Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2025 9:43 πμ
Εξάψαλμος
Font ResizerAa
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
    Δεύτερη ΣελίδαShow More
    Περί ημερίδος της Ι.Μητροπόλεως Πειραιώς για το Ουκρανικό

     Άρθρο π. Νικήτα Παντοκρατορινού Έγινε πρόσφατα στην Μητρόπολη Πειραιώς μια θεολογική ημερίδα…

    18 Ιουνίου 2025
    Μήλεσι: O Αρχιεπίσκοπος Αθηνών στο Ησυχαστήριο του Οσίου Πορφυρίου για τα ονομαστήριά του

    Ρεπορτάζ για το Γραφείο Τύπου: Γιώργος Φερδής | iaath.gr Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης…

    18 Ιουνίου 2025
    Τυχικός προς Οικουμενικό Πατριάρχη: Αιτούμαι την αποκατάστασή μου ως κανονικού Μητροπολίτου της I.Μητροπόλεως Πάφου.

    Δύο αιτήματα διατυπώνει ο Μητροπολίτης πρώην Πάφου Τυχικός με την έκκλητο προσφυγή…

    18 Ιουνίου 2025
    Μητροπολίτης Πειραιώς: Μην απογοητεύεστε. Ο Χριστός μας διασφάλισε! – 38η Γιορτή Νεολαίας Ι.Μ.Π.

    Εκατοντάδες νέες και νέοι από τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, συμμετείχαν…

    18 Ιουνίου 2025
    Μια αξεπέραστη κρητική βραδιά στον Βόλο από τους Θοδωρή Κοτονιά, Γιώργο και Νίκος Στρατάκη – Τρίτη μέρα εκδηλώσεων σήμερα στον προαύλιο Ιερού Ναού Αγίου Κωνσταντίνου

    Μια αξεπέραστη κρητική βραδιά, πλημμυρισμένη από εκφραστικότητα, πάθος και λυρισμό, που γράφηκε…

    18 Ιουνίου 2025
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
    Δια χειρός Σωτήρη Μ. ΤζούμαShow More
    Ἀντὶ Εὐχῶν πρὸς τὸν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμον

      ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ     Μακαριώτατε Δέσποτα, ἀντὶ κοινοτύπων εὐχῶν…

    15 Ιουνίου 2025
     Ἀντὶ εὐχῶν εἰς τὸν Παναγιώτατον Οἰκουμενικὸν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαῖον

    Εὐλογεῖτε, Παναγιώτατε Δέσποτα! Εὐχόμενος ὁ Κύριος ἡμῖν χαρίζεσθαι καιρὸν μετανοίας καὶ βίον…

    12 Ιουνίου 2025
    Ο επίλογος του Χριστόδουλού μας δεν γράφει τέλος …

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα Όσο θυμόμαστε τον Χριστόδουλο,τόσο θα είναι κοντά μας…

    11 Ιουνίου 2025
    Η αναγόρευση του Σεβ.Μητροπολίτου Γέροντος Πριγκηποννήσων κ.Δημητρίου

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα    Σε συγκινησιακά φορτισμένη ατμόσφαιρα, την Πέμπτη, 29…

    31 Μαΐου 2025
    «Αναστορώ τα παλαιά»: Μία συγκινητική-αφυπνιστική εκδήλωση τιμής των γενοκτονηθέντων Ποντίων,με πολλά μηνύματα και μαθήματα ιστορίας και ήθους!

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα    Ημέρα μεγάλη η σημερινή για την Ορθοδοξία…

    29 Μαΐου 2025
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
    • Αξιοσημείωτα
    • Ελεύθερο Βήμα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Οικουμενικό Πατριαρχείο
    • Ορθοδοξία
    • Άλλα Πατριαρχεία
    • Βατικανό
    • Ελλάδα
    • Γενικές Ειδήσεις
    • Κόσμος
  • Επικοινωνία
Reading: Συσκοτισμός
ΕξάψαλμοςΕξάψαλμος
Font ResizerAa
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
  • Επικοινωνία
Search
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
    • Αξιοσημείωτα
    • Ελεύθερο Βήμα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Οικουμενικό Πατριαρχείο
    • Ορθοδοξία
    • Άλλα Πατριαρχεία
    • Βατικανό
    • Ελλάδα
    • Γενικές Ειδήσεις
    • Κόσμος
  • Επικοινωνία
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.

Συσκοτισμός

Τελευταία ενημέρωση: 15 Απριλίου 2020 22:29
Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά
SHARE

Κωνσταντίνου Ι. Βαθιώτη,

 Αναπληρωτή Καθηγητή Ποινικού Δικαίου Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ.

Η ν ο μ ι κ ή επιστήμη διδάσκει από το πρώτο εξάμηνο πώς να αναλύεις και πώς να συνθέτεις, πώς να ελέγχεις τις ομοιότητες και τις διαφορές, τις αναλογίες και τις δυσαναλογίες, τους ενδοσυστηματικά εναρμονισμένους ή αντιφατικούς κανόνες. Μια κραυγαλέα α ν τ ί φ α σ η μπορεί να αποτελέσει το punctum saliens, δηλαδή το αναβλύζον σημείο, την αιμορροούσα πληγή, με την μεταφορική σημασία του όρου: το ν ε υ ρ α λ γ ι κ ό σημείο (*). H πρώτη φωτογραφία του αναρτώμενου κολλάζ είναι τραβηγμένη έξω από τραπεζικό κατάστημα της Κομοτηνής. Καθώς αντίκρισα τους στοιχηθέντες στην ουρά πελάτες της τράπεζας, η συγκεκριμένη εικόνα μετετράπη νοερώς σε ένα “παγωμένο πλάνο”, το οποίο αντιμαχόταν την κοινή ή έστω την ατομική λογική, παραπέμποντας στο χωρίο του Θεόφιλου Βορέα, Λογική, Τόμ.  Πρώτος, 1972, σελ. 23: Η Λογική «οδηγεί ημάς εις τον έλεγχον των λογικών σφαλμάτων, εις α υποπίπτουσιν άλλοι. Διά τούτον δε τον λόγον ωνομάσθη η Λογική και αρνητικόν κριτήριον της α λ η θ ε ί α ς».

Ιδού η κ ρ α υ γ α λ έ α αντίφαση: Ενώ ε π ι τ ρ έ π ε τ α ι να προσέρχονται ενώπιον των ΑΤΜ ή εντός των τραπεζικών υποκαταστημάτων οι π ε λ ά τ ε ς, στοιχιζόμενοι στην ουρά, χωρίς ποτέ να έχει εμφανισθεί ένα αστυνομικό όργανο να κάνει έστω μια αυστηρή υπόδειξη για την τήρηση της δέουσας απόστασης ασφαλείας, την ίδια ώρα α π α γ ο ρ ε ύ ε τ α ι να στοιχηθούν στην ουρά οι π ι σ τ ο ί για να προσκυνήσουν, όχι τα ΑΤΜ ή την τράπεζα, αλλά την εικόνα του Χριστού, η οποία βρίσκεται πολύ κοντά στην Α γ ί α Τράπεζα. Ταυτοχρόνως, όλως αντιφατικώς, ενώ οι πελάτες της τράπεζας αφήνονται ά ν ε υ οιασδήποτε ε π ι τ η ρ ή σ ε ω ς να προσεγγίσουν τα ΑΤΜ ή να εισέλθουν εντός αυτής, οι πιστοί και οι ιερείς που νιώθουν την α κ α τ α μ ά χ η τ η ανάγκη να λάβουν και, αντιστοίχως, να δώσουν την πνευματική τους τροφή τούτες τις τόσο κρίσιμες γι’ αυτούς ημέρες, σ υ λ λ α μ β ά ν ο ν τ α ι από αστυνομικά όργανα. Ερωτάται: Δεν ζούμε, λοιπόν, ήδη τον (στρεβλό) “ε π α ν α π ρ ο σ δ ι ο ρ ι σ μ ό των αξιών”, αίτημα που είχε διατυπωθεί ήδη από τον αρνητή του Θεού, τον Νίτσε, μετά την συγγραφή του δημοφιλούς βιβλίου του “Τάδε έφη Ζαρατούστρα”; (επ’ αυτού βλ. π.χ. Salaquarda, Umwertung aller Werte, Archiv für Begriffsgeschicht, 1978, σελ. 154).
Έχοντας προ οφθαλμών τον ανελέητο
δ ι ω γ μ ό των Χριστιανών που συντελείται κατά τρόπο ε π ο ν ε ί δ ι σ τ ο ακόμη και κατά την Εβδομάδα των Παθών (πόσο αλλόκοτο το φαινόμενο να βλέπεις έ ν σ τ ο λ ο υ ς να συλλαμβάνουν ρ α σ ο φ ό ρ ο υ ς!), καθίσταται ιδιαιτέρως επίκαιρη η εύστοχη τοποθέτηση του Tristram Engelhardt, ο οποίος στο βιβλίο του “Μετά Θεόν. Ηθική και βιοηθική στον αιώνα της εκκοσμίκευσης”, μτφ. Π. Τσαλίκη-Κιοσόγλου, εκδ. Ι.Μ. Βατοπαιδίου, 2018, σελ. 78, διαπιστώνει ότι «η σ υ ν ε κ τ ι κ ή κοινωνική δύναμη που οργάνωνε κάποτε η θρησκεία δ ι ε ρ ρ ά γ η» (ως προς το ότι η θρησκεία έχει απολέσει την ενταξιακή λειτουργία της [integrative Funktion] στο πλαίσιο των σύγχρονων κοινωνιών πρβλ. Luhmann, Funktion der Religion, 3η έκδ., 1992, σελ. 10-11), εξειδικεύοντας την θέση του ως ακολούθως: «Αν τα θρησκευτικά σύμβολα από το παρελθόν δεν μπορούν εύκολα να απομακρυνθούν, πρέπει να α δ ε ι ά σ ο υ ν από τη θρησκευτική τους σ η μ α σ ί α. Επιτρέπεται να παραμένουν μόνο εφόσον περιορισθούν να είναι λ ε ί ψ α ν α μιας πολιτισμικής και εθνικής κ λ η ρ ο ν ο μ ι ά ς. Ας θυμηθούμε ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου πρώτα απαγόρευσε στην Ιταλία τους Ε σ τ α υ ρ ω μ έ ν ο υ ς στα δημόσια σχολεία της, όπως είχε συμβεί και στη Γερμανία (BVerfGE 93, 1 – Kruzifix-Urteil, 16.5.1995). Το ίδιο συνέβη και στη Ρουμανία […]. Στην Ιταλία [πλέον] οι Εσταυρωμένοι μπορούν να παραμένουν ως ένα απλό πολιτιστικό φ α ι ν ό μ ε ν ο». Και καταλήγει ο ίδιος: «Υπάρχει μια σαφώς ν έ α κυρίαρχη [εκκοσμικευμένη] κ ο υ λ τ ο ύ ρ α. Υπάρχουν ουσιαστικά σημεία σύγκρουσης μεταξύ αυτής και της χριστιανικής, την οποία ε κ τ ό π ι σ ε. Όσοι έχουν ήδη μεταμορφωθεί από την πρώτη, ίσως έχουν ήδη ξεχάσει πώς έ ν ι ω θ α ν κάποτε, πώς σ κ έ π τ ο ν τ α ν, πώς ζ ο ύ σ α ν. Ως εκ τούτου, ο ρ ι ζ ι κ ό ς χαρακτήρας των αλλαγών συχνά σ υ σ κ ο τ ί ζ ε τ α ι ή τουλάχιστον αγνοείται».
Ένας τέτοιος σ υ σ κ ο τ ι σ μ ό ς υλοποιείται ήδη στο πλαίσιο του μοντέλου διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης, το οποίο προκρίθηκε σε παγκόσμια κλίμακα: Καθώς διεξάγεται ο “πόλεμος κατά του αόρατου εχθρού” (sic) από γιατρούς ή νοσηλευτές και εν γένει όλους εκείνους που βρίσκονται στα “χαρακώματα”, εκλήθησαν όσοι βρίσκονταν στα “καταφύγια” –δηλ. τα “γυναικόπαιδα” ή, πιο κομψά, οι “άμαχοι επαγγελματίες”– να συνεχίσουν να εργάζονται σαν να μην έχει αλλάξει επί της ουσίας απολύτως τίποτε, εφόσον βεβαίως το επέτρεπε η θέση τους (αντιθέτως, κάποιοι άλλοι “άμαχοι” επαγγελματίες, π.χ. δικηγόροι, ιδιοκτήτες βιβλιοπωλείων και εστιατορίων, κουρείς κ.λπ. βίωσαν τον “ξ α φ ν ι κ ό θάνατο”, ήδη γνωστός από παλαιότερη ποδοσφαιρική ορολογία). Οι προνομιούχοι αυτοί “άμαχοι” αρκούσε απλώς να επιτύχουν την π ρ ο σ α ρ μ ο γ ή τους στα νέα δεδομένα (προσέξτε την σύσταση “πρέπει να προσαρμοζόμαστε!” που έκανε στην εκπομπή “Αταίριαστους” μόλις σήμερα ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος, καίτοι καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, στο πρώτο ερώτημα που εκλήθη να τοποθετηθεί ως σ χ ο λ ι α σ τ ή ς και όχι ως συνταγματολόγος ήταν «πώς είδατε τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση σε υγειονομικό επίπεδο;» – η απολύτως προβλέψιμη απάντησή του: «τα μέτρα έχουν αποδώσει και χαίρομαι πάρα πολύ γι’ αυτό»!). Έτσι, όμως, παράγεται μια πολύ επικίνδυνη συνέπεια: Συσκοτιζομένου του χαρακτήρα των ριζικών αλλαγών, η εν λόγω ύ π ο υ λ η προσαρμογή οδηγεί σε α π ο π ρ ο σ α ν α τ ο λ ι σ μ ό των προνομιούχων “αμάχων” (στους οποίους, όλως τυχαίως, συγκαταλέγονται προπάντων οι διδάσκοντες και οι διδασκόμενοι) και εν τέλει στην ευγενή ψ ε υ δ α ί σ θ η σ η ότι “όλο αυτό θα αποτελεί σύντομα μια κακή α ν ά μ ν η σ η”. Μια ματιά στις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν σήμερα (δεύτερη στο αναρτώμενο κολλάζ) από τον δ υ σ τ ο π ι κ ό σχεδιασμό παραλιών της Ιταλίας χωριζομένων με προστατευτικά π α ρ α β ά ν από πλέξιγκλας δεν αφήνει πολλές αχτίδες αισιοδοξίας ότι θα υπάρξει επιστροφή στην προτέρα κατάσταση.
(*) Η φράση αυτή ανάγεται σε λατινική μετάφραση χωρίου του Αριστοτέλους από το έργο του “Περί ζώων ιστορίαι”, Βιβλίο VI, Κεφ. 3, 12: «Γίνεται δ’ ἐν τούτῳ τῷ χρόνῳ ἤδη τό τ’ ὠχρὸν ἄνω προσεληλυθὸς πρὸς τὸ ὀξύ, ᾗπέρ ἐστιν ἡ ἀρχή τε τοῦ ᾠοῦ καὶ ἐκλέπεται τὸ ᾠόν, καὶ ὅσον στιγμὴ α ἱ μ α τ ί ν η ἐν τῷ λευκῷ ἡ καρδία. Τοῦτο δὲ τὸ σημεῖον πηδᾷ καὶ κινεῖται ὥσπερ ἔμψυχον [“quod punctum salit iam et movetur ut animal”].
Share This Article
Facebook Whatsapp Whatsapp VKontakte Telegram Threads Email Copy Link Print
Previous Article Τώρα θα καταλάβετε τι έχει συμβεί – Αυτό που επεδίωκαν απο το 2000- ΝΕΟ ΓΚΑΛΟΠ! Με 23,3 % προηγείται η ΝΔ. Στο 94,6% ο Τσιόδρας-90% των Ελλήνων είπαν όχι στον Εκκλησιασμό
Next Article «Μυσταγωγιών σου Κύριε τους Μαθητάς, εδίδασκες λέγων»

Τελευταία νέα
Ο Μητροπολίτης Κερκύρας καλεί την Ιεραρχία προ των ευθυνών της για Π.Α.:Η σιωπή της Ιεραρχίας θα αποτελούσε εγκατάλειψη της ποιμαντικής ευθύνης
18 Ιουνίου 2025
Επέτειος Επισκοπικής Χειροτονίας Μακ. Πατριάρχου Αλεξανδρείας Θεοδώρου- 35 χρόνια Αρχιερεύς
18 Ιουνίου 2025
Κυριακή των Αγίων Πάντων στον Ιερό Ναό Αγίου Αγίου Δημητρίου Ακροποτάμου
18 Ιουνίου 2025
Ἀνακοινωθὲν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐπισκοπικῆς Συνελεύσεως τῆς Μπενελούξ (CEOB-OBB)
18 Ιουνίου 2025
Πτυχία και Διπλώματα από το Ωδείο «ΓΕΡΜΑΝΟΣ ο ΜΕΛΩΔΟΣ»
18 Ιουνίου 2025
Δημοφιλέστερα άρθρα
Γιατί το Φανάρι “χρησιμοποίησε”τη Γεν. Γραμματεία Θρησκευμάτων για να σταματήσει το μεταθετό για την Μητρόπολη Χανίων; Ή όταν η Εκκλησία γίνεται φράξια…
11222 Views
Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος τόλμησε να πει αλήθειες που οι άλλοι φοβούνται να πουν..
10037 Views
Γιατί τόση ανθρωποφαγία κατά του Αρχιμ.Νικοδήμου Φαρμάκη; Ποιοί θέλουν να τον αποδομήσουν και γιατί;
9349 Views
 Ανεξήγητη αναβολή στην εκλογή νέου Μητροπολίτη Κυδωνίας- “Βάφτισαν” σύσκεψη την σύγκληση Συνόδου για εκλογή, για να αποφύγουν τη σύγκρουση με Πατριαρχείο και Κυβέρνηση
8660 Views
Τα χρυσοποίκιλτα άμφια και οι κορώνες…
8233 Views

Σχετικά άρθρα

Μια αξεπέραστη κρητική βραδιά στον Βόλο από τους Θοδωρή Κοτονιά, Γιώργο και Νίκος Στρατάκη – Τρίτη μέρα εκδηλώσεων σήμερα στον προαύλιο Ιερού Ναού Αγίου Κωνσταντίνου

18 Ιουνίου 2025

Εορτή Παιδικών Σταθμών Ι.Μ. Νέας Ιωνίας – Αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη

16 Ιουνίου 2025

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς κήρυξε την έναρξη του Summer Camp των Εκπαιδευτηρίων της Ι.Μ.Π.

16 Ιουνίου 2025

Κρήτης Ευγένιος: «Οι φωτογράφοι καταφέρνουν με το χάρισμά τους να κάνουν το στιγμιαίο αιώνιο» – Εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης για τα λιμάνια

16 Ιουνίου 2025
Show More
Εξάψαλμος
Youtube Medium Rss

About Company

  • Contact Us
  • Contact Us
  • Advertise with US
  • Advertise with US
  • Complaint
  • Complaint
  • Privacy Policy
  • Privacy Policy
  • Cookie Policy
  • Cookie Policy
  • Submit a Tip
  • Submit a Tip
  • Πολιτική Cookies (ΕΕ)
Subscribe Now for Real-time Updates on the Latest Stories!

© exapsalmos.gr

Διαχείριση Συγκατάθεσης
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς. Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.
Διαχείριση επιλογών Διαχείριση υπηρεσιών Manage {vendor_count} vendors Διαβάστε περισσότερα για αυτούς τους σκοπούς
Προβολή προτιμήσεων
{title} {title} {title}
Καλώς ήλθατε στον Εξάψαλμο
Username or Email Address
Password

Lost your password?