Του π. Ηλία Μάκου
Ο γάμος ομόφυλου ζευγαριού (δύο γυναίκες) στο δημαρχείο Τιράνων στις 19 Μαΐου, προκάλεσε την αντίδραση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας.
Επανέλαβε τη θέση, που είχε διατυπώσει με αφορμή την ψήφιση στην Ελλάδα του νόμου αναγνώρισης του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, ενώ εκπρόσωποί της εμφανίστηκαν στα αλβανικά ΜΜΕ εναντιώμενοι στην πράξη, τονίζοντας ότι:
“Η διαιώνιση της ανθρωπότητας έχει βασιστεί στην ύπαρξη δύο φύλων και στην ένωσή τους. Κανένας πολιτισμός, θρησκεία ή νομικό σύστημα (Σολώνι, Πλάτωνας κλπ. ) δεν έχει θεσμοθετήσει τη συμβίωση ομοφυλοφίλων ως γάμο. Το αφύσικο δεν καθίσταται φυσικό με νομικά διατάγματα. Μάλλον, ένας τέτοιος νόμος προσβάλλει τη δημιουργία. Δεν είναι κοινωνική πρόοδος, αλλά σύγκρουση με τη φυσική τάξη, αντισυμβατική. Η Εκκλησία είναι υποχρεωμένη να διατυπώνει με σαφήνεια την έννοια και την αξία του γάμου, τη σημασία της οικογένειας και της τεκνοθεσίας, σύμφωνα με τα ιερά κείμενά της και την αιώνων παράδοσή της (όπως αναφέρεται στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Κρήτη το 2016 .
“ΓΙΟΡΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ”
Εξάλλου ο Μητροπολίτης Κορυτσάς Ιωάννης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας με τίτλο «Γιορτάζοντας την Οικογένεια», όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι της Ρωμαιοκαθολικών και των Ευαγγελικών, σε μήνυμά του τόνισε ότι η “Ορθοδοξία διδάσκει πως μια υγιής οικογένεια χτίζεται πάνω στην ιερότητα του γάμου. Στη διδασκαλία της επιβεβαιώνει, χωρίς καμία ισοδυναμία, την ιερότητα του γάμου, ως ένα αδιαμφισβήτητο και αναμφισβήτητο θεμελιώδες δόγμα. Η ελεύθερη ένωση, μεταξύ άντρα και γυναίκας είναι προϋπόθεση για γάμο και ο γάμος, είναι το θεμέλιο και η καρδιά της οικογένειας. Θεωρείται ο αρχαιότερος θεσμός του θείου δικαίου γιατί ιδρύθηκε την ίδια στιγμή με τη δημιουργία των πρώτων ανθρώπων. Ο Θεός καθιέρωσε τον γάμο, ως διαθήκη μεταξύ άνδρα και γυναίκας και τον ευλόγησε, δίνοντάς του έναν ιερό χαρακτήρα. Ο γάμος δεν απλώς ένας συμβατικός φυσικός δεσμός, για να εξασφαλίσει τη συνέχεια της ζωής της ανθρώπινης κατάστασης, αλλά και μια πνευματική ένωση, πάνω στην οποία μπορεί να οικοδομηθεί ο ιερός θεσμός της οικογένειας”.
Και πρόσθεσε: “Ο σύγχρονος πολιτισμός σήμερα βρίσκεται σε βαθιά κρίση όσον αφορά τον γάμο και την οικογένεια. Στις σημερινές μεταμοντέρνες κοινωνίες η οικογένεια, βασισμένη σε θεϊκές και ανθρώπινες αξίες, αισθάνεται ότι κινδυνεύει από προσπάθειες νομιμοποίησης των αφύσικων σχέσεων. Πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου ότι ο γάμος και η οικογένεια είναι ευλογημένα απόν το Θεό και ως θεϊκοί θεσμοί δεν είναι ανοιχτοί στην ανθρώπινη αλλαγή και παρέκκλιση”.
Επεσήμανε ακόμη ότι: “Η σημερινή κοινωνία πρέπει να ανακαλύψει ξανά και να επαναφέρει στη ζωή της τις αναφαίρετες αξίες του γάμου και της οικογένειας. Επειδή συμβαίνει συχνά, στο όνομα της ελευθερίας και της προόδου, έχουν καταστραφεί παραδοσιακές αξίες και δεσμοί, βλάπτοντας σοβαρά την οικογένεια, τον γάμο και τον ίδιο τον άνθρωπο. Η διατήρηση των αξιών δεν σημαίνει να είναι ενάντια στην ελευθερία και την πρόοδο, αλλά μάλλον, σημαίνει διασφάλιση της αληθινής ελευθερίας και προόδου της απαραίτητης βάσης της, χωρίς την οποία, όλα θα οδηγήσουν σε υποβάθμιση και καταστροφή”.
Κατέληξε λέγοντας ότι “η πίστη στον Θεό είναι εγγύηση για τη διατήρηση των ζωτικών αξιών για την ανθρωπότητα. Τα περίφημο γνωστό σύνθημα χωρίς Θεό, όλα επιτρέπονται, φαίνεται εκπληρωμένο, με όλες τις τραγικές συνέπειες, σε όλες τις οικογένειες και τις κοινωνίες που έχουν βγάλει τον Θεό από τη ζωή τους. Χωρίς έναν φυσιολογικό γάμο, δεν μπορεί κανείς να έχει μια κανονική οικογένεια και χωρίς να έχει μια φυσιολογική οικογένεια, δεν μπορούμε να έχουμε μια φυσιολογική κοινωνία. Ως εκ τούτου, η προστασία της ιερότητας του γάμου ήταν πάντοτε υψίστης σημασίας για την προστασία της οικογένειας”.
Στην εκδήλωση μίλησαν εκ μέρους των Καθολικών η αδελφή Rita Deda, εκ μέρους των Ευαγγελικών ο Sevin Serjani, εκ μέρους της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο π. Grigor Pelushi, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν ο Επίσκοπος Βίλιδος Asti και ο Πάστορας Alesio Sema.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΔΙΕΡΧΕΤΑΙ ΚΡΙΣΗ
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας πάντα παίρνει ξεκάθαρες θέσεις στα κοινωνικά ζητήματα και κυρίως σε θέματα, που αφορούν στην οικογένεια.
Είναι διαπιστωμένο πως η σημερινή οικογένεια διέρχεται μια κρίση, που είναι πολύ σοβαρή και επικίνδυνη, για την υπόστασή της.
Ένα γεγονός, που η πλειοψηφία το αποδέχεται, σαν βλέπει καθημερινά τα δείγματα και τις χειροπιαστές αποδείξεις.
Η Εκκλησία τον γάμο τον έχει ανυψώσει στην τιμή και την αξία του μυστηρίου, ακριβώς για να δείξει πως αυτή η ένωση των δύο ανθρώπων δεν είναι μια ιδιωτική υπόθεση.
Είναι υπόθεση, στην οποία αναμειγνύεται ο Θεός και η Εκκλησία. Τούτο προσδίδει στο γάμο, και κατά συνέπεια στην οικογένεια, ένα υψηλό όχι μόνο περιεχόμενο, αλλά και βάθρο.