You are currently viewing Κορίνθου Διονύσιος: Η Εκκλησία είναι σαν «σάκος του μποξ»

Κορίνθου Διονύσιος: Η Εκκλησία είναι σαν «σάκος του μποξ»

  • Reading time:1 mins read

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορίνθου Διονύσιος φιλοξενήθηκε σήμερα στην ΓΙΑΦΚΑ του Σπύρου Χαριτάτου και ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση εφ΄όλης της ύλης.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Για τις επιθέσεις που δέχεται η Εκκλησία

Ο κόσμος ξέρει τί είναι η Εκκλησία, πού είναι και πώς λειτουργεί. Όσοι έχουν όμως αντιρρήσεις ενώ γνωρίζουν, προσποιούνται ότι δεν καταλαβαίνουν και είναι κάτι που μας πικραίνει.

Για όλα κάποιος πρέπει να φταίει και όταν δεν θέλουμε να φταίμε εμείς και οι διάφοροι φορείς του κράτους, φταίει η Εκκλησία.

Πολλές φορές φταίμε κι εμείς με την έννοια ότι ο χαρακτήρας μας, οι δυνατότητές μας για επικοινωνία και ο φόβος μας για την άρνηση ή την απόρριψη του άλλου μάς κάνουν δυσπρόσιτους αλλά το θέμα είναι ότι θέλουν την Εκκλησία όταν την θέλουν και την απορρίπτουν όταν τούς είναι εμπόδιο.

Δίνω λίγη ευθύνη και στον Τύπο.

Όχι γιατί δεν παρουσιάζεται σωστά αλλά ο τρόπος που παρουσιάζεται αφήνει υπαινιγμούς για αμφισβήτηση ή λάθος συμπεράσματα. Υπαινίσσομαι την υπόθεση Βατοπεδίου και πολλές άλλες που δεν είναι αμφισβητήσιμες.

Είναι ένας χώρος που μπορούμε πολύ εύκολα να πολεμήσουμε. Ποιος φταίει; Οι παπάδες φταίνε. Είναι γενικευμένη πρακτική που κάνει τη ζωή μας κόλαση.

Βρίσκεσαι σε ετοιμοπόλεμη κατάσταση και δεν σε κάνει να νιώθεις την άνεση του ποιμενάρχη ώστε να πλησιάσεις τον πιστό, για να τον ηρεμήσεις και να τον αναπαύσεις.

Οι πολιτικοί πάντα έτσι κινούνται. Εγώ λέω πως η Εκκλησία πια και τα στελέχη της, είμαστε ο «σάκος του μποξ» και μάλιστα με χτυπήματα σκληρά και ανοικτίρμονα.

Δεν μπορούμε πια να συνεννοηθούμε. Είναι το διαχρονικό πρόβλημα του προπατορικού. Παρεμβαίνουν στο έργο μας την ώρα που εμείς αγωνιζόμαστε να σηκώσουμε τον σταυρό των πιστών αλλά και των μη πιστών της Εκκλησίας.

Εμείς έχουμε ένα καλό έργο και δεν είχαμε το κλίμα των προσφύγων και των μεταναστών που πέρασαν. Οι κυβερνητικοί παράγοντες μιλούσαν απαξιωτικά για τις ΜΚΟ με αμφισβητήσεις για το πού πήγε η βοήθειά τους.

Εμείς ποτέ δεν κάνουμε αντικυβερνητική πολιτική. Η παρέμβασή μας είναι ανθρωπιστική. Μας ενδιαφέρει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους που είναι θύματα. Ποτέ δεν πήγαμε να ζητήσουμε λόγο. Εμείς λέμε να διασφαλίσουν την ταυτότητα του λαού. Αυτή θα του δώσει ύπαρξη για παρόν και μέλλον. Αν δεν τα κρατήσεις αυτά, από κει και πέρα τί διακυβέρνηση ασκείς;

Το έργο της Εκκλησίας και η αχαριστία της Πολιτείας

Η Εκκλησία είναι αυτή που θα περιθάλψει τις άγαμες μητέρες και παιδιά του μπούλινγκ. Για δείξτε μου ένα Ίδρυμα που να τα κάνει αυτά.

Εμείς δεν αμφισβητήσαμε ποτέ και από κανέναν τη δυνατότητα να κάνει ό,τι θέλει αλλά ούτε να αφαιρέσουν και από εμάς τη δυνατότητα να αγαπάμε και να ενδιαφερόμαστε για τους ανθρώπους.

Δεν την ενδιαφέρει την Πολιτεία πού θα τα βρούμε, απλώς να τα δίνουμε… Αχαριστία της Πολιτείας έναντι της Εκκλησίας που είναι η μητέρα του έθνους. Το να δίνει ο άλλος το «είναι του» και τη ζωή του και αμισθί δεν θα το βρεις παντού.

Από την φύση της η Εκκλησία είναι για να δίνει και να αγαπά χωρίς να παίρνει ανταλλάγματα. Αυτό δίδαξε ο Χριστός και αυτό κάνει. Αυτή είναι η νοοτροπία του παπά.

Ότι θα είναι πρόβατο μέσα στους λύκους και να τρώει και το ξύλο. Είναι πόλεμος στη συνείδησή μας στην ψυχή μας. Δεν υπάρχει ιεράρχης που να μην έχει ζήσει στο πετσί του αντιδράσεις.

Είναι δύσκολο και μεγάλο το έργο (της Εκκλησίας). Καθετί που διακονεί την κοινωνία και τις ανάγκες της επιβάλλεται να ενισχύεται.

Οι ΜΚΟ λαμβάνουν ενισχύσεις ενώ η Εκκλησία δεν έχει έσοδα από κρατικά ή ευρωπαϊκά ταμεία

Έχω την αίσθηση ότι οι ΜΚΟ είναι μεγάλο φάσμα, που απορροφά ένα μεγάλο χρηματικό κεφάλαιο και δεν ξέρω κατά πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της Ευρώπης για την ενίσχυση όσων έχουν ανάγκη.

Η Εκκλησία έχει έναν οργανισμό, την Αποστολή, που έχει περιοριστεί στην επισκοπή και σε μια Ιερά Μητρόπολη.

Οι υπόλοιποι δρούμε αυτοτελώς χωρίς καμία ενίσχυση είτε από κρατικά ή ευρωπαϊκά ταμεία. Καταφέρνουμε μέσω των εθελοντών και όσων διακονούν αμισθί, να συντηρήσουμε τις δομές μας.

Εμείς δεν έχουμε χρηματοδότηση από την Ευρώπη. Στηριζόμαστε στους χριστιανούς μας. Εμείς δεν έχουμε έσοδα.

Υπάρχει μια δομή στην Κόρινθο με 25 άτομα προσωπικό και ανά 15νθήμερο ενισχύει τους ανθρώπους. Ήρθε η κρατική υπηρεσία και μου είπε αν έχω άδεια λειτουργίας για αυτό και εγώ γελάω.

Αντί να λένε δόξα τω Θεώ.. το μεγαλύτερο φιλανθρωπικό έργο το έχει η Εκκλησία.

Έρχονται ΜΚΟ να βάλουν ταμείο στις εκκλησίες Εγώ δεν μπήκα στα πόδια κανενός. Εμείς δεν αμφισβητούμε το έργο τους αλλά έρχονται στην εκκλησία και λένε «βγάλε ένα δίσκο να βοηθήσεις τον δικό μας».

Ξέρετε τί είναι να πάμε να κάνουμε την κηδεία; Που εμείς δεν παίρνουμε λεφτά για αυτό. Έρχονται μετά και βάζουν το ταμείο τους.

Δηλαδή κάνω εγώ την κηδεία και παίρνουν αυτοί τα λεφτά. Το έργο τους είναι περιορισμένο. Δεν μπορώ να βάλω στην ίδια μοίρα τον φυλακισμένο και την καρέτα-καρέτα.

Η Εκκλησία έχει λόγο στα θέματα εθνικής ενότητας

Μπουχτίσαμε να μην υπάρχει εθνική πολιτική. Οι παρεμβάσεις των ιεραρχών «τσούζουν». Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως είναι νέος ιεράρχης που έχει δώσει το «είναι του» στην διακονία του ακριτικού λαού και διακρίνεται γι’ αυτό.

Ζει εκεί, με το μουσουλμανικό στοιχείο. Θα έπρεπε να ερωτάται η τοπική εκκλησία για ζητήματα τέτοιου είδους. Η Εκκλησία έχει λόγο στα θέματα εθνικής ενότητας.

Το Σύνταγμα επιβάλλει ορθόδοξη αγωγή

Οι χριστιανοί θα ήθελαν πολιτικά να «κανακέψουν» την Εκκλησία αλλά άλλοι «ερωτοτροπούν» με τους μουσουλμάνους και το γιατί φαίνεται.

Εμείς δεν θέλουμε αυτοί οι άνθρωποι να επηρεάσουν την νοοτροπία μας και τα στάτους που έχουμε από πλευράς θρησκείας και γλώσσας.

Η Εκκλησία έχει λόγο σε αυτό γιατί διαχρονικά έχει συντελέσει. Εμείς ανά πάσα στιγμή καταφέραμε να έχουμε λόγο ως Εκκλησία.

Το Σύνταγμα κάθε χώρας είναι ο «καταστατικός της χάρτης». Ο «μπούσουλας» που έχει επιλέξει ο λαός για να διοικείται έτσι δεν είναι εύκολη υπόθεση η αλλαγή του.

Ό,τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή είναι αντισυνταγματικό. Γιατί η επικρατούσα θρησκεία των ελλήνων σε σχέση με το Σύνταγμα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση;

Το περιεχόμενο των Θρησκευτικών το ορίζει η Εκκλησία και αυτό είναι ξεκάθαρο. Πρέπει να είναι εγκεκριμένο από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ό,τι διδάσκεται.

Ούτε μπορεί να πει για υποχρέωση ή όχι του μαθήματος. Δεν μπορείς να επιλύεις το θέμα με την πρακτική του «αποφασίζω και διατάζω». Πού είναι ο διάλογος και τα αποτελέσματα του διαλόγου;

Η αναθεώρηση του Συντάγματος

Η αναθεώρηση του Συντάγματος δεν είναι απλό πράγμα και ακόμα δεν ξέρουμε αν είναι αναθεωρητέα τα άρθρα για την Εκκλησία.

Το τί θέλει το Σύνταγμα, το δείχνει η σημαία. Δεν φοβόμαστε τίποτα.

Για τους μισθούς των κληρικών

Μου δίνουν ψευτομισθό. Έρχονται καθημερινά άνθρωποι να μας βοηθήσουν, όσο μεγαλύτερη θέληση έχεις, τόσο περισσότερα χρειάζονται. Για βάλτε κάτω τα 1500 ευρώ που παίρνω έπειτα από 40 χρόνια.

Το Βατοπέδι

Είναι ένα δύσκολο θέμα. Δεν θα ωφελούσε να ασχοληθούμε παραπάνω. Ίσως τα κίνητρα ήταν και πολιτικά.

Η Εκκλησία και η Πολιτεία ήρθαν σε μια διαπραγμάτευση για θέματα που άπτονται του οικονομικού τομέα της ζωής του τόπου και της Εκκλησίας.

Η Μονή Βατοπεδίου κατά τη νομοθεσία και το Σύνταγμά μας είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.

Ασκεί διοίκηση και διαχείριση και μάλιστα πρέπει να το κάνει με τη νομική πιστότητα γιατί άλλος θα πάει για απιστία και συνεπώς αφού θα πάει για απιστία θα κατηγορηθεί, θα δικαστεί κλπ.

Οι διαχειριστές έχουν υποχρέωση να διασφαλίσουν και να κρατήσουν ζωντανό τον οργανισμό.

Από την αρχή είχα αυτή την άποψη όμως ακούγοντας διάφορα που βγήκαν στη συνέχεια, ότι έκανε τούτο ο ηγούμενος, έκανε το άλλο, μέσα μου είχα μια επιφυλακτικότητα αλλά όταν είδα τον ηγούμενο να προφυλακίζεται, σοκαρίστηκα.

Γιατί είπα ότι ενήργησε προκειμένου να εξασφαλίσει τα συμφέροντα του προσώπου του νομικού που εκπροσωπεί.

Όλη αυτή η περιρέουσα ατμόσφαιρα ήρθε να μου ενισχύσει αυτό που είπα και στην αρχή, ότι εμείς οι κληρικοί έτσι ερχόμαστε στον κόσμο αλλά εντάξει, δεν μπορείς να μας συκοφαντείς όταν κάνουμε και τη δουλειά μας.

Βρέθηκε ο ηγούμενος με χρυσόβουλα τα οποία το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αναγνώρισε και υπάρχει και νομολογία. Απεφάνθη και η Δικαιοσύνη.

Έπρεπε να πει ότι τα έχει πριν υπάρξει το ελληνικό κράτος: 200 χρόνια δεν έχουν συμπληρωθεί από τότε που υπάρχει το ελληνικό κράτος και εγώ τα έχω 1200 χρόνια.

Μου τα αναγνώρισαν και οι Τούρκοι και έρχεσαι εσύ να μου πεις ότι δεν μου ανήκουν και να μην κάνω και το νόμιμο να εξασφαλίσω το νομικό πρόσωπο της Μονής;

Είχα αρνητική τοποθέτηση έναντι των προσώπων μέχρι που μπήκαν φυλακή. Όταν επισκέφτηκα τη Μονή και είδα τί έργο επιτελείται και πώς διασώζεται η εθνική κληρονομιά είπα σε τί έφταιξε ο άνθρωπος;

Και στάθηκα κοντά. Δικαιώθηκαν όλοι τελεσίδικα. Τώρα αν ισχυριστεί κάποιος ότι έκανα λάθος, ότι δεν ήταν τυχαίο γιατί έβλεπα να χάνεται περιουσία, τα δέχομαι καλόπιστα, τις απόψεις των επικριτών.

Δεν είμαι ικανοποιημένος από την ενημέρωση του πολίτη. Αν είχαν μείνει στο δημοσιογραφικό μέρος της υπόθεσης δεν θα είχαμε φτάσει εκεί.

Δεν μπορεί να μπαίνει ένας παπάς στη φυλακή. Άσε το θεσμικό όργανο που είναι υποχρεωμένο να αποφασίσει να βγάλει την απόφαση.

Το ζήτημα της έλλειψης ιερέων

Είναι από τότε που άρχισε η κρίση, από το ‘09. Μας δίνουν έναν κληρικό το χρόνο και υπήρξε και χρονιά που δεν τον πήραμε.

Εγώ στη Μητρόπολή Κορίνθου έχω 45 κενά και δεν μπορώ να χειροτονήσω. Ο σκοπός τους είναι να βάλουν λουκέτα σε εκκλησίες. Το περνάνε με όμορφο τρόπο. Δηλαδή ισότητα άρα δεν χρειάζεται ο παπάς.

Διαλύθηκε ο θεσμός του γάμου

Βγάζουν το διαζύγιο για λόγους οικονομικούς αλλά τους πήραν χαμπάρι. Μιλάμε για μπάχαλο. Αν θεωρείται εκμοντερνισμός του κράτους αυτό, από κει και πέρα τα πράγματα είναι για κλάματα.

Με διαχρονικές κυβερνητικές αποφάσεις διαλύθηκε αυτός ο θεσμός. Φτάσαμε να μας λένε «τί σε πειράζει εσένα»; Εμείς απορούμε και αντιδρούμε, περάσαμε ποικίλες φαεινές ιδέες.

Το δημογραφικό δεν το συζητά κανείς, όποιος το θέτει είναι οπισθοδρομικός.

Για τις έμφυλες ταυτότητες

Δεν είμαι ηθικιστής αλλά αγωνιώ με την πραγματικότητα. Έρχεσαι να περάσεις ότι μέσα από τις έμφυλες ταυτότητες είτε με το φουστανάκι είναι είτε με το παντελονάκι είναι είτε με το κολάν είναι, είναι αυτός που είναι;

Χάνονται οι διακριτοί ρόλοι ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα. Ήρθαν στην Κόρινθο κάποιοι και είπαν ότι «όσο εσείς θα γενάτε εμείς θα υπάρχουμε». Δεν είναι έτσι. Είναι και απόρροια του σωλήνα μερικοί.

Τόσες χιλιάδες χρόνια που υπήρχε η ανθρωπότητα, υπήρχαν τέτοιες νομοθεσίες; Δηλαδή όλοι ήμασταν βλάκες και ήρθαν να μας ξυπνήσουν.

Για τα ψυχολογικά προβλήματα που έχουν αποκτήσει οι άνθρωποι λόγω κρίσης

Το θλιβερό είναι ότι δυστυχώς οι «αψυχολόγητοι-ψυχολόγοι» έχουν μπει στη ζωή μας. Εγκληματούν στη ζωή των ανθρώπων. Είναι φυσικό στον άνθρωπο να περνά κρίσεις.

Εμείς πάντα μέσω της εξομολόγησης που είναι απόρρητη και συνδέεται ο πιστός, θέλουμε να περάσει το μήνυμα. Τέτοιου είδους προβλήματα αντιμετωπίζονται με τις αρετές που ο Χριστός διδάσκει.

Σε ζητήματα ψυχιατρικής εγώ είμαι όμως ανίσχυρος. Παραδίδω τον ασθενή στον γιατρό. Γιατί αν αναλάβω εκεί, θα εγκληματίσω. Εμείς διαχειριζόμαστε το πρόβλημα με γυμνάσματα πνευματικά, με διδάγματα του Χριστού.

Για την αύξηση των αυτοκτονιών

Υπάρχει αύξηση αυτών των προβλημάτων. Μην βλέπετε που το συνηθίσαμε και δεν το ανακοινώνουμε. Θα μπορούσε ο άνθρωπος με μια επίσκεψη, μια συζήτηση, να λύσει το πρόβλημα, στο όνομα του Χριστού.

Για το έργο των ιερέων

Έχουμε και θαυματώδεις καταστάσεις, οι ιερείς να προσφέρουν το ψωμί τους και τελικά το ψωμί αυτό να μην τους λείπει. Είμαστε οι άνθρωποι που ζήσαμε 2.000 χρόνια τις πιο πολλές φορές με ανέχειες και είμαστε και αυτάρκεις.

Στο ερώτημα εάν φοβάται κάτι

Πού φτάσαμε και πού θα καταλήξουμε. Αυτό είναι που φοβάμαι. Αγαπήστε ο ένας τον άλλον. Με την αγάπη του Θεού… αυτό θα μας αναστήσει

από Alpha 989