You are currently viewing Τήρηση ή υπέρβαση … «κανονικότητας»;

Τήρηση ή υπέρβαση … «κανονικότητας»;

  • Reading time:1 mins read

Του Σωτήρη Τζούμα

Ζήσαμε να το δούμε και αυτό!
Σε μία εποχή που η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος εμφανίζεται προς τα έξω διχασμένη για το Ουκρανικό και ένας σημαντικός αριθμός Ιεραρχών μας αποστασιοποιούνται από το φανάρι ο Σεβ. Μεσσηνίας βρήκε την ευκαιρία να δείξει το δρόμο και να κάνει τη διαφορά.
Κατά το συλλείτουργο Πατριάρχη Βαρθολομαίου και Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου στην Παναγία την Αχειροποίητο στη Θεσσαλονίκη συλλειτούργησαν εκτός από την τριμελή εξ Αρχιερέων Συνοδεία του Πατριάρχη (Λαοδικείας, Δράμας. Αδριανουπόλεως) όλοι οι όμοροι Ιεράρχες στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, ο πρύτανις των Ιεραρχών Σεβ. Βρυούλων Παντελεήμων και εξ Ελλάδος οι δύο συνοδεύοντες τον Αρχιεπίσκοπο Ιεράρχες Σεβ. Μεσσηνίας Χρυσόστομος ο οποίος τυγχάνει Συνοδικός την παρούσα περίοδο και ο Επίσκοπος Ωρεών Φιλόθεος, Αρχιγραμματέας της Συνόδου.
Κατά την ώρα του « …Εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε…»ο Σεβ. Μεσσηνίας βρήκε τον τρόπο να κάνει τη διαφορά. Ξεπερνώντας σε ζήλο και αφοσίωση ακόμη και τους Μητροπολίτες συλλειτουργούς του που διαποιμαίνουν Μητροπόλεις των Νέων Χωρών που μνημονεύουν καθηκόντως κατά το ..Εν Πρώτοις μνήσθητι Κύριε του Αρχιεπισκόπου και Πατριάρχου ημών Βαρθολομαίου και της Ιεράς ημών Συνόδου ….κλπ ο Σεβ. Μεσσηνίας πρωτοτυπώντας ως Μητροπολίτης της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος είπε … «Εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε του Αρχιεπισκόπου ημών Βαρθολομαίου ον χάρισαι ταις Αγιαις Αυτού Εκκλησίαις κλπ.»
Δηλαδή είπε αυτό που λένε οι Ιεράρχες που ανήκουν αμιγώς στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και αναγνωρίζουν ως υπέρτατη αρχή τους τον Πατριάρχη.
Η εκφώνηση αυτή από τον Σεβ. Μεσσηνίας έφερε σε δύσκολη θέση τους συνεπισκόπους του εκ των νέων Χωρών- αφού παρουσιάστηκε ως Πατριαρχικότερος των Πατριαρχικών- προφανώς έγινε για λόγους αβρότητας και σεβασμού προς το πρόσωπο του υψηλού επισκέπτη της Εκκλησίας μας του Οικουμενικού Πατριάρχη.Αλλά είναι μία προσημείωση των όσων θα ακολουθήσουν στο επέκεινα… Από το ένα άκρο στο άλλο!

Να πούμε ότι η πρωτοβουλία αυτή του Σεβ. Μεσσηνίας εξέπληξε( θετικά και ευχάριστα εννοείται) ακόμη και τον Οικουμενικό Πατριάρχη που δεν το περίμενε.
Αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος δεν έμεινε πίσω.
Τον κοίταξε καλά -καλά με εκείνο το βλέμμα που δεν ξέρεις τί σκέφτεται.

Αν θέλουμε, ωστόσο, να είμαστε αντικειμενικοί πρέπει να πούμε ότι από Κανονικής απόψεως η πρωτοβουλία του Σεβ. Μεσσηνίας ήταν στη σωστή κατεύθυνση.Ήταν τήρηση και όχι υπέρβαση της Κανονικότητας.
Και όπως θα μας έλεγε και ο διαπρεπής Καθηγητής Κανονικού Δικαίου κ. Φειδάς όταν ένας Αρχιερεύς συλλειτουργεί με Προκαθήμενο στα όρια του Θρόνου του μνημονεύει τον Προκαθήμενο και ουδένα ή… ουδεμία άλλη! ( Ιερά Σύνοδο εν προκειμένω).

Βέβαια σε τέτοια θέματα καλόν είναι να υπάρχει προσυνεννόηση μεταξύ των συλλειτουργών Ιεραρχών ώστε να μη φέρνει ο ένας τον άλλον σε δύσκολη θέση ( όπως συνέβη τώρα στη Θεσσαλονίκη) και να μη βγαίνει προς τα έξω το μπάχαλο που μόνο στην Εκκλησία της Ελλάδος συναντάμε. Ο καθένας ο,τι θέλει κάνει! Κατά τα άλλα η Ουκρανία μας ενοχλεί! Όταν εμείς οι ίδιοι έχουμε κάνει την Εκκλησία μας ολίγον από Ουκρανία, ολίγον από Ρωσία, ολίγον από Ρουμανία, ολίγον από Ιεροσόλυμα,ολίγον απ´όλα! Κάνουμε στους άλλους μαθήματα κανονικότητας!
Ευτυχώς υπάρχει Θεός!