτούς που όρθωσαν( Αρχιερείς και ιερείς) το ανάστημά τους και υπερασπίστηκαν τα όσια και τα ιερά και σύρθηκαν στα Αστυνομικά Τμήματα και θα καθίσουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου.
Και επιθυμούσαμε ή μάλλον είχαμε την απαίτηση – γιατί οχι- η Διοικούσα Εκκλησία να υπερασπιστεί περισσότερο το βαλόμενο πανταχόθεν ποίμνιό της και να κηρύξει πανστρατιά κατά της πολεμικής που δέχθηκε η Εκκλησία, οι πιστοί -και το φρικτότερο- αυτό το Μέγα Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.Δεν θέλαμε να βγουν στους δρόμους και στα καλντερίμια για να διαδηλώσουν για την πίστη μας. Μια στοιχειώδη αντίσταση περιμέναμε. Έναν λόγο που να μας κάνει να νοιώθουμε ότι κρατάμε γερά ως Εκκλησία και δεν είμαστε ένα ασήμαντο παράρτημα του κράτους .
Αλοίμονο!… Πόσο μας έχουν   απογοητεύσει  οι άγιοι Πατέρες μας!
Επιστράτευσαν όλη τους την ρητορική τους τέχνη για να μας πείσουν ότι η τηλεόραση,ή ο ηλεκτρονικός υπολογιστής( αυτά που πριν πενήντα χρόνια ο πολύς Αυγουστίνος Καντιώτης τα θεωρούσε εργαλεία του διαβόλου)  θα «μετέδιδαν» προσωρινά την ευλογία της Εκκλησίας στην… κατ’ οίκον Εκκλησία και όλα τα άλλα,τα ηχηρά παρόμοια που ακούστηκαν κατά την περίοδο της καραντίνας.
Εν τούτοις βρέθηκε Μητροπολίτης  όπου αντέδρασε πάραυτα και… δυναμικά (!), αλλά, φευ, μόνον όταν  έννοιωσε ότι τσαλακώθηκε το προσωπικό του προφίλ. Άλλη μια φορά το έκανε όταν βγήκε να αποστομώσει όλους εμάς «τους εγγύτερα του εκκλησιαστικού γίγνεσθαι»όπως μας απεκάλεσε, γιατί τολμήσαμε να αμφισβητήσουμε τη στάση της Εκκλησίας. Ναι σωστά καταλάβατε  πρόκειται για τον Σεβ. Μεσσηνίας Χρυσόστομο, ο οποίος μας εκπλήσσει κάθε φορά με το εκρηκτικό ταπεραμέντο που διαθέτει.
Αυτή τη φορά διέθεσε χρόνο και μελάνι για να αντικρούσει «συκοφαντίες και ύβρεις» μεν κατ´αυτόν, πικρές δε αλήθειες -που δεν τον τιμούν βέβαια και του χαλούν την εικόνα που χτίζει – για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ.
Και μάλιστα καταφέρθηκε ευθέως   εναντίον της εφημερίδας που τα έγραψε, της «δημοκρατίας», με αποστολή εξώδικου.
Και γιατί παρακαλώ ; Επειδή η εφημερίδα  σε άρθρο της σχολίασε συμπεριφορές και ενέργειές του, που κατά την εφημερίδα  δεν συνάδουν με την αρχιερατική του ιδιότητα .
Μα είναι  δυνατόν ένας Ιεράρχης και μάλιστα φερόμενος ως δελφίνος – κάτι που δεν διαψεύδει ευθέως –  να στέλνει εξώδικα   σε μια εφημερίδα πειδή τον χαρακτήρισε   αλαζόνα (αυτό αποτελεί κρίση και όχι ύβρη) και κοιμάται ήσυχος όταν  αμφισβητείται ευθέως η θεία Κοινωνία που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο  της πίστεως μας.  Δηλαδή το προσωπικό του γόητρο είναι πάνω απο τη Θεία Μετάληψη; Αδυνατώ να το κατανοήσω.
Αν για έναν χαρακτηρισμό που  χαλά την εικόνα μας στέλνονται  εξώδικα για την αμφισβήτηση της ουσίας της πίστεως μας  θα έπρεπε να είχε  ξεσηκώσει πανστρατιά! Αλλά δυστυχώς, πολλές φορές τα εμά είναι ισχυρότερα του εμείς.
«Δει ουν τον επίσκοπον… νηφάλιον, σώφρονα, κόσμιον..διδακτικόν…επιεική…».
Με αυτά τα λόγια ο Απόστολος των Εθνών Παύλος υποδεικνύει στον μαθητή του Τιμόθεο ποιά πρέπει να είναι τα γνωρίσματα του επισκόπου. Και για να θυμίσω και πάλι τον Μακαριστό Μεγάλο Αρχιεπίσκοπο τον   Χριστόδουλό μας ο οποίος έλεγε:
 « Να είστε αυστηροί με τον εαυτό σας και επιεικείς με τους άλλους. Μόνο σε θέματα πίστεως θα είστε ασυμβίβαστοι».
Το εξώδικο του Σεβ.Μεσαηνίας , ο οποίος τυγχάνει και αρχιεπισκοπικός δελφίνος, κατά το δη λεγόμενον, κάθε άλλο παρά αποπνέει τα αρώματα που σημειώνει ο Απ. Παύλος ή έστω αυτά που πίστευε ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος που τον εξέλεξε και τον χειροτόνησε.
Όταν  κάποιος  φορέσει  το αγιασμένο ράσο και η πρόνοια του Θεού τον υψώσει στο ύψιστο της Αρχιερωσύνης υπούργημα ( όπως λέγεται)δεν πρέπει να  λησμονεί  ότι αποδέχθηκε  να γίνει  υπηρέτης  του Θεού και διάκονος  των ανθρώπων.
Δυστυχώς το σύστημα της Εκκλησίας  μας μεταλλάζει τους κληρικούς  μας μετά την
 χειροτονία τους. Ευτυχώς όχι όλους.
Τους περισσότερους, όμως, τους   μετατρέπει, δυστυχώς, σε δημόσιους  λειτουργούς- υψηλόβαθμους κρατικούς υπαλλήλους , οι οποίοι επιθυμούν διακαώς την ανάδειξή  τους σε ακόμη ανώτερα αξιώματα. Είναι τότε που αρχίζει η καριέρα και ξεχνιούνται όλα τα άλλα.
Θα ήταν καλύτερο ο Άγιος Μεσσηνίας, για να διδάξει ως Ακαδημαϊκός που είναι  και τους νεώτερους Αρχιερείς να εφαρμόσει αυτά που ως φέρελπις αρχιερεύς είχε πει στον χειροτονητήριο λόγο του «…ελεηθείς κι εγώ μεγάλως υπό του υψίστου Θεού…με σιγή να αποδεχθώ τα Θεόθεν περί εμέ οικονομηθέντα». Και να άφηνε κατά μέρος  τα…νταηλίκια!
Με νταηλίκια δεν γίνεσαι τίποτα. Πολλώ μάλλον  τα νταηλίκια δεν σε βοηθούν  να εκλεγείς  Αρχιεπίσκοπος.
Και το χειρότερο: όταν  σήμερα που  είσαι ένας απο τους 82 φέρεσαι με αυτό τον τρόπο , αργότερα αν είναι  να εκλεγείς Αρχιεπίσκοπος και  θα είσαι ο ένας και ο Πρώτος όλων,  φαντάσου ή μάλλον ας φανταστούμε εμείς οι ίδιοι  πως θα φέρεσαι.
Ιδού το δημοσίευμα της «δημοκρατίας» με το εξώδικο του Σεβ. Μεσσηνίας και την  απάντηση της εφημερίδας: 
 

«Δεν είμαι αλαζών, αλλά… ταπεινός» λέει με εξώδικό του στη «δημοκρατία» (που προκαλεί κατάπληξη και πιθανότατα θα φέρει ποικίλες αντιδράσεις) ο μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος. Ο σεβασμιότατος ενοχλήθηκε από σχόλια της εφημερίδας μας που αφορούν συμπεριφορές και ενέργειές του. Κάνει σαν να μη γνωρίζει ότι αυτές σχολιάζονται με δηκτικό τρόπο σε ορισμένους εκκλησιαστικούς κύκλους. Η «δημοκρατία» μετέφερε απλώς την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που (αν χρειαστεί) φανταζόμαστε αρκετοί θα επιβεβαιώσουν και επωνύμως!

Ο κ. Χρυσόστομος μας ψέγει επίσης επειδή τον εμπλέκουμε στα σενάρια διαδοχής του Αρχιεπισκόπου. Ωστόσο στο εξώδικο που μας απέστειλε δεν διαψεύδει αυτές τις φιλοδοξίες! Κάθε άλλο, αφήνει ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο, συμπληρώνοντας απλά ότι διακατέχεται από «αίσθημα ταπεινότητας και αδελφικότητας». Στο τέλος του κειμένου, αναφερόμενος στη διαδοχολογία, γράφει: «Ελπίζω κάποιοι να μην κρίνουν εξ ιδίων τ’ αλλότρια». Ποιοι κάποιοι; Εμείς πάντως δεν φιλοδοξούμε να γίνουμε Αρχιεπίσκοποι… ούτε μπορούμε. Μήπως ο κ. Χρυσόστομος έστειλε σε εμάς το εξώδικο για να απαντήσει σε άλλους Ιεράρχες; Χωρίς να το καταλάβει, μάλλον μας δικαιώνει επιτιθέμενος σε άλλους μητροπολίτες, που πιθανόν να αποτελούν τις «πηγές» όσων γράφουμε…

Σε κάθε περίπτωση η εφημερίδα μας δεν είχε σκοπό να θίξει τον κ. Χρυσόστομο και τον τιμά ως επίσκοπο. Θα συνεχίσει όμως να επιτελεί το καθήκον της και να σχολιάζει όταν χρειάζεται συμπεριφορές και δηλώσεις, όπως επιβάλλει το δημοσιογραφικό λειτούργημα, μεταφέροντας γνώμες ή ρεπορτάζ για το κλίμα μεταξύ των ανθρώπων της Εκκλησίας. Ο κ. Χρυσόστομος φανταζόμαστε ότι δεν θεωρεί ότι είναι υπεράνω κριτικής ούτε… αναμάρτητος! Θα μπορούσε να μας στείλει τη δική του εκδοχή, που με χαρά θα δημοσιεύαμε. Προτίμησε όμως το απειλητικό εξώδικο! Αυτό σε κάθε περίπτωση δεν φανερώνει ούτε ανεκτικότητα ούτε ταπεινότητα…

Ως προς τις πληροφορίες μας για όσα ανέφερε σε συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου, προφανώς αυτές δεν προέκυψαν από το μυαλό μας, αλλά από σχετική ενημέρωση αυτοπτών μαρτύρων! Ας τους ψάξει εκεί που πρέπει… Στο εξώδικό του αναφέρει ότι «η αντίθετη άποψη, διατυπωμένη πάντοτε με ευγένεια και σεβασμό προς τον συνομιλητή, αποτελεί δι’ εμέ οξυγόνο Δημοκρατίας και Ελευθερίας». Ταυτόχρονα όμως μας απειλεί να μην τολμήσουμε καν να… σχολιάσουμε το εν λόγω εξώδικο! Ωραία άποψη περί δημοκρατίας…

Τέλος, επειδή ο σεβασμιότατος δείχνει να μην αντέχει την κριτική, τον ρωτάμε: Αφού τον αδικήσαμε όπως λέει, γράφοντας ότι μετέχει σε παιχνίδια διαδοχολογίας, γιατί δεν δηλώνει ευθέως ότι ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ για τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο; Αν το πράξει, ευχαρίστως να του ζητήσουμε συγγνώμη. Τελεία και παύλα!

✔️Τι αναφέρει στο εξώδικο ο μητροπολίτης

Αναλυτικά ο μητροπολίτης Μεσσηνίας αναφέρει στο εξώδικο: «…Το εν λόγω δημοσίευμα, υπογεγραμμένο (προφανώς ως ψευδώνυμο) από τον αυτοαποκαλούμενο ως «Μελχισεδέκ» (!!!), βρίθει δυστυχώς ανακριβειών, ψευδολογιών και άκρως υβριστικών, συκοφαντικών και δυσφημιστικών δι’ εμέ αναφορών.

Αρχικώς με παρουσιάζει και εμφανίζει, άνευ οιασδήποτε βεβαίως στοιχειοθετήσεως, ως δήθεν “αλαζόνα και μη ανεχόμενο αντίθετη άποψη”και στη συνέχεια, όπερ και το πλέον δηλητηριώδες, ως το Μητροπολίτη εκείνο που υποτίθεται ότι δημιούργησα προβλήματα στην πρόσφατη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ), η οποία και ασχολήθηκε με τη στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος στα πλαίσια της εξελισσομένης πανδημίας και έτι περαιτέρω επιχείρησα,

ανάλγητος ων, να καρπωθώ προσωπικά οφέλη ενόψει κάποιων αόριστων “μελλοντικών μου

σχεδιασμών”!!! Χαρακτηριστικά εν προκειμένω είναι τα ακόλουθα χωρία του όλου κειμένου, τα οποία τυγχάνουν και άκρως δηλωτικά του ύφους και ήθους αυτού, καθώς και των σκοπιμοτήτων που προσπαθεί να υπηρετήσει:

“…την ώρα που μετράμε νεκρούς… ο Χρυσόστομος πίστεψε πως βρήκε εκείνο το κενό για να ανάψει τον σπινθήρα της διαδοχολογίας του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου».

Ο συντάκτης του κατάπτυστου αυτού κειμένου, με άκρως ειρωνικό και απαράδεκτο ύφος και επιχειρώντας να μου προσάψει οίηση απολύτως ασύμβατη βεβαίως με το σχήμα και το χαρακτήρα μου, μου προσάπτει τη φράση (επί λέξει μεταφορά από το δημοσίευμα) “Λ εγκλίζ σε μουά”, παραφράζοντας γνωστή ρήση Γάλλου μονάρχη για να προκαλέσει τους αντίστοιχους συνειρμούς.

“Για τον Μεσσηνίας όποιος έχει αντίθετη γνώμη δεν έχει δικαίωμα γνώμης, λένε ενοχλημένοι Ιεράρχες”. Προφανώς ποιος είπε, πότε, σε ποιον και τι ακριβώς αποτελούν ανούσιες λεπτομέρειες για το λιβελογράφο.

“Ο Μεσσηνίας ήταν αυτός που έκανε τη ΔΙΣ πολύωρη, μπλόκαρε την απόφαση να είναι κεκλεισμένων των θυρών εξαρχής οι λειτουργίες και προκάλεσε την κυβέρνηση να βγει μπροστά και να αποφασίσει αυτό που θα έπρεπε να αποφασίσει η ΔΙΣ”.

“Εδειξε (αναφέρεται ο συντάκτης στο πρόσωπό μου) συμπεριφορά Πάπα, κάνοντας ξεκάθαρο προς όλους ότι δεν δικαιούνται να ομιλούν”.

“Για τον Μεσσηνίας όποιος έχει αντίθετη γνώμη δεν έχει δικαίωμα γνώμης, λένε ενοχλημένοι Ιεράρχες, συμπεριφέρεται στην Εκκλησία ωσάν να είναι ένα σωματείο, ένα τσιφλίκι”.

Από όλα τα ανωτέρω καθίσταται απολύτως σαφές ότι πρόκειται για κατάπτυστο κείμενο, εμπεριέχον αποκλειστικά και μόνο ψευδολογίες, αποκυήματα νοσηρής φαντασίας τα οποία και προδήλως ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Αποκλειστικός σκοπός δε του δημοσιεύματος είναι να με προσβάλει και μειώσει ως άνθρωπο και Ιεράρχη προσάπτοντας εις εμέ χαρακτηριστικά εντελώς ξένα με το χαρακτήρα μου και εφευρίσκοντας “γεγονότα”προερχόμενα και αρμόζοντα σε χαλκεία που αρέσκονται σε ανάλογα λιβελογραφήματα.

Από την πλευρά μου, και ας μου συγχωρηθεί η χρήση του 1ου ενικού, ουδεμία σχέση είχα ή έχω με την υιοθέτηση αλαζονικών συμπεριφορών, τις οποίες θεωρώ εντελώς ασύμβατες με την προσήνεια, ανεκτικότητα και αγάπη που χαρακτηρίζουν την Εκκλησιαστική ζωή και τους οιασδήποτε βαθμίδας Λειτουργούς της. Η αντίθετη άποψη, διατυπωμένη πάντοτε με ευγένεια και σεβασμό προς το συνομιλητή, αποτελεί δι’ εμέ οξυγόνο Δημοκρατίας και Ελευθερίας, όπως και αφορμή για έναν καλόπιστο και εποικοδομητικό διάλογο. Αλλοίμονο στην “ομοφωνία των νεκροταφείων” που ιστορικά συνάντησε η ανθρωπότητα σε άλλους χώρους και καθεστώτα και όχι βεβαίως σε ένα φάρο αγάπης, αδελφικότητας και ελευθερίας όπως η Εκκλησία μας.

Σε ό,τι αφορά στην τρέχουσα και αναμφίβολα πρωτοφανή υγειονομική κρίση, η Εκκλησία της Ελλάδος, με αίσθημα ευθύνης έναντι του ποιμνίου, έλαβε δύσκολες όσο και αναγκαίες αποφάσεις σε συνεργασία πάντοτε με την πολιτεία. Ανήκω σε εκείνους που με νηφαλιότητα και σεβόμενος τόσο την κρισιμότητα των περιστάσεων όσο βεβαίως και την Εκκλησιαστική μας Παράδοση και Κανονικότητα συνέβαλα, ελπίζω εποικοδομητικά, στην ανάδειξη όλων των πτυχών του ευαίσθητου αυτού ζητήματος το οποίο η Εκκλησία μας αντιμετώπισε με ιδιαίτερη σωφροσύνη και υπευθυνότητα. Τα περί του αντιθέτου αναφερόμενα και ιδίως υπονοούμενα στο εν λόγω δημοσίευμα αποτελούν απαράδεκτη διαστρέβλωση της πραγματικότητας και τίποτε πέραν αυτού.

Τέλος η αναφορά στην εκμετάλλευση της συγκυρίας ενόψει “μελλοντικών επιδιώξεων” πέραν του ότι αποτελεί εκ μέρους του ανωνύμου συντάκτη έλλειψη στοιχειώδους σεβασμού στην ηγεσία της Ιεραρχίας ουδεμία σχέση έχει με τη μοναδική επιδίωξή μου η οποία και αυτονοήτως συνίσταται στην υπηρέτηση της Εκκλησίας και του ποιμνίου της με αίσθημα ταπεινότητας και αδελφικότητας. Ελπίζω κάποιοι να μην κρίνουν εξ ιδίων τ’ αλλότρια».