Σήμερα πιο πολύ ενθυμούμαστε τον αείμνηστο Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη με αφορμή την επέτειο από την κοίμηση του (3 Ιανουαρίου 1911). Τον αλησμόνητο ηθογράφο της πατρίδας μας, τον σαγηνευτικό και γλυκύτατο διηγηματογράφο μας. Ο Παπαδιαμάντης ανήκει σε όλους. Όχι μόνο στον κόσμο της τέχνης του λόγου. Ανήκει και στο Έθνος μας και στην Εκκλησία μας.
Με το έξοχο λογοτεχνικό του τάλαντο, και προπάντων την αγνή χριστιανική του καρδιά, ζωγράφισε σε θαυμάσιους, αθάνατους πίνακες, τα γνήσια ήθη και έθιμα της πατρίδας μας. Με την θερμή δε και ακλόνητη πίστη του στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας συνδυασμένη με την έξοχη τέχνη του ανέδειξε σε τερπνές ιστορίες τα μεγαλεία της, ώστε μερικοί στοχαστές του καιρού μας, συνδεδεμένοι ακόμη με την Εκκλησία μας, να τον θεωρούν, τολμηρά βέβαια, τον μεγαλύτερο θεολόγο των νεωτέρων χρόνων για την πατρίδα μας. Όπως επίσης και οι πιο θερμοί εραστές του απαράμιλλου έργου του, έφθασαν να προτείνουν ακόμα και την αγιοποίηση του, κάτι πού σίγουρα θα ετάραξε τα όνειρα του ταπεινού Σκιαθίτη στην ουράνια μακαριότητα!
Όσοι μελετούν τον Παπαδιαμάντη σίγουρα αισθάνονται βαθειά ευγνωμοσύνη στον αοίδιμο συγγραφέα και ανεκτίμητο πνευματικό άνθρωπο. Όπως και στον ομώνυμο ξάδελφο του, τον Αλέξανδρο Μωραιτίδη. Ο Παπαδιαμάντης δεν ήταν μόνο τις μεγάλες γιορτές της πίστεως μας η πιο τερπνή και ψυχωφελή ανάγνωση, αλλά είναι παρών συνεχώς σε όλες τις φάσεις του βίου μας καλός οδηγός και συμπαραστάτης.
Ιδίως σε δύσκολες φάσεις της ζωής υπήρξε και υπάρχει ανεκτίμητος συμπαραστάτης με τον ήρεμο, περίτεχνο, αλλά και αυθόρμητο, γλυκό λόγο του, τον γνήσιο ανθρωπισμό του και την αταλάντευτη θρησκευτική πίστη.
Το ενδιαφέρον για τον πτωχό «επιφυλλιδογράφο» των Αθηνών ούτε ο πανδαμάτωρ χρόνος κατάφερε να ανακόψει. Σχεδόν κάθε χρόνο νέες μελέτες κυκλοφορούν, στις οποίες φιλόλογοι και ιστορικοί της τέχνης ανιχνεύουν με ζήλο πρωτοφανή άγνωστες, θαυμαστές πλευρές και του βίου του και της τέχνης του.
Μακάρι όλοι μας να γευόμαστε από το μέλι του περίτεχνου και σοφού λόγου του και όσοι τον αγάπησαν να συνεχίσουν να εντρυφούν στις ωραίες σελίδες των έργων του.