You are currently viewing “Καγώ εάν υψωθώ εκ της γής ,πάντας ελκύσω προς εμαυτό”( Ιωαν.12,32).

“Καγώ εάν υψωθώ εκ της γής ,πάντας ελκύσω προς εμαυτό”( Ιωαν.12,32).

  • Reading time:1 mins read

Του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Μπένου- Πρωτοσυγκέλλου Ι.Μ.Ελευθερουπόλεως

Από μικρό παιδί μου έχει αποτυπωθεί αυτή εικόνα η οποία αποτελεί θαυμάσια και εκφραστικώτατη γραφική παράσταση πολλών αληθειών του Ευαγγελίου, οι οποίες σχετίζονται με το Σταυρό του Κυρίου και τους ανθρώπους.
Ποιος από όσους μελετούν την αγία πίστη μας και το έργο του Ιησού Χριστού βλέποντας προσεκτικά αυτήν την εικόνα δεν αναλογίζεται την προφητεία Του «καγώ εάν υψωθώ εκ της γης πάντας ελκύσω προς εμαυτό»; (Ιωαν. 12,32). Στην εικόνα με τις διάφορες μορφές των ανθρώπων, που συνωθούνται στην αγκαλιά Του, επιβεβαιώνεται η αλήθεια της προφητείας Του: Μετά την Σταυρική Του Θυσία όχι δώδεκα πλέον και εκατό μαθητές Του, αλλά άπειρα πλήθη ανθρώπων θα πιστεύσουν στο Ευαγγέλιο Του και θα αποτελέσουν το «μυστικό Σώμα», που είναι η Αγία Του Εκκλησία. Θαύμα μοναδικό της πίστεώς μας! Συνήθως ένας ηγέτης χάνει τους οπαδούς του και τους μαθητές του, όταν αποθνήσκει. Ποιος ηγέτης αποκτά οπαδούς μετά τον θάνατο του και μάλιστα στην θαυμαστή έκταση και αριθμό, που συνέβη με του Εσταυρωμένου;
Η μοναδική αυτή εικόνα θυμίζει εκείνο το λόγο του Αποστόλου Παύλου, που λέγει: «ος πάντα ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν» (Α΄ Τιμ. 2,4). Η ποικιλία των μορφών που απεικονίζονται στην αγκαλιά του Εσταυρωμένου θέλει να δείξει, ότι τα μέλη της Εκκλησίας Του δεν είναι από ένα έθνος και λαό, αλλά από πολλά έθνη και λαούς. Ενώ στην αρχή το Ευαγγέλιο και η σωτηρία ήταν προορισμένα για το Ισραήλ, κατόπιν φανερώθηκε με ποικίλους τρόπους από το Άγιο Πνεύμα στους Αποστόλους, ότι η σωτηρία που επαγγέλλεται το Ευαγγέλιο είναι για όλα τα έθνη, για κάθε άνθρωπο. Όπως και έγινε με δεξιό όργανο και κατάλληλο της Θείας Πρόνοιας, τον Απόστολο Παύλο. Από όλους τους λαούς της γης θα κληθούν στη Χάρη της Σωτηρίας και ως χριστιανοί θα συνενωθούν στο Σώμα της Εκκλησίας.
Επίσης βλέποντας τις ανθρώπινες μορφές σε αυτή την εικόνα να είναι απλωμένες στο πανάχραντο Σώμα του Εσταυρωμένου υπενθυμίζει και τα δύο Μεγάλα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, το Βάπτισμα και τη Θεία Ευχαριστία. Από την άχραντη πλευρά του Κυρίου έρρευσε αίμα και ύδωρ. Από αυτό το Αίμα και το Ύδωρ υφίσταται, τρέφεται και ζωοποιείται η Αγία Εκκλησία. Με το ύδωρ του Βαπτίσματος καθαρίζεται η ψυχή του ανθρώπου και με το Σώμα και το Αίμα της Θείας Ευχαριστίας τρέφεται και ενδυναμώνεται.
Παρατηρώντας την εικόνα αυτή βλέπουμε να αποτυπόνεται εκείνος ο στίχος από την Γ΄ Ωδή του Κανόνος του Όρθρου του Μεγάλου Σαββάτου: «Κύματι θαλάσσης» που λέγει «ήπλωσας τας παλάμας και ήνωσας τα το πριν διεστώτα». Δηλαδή Κύριε άπλωσες τις παλάμες Σου επάνω στο Σταυρό και ένωσες τους ανθρώπους από όσα πριν τους εχώριζαν.
Ένα προσεκτικό βλέμμα στην εικόνα μας δείχνει όσα χώριζαν πριν το Σταυρό τους ανθρώπους. Το φύλο, η φυλή, το χρώμα του δέρματος, η ηλικία, η μόρφωση, η κοινωνική θέση, το επάγγελμα…
Τώρα, εν Χριστώ Ιησού, μέσα στην Εκκλησία, δεν υπάρχει ούτε άρσεν, ούτε θήλυ, ούτε επίσημος, ούτε άσημος, ούτε μορφωμένος, ούτε αγράμματος, ούτε βάρβαρος, ούτε πολιτισμένος…
Η πίστη στο Χριστό και η αγάπη έφεραν μια μυστηριώδη ισότητα στην αγκαλιά του Χριστού, στην σκιά του Σταυρού.