You are currently viewing Τι θέλει να μας πει το Φανάρι με τις πρόσφατες εκλογές και ανακατατάξεις Ιεραρχών αλλά και την έκπτωση πολιού Ιεράρχη

Τι θέλει να μας πει το Φανάρι με τις πρόσφατες εκλογές και ανακατατάξεις Ιεραρχών αλλά και την έκπτωση πολιού Ιεράρχη

  • Reading time:2 mins read
Ανάλυση απο τον Σωτήρη Μ.Τζούμα

 

Η Σύνοδος του  Οικουμενικού  Πατριαρχείου μας έχει εντυπωσιάσει  τον τελευταίο καιρό  με τις προαγωγές  νέων ιεραρχών κάτι που δεν συνέβαινε τα παρελθόντα χρόνια.
Πραγματικός οργασμός παραγωγής Αρχιερέων. Λες  και ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος  έχει βαλθεί να αναπληρώσει τον χαμένο χρόνο  και  ο,τι δεν πρόλαβε να κάνει  μέχρι τώρα στα 30 χρόνια που βρίσκεται στο πηδάλιο της εκκλησίας θα το συμπληρώσει  σ’ αυτά τα κατοπινά χρόνια της πατριαρχίας του.
Στην Σύνοδο  του μηνός Φεβρουαρίου η οποία συνεδρίασε από  τη Δευτέρα είδαμε να προβαίνει σε σειρά εκλογών νέων επισκόπων αλλά και παράλληλα να μεταθέτει προβεβλημένο Ιεράρχη του Θρόνου με έδρα στην Ευρώπη  σε Γεροντική Μητρόπολη με έδρα στη Χαλκηδόνα της Πόλεως. Αυτό ιστορικά γίνεται για πρώτη φορά. Συνήθως οι Αρχιερείς  έφευγαν από την Πόλη για επαρχίες του Θρόνου στην Ευρώπη. Αυτός ήταν ο κανόνας. Η εκλογή Γαλλίας σε Χαλκηδόνος αποτέλεσε την εξαίρεση. Επίσης προήγαγε   επίσκοπο  σε μητροπολίτη  κάτι που δεν έκανε και πολύ  συχνά στο παρελθόν και του ανέθεσε και καθήκοντα Εξάρχου στην Μάλτα.
Αν θέλουμε να αναλύσουμε τα γεγονότα αυτά – όχι άγνωστα στην ιστορία του Φαναρίου-  πρέπει να σταθούμε στα σημεία εκείνα που καθοδήγησαν τον Πατριάρχη   να πάρει αυτές τις αποφάσεις γιατί ο Πατριάρχης δεν κάνει τίποτα τυχαίο.
🔺Ξεκινώντας  από την  μετάθεση του Γαλλίας στην Γεροντική και πρώτη τη τάξει  Μητρόπολη του Πατριαρχείου, την Μητρόπολη   Χαλκηδόνος, αναλύσαμε σε  εκτενές ρεπορτάζ όλα εκείνα τα στοιχεία που οδήγησαν τον Πατριάρχη να προβεί σε αυτή την κίνηση.
 Θα μπορούσε να είχε συμβεί αυτό χωρίς να είχε σημειωθεί  η «ατιμωτική» θα έλεγα έξοδος  από την ενεργό υπηρεσία του Μητροπολίτη Γέροντος πρώην Χαλκηδόνος Αθανασίου, ο οποίος αν και αθόρυβος και διακριτικός αρχιερεύς αποτελούσε έναν εκ των τελευταίων ιεραρχών της παλαιάς   φρουράς  του Φαναρίου. Αρχιερεύς παλαιάς κοπής με μιαν άλλη στόφα, αν και εκ φύσεως μονήρης και κλειστός στον εαυτό του. Πνευματικό ανάστημα του Γέροντος Χαλκηδόνος Μελίτωνος και συνοδοιπόρος από τα νεανικά του χρόνια με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τον προκάτοχο του νυν Νικομηδείας Ιωακείμ, αποτελούσαν τους πολλά υποσχόμενους και ανατέλοντες αστέρες της Πατριαρχικής αυλής. Αφ´ότου ασθένησε ο προκάτοχος του Ιωακείμ, τον οποίο  ο Αθανάσιος θεωρούσε πραγματικό αδελφό και προστάτη του, περιήλθε σε μελαγχολία. Η εκλογή του σε Χαλκηδόνος το 2008  του αναπτέρωσε το ηθικό και του έδωσε δύναμη να συνεχίσει την Αρχιερατική του πορεία και διαδρομή. Όμως μετά από κάθε περίοδο ακμής έρχεται η ώρα της παρακμής.
Ο Πατριάρχης  θέλοντας να δώσει ένα μάθημα και προς τους νεότερους Ιεράρχες  έκανε κάτι που γινόταν πάντα στο φανάρι: τον έπαυσε χωρίς να απολογηθεί.Δηλαδή ο κατήγορος έγινε και δικαστής του και τον καταδίκασε άνευ ουσιαστικής απολογίας.   Η παύση  ενός Ιεράρχου  από την ενεργό υπηρεσία ήταν σύνηθες φαινόμενο κατά το  παρελθόν στο Φανάρι  ακόμα και για Πατριάρχες.
Έτσι  λοιπόν, ο Αθανάσιος μετά από 48 έτη Αρχιερωσύνης αλλά και προσφοράς  έφυγε από τον θρόνο του με  αυτό τον άδικο και θα έλεγα υποτιμητικό για τα χρόνια  της Αρχιερωσύνης του   τρόπο. Θα μπορούσε αφού τον είχε προετοιμάσει με την επιστολή -τελεσίγραφο που του έστειλε   να είχε έλθει η λήξη με πιο συναινετικό τρόπο. Δεν είναι ωραίο να συμβαίνουν τέτοια πράγματα στην εποχή μας. Δεν το επιτρέπει ούτε η Εκκλησία μας με τους κανόνες που έχει αλλά ούτε και ο πολιτισμός μας. Αυτά είναι κατάλοιπα του Σουλτάνου. Δεν είναι ανάγκη να τα αναβιώνουμε στην εποχή μας.
 🔺Η προαγωγή στη συνέχεια του επισκόπου Άβυδου Κυρίλλου σε Μητροπολίτη   Κρήνης, της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης ιστορικής Μητροπόλεως Κρήνης, στον Τσεσμέ, στα μικρασιατικά παράλια, κοντά  στη Σμύρνη και τα Βουρλά, είναι μία κίνηση του Πατριάρχη  η οποία έχει συμβολικό χαρακτήρα, δεδομένο οτι  ο  πολυάσχολος καθηγητής Κύριλλος Καντερέλος   δεν θα έχει τον  χρόνο να ασχολείται  με πολλά  ποιμαντικά καθήκοντα. Παράλληλα  τον διόρισε ως Έξαρχο για την νέα πατριαρχική Εξαρχία που ίδρυσε στην Σύνοδο του Ιανουαρίου,   στη Μάλτα για να επιτελεί τα καθήκοντα του ως καθηγητής και στο εκεί πανεπιστήμιο.
Οπότε εκεί που ο Κύριλλος φλέρταρε και  ήθελε την Μητρόπολη Γερμανίας   βρέθηκε στη Μάλτα ,μετατρέποντας  το γνωστό και χιλιοειπωμένο  Μάλτα γιόκ που ξέραμε μέχρι τώρα, σε …Γερμανία γιόκ!
🔺Τέλος  η Σύνοδος εξέλεξε τον  Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Ραφαήλ Παβούρη(εκ Λέσβου) υπό τον τίτλον της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Ἐπισκοπής ….Ιλίου,και τον Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Ιάκωβο  Σάββα (εκ Κύπρου) υπό τόν τίτλο της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Κλαυδιουπόλεως. Βοηθοί Επίσκοποι και οι δύο του Αρχιεπισκόπου Θυατείρων. 
Εκεί που πρέπει να σταθούμε με ιδιαίτερη προσοχή είναι οι τίτλοι τους οποίους έδωσε ο Πατριάρχης στους νεοπροαχθέντες.
Συγκεκριμένα στον νέο Μητροπολίτη Κρήνης Κύριλλο και στον Επίσκοπο Ιλίου.
  Είναι λίγο περίεργο  όταν υπάρχει Μητροπολίτης  Νέας Κρήνης  στην Ελλάδα (ο οποίος  μάλιστα ανήκει στους Ιεράρχες  των νέων χωρών οι οποίοι πνευματικώς  έχουν την αναφορά τους στον Οικουμενικό Πατριάρχη)και να επιφορτίζουμε τον τίτλο με νέα εκλογή Ιεράρχη υπό τον ίδιο τίτλο. Αν ο Κρήνης Κύριλλος εξελέγη για να πάει στην Μητρόπολη Κρήνης εκεί στον Τσεσμέ  για να  αναστήσει την ιστορική Μητρόπολη των προγόνων μας  (όπως έκανε ο Σμύρνης Βαρθολομαίος και ο γέροντας Βρυούλων Παντελεήμων που με νεανικό σφρίγος ανήγειρε οίκημα με ναό από τις στάχτες που βρήκε) το καταλαβαίνουμε. Αλλά εξελέγη Κρήνης για να πάει στη Μάλτα είναι αδιανόητο.
Το αυτό ισχύει και για τον τίτλο Ιλίου που δόθηκε στον  Επίσκοπο  Ραφαήλ.
Γιατί  λοιπόν, να υπάρχει αυτή η επικάλυψη  μέσα στην ίδια την Εκκλησία και να έχουμε ιεράρχες  με  ίδιους τίτλους. Καλό θα ήταν να αποφεύγονται όλα αυτά για να μη δημιουργείται σύγχιση στο λαό μας. Άλλωστε υπάρχει Μητροπολίτης  Ιλίου  στην Εκκλησία της Ελλάδος.
Τότε να μην διαμαρτύρονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο γιατί άλλες αυτοκέφαλες εκκλησίες έχουν σε περιοχές α όπου διαποιμένει το οικουμενικό πατριαρχείο αρχιερείς με τον ίδιο τίτλο και τις ίδιες επαρχίες.Όχι δύο μέτρα και δύο σταθμά! Αλλά ισοτιμία και ισονομία.
Οι  αποφάσεις του Πατριάρχη δεν είναι τυχαίες!  Κάτι  θέλει να περάσει και να επιβάλλει  μέσα από αυτές αλλά σίγουρα αυτό το «κάτι» δεν φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού.
Να το πούμε πάντως ότι όλα αυτά   δεν είναι και τόσο εύπεπτα  γιατί δημιουργούν προβλήματα κυρίως στους φέροντες τους τίτλους  αυτούς και δημιουργούν εντυπώσεις!
Και σε τελευταία ανάλυση να πούμε: το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει πλούτο τίτλων στην ιστορία του! Γιατί πρέπει να επαναλαμβάνεται και να αντιγράφει; Που αποβλέπει με αυτό; Δεν είμαστε διαφορετικές Εκκλησίες, ούτε το ποίμνιο μας είναι διαφορετικό.
Τέτοιες αποφάσεις   διχάζουν το ποίμνιο το οποίο δε γνωρίζει ποιος είναι ο ένας ιεράρχης και ποιος ο άλλος.Γιατί θέλουμε να υπάρχει αυτό;

Το Ανακοινωθέν της Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου

Συνῆλθε σήμερον, Τρίτην, 16ην Φεβρουαρίου 2021, ὑπό τήν προεδρίαν τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος, πρώτην ἡμέραν τῶν ἐργασιῶν της τοῦ μηνός Φεβρουαρίου.
Κατ᾿ αὐτήν:
1) Τό ἱερόν σῶμα, ἀκοῦσαν καί συνεκτιμῆσαν ὄγκον ἀποδεικτικοῦ ὑλικοῦ μετά σωρείας ἀντικανονικῶν πράξεων, ὡς καί τήν ἐπιδειχθεῖσαν ἀπείθειαν καί ἀσέβειαν τοῦ Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κ. Ἀθανασίου πρός τό πρόσωπον τοῦ Παναγιωτάτου Προκαθημένου καί πρός τόν θεσμόν τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου, ἐκήρυξεν αὐτόν ἔκπτωτον τοῦ θρόνου τῆς ἐπαρχίας αὐτοῦ καί κατέταξεν αὐτόν μεταξύ τῶν σχολαζόντων Ἱεραρχῶν τοῦ Θρόνου ὡς Μητροπολίτην πρώην Χαλκηδόνος.
2) Εἰς τήν οὑτωσί κενωθεῖσαν Γεροντικήν Μητρόπολιν ἐξελέγη ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Ἐμμανουήλ, εἰς δέ τήν χηρεύσασαν Ἱεράν Μητρόπολιν Γαλλίας ἐτοποθετήθη προσωρινῶς καί μέχρι τῆς πληρώσεως αὐτῆς ὡς Πατριαρχικός Ἐπίτροπος ὁ ἐν αὐτῇ διακονῶν ὡς Βοηθός Ἐπίσκοπος Θεοφιλέστατος Ρηγίου κ. Εἰρηναῖος.
3) Εἰσηγήσει τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ἀβύδου κ. Κύριλλος, Καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, ἐξελέγη Μητροπολίτης Κρήνης καί διωρίσθη ὡς Πατριαρχικός Ἔξαρχος ἐπί κεφαλῆς τῆς νεοσυστάτου Ἐξαρχίας Μελίτης (Μάλτας). Οὗτος ἐτέλεσεν αὐθημερόν τό Μικρόν καί τό Μέγα Μήνυμα καί τήν Εὐχαριστίαν, καθώς συνέπεσε νά παρεπιδημῇ ἐν Φαναρίῳ.
4) Κατόπιν παρακλήσεως τοῦ Σεβ. Ἀρχιεπισκόπου Θυατείρων καί Μ. Βρεταννίας κ. Νικήτα, ἐξελέγησαν δύο Βοηθοί παρ᾿ αὐτῷ Ἐπίσκοποι καί δή:
α) ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. κ. Ραφαήλ Παβούρης (ἐκ Λέσβου) ὑπό τόν τίτλον τῆς πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Ἐπισκοπῆς Ἰλίου, καί
β) ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. κ. Ἰάκωβος Σάββα (ἐκ Κύπρου) ὑπό τόν τίτλον τῆς πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Ἐπισκοπῆς Κλαυδιουπόλεως. Ἅπασαι αἱ ὡς ἄνω ἐκλογαί ἐγένοντο ὁμοφώνως καί παμψηφεί.
Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου.