You are currently viewing Η Ιεραρχία τι είδους μαθήματα μας δίνει; Ανθρωπιάς ή απανθρωπιάς;

Η Ιεραρχία τι είδους μαθήματα μας δίνει; Ανθρωπιάς ή απανθρωπιάς;

  • Reading time:3 mins read
 
🔺Του Σωτήρη Μ. Τζούμα 
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, ένας εκ των κορυφαίων, διακριτικών και φιλήσυχων Ιεραρχών της Εκκλησίας μας και από τα αγαπημένα  παιδιά του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου,την προηγούμενη Κυριακή των εκλογών  είχε επισημάνει  στο κήρυγμά του προς το ποίμνιό του, ότι “στην σημερινή παρακμή, η Εκκλησία αποτελεί σωτήριο ανάχωμα”…
Δεν θα διαφωνήσω με τον Άγιο Σερρών, διότι αυτό που είπε αποτελεί τον ευκταίο κανόνα. Παρακολουθώντας, ωστόσο, τις τελευταίες ημέρες τα γενόμενα στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος και μάλιστα τις αρχιερατικές εκλογές, αναρωτιέμαι προβληματισμένος σφόδρα:
-Ποιος αλήθεια,θα αποτελέσει ανάχωμα στα ολισθήματα της Διοικούσας Εκκλησίας;;;
-Ποιος θα τη  σταματήσει από τον κατήφορο;
-Ποιος θα βρει καταφυγή και σκέπη μέσα  Εκκλησία όταν η ίδια η διοίκησή της πρωτοστατεί σε ειδεχθείς και απάνθρωπες πράξεις εξόντωσης των παιδιών της και μάλιστα Ιεραρχών;
– Τι είδους μαθήματα μας δίνει; Ανθρωπιάς ή απανθρωπιάς; 
Όταν έγραφα προ τριετίας, τέτοια εποχή, για το ίδιο θέμα, για τις τότε αρχιερατικές εκλογές, πίστευα ότι δεν θα μου δινόταν  ποτέ ξανά η αφορμή να ξαναγράψω για ένα τέτοιο θέμα.Αλλά με διέψευσαν τα γεγονότα και  οι εξελίξεις!
 Οι άνθρωποι μπορούν να γερνούν, αλλά δεν αλλάζουν συνήθειες και κουσούρια!
Αναμέναμε  σε αυτές τις εκλογές με αγωνία την αποκατάσταση του αδικημένου Μητροπολίτη Βρεσθένης κ. Θεοκλήτου. 
 
Και υπαίτιος ή ένοχος  να ήταν για κάποιο έγκλημα  και να είχε τιμωρηθεί με ισόβιο κάθειρξη, μετά από 19 έτη που πέρασαν θα είχε εκτίσει την ποινή,θα είχε αποφυλακιστεί και θα είχε εξιλεωθεί, ύστερα από τόσα χρόνια!Τι έκανε ώστε να του φέρονται με αυτό τον απάνθρωπο τρόπο  όλοι εκείνοι που έπρεπε να τον επιβραβεύσουν  που θυσιάστηκε τότε, για να κοιμούνται οι υπόλοιποι ήσυχοι; Μήπως θυμάστε τι ετοίμαζαν τότε αυτοί που πρωτοστατούσαν στο τσουνάμι; Ποιοι είχαν σειρά για μα αρχίσουν να βγαίνουν τα άπλυτά τους στα τηλεοπτικά παράθυρα; Και ήλθε η παραίτηση Θεοκλήτου και τα σταμάτησε όλα! Ηταν το θύμα που ήθελαν θυσία στο Κολοσσαίο της εποχής για να σταματήσουν το κακό!
Γιατί να γεύεται σήμερα ο άνθρωπος αυτός μια  τέτοια ταπείνωση; Το άξιζε; Δεν τον θέλεις; Πες του δεν σε θέλω! Τελεία και παύλα! Γιατί να τον κοροϊδεύεις; Γιατί να του δίνεις ψεύτικες ελπίδες; Και μετά να τον αδειάζεις;
Μέχρι τις τελευταίες ημέρες, προ της σύγκλησης της Ιεραρχίας και των εκλογών,δεν είχε προταθεί από τον Αρχιεπίσκοπο ουδείς έτερος συνυποψήφιος του Θεοκλήτου, πλην της υποψηφιότητας του Αρχιμ. Σπυρίδωνος Κατραμάδου, ο οποίος ήταν πρόβλησις του επίσης πολιού Σεβ. Δωδώνης Χρυσοστόμου, συνοδοιπόρου του Αρχιεπισκόπου από πολλά χρόνια. Άλλωστε ο π. Σπυρίδων Κατραμάδος είναι συνεργάτης του στον Εκκλησιαστικό Τουρισμό.
Μας είχε απασχολήσει η υποψηφιότητά του κι άλλη φορά,όπως για παράδειγμα στο Καρπενήσι. Αλλά όπως αποδείχθηκε από τα γεγονότα, ο Αρχιεπίσκοπος δεν θέλει αυτή την υποψηφιότητα για λόγους που γνωρίζει ο ίδιος!
Στον Σεβ. Βρεσθένης , τα πράγματα είχαν εξελιχθεί έως την τελευταία εβδομάδα διαφορετικά!
 Ο Αρχιεπίσκοπος είχε δώσει την  ευχή του  να αρχίσει  να το λέει στους Αρχιερείς και να ζητά να τον ψηφίσουν!
Και αυτό δεν έγινε γιατί ο Μακαριώτατος αγαπά τόσο πολύ τον Θεόκλητο, αλλά γιατί τον επισκέφθηκαν δύο ομάδες Ιεραρχών και του το ζήτησαν και εκείνος ανταποκρίθηκε θετικά.
Έδωσε μάλιστα  λόγο τιμής. Αλλά η τιμή, τιμή δεν έχει και χαρά στον που την έχει!
Η πρώτη ομάδα,από τους Σεβ. Μητροπολίτες  Σύρου Δωρόθεο και
Καρπενησίου Γεώργιο  και η δεύτερη μετά από παρέλευση μίας εβδομάδος, από τους  Σεβ. Μητροπολίτες  Σερρών Θεολόγο και Καλαβρύτων Ιερώνυμο. Σημειολογικά και συμβολικά  να πούμε ότι και οι δύο ομάδες περιλάμβαναν  έναν Μητροπολίτη εκ των λεγόμενων Χριστοδουλικών και έναν εκ των εκλεγέντων υπό του Ιερωνύμου, για να υπερτονίσουν  στον Αρχιεπίσκοπο με την σύνθεση αυτή  ότι η υποψηφιότητα του Θεοκλήτου είναι καθολικό αίτημα της Ιεραρχίας ή έστω της πλειοψηφίας.
Μάλιστα ο Καρπενησίου Γεώργιος, αυτός ο σεμνός και  γενναίος Ιεράρχης, που θεωρείται άνθρωπος του περιβάλλοντος του Αρχιεπισκόπου και έχει άλλο θάρρος μαζί του, τον ρώτησε στο τέλος:
Αν έχετε  κάτι άλλο στο μυαλό σας, μην βάλετε τον άνθρωπο σε αυτή την δοκιμασία! Το ξαναπέρασε δύο φορές. 
Και ο Αρχιεπίσκοπος του απάντησε σθεναρά και χωρίς μισόλογα:
Ισχύει αυτό που σας είπα για τον Θεόκλητο. Προχωράμε  κανονικά.
Αλλά προφανώς όταν το έλεγε δεν το εννοούσε.Όπως και όταν το επαναλάμβανε στον Θεόκλητο όταν πήγε να τον δει και να πάρει ευχή!
Την τελευταία εβδομάδα, προ των εκλογών,προέβαλε από το πουθενά τον π. Σεραπίωνα! Τι άλλαξε τις διαθέσεις του Αρχιεπισκόπου και έγινε αυτό; Αυτοί που θέλουν να τον δικαιολογήσουν λένε οτι μία επίσκεψη του Δωδώνης στην Αρχιεπισκοπή  που συνοδεύτηκε με φωνές και πολλά…γαλλικά και μια επίσκεψη αυτοδιοικητικών της Θεσπρωτίας που είχαν σταλεί από τον Κατραμάδο και οι οποίοι ζήτησαν από τον Αρχιεπίσκοπο να μη στείλει τον παραιτηθέντα Θεόκλητο αλλά ένα νέο και δραστήριο και μάλιστα Ηπειρώτη,( φωτογράφιζαν τον Κατραμάδο) άλλαξαν τη διάθεση του Αρχιεπισκόπου. Αλλά και τα δυο συμβάντα ήταν η πρόφαση! Ο Αρχιεπίσκοπος είχε από την αρχή αποφασίσει ούτε  τον Θεόκλητο να στείλει στην Παραμυθιά αλλά ου´τε και τον Κατραμάδο! Και προφανώς ήθελε να δώσει το τρίτο και τελευταίο χτύπημα στον Θεόκλητο! Και το μεθόδευσε με τον τρόπο του και σιγά -σιγά! Μεγάλη επιτυχία!
Έβαλε το σχέδιό του σε εφαρμογή!
Μετά  την ΔΙΣ Σεπτεμβρίου,  είπε στον π. Σεραπίωνα να πάει το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου από την Αρχιεπισκοπή για κάτι που τον θέλει. Ο Σεραπίων σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε,  δεν πήγε για λόγους που δεν μάθαμε ποτέ, αλλά υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του  με τον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος του είπε αυτό για το οποίο τον ήθελε.
Θα είσαι υποψήφιος, του είπε, για την Μητρόπολη Παραμυθίας. Αύριο πρωί να λειτουργήσεις και αμέσως μετά θα αρχίσεις να τηλεφωνείς τους Αρχιερείς και να τους λες ότι πήρες το χρίσμα από μένα για την Μητρόπολη  Παραμυθίας.
Προφανώς ο Σεραπίων πέρα από την ευχάριστη έκπληξη που αισθάνθηκε δεν πρόλαβε να πει τίποτα άλλο εκτός από τη λέξη… μάλιστα!Τι να έκανε ο άνθρωπος; Δεν έχουμε όλοι την ίδια ενσυναίσθηση! Η ζωή μας έχει κάνει αγρίμια!
Η άρνηση του Βαρνάβα εξαιτίας αυτής της ενσυναίσθησης που τον διακρίνει ως άνθρωπο( αφού δεν είναι ο θάνατος σου η ζωή μου)  μας θύμισε ιστορικές στιγμές της Εκκλησίας. Όταν αρνήθηκε ο γενναίος και φιλάνθρωπος Ιεράρχης Φθιώτιδος Δαμασκηνός να καταλάβει Μητρόπολη που προοριζόταν για άλλον κληρικό γιατί του το είχαν υποσχεθεί! Και η Εκκλησία μετά  τον πήγε καλύτερα! Έγινε Φθιώτιδος! Για να δούμε αν θα επαναληφθεί η ίδια ιστορία!
Για να επανέλθουμε στο θέμα μας από αυτή τη στιγμή και μετά άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τον Θεόκλητο.
Αυτό περίμεναν οι άσπονδοι φίλοι του- οι πολλαπλώς ευεργετηθέντες από τον Χριστόδουλο- για να βγάλουν τα μαχαίρια τους και να αρχίσουν να κάνουν αυτό που ξέρουν να κάνουν πολύ καλά:να αποδομούν την υποψηφιότητα Θεοκλήτου υπέρ της υποψηφιότητας του Σεραπίωνα! Για τον Σπυρίδωνα Κατραμάδο ούτε λόγος! Πήγε άκλαυτος!
Μου θύμισε την περίπτωση του καλού και γλυκύτατου αειμνήστου Αρχιμ. Φιλήμονα Πατεράκη,ο οποίος ήταν πάντα υποψήφιος σε εκλογές Μητροπόλεων( τελευταία φορά στην εκλογή Σάμου το 1995 μαζί με τον εκλεγέντα Ευσέβιο),αλλά ποτέ δεν έβγαινε!
 Και έλεγε μετά ο θυμόσοφος Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ  στην κ.Φρόσω Ορφανού(αδελφή του αειμνήστου Λαρίσης Σεραφείμ) η οποία ενδιαφερόταν και επιθυμούσε την προαγωγή του π. Φιλήμονος: δεν τραβάει βρε Φρόσω, δεν τραβάει! Τι άλλο να  κάνω;
Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπως είναι φυσικό η υποψηφιότητα Σεραπίωνα προχώρησε μπροστά. Εννοείται ότι δεν έχω τίποτα με τον εν λόγω κληρικό. Όστις Επισκοπής ορέγεται, ωραίου έργου επιθυμεί!
Να είναι άξιος και γερός και  να επαναφέρει την Μητρόπολη Παραμυθίας στην παλαιά της αίγλη.
Άλλωστε ο Σεραπίων  ξέρει πολύ καλά,πως ο μόνος που έγραφα μια καλή κουβέντα γιαυτόν, όλα αυτά τα χρόνια, ήμουν εγώ.
Και μάρτυς μου σε αυτό  και ο νυν Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος ο οποίος μόλις ανέλαβε Αρχιγραμματέας της Συνόδου, άκουσε από μένα τα καλύτερα λόγια για τον Σεραπίωνα με την παράκληση να εκτιμήσει το έργο του και να τον προσέξει! Πράγμα που έγινε. Όχι γιατί το είπα εγώ – ποιος με ακούει εμένα- αλλά γιατί ήταν όντως εργατικός και αποτελεσματικός!
Με ενοχλεί όμως ο εμπαιγμός προς τον Θεόκλητο, και μάλιστα ο ρασοφορεμένος!
-Πού πήγε Μακαριώτατε  το “έστω δε ο λόγος υμών ναι ναι, ου ου”;;; -Πού πήγε η ανδροπρεπής ελληνική μπέσα; Μάλλον στις μέρες μας ισχύει αυτό που λέει παρακάτω η Αγ. Γραφή: “το περισσόν τούτων εκ του πονηρού εστίν”!
Πως μπορείτε να εμπαίζετε και να κοροϊδεύετε Αρχιερείς οι οποίοι πιστεύουν ότι λάβατε υπόψη την παράκληση που κατέθεσαν στο ωμόφορό σας για έναν εμπερίστατο αδελφό σας;
Πως υποτιμάτε με αυτό τον τρόπο Αρχιερείς που σας ψήφισαν για να γίνετε ο Πρώτος της Εκκλησίας μας;
-Και κάτι τελευταίο και σημαντικό: θυμάστε τι σας είπε ο Χριστόδουλος όταν τον επισκεφθήκατε τελευταία φορά στο σπίτι του Ψυχικού ( αυτό που νοικιάσατε για ψίχουλα στον ολιγάρχη φίλο σας, έλληνα εξ Ουκρανίας) και τι του απαντήσατε εσείς; Το έχω καταγράψει γιατί ήμουν εκεί.
Δεν θα το γράψω εδώ γιατί εγώ ντρέπομαι! Θυμηθείτε το ωστόσο εσείς! Καλό θα σας κάνει στην κρίση σας η οποία διέρχεται… κρίση!
Την έχουν διασαλεύσει καθώς φαίνεται οι παρεμβάσεις που δέχεστε  από τον τελευταίο ισχυρό της αυλής σας που κατάφερε σε χρόνο ρεκόρ  να εξοστρακίσει από κοντά σας όλα τα Αρχιερατικά αναστήματα που είχατε! Όσο μπόι και κιλά του λείπουν τόσους εξοστρακισμούς έχει καταφέρει! Και δεν ξέρουμε ακόμη  μέχρι που θα σταματήσει! Όσο υπάρχει ανοχή από μέρους σας  τόσο θα αποθρασύνεται!
Αναμφισβήτητα ο Αρχιεπίσκοπος, ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος Αθηνών,διαθέτει και…”το μαχαίρι και το καρπούζι”!Κάνει ό,τι θέλει! Σεβαστό ως ένα βαθμό, αλλά όχι
 με όρους πεζοδρομίου. Αυτά δεν τα έχει ζήσει ποτέ στο παρελθόν η Εκκλησία της Ελλάδος.
Με όλο τον σεβασμό στο αξίωμα  του Αρχιεπισκόπου, θα έλεγα ότι όφειλε να είναι πραγματικά το ανάχωμα. Ένα λιμάνι και απάγκιο για όλους. Και όχι μόνο για τους ημέτερους.
Έσπευσε να δηλώσει μετά τα Μεγάλα Μηνύματα ότι είναι ευχαριστημένος “διότι παρουσιάστηκε μια Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος ενωμένη, με αγάπη….”
Πόσο ενωμένη με 19 λευκές ψήφους σε μέσο όρο, για κάθε εκλογή εκ των δέκα Επισκόπων;
Πόσο ενωμένη όταν 34 εκλέκτορες Αρχιερείς φρόντισαν   να δείξουν με σαφή τρόπο την διαφωνία τους ως προς την επιλογή του Αρχιεπισκόπου, «χαρίζοντας» στον υποψήφιο του, τον εξαιρετικά σπάνιο για τα συνοδικά δεδομένα  αριθμό των 30 λευκών ψηφοδελτίων και τεσσάρων άκυρων; 
Πόσο ενωμένη με 37 ψήφους στην ψηφοφορία υπέρ  του μεταθετού;Πρώτη φορά στα 15 χρόνια Αρχιεπισκοπείας του Ιερωνύμου,εκφράστηκε τέτοια οργανωμένη αμφισβήτηση δια της εκκωφαντικής σιωπής!
Γιατί έπρεπε να βιώσει  ο πολιός Μητροπολίτης Βεροίας- ο οποίος ήταν πάντα πιστός στον Αρχιεπίσκοπο και τον ψήφισε και τις δύο φορές για Αρχιεπίσκοπο-αυτή την συμπεριφορά  και γιατί να ανεχτεί την διγλωσσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου,   του οποίου είναι… «σαρξ εκ της σαρκός του», όπως ακριβώς έγραφε το πατριαρχικό γράμμα  το οποίο  έδινε ευλογία για εκλογή βοηθού Επισκόπου σε Μητρόπολη των Νέων Χωρών( γεγονός που απαγορεύει η Πράξη του 1928), για να αιτιολογήσει τον ενδοτισμό του έναντι του … «μη ευοδούται»,που έγραψε εις απάντηση προς την Εκκλησία της Ελλάδος, για το μεταθετό Θεσσαλονίκης!
 Δηλαδή ο Βεροίας δεν είναι σαρξ εκ της σαρκός του Πατριαρχείου; Πιο σαρξ δεν υπάρχει!
Ηταν πνευματικό ανάστημα του ακραιφνούς Πατριαρχικού Αρχιεπισκόπου  Θυατείρων  Αθηναγόρα, χειροτονημένος από τα χέρια του! Και μια ζωή κοντά στο Φανάρι! Ακόμη και στην κρίση που πέρασαν οι δύο Εκκλησίες Αθηνών και Φαναρίου, όταν  ο Σεβ. Βεροίας ήταν τότε  Συνοδικός, δεν ήθελε να στενοχωρήσει το Φανάρι και υπήρξε σε πολλά υπέρμαχος των θέσεων του.Ακριβώς γιατί ένιωθε σαρξ εκ
της σαρκός του.  Και πήρε τώρα το ευχαριστώ με το μη ευοδούται!
Ευτυχώς που εξελέγη Θεσσαλονίκης ένας άριστος Ιεράρχης, ο Φιλόθεος, με καλή καρδιά και πολλές ικανότητες,  τον οποίο είμαστε βέβαιοι ότι θα αγκαλιάσει και ο Μητροπολίτης Βεροίας όταν ξεπεράσει το σοκ  και την προδοσία που βίωσε! Εμείς το ευχόμαστε και το περιμένουμε! Γιατί αυτό θα είναι για το καλό της Εκκλησίας μας!
 Αλλά είναι δυνατόν αυτή  η Εκκλησία να φέρεται- τόσο το Οικ. Πατριαρχείο όσο και η Εκκλησία της Ελλάδος- με αυτό τον υποτιμητικό τρόπο προς τους  Ιεράρχες του και μάλιστα προς Ιεράρχες που φέρουν την Αρχιερωσύνη 40 ολόκληρα χρόνια, όπως ο Βεροίας;
 Τι είναι οι Αρχιερείς πιόνια της εξουσίας των Πρώτων  σε μια παρτίδα σκάκι ή υπάλληλοί τους;
Άραγε όλα αυτά γίνονται “…με αγάπη…” ή με… έλλειμμα;;; 
Με ενότητα ή με αμφισβήτηση;
Πολλοί Ιεράρχες προφανώς προβληματισμένοι, άρχισαν να εκφράζονται σιωπηλά, αλλά εκκωφαντικά! Με εύγλωττο σιωπή. Είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης των πραγμάτων τον οποίο εφήρμοσε κατά κόρον ο Αρχιεπίσκοπος όταν ήταν Θηβών και κυρίως όταν διαφωνούσε με αποφάσεις και πράξεις της τότε διοίκησης της Εκκλησίας. Μπορεί να μη μιλούσε αλλά έβαζε τους άλλους( Δωδώνης Χρυσόστομο  και Ηλείας Γερμανό)να δυναμιτίζουν το κλίμα!
Εύχομαι  ο Αρχιεπίσκοπος  και η Ιεραρχία που ακολουθεί τυφλά  να προβληματιστούν, για την στάση τους και να αλλάξουν ρότα.
Φοβάμαι μήπως όλες   αυτές   οι πολλές εκλογές και Χειροτονίες επισκόπων,στο τέλος  γίνουν ΤΕΛΩΝΙΑ  !!!
Ευλόγησον!