You are currently viewing Παραδοξολογίες και αιρετικές μπουρδολογίες στο περιοδικό «Θεολογία»- με την…ανοχή ποίων και γιατί;

Παραδοξολογίες και αιρετικές μπουρδολογίες στο περιοδικό «Θεολογία»- με την…ανοχή ποίων και γιατί;

  • Reading time:1 mins read
🔺Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα 

 

Μας εστάλη φύλλο του περιοδικού της «ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ»- πρόκειται για  μια τριμηνιαία έκδοση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος- όπου δημοσιεύεται κείμενο ενός Αρχιμανδρίτη ονόματι Χριστοδούλου Ταμπακόπουλου.
Δεν τον γνωρίζουμε τον Πανοσιολογιώτατο και ούτε επιθυμούμε να τον γνωρίσουμε.
Το κείμενό του όμως δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Από τα λίγα θεολογικά κολυβογράμματα που γνωρίζουμε ο Γρηγόριος Ακίνδυνος υπήρξε κοινός γνωστός με τον Άγ. Γρηγόριο τον Παλαμά και με τον Βαρλαάμ τον Καλαβρό.
Όταν ξέσπασε η γνωστή σύγκρουση Αγίου Γρηγορίου με τον Βαρλαάμ, ο Ακίνδυνος προσπάθησε να συμβιβάσει τα πράγματα, βρισκόμενος εγγύτερα προς τον Βαρλαάμ όσον αφορά στο θέμα της διακρίσεως θείας ουσίας και ενεργειών, αλλά υποστηρίζοντας από την άλλη την ησυχαστική μέθοδο προσευχής.
Μετά όμως την καταδίκη του Βαρλαάμ Καλαβρού ο Ακίνδυνος, ο οποίος κατά τη διάρκεια της Συνόδου είχε διαφωνήσει ανοιχτά με τον Παλαμά στο θέμα της διάκρισης ενεργειών και ουσίας, αρνήθηκε να υπογράψει τον Συνοδικό Τόμο, αναλαμβάνοντας στην ουσία τον αγώνα κατά του Παλαμά και των ιδεών του. Τότε συγκαλείται νέα Σύνοδος και καταδικάζεται πλέον προσωπικά ο Βαρλαάμ και υποχρεώνει τον Γρηγόριο Ακίνδυνο να υπογράψει την απόφαση υπό την απειλή αφορισμού.
Και έρχεται σήμερα ο εν λόγω Αρχιμανδρίτης να συγγράψει και να δημοσιεύσει με θράσος ένα κείμενο που αποδομεί τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά;

Ο εν λόγω Αρχιμανδρίτης , στο σύντομο κριτικό άρθρο του στην εργασία του καθηγητή Ανδρέα Ζαχαρίου στην «θεολογικώς αποκλίνουσα αντίληψη του Γρηγορίου Ακίνδυνου για τους αγγέλους», δημοσιευμένο στο 91ο τεύχος (4: 2020) του περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, αναφέρει τα εξής (σελ. 259-261).

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, ισχυρίζεται ο αρχιμανδρίτης, οδηγήθηκε σε αίρεση και παραλογισμό(!!!), δεχόμενος μετοχή στις Άκτιστες Ενέργειες του Θεού, αφού οι Άκτιστες Ενέργειες είναι Θεία Φύση. Ταυτίζονται δηλαδή με την Θεία Φύση. Έτσι ο …αιρετικός Παλαμάς, κατά τον π. Ταμπακόπουλο, εισάγει «πολλές Άκτιστες Θεότητες, όσοι και οι θεούμενοι» άνθρωποι και άγγελοι. Βάσει αυτού του συλλογισμού του διερωτάται ο αρχιμανδρίτης: «Αυτό δεν είναι αίρεση, δεν είναι παραλογισμός»; 

Είναι δυνατόν; Πόσο φτηνά επιχειρήματα για ένα τόσο σημαντικό θέμα!! Και πως καταπιάνεται με θέματα που είναι ορατό ότι δεν κατέχει αλλά αυθαιρετεί και μάλιστα με έωλα επιχειρήματα αποκυήματα προφανώς σθεναρής φαντασίας!
Και πού παρακαλώ διαπράττει αυτό  το ανοσιούργημα του; Στο επίσημο όργανο της Ιεράς Συνόδου; Στο περιοδικό «ΘΕΟΛΟΓΙΑ», το οποίο ανέκαθεν δημοσίευε κείμενα πατερικά, δογματικά, θεολογικά, αυθεντικά.
Δεν υπάρχει αλήθεια  έλεγχος; Δεν υπάρχει κριτική επιτροπή που να ελέγχει τι θα δημοσιευτεί  και τι θα τυπωθεί στο περιοδικό ; «Μπάτε σκύλοι αλέστε κι αλεστική μη δώσετε»,κατά που λέει ο λαός μας;
Μήπως υπάρχει κ. Κατσιάρα( που είστε υπεύθυνος) κάποια σκοπιμότητα  η οποία κατευθύνει τα νήματα και χρησιμοποιείται η «ΘΕΟΛΟΓΙΑ» προς τον σκοπό αυτό,  ως μοχλός πίεσης; Ή τελικά χάριν του διαλόγου γίνονται όλα αυτά; Δεν είμαι σίγουρος για το τελευταίο γιατί αυτό δεν είναι διάλογος αλλά αιρετικός δογματισμός για τον οποίο πρέπει να τιμωρηθούν παραδειγματικά οι ένοχοι!
Πολλά τα ερωτήματα, πάντως, που χρήζουν  απαντήσεως.
Μάθαμε ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ασχολήθηκε με το θέμα και αποφασίστηκε να σταλεί ελεγκτική επιστολή προς τους υπευθύνους του περιοδικού με την οποία θα τους εγκαλεί για την ανεπίτρεπτη χαλαρότητα και ανοχή  που επέδειξαν στην δημοσίευση ενός αιρετικού κειμένου.
 Αλλά δεν αρκεί  μόνο αυτό που έκανε η Σύνοδος- αν το έκανε. Πρέπει να εγκαλέσει και τον κληρικό αυτό που είχε το θράσος να θέλει να δημοσιεύσει τις παραδοξολογίες του σε ένα επίσημο όργανο της Εκκλησίας μας που φέρει το βαρύ όνομα «Θεολογία» και να ταράξει τα νεύρα μας.
Το… τελευταίο ερώτημα που θέτουμε είναι: ποιος θα μας απαντήσει για όλα αυτά;