« … Ἡ θεοδώρητη χάρη καί θαυμαστωθεῖσα μεγαλωσύνη τῆς Παναγίας τῆς Βηματάρισσας καί Κτητόρισσας (ὅπως καί κάθε Θεομητορικῆς παρουσίας ἐν εἰκόνι αἰσθητῆς) εἶναι τόσο μεγάλη, πού θά ἤθελε πολύ μεγάλους, δηλαδή ἁγίους ἀποδέκτες. Κι ἐπειδή δέν εἴμεθα ἅγιοι, ἤρθαμε ὅλοι μαζί ἐπί τό αὐτό. Ἐσεῖς, οἱ ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, οἱ λευχείμονες κληρικοί καί οἱ μελανείμονες μοναχοί, οἱ ἔνστολοι καί οἱ ἐπώνυμοι τοῦ τόπου μας καί τῆς πατρίδος μας καί ὅλος ὁ λαός.
» Σᾶς εὐχαριστοῦμε ὅλους. Διότι ὅλοι ἐμεῖς ἡ σημερινή ἱερά σύναξη ὡς σύνολο εἴμεθα μιά “ἅγια συλλογικότητα καί ἑνότητα” ὑποδοχῆς. Αὐτό πού ὡς ἄτομα δέν ἔχουμε, τό ἔχουμε σήμερα ὡς ἅγια σύναξη ὑποδοχῆς.
Ὅπως θά ἅρμοζε στήν παροῦσα ὑποδοχή τῆς εἰκόνος τῆς Παναγίας μας…».
Μέ αὐτά τά προσφωνητήρια λόγια θελήσαμε νά ἐκφράσουμε καί νά ἑρμηνεύσουμε τήν εὐλογημένη ἐκκλησιαστική ἔμπνευση πού συνεῖχε τούς πάντες πρότριτα (Παρασκευή 30/5 ἀπόγευμα), κατά τήν ὑποδοχή σεπτοῦ ἀντιγράφου τῆς ἐφεστίου Βατοπαιδινῆς εἰκόνος τῆς Παναγίας Κτητόρισσας καί Βηματάρισσας. Μικροί καί μεγάλοι, ὥριμοι καί παιδιά, ἁπλοί καί θεσμικοί, προσέτρεξαν μέ ὅλη τους τήν ψυχή κυριολεκτικά “σπουδαῖοι” στήν ὑποδοχή.
Προσελθόντες ἀπό ἐνωρίς, συνεπαρμένοι ἐκ προοιμίου ἀπό τήν διψῶσα νοερή ἀναφορά καί τήν προσαναμένουσα καρδιακή ἐνατένιση, μετά δέ τήν ἔλευση προσανατολισμένοι στήν κοινή εὐλαβική θέαση καί τήν προσκυνηματική ἐγκαρδίωση. Ἦταν ὡσάν νέο κυριολεκτικά πάνδημο πανηγύρι ὄχι ἁπλά γιά τήν καθ᾽ ἡμᾶς Ἱερά Μονή τῶν Ἁγίων Νεοφανῶν Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου καί Εἰρήνης Γουμενίσσης-Γρίβας· ἀλλά πραγματικά καί πολύ περισσότερο γιά ὅλη τήν ἀκριτική μας Ἱερά Μητρόπολη Γουμενίσσης, Γεφύρας, Ἀξιουπόλεως καί Πολυκάστρου.
***
ΕΠΙΔΟΤΩΝΤΑΣ ὅλη τήν εὐλογημένη αὐτή συλλογικότητα εὐλάβειας, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος καί ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Ρωγῶν κ. Φιλόθεος, πού θέλησαν νά προσέλθουν καί νά μετάσχουν στήν μεγάλη αὐτή χαρά τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας
Οἱ Ἱερεῖς μας ὅλοι ἱεροφορεμένοι σέ μιά μακρά δίχορη ἀναμονή, τό τιμητικό ἄγημα τῶν ἐθνοφυλάκων, ἡ φιλαρμονική παιδιῶν τοῦ Δήμου Παιονίας (τμῆμα Ἀξιούπολης), οἱ ἀστυνομικοί διακονητές τῆς εὐπρέπειας, τά ἔνστολα παλικάρια καί τά κορίτσια τοῦ τοπικοῦ Πολιτιστικοῦ Συλλόγου τῆς Γρίβας, τά παιδιά μέ τά πανεράκια τῶν λουλουδιῶν ἕτοιμα νά ράνουν τούς πρώτους πρός ἡμᾶς “βηματισμούς” τῆς Βηματάρισσας, οἱ θεσμικοί τοῦ Δήμου Παιονίας, τῆς Ἀντιπεριφέρειας Κιλκίς, τῆς στρατιωτικῆς ἐκπροσώπησης τοῦ Γ΄ ΣΣ, τῆς Πυροσβεστικῆς, τῆς Ἀστυνομίας, ὅλοι περιβαλλόμενοι τό δέος καί τήν χαρά τοῦ συνεκκλησιασμένου ρόλου.
Παρόντες ὁ Ἀντιπεριφερειάρχης ΠΕ Κιλκίς κ. Ἀνδρέας Βεργίδης, ὁ Δήμαρχος Παιονίας κ. Κωνσταντίνος Σιωνίδης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Ἰωάννης Παντικίδης, ὁ Γεν. Γραμματέας τοῦ Δήμου κ. Ἰωάννης Ντάτος, ὁ Ἀντιδήμαρχος ΔΕ Ἀξιούπολης καί Πολιτιστικῶν κ. Κύρος Καλαβάζης, ὁ Ἀντιδήμαρχος ΔΕ Γουμένισσας κ. Εὐάγγελος Καπετάνης, ὁ Πρόεδρος τῆς ΔΚ Γουμένισσας κ. Βασίλειος Καραδολάμης, ὁ ἐκπρόσωπος τοῦ Στρατηγοῦ-Διοικητῆ τοῦ Γ΄ ΣΣ Ταγματάρχης -Δντής τοῦ 2ου Ε.Γ. τῆς 33ης Μ/Κ Ταξιαρχίας κ. Λουκᾶς Λύτας, ἐκπροσωπώντας καί τόν προϊστάμενο Διοικητή του, ὁ Γενικός Ἐπιθεωρητής ΠΣ Βορείου Ἑλλάδος Ἀντιστράτηγος κ. Θεόδωρος Κοσμίδης, ὁ Διοικητής τῆς 71ης Ἀερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας Ταξίαρχος κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος, ὁ Διευθυντής τῶν Π.Υ. ν. Κιλκίς Πύραρχος κ. Χρῆστος Γκαντίδης, ὁ Ἀστυνομικός Διευθυντής Κιλκίς κ. Δημήτριος Ντέντας, ὁ Δκτής τοῦ Α.Τ. Γουμένισσας Ἀστ. Ὑποδιευθυντής κ. Ἀντώνιος Λιακόπουλος μέ τόν Ὑποδιοικητή κ. Διαμαντή Πεντέρη, ὁ Δκτής ΠΥ Γουμένισσας Πυραγός κ. Ἐλευθέριος Μελλίδης, ὁ Πρόεδρος τῆς ΤΚ Γρίβας κ. Δημήτριος Μπακάλης, ὁ Ὑποστράτηγος ἐ.ἀ. κ. Σπυρίδων Τσερτσίδης, ὁ Διευθυντής τοῦ Κέντρου Κοινωνικῆς Στήριξης Κιλκίς κ. Στέργιος Τάτσης καί στελέχη τοπικῶν Πολιτιστικῶν Συλλόγων.
Τηλεοπτικές εἰκόνες τῆς ὅλης προετοιμασίας καί ὑποδοχῆς μετέδιδαν ἀπευθείας τά τηλεοπτικά κανάλια “Πεμπτουσία” καί “4Ε”, παράλληλα μέ τήν ἀπευθείας ἐπίσης μετάδοση στό facebook.
***
ΜΕΤΑ ἀπό μιά πρώτη σύντομη στάση τοῦ Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου Ἀρχιμ. Ἐφραίμ καί τῶν Βατοπαιδινῶν ἀδελφῶν στήν Ἱερά Μονή Παναγίας Γουμένισσας, ὅπου τούς ὑποδεχθήκαμε μέ τόν Καθηγούμενο π. Ἀγαθάγγελο Σφονδυλιᾶ καί τούς μοναστηριακούς συμβούλους, καί ἀφοῦ ἐνημερώθηκαν γιά τό ναό καί προσκύνησαν τό ἱερό θησαύρισμα τῆς Θεομήτορος Κυρίας Θεοτόκου τῆς ἐπονομαζομένης Γουμένισσας, μετέβησαν στό Ἐπισκοπεῖο παρά τήν Ἱερά Μονή. Ἔλαβε χώρα τιμητική ἐπιβίβαση τῆς κομισθείσης Θεομητορικῆς εἰκόνος σέ ἀνοικτό ὄχημα τοῦ στρατοῦ (τζίπ), μέ συνεπιβαίνοντες καί βαστάζοντες τήν ἱερή εἰκόνα τούς ἱεροφορεμένους ἀρχιμανδρίτες π. Θεόκλητο καί π. Ραφαήλ.
Ἀναχωρήσαμε πρῶτοι ἐμεῖς μέ τήν συνοδεία μας καί καταφθάσαμε στό χῶρο τῆς ἐπίσημης ὑποδοχῆς. Μετά τίς 6 μμ μακρόθεν ἀπό τήν ὁδική σύνδεση Γρίβας-Μονῆς ἀκούγονταν τά συρίγματα τῶν μοτοσικλετιστῶν καί τοῦ αὐτοκινήτου τῆς Ἀστυνομίας πού προπορεύονταν τῶν ὀχημάτων μεταφορᾶς τῆς ἱερῆς εἰκόνος καί μεταφορᾶς τοῦ Καθηγουμένου Ἀρχιμ. Ἐφραίμ μετά τῆς τιμίας συνοδείας του π. Πορφυρίου ἱερομονάχου καί π. Παρθενίου ἱεροδιακόνου.
Ἡ ὅλη πομπή διῆλθε πανηγυρικά διά μέσου τῆς Γρίβας καί κατέφθασε στήν ἐξωτερική πλατεία τῆς Μονῆς. Ἀποδόθηκαν τιμές ἀπό τό ἄγημα καί τήν φιλαρμονική, πού παιάνισε τόν Ἐθνικό Ὕμνο καί συνόδευε μέ ἐμβατήριο τήν πορεία μέχρι τό Καθολικό.
Σχηματίσθηκε λιτανευτική πομπή, μέ προπορευόμενα τά ἑξαπτέρυγα καί τόν πολυμελή χορό τῶν ἱεροψαλτῶν, μέ τήν ἱερή Θεομητορική εἰκόνα βασταζόμενη στό ὕψος τῆς διττῆς κατ᾽ ἀντιστοιχία ἱερατικῆς χορείας, μέ ἀκολούθους ἐμᾶς τούς Ἀρχιερεῖς καί τούς ἐπισήμους, ἐνῶ ἐπακολουθοῦσε, συνόδευε εἴτε ἀνέμενε τήν κάθοδό μας πρός τό Καθολικό τό πλῆθος τῶν εὐλαβῶν προσκυνητῶν.
Ἡ Θεομητορική εἰκόνα εἰσοδεύτηκε στό Ναό, ἐνῶ οἱ ἱεροψάλτες ὑπό τόν χοράρχη τους κ. Ἰωάννη Χασανίδη ἔψαλαν τό ἀργό “Ἄξιόν Ἐστι” σέ β΄ ἦχο. Ἡ εἰκόνα τοποθετήθηκε σέ ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι πρό τοῦ τέμπλου.
Ἐψάλη Δοξολογία μέ τήν ἀπαραίτητη Ἐκτενή καί εἰδική παρ᾽ ἡμῶν δοξολογική καί δεητική Εὐχή.
[βλ. κείμενο Δεήσεως ἐπί τῇ Ὑποδοχῇ]
***
ΜΕΤΑ τήν Δέηση, προσφωνήσαμε τούς Ἀδελφούς Ἀρχιερεῖς Σεβασμιώτατο Δράμας κ. Δωρόθεο καί Θεοφιλέστατο Ρωγῶν κ. Φιλόθεο, τόν Πανοσιολογιώτατο Καθηγούμενο Ἀρχιμ. Ἐφραίμ καί ὅλους τούς συμπαρόντες, μέ ἐμφανή τήν συγκίνησή μας (ὅπως καί ὅλων τῶν μετεχόντων).
Τοῦ ἐπιδώσαμε ὡς σύμβολο τῆς πολλαπλά συσταυρωμένης μαρτυρίας του ἐπιστήθιο σταυρό, ἐπ᾽ εὐκαιρίᾳ καί τῆς 35ετοῦς ἡγουμενικῆς διακονίας καί Στόν ἀγαπητό μας Καθηγούμενο ἐπιδώσαμε ὡς σύμβολο τῆς πολλαπλά συσταυρωμένης μαρτυρίας του ἐπιστήθιο σταυρό, ἐπ᾽ εὐκαιρίᾳ καί τῆς καρποφόρου 35ετοῦς ἡγουμενικῆς διακονίας καί νεοκτητορικῆς προσφορᾶς του στήν Ἱερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου.
***
ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΕ ὁ ἅγιος Καθηγούμενος, μέ πραΰτητα σοφίας, ἐπειπών ὅτι ἡ Παναγία μας εἶναι Μητέρα τοῦ Σωτῆρος καί Μητέρα ὅλων τῶν χριστιανῶν, πού ἀκριβῶς ἐκδέχονται καί ἀνυμνοῦν μέ ὅλην τους τήν ψυχή αὐτόν τόν μοναδικό Της ρόλο στήν διακονία τῆς θείας Οἰκονομίας τοῦ Σωτῆρος καί ἀποζητοῦν τίς πρεσβεῖες τῆς Θεοτόκου γιά τήν πορεία τῆς ζωῆς τους.
Ἰδιαίτερη εὐλάβεια, καθημερινή καί διαρκή, τῆς ἀπευθύνουν οἱ Μοναχοί, πού εἶναι διά βίου ἐνταγμένοι στήν μοναχική πολιτεία τῆς θείας εὐαρεστήσεως μέ ἁγνότητα ζωῆς καί μετάνοιας ψυχῆς, μέ ὑπακοή καί ταπείνωση καί ἐκζήτηση τοῦ θείου ἐλέους, στά ὁποῖα εὐαρεστεῖται ἡ Παναγία μας, τήν ὁποία οἱ Μοναχοί δικαίως θεωροῦν κατά ἕνα ἰδιαίτερο τρόπο Μητέρα καί προστάτιδα. Ὁπότε μέ τήν προσφορά τοῦ ἱερωτάτου Θεομητορικοῦ κειμηλίου τά δύο Μοναστήρια ἀποκτοῦν πολύ μεγάλο καί ἱερό σύνδεσμο ἀδελφοσύνης.
Ἀνέφερε μάλιστα πώς στήν ἁγιογραφημένη ἀντίγραφο εἰκόνα τῆς Παναγίας Βηματάρισσας ἐνέθηκαν μέ ἐντολή του ὁ ἁγιογράφος π. Λάζαρος καί οἱ ἄλλοι ἐπιμελητές Ἀδελφοί ἀποτρίμματα ἐκ τῶν Ὁσίων Ἀθανασίου, Ἀντωνίου καί Νικολάου, τῶν δευτέρων Κτητόρων τῆς Μονῆς, τό μνημεῖο τῶν ὁποίων ἀνευρέθη ἐπί τῶν ἡμερῶν τῆς ἡγουμενείας του, ὁπότε καί ἐγένετο ἡ ἀνακομιδή τῶν ἱερῶν λειψάνων τους.
Ἀκολούθως ἐτελέσαμε τόν Ἑσπερινό τῆς ἑπομένης ἡμέρας, Σαββάτου μετά τήν Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου, μέ συγχοροστασία τῶν δύο ἀδελφῶν Ἀρχιερέων Δράμας κ. Δωροθέου καί Ρωγῶν κ. Φιλοθέου καί συμμετοχή ὅλων τῶν Ἱερέων καί Ἱερομονάχων καί Διακόνων.
Κατά τήν διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ καί μετ᾽ αὐτόν, μέχρι ἀργά τό βράδυ, συνεχιζόταν τό προσκύνημα τῶν πιστῶν, στούς ὁποίους ἐπιδιδόταν ἐκτυπωμένο ἀντίγραφο τῆς εἰκόνος μέ τό ἱστορικό της καί σύντομες εὐχές μας. Κατά τήν ἀποχώρηση τῶν πιστῶν στό τέλος διανεμήθηκαν σέ ὅλους πίττες καί ἀρτοσκευάσματα σέ ἀτομική συσκευασία καί ἐμφιαλωμένη συσκευασία νεροῦ (προσφορά τοπικῆς Ἑταιρείας τῆς Πηγῆς ἐκ τοῦ Παΐκου).
***
ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ τελέσαμε Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο μέ τόν Θεοφιλέστατο Ἐπίσκοπο Ρωγῶν κ. Φιλόθεο, μέ συλλειτουργούς μας τόν Καθηγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου Ἀρχιμ. Ἐφραίμ, τόν Καθηγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γρίβας Ἀρχιμ. Βησσαρίωνα Βάσσου καί ἄλλους Ἱερομονάχους καί Διακόνους.
Συμμετεῖχαν ἀρκετοί προσκυνητές προσελθόντες ἀπό φυλακῆς πρωΐας, ὡς ἐπίσης καί ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Ἰωάννης Παντικίδης, ὁ Ταξίαρχος Δκτής τῆς 71ης Ἀερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος, ὁ Διοικητής τῶν Πυροσβεστικῶν Ὑπηρεσιῶν Κιλκίς Πύραρχος κ. Χρῆστος Γκαντίδης καί συνοδοί τους τοῦ Στρατοῦ καί τῆς Πυροσβεστικῆς.
Γνωστός ἀπό Μοναστηριακές πανηγύρεις στό Βατοπαίδι καί σέ ἄλλα Μοναστήρια τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ὁ πολυμελής καί καλλίφωνος βυζαντινός χορός ὑπό τόν πρωτοψάλτη κ. Ἰωάννη Χασανίδη ἐνέπνευσε στούς πάντες τήν εὐλογημένη χαρμοσύνη καί κατάνυξη τῆς ψαλμωδικῆς μετοχῆς στούς Δεσποτικούς καί τούς Θεομητορικούς ὕμνους, εἰσαγωγῆς στό θεῖο λειτουργικό μυστήριο.
Πρίν τήν ἀπόλυση τῆς θείας Λειτουργίας, ἀπευθυνόμενοι πρός πάντας ἐκφράσαμε πάλι τίς πολλές μας εὐχαριστίες στόν ἅγιο Καθηγούμενο Ἀρχιμ. Ἐφραίμ καί τοῦ ἐπιδώσαμε ὡς ἀντίδωρον εὐλογίας γιά τήν Ἱερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου ἁγιογραφημένη εἰκόνα τῶν τριῶν Ἁγίων Νεοφανῶν Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου καί Εἰρήνης.
Τονίσαμε δέ ὅτι κάθε χρόνο θά τιμᾶται ἡ ἐπέτειος τῆς ὑποδοχῆς καί ἐνθρονίσεως τοῦ ἱεροῦ Θεομητορικοῦ σεβάσματος τῆς Παναγίας Βηματάρισσας καί Κτητόρισσας βάσει τοῦ συμπέσαντος ἑορτολογίου, τό ἑσπέρας τῆς Παρασκευῆς (μέ πανηγυρικό Ἑσπερινό) καί τό πρωΐ τοῦ Σαββάτου μετά τήν Ἀνάληψη (μέ Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία).
Δῶρα μέ βιβλία μας καί εἰκόνες ἐπιδώσαμε καί στούς μετασχόντες πατέρες.
Ἀναφέραμε ὡσαύτως ὅτι πολλές Ἐνορίες σέ ὅλη τήν Μητρόπολή μας φρουροῦνται ἀπό τήν δι᾽ εἰκόνων αἴσθηση τῆς μόνιμης Θεομητορικῆς προστασίας.
Τό προσωνύμιον Βηματάρισσα γιά τήν παρασχεθεῖσα ἐν ἀντιγράφῳ σεπτή εἰκόνα εἶναι ἕνα ἀπό τά πολλά, τά ἀμέτρητα ἀνά τήν Ὀρθοδοξία προσωνύμια πού σχετίζονται μέ θαύματα εἴτε σημεῖα θαυμασίων ἐκ τῆς Μητροπρεπεστάτης προστασίας τῆς Παναγίας μας.
Ἐν προκειμένῳ ἡ εἰκονιζόμενη Θεομητορική μορφή μέ τήν διπλή φερωνυμία Της μᾶς ἀναπέμπει στήν ξέχωρη γιά μᾶς εὐλογία, ὅτι ἡ Παναγία εἶναι ἡ “Κτητόρισσα” τῆς ἐσχατολογικῆς μας ἱστορίας.
***
ΕΞΑΙΤΙΑΣ τῆς σύμπτωσης τοῦ μεθέορτου τῆς Ἀναλήψεως Σαββάτου, τελέσαμε καί τό ἐτήσιο μνημόσυνο (ἐντός τοῦ Ναοῦ μετά κολλύβων) καί τό Τρισάγιο ἐπί τοῦ τάφου τῆς γερόντισσας, μακαρίας δούλης τοῦ Θεοῦ, Μαρίας Τσολάκη, κοιμηθείσης πρό ἔτους ἐν Κυρίῳ τό Σάββατο τῆς Ἀναλήψεως.
Ἡ μακαρία Μαρία, στήν μακρά ταπεινή καί πολυδοκιμασμένη, τήν ὑπομονετική καί ἀφανέστατη ζωή της, ὑπῆρξε ἡ βασικότερη καί κυριότερη διακόνισσα τῆς θεοφανοῦς ἀποκαλύψεως τῶν Ἁγίων Νεοφανῶν Μαρτύρων, μέ ἰσόβια αὐταπάρνηση καί ὑπακοή στό θεῖο θέλημα, διά βίου θεοδίδακτη καί χαριτωμένη, ἐλεήμων καρδιά καί ἁπλουστάτη ψυχή, θεοτίμητη μέ παρρησία πολλῶν σημείων καί θαυμασίων.
Στήν θεοδίδακτη αὐτή ψυχή, τήν διακονική τῆς ἀποκαλύψεως τῶν θεοδοξάστων νεοφανέντων Ἁγίων καί τῶν συμμαρτύρων τους, εἶναι ἀξιοθαύμαστο ὅτι (πρό τριῶν δεκαετιῶν καί πλέον) εἶχεν ἀποκαλυπτικά δείξει ὁ συνεχῶς ἐν χάριτι φανερούμενος ἅγιος Ραφαήλ νά μᾶς ὑποδείξει νά κλείσουμε τό φωτογραφικό καί εἰκονολογικό παράρτημα τοῦ βιβλίου μας “Ἡ ζωή ἐκ τάφων” ὁπωσδήποτε μέ ἀπεικόνιση τῆς θείας Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου μας.
Ἐκείνη ἡ εἰκονολογική “ἀνακεφαλαίωση” τοῦ μυστηρίου τῆς ἀποκαλύψεως τῶν Ἁγίων ―ὅπως καί ἡ ἐνθεαστική φιλόθεος μαρτυρία ὅλων τῶν Ἁγίων― ἀνέπεμπε στήν προτροπή τῆς λειτουργικῆς θείας Ἀναφορᾶς (“Ἄνω σχῶμεν τάς καρδίας”), ὅπως καί στήν ἐκκλησιαστικῶς βιουμένη ἀνακεφαλαίωση τῆς βιβλικῆς χριστολογίας μέ τήν θεία Ἀνάληψη (καί τήν ἐγκαινιασμένη ἐσχατολογία). Καί δέν ἦταν καθόλου τυχαῖο ὅτι “ἐσαββάτισε” ἀπό τοῦ βίου πρός τήν αἰωνία ζωή πρό ἔτους τό Σάββατο τῆς θείας Ἀναλήψεως.
***
Ὁ Καθηγούμενος π. Ἐφραίμ παρακληθείς διένειμε τό ἀντίδωρον.
Σέ ὅλους τούς προσκυνητές διανεμήθηκαν πάλιν ἀρτοσκευάσματα (ἀρτύσιμες πίτες καί κεράσματα) καί ἐμφιαλωμένο νερό.
ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΕΘΕΙΣΑ πανηγυρική τράπεζα μέ παρόντες πολλούς λαϊκούς, ἀφορμῆς δοθείσης ἐκ τῆς παρουσίας τῶν μικρῶν παιδιῶν πού συμμετέσχον στή θ. Λειτουργία μέ τά ἐκφωνήσιμα τοῦ χοροῦ (Πιστεύω-Πάτερ ἡμῶν), δόθηκε ἡ εὐκαιρία ἀμεσότερης ἐπικοινωνίας καί ποιμαντικῆς προσεγγίσεως τῶν θλιβερῶν καί δυσίατων κοινωνικῶν προβλημάτων στή σημερινή νεολαία, λόγῳ τῆς ἀδιαφορίας εἴτε τῆς ἀνωριμότητος τῶν γονέων καί τῆς εὐρύτερης ἀλλοτρίωσης τοῦ κόσμου.
Ἐπισημάνθηκε ἡ σημερινή τελεία ἀπαξίωση πρός τόν θεσμό καί τήν συνοχή καί διάρκεια τοῦ γάμου, ἡ συνακόλουθη ἰσοπεδωτική καί ἀλλοτριωτική ἀντι-αγωγή πρός τά παιδιά καί τήν νεολαία, πού βεβαίως ἀνακυκλώνεται σέ καταφρόνηση τῶν μεγαλυτέρων, τῶν ἰδίων τῶν γονέων καί τῶν παππούδων.
Σέ βαθμό, ὅπως ἀνέφερε μέ κατάπληξη ὁ Καθηγούμενος π. Ἐφραίμ, μικρά παιδιά νά ἀποκαλοῦν τούς γονεῖς τους ὄχι μέ τό γλυκύτατο (καί παιδαγωγικότατο) “πατέρα” καί “μητέρα”, ἀλλά μέ τήν ὀνομαστική τους φερωνυμία “Γιῶργο” καί “Μαρία”· ἤ π.χ. ὁ γαμπρός ἤ ἡ νύφη νά μήν ἀποκαλοῦν τά πεθερικά τους “πατέρα” ἤ “μητέρα”, ἀλλά “κ. Δημήτρη” καί “κ. Μαρία” δηλωτική τῆς ψυχικῆς ἀποστάσεως καί τῆς ψυχικῆς καταφρονήσεως καί τῆς ἔλλειψης εὐρύτερης οἰκογενειακῆς συνοχῆς. Ὁπότε προκαλοῦνται τόσες ἀνοιχτές κοινωνικές πληγές…
Ὡς ἐπιστέγασμα παρακλήσεως οἱ καλλίφωνοι χορωδοί μας ἔψαλαν ἐκ νέου τό παραδοσιακό “Ἄξιόν Ἐστι” σέ β΄ ἦχο.
***
ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ μᾶς συνοδεύει καί θά συνεχίσει νά συνοδεύει πολλούς ἡ κατανυκτική καί χαρμόσυνη συνάμα αἴσθηση τῆς πανευλαβοῦς παλλαϊκῆς ὑποδοχῆς τοῦ ἱερότατου αὐτοῦ κειμηλίου, πού μᾶς ἐπιδόθηκε ὡς μόνιμο σέβασμα καί εὐλογία ὄχι μόνον τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Γρίβας, ἀλλά καί ὅλης τῆς συνοριακῆς μας Μητροπόλεως.
Ἡ μετάδοση τοῦ Ἑσπερινοῦ, τοῦ Ὄρθρου καί τῆς θείας Λειτουργίας μέσῳ τριῶν τηλεοπτικῶν μεταδόσεων (εἴτε ἄμεσα εἴτε μαγνητοσκοπημένα) συνετέλεσε σέ μιά εὐλογημένη “μετάγγιση” ἀπό τῶν ἐκδηλώσεων εὐλαβείας, σέ μιά ἱερότατη “ἐπαναφόρτιση” συνειδήσεων μέ τήν πατροπαράδοτη πίστη καί τήν καταφρονημένη εὐσέβεια.
Μᾶς ἀπομένει ἕνα διαρκές ἀνεξόφλητο χρέος, ἱεροπρεπές, ὡσάν ἀκοίμητη λαμπάδα στή Χάρη Της, ὡσάν “δίκτυο προσευχῆς” ὑμνολογικῆς καί δεητικῆς “εἰς τάς πολλάς πρεσβείας” Της.
† Ὁ Γουμενίσσης, Γεφύρας, Ἀξιουπόλεως & Πολυκάστρου Δημήτριος