You are currently viewing Ιστορικά παραλειπόμενα εξ αφορμής της χειροτονίας του Καρυουπόλεως Νεκταρίου.

Ιστορικά παραλειπόμενα εξ αφορμής της χειροτονίας του Καρυουπόλεως Νεκταρίου.

  • Reading time:1 mins read

 

🔺Του Σωτήρη Μ. Τζούμα 

Τις σκέψεις αυτές που είχα συμπεριλάβει στο ρεπορτάζ χειροτονίας του Επισκόπου Νεκταρίου με συμβούλευσαν αναγνώστες μας να το αναρτήσω ξεχωριστά διότι το αδικώ.Και κάνω αυτή την αλλαγή γιατί το θεώρησα σωστό.  Και πράγματι  έκανε εντύπωση   η απουσία από τη χειροτονία του  Θεοφ. Επισκόπου Καρυουπόλεως Νεκταρίου, του Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικολάου, δεδομένου ότι ο νεοχειροτονηθείς Επίσκοπος  υπαγόταν μέχρι τώρα  στην Μητρόπολη Μεσογαίας. 

Και ναι  μεν έλαμψε δια της απουσίας του  ο Σεβ. Μεσογαίας,αλλά ο χειροτονούμενος  Θεοφ. Νεκτάριος δεν παρέλειψε να τον μνημονεύσει και να τον ευχαριστήσει με θερμά λόγια.Αξιον και δίκαιον. 

Η απουσία του πάντως αποδεικνύει με έμμεσο τρόπο ότι αυτό που είπε ο Αρχιεπίσκοπος περί αρραγούς ενότητας της Ιεραρχίας, δεν είναι απόλυτο!  … Σίγουρα η απουσία του Σεβ. Μεσογαίας ακόμη και αν είναι αιτιολογημένη κάτι δείχνει γιαυτή την περίφημη ενότητα, το οποίο αργά ή γρήγορα θα φανεί! 

Να υπενθυμίσουμε αυτό που γράψαμε τις ημέρες των εκλογών του Οκτωβρίου, ότι ο Σεβ. Μεσογαίας δεν είχε ποτέ επίσημη ενημέρωση από τον Αρχιεπίσκοπο  για την προαγωγή του υφισταμένου του π. Νεκταρίου, όχι για να πάρει την άδειά του αλλά να τον ενημερώσει εκ των προτέρων, όπως επιβάλλει η δεοντολογία και η Συνοδικότητα με την οποία διοικείται η Εκκλησία μας. Και το περιστατικό αυτό ήλθε και μας θύμισε ένα ανάλογο γεγονός που συνέβη τον Ιανουάριο του 2003, όταν ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αποφάσισε να εκλέξει τον  Γεν. Διευθυντή της Αποστολικής Διακονίας Αρχιμ.Αγαθάγγελο(θέση που κατείχε από το 2001) σε Επίσκοπο,όπως άλλωστε προβλέπεται από τη θέση για τον εκάστοτε Γεν. Διευθυντή της Αποστολικής Διακονίας. Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ο ευγενής και καλόψυχος άνθρωπος,  κάλεσε τον Μητροπολίτη  και Γέροντα του Αγαθαγγέλου, τον  Σεβ. Θηβών Ιερώνυμο και τον ενημέρωσε για την απόφασή του. Και ο Ιερώνυμος  το αποδέχθηκε μεν, αλλά  με βαριά καρδιά δε και έκτοτε δεν το ξεπέρασε ποτέ. Και στην χειροτονία ήταν παρών. Αλλά αμίλητος και αγέλαστος. Όμως είχε συμβεί και κάτι ακόμη πιο παράδοξο  στο οποίο διαχρονικά αποδείχθηκε πως   ήταν ο πρώτος διδάξας. Οι Μητροπολίτες της  δικής του ομάδας που τον ακολουθούσαν τυφλά και εκτελούσαν κάθε επιθυμία του- πάντα του άρεσε να κινείται με την ομάδα του- έριξαν λευκή ψήφο. Ο Αγαθάγγελος εισέπραξε στην εκλογή του 59 ψήφους, 2 ψήφους ο Κύριλλος Μισιακούλης (νυν Κηφισίας) και 1 ψήφο ο Διονύσιος Μάνταλος( νυν Κορίνθου) αλλά  υπήρχαν και 13 λευκά. Ήταν η πρώτη φορά που έκαναν την εμφάνισή τους με αυτό τον ομαδικό τρόπο τα λευκά. Μέχρι τότε ήταν μεμονωμένα και τα έριχναν συγκεκριμένοι Μητροπολίτες. Απο δω και στο εξής το «κίνημα των λευκών» κάνει ισχυρή εμφάνιση και καθιερώνεται.Το ξαναζήσαμε πολύ παραστατικά στην εκλογή του Κορίνθου Διονυσίου το 2006, απο την οποία  ο τότε Θηβών αποχώρησε από την ιεραρχία,πετώντας μάλιστα τα χαρτιά που κρατούσε στο πάτωμα και αφού είχε δώσει γραμμή στους δικούς του να ψηφίσουν λευκό. 

Ο Διονύσιος επι 75 ψηφισάντων  έλαβε 59 ψήφους και είχαμε και εδώ 14 λευκά. Αν δεν φερόταν με αυτό τον τρόπο ο τότε Θηβών και νυν Αρχιεπίσκοπος ο Διονύσιος θα συνέχιζε επάξια την παράδοση των Αρχιγραμματέων,οι οποίοι όταν τίθενται υποψήφιοι σε Μητροπολιτικές έδρες σκοράρουν υψηλά νούμερα και λαμβάνουν  συνήθως πάνω από 70 ψήφους.    

Επιπρόσθετα και με την ευκαιρία αυτή να πω πως προσωπικά αμφισβητώ, μεχρι και αυτή τη στιγμή, ότι  ο τότε Θηβών Ιερώνυμος ψήφισε ο ίδιος  υπέρ της προαγωγής του παιδιού του Αγαθαγγέλου σε Επίσκοπο. Είχε θυμώσει τόσο πολύ επειδή τον προήγαγε ο Χριστόδουλος που μέχρι σήμερα 20 χρόνια από τότε  το κρατά. Αρβανίτικο πείσμα! 

Τραγικές σελίδες, ωστόσο  της νεώτερης εκκλησιαστικής ιστορίας μας. Ως εκ τούτου  ο Αρχιεπίσκοπος να μην αναρωτιέται σήμερα   για τα λευκά ψηφοδέλτια που υπήρχαν στις τελευταίες εκλογές και ψάχνει να βρει αυτούς που τα έρριξαν! Ήταν ο πρώτος διδάξας.Αυτός το ξεκίνησε.  Είχαν καλό δάσκαλο όσοι μιμήθηκαν την δική του τακτική. Καλό θα ήταν να θυμηθεί που απέβλεπε ο ίδιος με την ομάδα του τότε όταν έδινε τη γραμμή για τα λευκά,  για να μπορεί να καταλάβει και να κατανοήσει  αυτούς που πράττουν σήμερα με ανάλογο τρόπο. 

Και να κάνουμε μία ακόμη επισήμανση για ένα άλλο θέμα. Αναφέρομαι  στη θέση που κατέλαβε  ο Σεβ. Φαναρίου στην σειρά των συλλειτουργών του Αρχιερέων κατά την θεία λειτουργία. Ήταν ο τελευταίος. Αλλά όχι ο έσχατος! Και αυτό είναι υποτιμητικό όχι τόσο για το πρόσωπο του Αρχιερέως, όσο για την ίδια την Αρχιερωσύνη του. 

Από τους οκτώ λειτουργούς Ιεράρχες  ο Αγαθάγγελος στα πρεσβεία Αρχιερωσύνης ήταν ο αρχαιότερος και παρά ταύτα πήγε τελευταίος, πίσω ακόμη και από τον χειροτονηθέντα προ ολίγων ημερών Παραμυθίας Σεραπίωνα, αλλά και τον Θήρας Αμφιλόχιο και όλους τους άλλους με το αιτιολογικό ότι είναι τιτουλάριος! Και αυτό γιατί; Εξαιτίας μιας κακής και παράλογης ερμηνείας που δίνει  το γραφείο εθιμοτυπίας της Εκκλησίας  στο θέμα αυτό- οι πληροφορίες λένε ότι  το έκανε κάποτε   για να «τιμωρήσει» προφανώς τον Σεβ. Δωδώνης Χρυσόστομο, τον οποίο ήθελε να τον βάζει πίσω από τους εν ενεργεία αλλά ο ίδιος  τους έγραφε στα παλαιότερα των υποδημάτων του και πήγαινε στην κανονική σειρά του με βάση τα πρεσβεία του και καλά έκανε. Αφού λοιπόν εξέλειπε ο λόγος που πάρθηκε και επιβλήθηκε αυτή η φωτογραφική απόφαση, γιατί δεν επαναφέρουν την κανονική  σειρά με βάση την παράδοση και τα πρεσβεία; Και αυτό να ισχύει για παλαιούς κυρίως Αρχιερείς και όχι για τους χθεσινούς. Και μάλιστα να πούμε ότι καμία άλλη Εκκλησία δεν ακολουθεί αυτή την σειρά αλλά όλοι οι Αρχιερείς- εν ενεργεία, τιτουλάριοι και σχολάζοντες- πηγαίνουν με τα πρεσβεία τους. 

  Και με την ευκαιρία έχω να κάνω μια απλή παρατήρηση. Ο Αρχιεπίσκοπος που τα βλέπει και τα παρατηρεί  όλα με εξονυχιστικό τρόπο δεν είδε ότι  ο Μητροπολίτης Φαναρίου, ο οποίος χειροτονήθηκε το 2003  από τον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο προηγείτο ακόμη και του Σεβ. Λευκάδος αλλά και των υπολοίπων, για να τον επαναφέρει- έστω τιμής ένεκεν-  ο ίδιος στην κανονική του θέση; Ή δεν το κατάλαβε; Αλλά αυτή είναι η Εκκλησία.Η εθιμοτυπία της Εκκλησίας  βασίζεται σε παλαιούς κανόνες και διατάξεις και γιαυτό δεν θα έπρεπε να τα αλλάζουν ανάλογα με τα θελήματα και τις απαιτήσεις  της κάθε εποχής. 

Πως μπορεί να ξέρει ο απλός λαός που θρησκεύεται και τα παρακολουθεί όλα τους λόγους που κανονίζουν την σειρά των  Ιεραρχών; Πως θα ερμηνεύουν τα πνευματικά παιδιά  όταν βλέπουν τον Μητροπολίτη και Γέροντά τους να πηγαίνει τελευταίος στη σειρά και μάλιστα μετά και από φρεσκοχειροτονούμενους  Μητροπολίτες; 

Κανείς δεν μπορεί να το καταλάβει και οι εξηγήσεις που δίνονται δεν πείθουν! Λες και είναι όλα  κομμένα και ραμμένα στα μέτρα της κάθε αυλής. 

 Οι υπόλοιποι περισσεύουμε; Δεν θα τους κάνουμε αυτή τη χάρη! Εδώ θα είμαστε για να τους θυμίζουμε το θλιβερό παρελθόν τους και την τραγική ιστορία τους.