Του Σωτήρη Μ. Τζούμα
Τον Σεβ.κ.Χρυσόστομο τον γνωρίζω πολλά χρόνια αλλά τα τελευταία χρόνια έχω συνδεθεί μαζί του και με υπερηφάνεια καταθέτω δημοσίως ότι ανήκω στον κύκλο των πνευματικών του φίλων,όχι μόνο γιατί συμφωνώ μαζί του με τον τρόπο που πορεύεται αλλά γιατί με ο,τι καταπιάνεται ως Ποιμενάρχης στην έπαλξη που τον όρισε ο Θεός και η Εκκλησία του. Όλα όσα κάνει με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο και με κάνουν να τον θαυμάζω φωναχτά και όχι διακριτικά και από απόσταση.
Ο περικαλλής ναός της Παναγίας Σουμελά στον Ασπρόπυργο-ένα κόσμημα εσωτερικής και εξωτερικής αρχιτεκτονικής αλλά και έργο ζωής – δικό του έργο είναι, για το οποίο όλοι μιλούν με θαυμασμό αλλά και…φθόνο,γιατί απέδειξε τι μπορεί να κάνει ένας άξιος άνθρωπος εκ του μηδενός. Αλλά «τον πάω» και για έναν ακόμη πρόσθετο λόγο: Μου θυμίζει σε πολλά τον μεγάλο και ανεπανάληπτο Χριστόδουλο.Είναι Ιεράρχης με όραμα αλλά και με αγάπη προς όλους- ακόμη και προς τους εχθρούς του και τους συκοφάντες του- και με μεγάλη δόση χιούμορ και αυτοσαρκασμού που φανερώνει την πνευματική του πληρότητα και ότι τα έχει καλά με τον εαυτό του και δεν περιμένει από τους εμπαθείς και τους περιπλανώμενους της Ιερωσύνης και των ημερολογίων για να του πουν ποιος είναι. Είναι σημαντικό να πατάς γερά στα πόδια σου. Και να το δείχνεις.
Οπότε όσα θα διαβάσετε στις παρακάτω γραμμές προέρχονται από κάποιον που εκτιμά και σέβεται τον Χρυσόστομο.Και ενώ μπορεί να θεωρηθούν ως ένα βαθμό υποκειμενικά να ξέρετε ότι τα έχω περάσει από την πατίνα του χρόνου, της δοκιμασίας και της προσωπικής διαπίστωσης για να γίνουν αληθινά βιώματα και να μπορώ να γράφω και να υπογράφω τις απόψεις μου για έναν τέτοιο Ιεράρχη της Εκκλησίας μας έστω και αν ανήκει στο παλαιό ημερολόγιο.
Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο- από τον περασμένο Μάιο- η πλέον επίσημη και προβεβλημένη Εκκλησία των ΓΟΧ της οποίας Αρχιεπίσκοπος είναι ο κ.Καλλίνικος, ένας σοβαρός και παραδοσιακός Ιεράρχης του παλαιού, ο οποίος ουδέποτε έχει προκαλέσει με τον βίο του, δοκιμάζεται εξαιτίας ενός πειρασμού ο οποίος τείνει να πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας, οι εξελίξεις της οποίας, αν δεν παρθούν τα απαραίτητα μέτρα, δεν θα είναι καθόλου ευχάριστες γιατί θα την πλήξουν και θα την συρρικνώσουν προς μεγάλη χαρά των αντιπάλων παρατάξεων του παλαιού ημερολογίου.
Συγκεκριμένα ο αγαπητός και σεβάσμιος Ιεράρχης της Αττικοβοιωτίας , με το σπουδαίο και σημαντικό ποιμαντικό έργο και εξ αυτού προβεβλημένος, δέχεται τα πυρά ενός εγγάμου κληρικού ο οποίος ανήκει στην δικαιοδοσία του Αρχιεπισκόπου των ΓΟΧ κ.Καλλινίκου αλλά καθώς φαίνεται κινείται και πράττει ανεξέλεγκτα ακολουθώντας τους δικούς του κανόνες και την δική του προσωπική agenda. Κάπου έχει καταλάβει ότι υπάρχει ψητό και είπε να αναλάβει ο ίδιος τον τεμαχισμό του. Αλλά έχουσι γνώσιν οι φύλακες…!
Αυτός λοιπόν ο κληρικός παριστάνοντας τον Ιαβέρη της πίστεως με περίσσευμα θρασύτητας και χωρίς ίχνος ενσυναίσθησης, αυτοκριτικής και κυρίως αυτοσυνειδησίας για τον δικό του βίο, παρελθόντα και παρόντα, κατηγορεί με τρόπο απαράδεκτο τον Μητροπολίτη Χρυσόστομο εξ αφορμής κάποιων φωτισμένων κινήσεων και πρωτοβουλιών του οι οποίες σε μία εποχή γενικής κρίσεως, δείχνουν το καλό πρόσωπο του ιερού κλήρου, προς τον λαό μας ο οποίος ολοένα και απομακρύνεται από την Εκκλησία και υβρίζει τους κληρικούς.
Τον τελευταίο χρόνο ο Σεβασμιώτατος κ. Χρυσόστομος έχει υποστεί σιωπηλός και με μεγάλη υπομονή την αισχρή και ανεξήγητη(;) επίθεση από αυτόν τον κατά κοινή ομολογία αλλοπρόσαλλο κληρικό που όπως είπαμε υπάγεται στον Αρχιεπίσκοπο Γ.Ο.Χ. κ. Καλλίνικο.
Ο υβριστής κληρικός θεωρεί τον εαυτό του μετά τον …Πατριάρχη Αλεξανδρείας, κριτή της οικουμένης. Τα όσα υπερφίαλα και κατάπτυστα γράφει είναι ολοφάνερο ότι διακατέχονται από την ασθένεια της οίησης ,της εμπάθειας και του φθόνου. Προφανώς θεωρεί ότι είναι αλάνθαστος. Μετά τον Πάπα φυσικά που είναι ο πρώτος αλάνθαστος.Άλλη αίρεση και αυτή. Και επεσήμανα με τη λέξη ανεξήγητη με ερωτηματικό, την επίθεση αυτή, γιατί σίγουρα κάτι υποκρύπτεται πίσω από αυτό τον πόλεμο. Κάτι που αργά ή γρήγορα θα αποκαλυφθεί διότι ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον και τότε αμαρτωλοί που φύγωμεν.
Αρχικώς η επίθεση του κληρικού αυτού γινόταν με προσωπικές επιστολές προς τον Αρχιεπίσκοπο κ. Καλλίνικο και προς τους Αρχιερείς που ανήκουν στην Εκκλησία των ΓΟΧ στην οποία ανήκει.Εμείς οι απέξω δεν ξέραμε τίποτα και ασφαλώς όλοι το κρατούσαν ως επτασφράγιστο μυστικό εντός των τειχών.
Προσφάτως όμως έλαβε μεγάλη δημοσιότητα αφού μετά την παραπομπή του στα πειθαρχικά όργανα της Εκκλησίας του, ανάρτησε δημοσίως στο fb τις αμπελοφιλοσοφίες του για να δημιουργήσει κλίμα οπαδών και υβριστών- όμοιος ομοίω αεί πελάζει- και έκτοτε εμφανίστηκε ένας εσμός ομοφρόνων του οι οποίοι εν οδώ χωρίς αιδώ, οι καλοί αυτοί χριστιανοί, συμμετέχουν σε ένα πρωτοφανές διαδικτυακό λιντσάρισμα της προσωπικότητας του Σεβασμιωτάτου ο οποίος, προς τιμήν του – και σε αντίθεση με άλλους συνεπισκόπους του ακόμη και της επίσημης Εκκλησίας – ακολούθησε την επιταγή του Ευαγγελίου και δεν κατέφυγε μέχρι τώρα στα πολιτικά δικαστήρια.
Αν και κατά τη γνώμη μου κάποιοι άνθρωποι που δεν παίρνουν από λόγια και δεν λαμβάνουν υπόψη τον αντίλογο και τις απαντήσεις που τους δίνονται όταν δεν συμμορφώνονται, είναι απαραίτητη η προσφυγή στα αστικά και ποινικά δικαστήρια, όχι για να σταματήσουν να σκέφτονται και να γράφουν παλαβομάρες (αυτό είναι ανίατο κακό όταν έχεις πρόβλημα και βλάβη ) αλλά για να αποκαλυφθεί η γύμνια των επιχειρημάτων τους και η κακότητά τους αλλά και να ακουστούν τα σημεία και τέρατα τους δικού τους βίου τον οποίο φροντίζουν να κρατούν εν κρυπτώ. Οταν μπαίνει, όμως, κάποιος στο μικροσκόπιο θα αρχίσουν να αποκαλύπτονται πολλά από αυτά που ο ίδιος αποκρύπτει επιμελώς. Και ασφαλώς και οι κρίνοντες κρίνονται
Τόσο καιρὸ προσωπικά έδειξα πνεύμα υπομονής και δεν έγραφα τίποτα. Θα βαρεθεί, έλεγα και θα σταματήσει να γράφει τους οχετούς του.
Έκανα υπομονή και υπακοή στον Σεβ. Μητροπολίτη κ. Χρυσόστομο, ο οποίος μετὰ σιωπής και προσευχής υπέμεινε όλο αυτό τον διασυρμό και με απέτρεπε να γράψω και να απαντήσω στον κακεντρεχή ο οποίος είχε κάνει και προσωπικές αναφορές σε μένα λόγω της προβολής που κάνω στον Σεβ. Χρυσόστομο. Δεν ήξερα να τον ρωτήσω και να πάρω την άδειά του. Και αυτός ο άνθρωπος που παριστάνει τον περιφερόμενο από ημερολόγιο σε ημερολόγιο κληρικό, θέλει να επιπλήξει εμάς και να μας διδάξει κιόλας. Να μας διδάξει τι; Πως να χύνουμε χολή ή να τσιμπάμε τον άλλον ωσάν να είμαστε σκορπιοί;
Ο συγκεκριμένος υβριστής κληρικός που δεν σέβεται τον Επίσκοπο της Εκκλησίας του- άραγε στερείται στοιχειωδών κανόνων ευπρεπείας και συμπεριφοράς που πρέπει να διακρίνουν τους κληρικούς μας- αφού χειροτονήθηκε με το νέο ημερολόγιο, έκανε πρώτα ένα πέρασμα από αυτό ( το οποίον ευτυχώς στηρίζεται σε νόμους του Κράτους και πρωτίστως στον Καταστατικό χάρτη και δεν επιτρέπει αλλά τιμωρεί τις αυθαιρεσίες και τις φατρίες) έφυγε και πήγε στο παλαιό για να κάνει ανεξέλεγκτα αυτά που θέλει και για να κρίνει τους πάντες εκ του ασφαλούς. Αλήθεια κατά την μετάβασή του από το νέο στο παλαιό ημερολόγιο ξαναχειροτονήθηκε; Αυτό θα θέλαμε να μας το απαντήσει κάποιος.
Το να είναι κανείς με το δάχτυλο στη σκανδάλη και να πυροβολεί με την πρώτη ευκαιρία, είναι εύκολο. Η λάσπη εξανεμίζεται εύκολα στον ανεμιστήρα. Το δύσκολο είναι να οικοδομήσεις με αγάπη τον συνομιλητή σου. Αλλά για να μιλήσεις με αγάπη πρέπει να νοιώθεις αγάπη για τον πλησίον σου. Και εδώ υπάρχει μεγάλο έλλειμα. Αντιθέτως υπάρχει περίσσευμα κακότητας και φθόνου.
Καὶ ποιές ἦταν αὐτὲς οἱ περιβόητες «προδοτικὲς κινήσεις» του Σεβ. Αττικοβοιωτίας κ.Χρυσοστόμου για να αρχίσει να τον πυροβολεί ο εν λόγω υβριστής κληρικός;
Τις αντιγράφουμε από το εξαιρετικό κείμενο συμπαράστασης προς τον ποιμενάρχη τους που παρουσιάσαν και υπέγραψαν οι ιερείς που υπηρετούν στην Ι. Μητρόπολη Αττικοβοιωτίας :
α) Τὸ ὅτι ἔδωσε ἀπότμημα Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Ἀργυρίου τοῦ Ἐπανομίτου στὴν Μητρόπολη τῆς ἰδιαιτέρας πατρίδας τοῦ Ἁγίου. Ἐρώτηση: ἐμεῖς μόνο νὰ λαμβάνουμε ξέρουμε; Τὰ ἅγια Λείψανα ἀπὸ πού τὰ ἔχουμε; Τὰ περισσότερα, ἂν ὄχι ὅλα, τὰ ἅγια Λείψανα ποὺ προσκυνοῦμε σὲ Ναοὺς καὶ Μοναστήρια μας ἀποτελοῦν εὐγενῆ δωρεὰ ἀνθρώπων τοῦ νέου ἡμερολογίου ποὺ εἶναι φίλα προσκείμενοι σὲ ἐμᾶς. Ἂν ἀποτελεῖ προδοσία πίστεως αὐτὴ ἡ κίνηση τοῦ Σεβασμιωτάτου, τότε -ἂν θέλουμε νὰ εἴμαστε ἀκριβεῖς- νὰ δώσουμε πίσω ὅλα τὰ ἅγια Λείψανα! Ἄν, μάλιστα, θέλουμε νὰ πᾶμε ἀκόμη πιὸ μακριά, κανένας νὰ μὴν προσφέρει οὔτε νερὸ σὲ ἄνθρωπο ποὺ δὲν ἀποτελεῖ μέλος τῆς Ἐκκλησίας μας.Σημείωση ΕΞΑΨΑΛΜΟΥ: γιατί είναι κακό που έδωσε λείψανο; Τα τόσα λείψανα Αγίων που προσκυνάμε σε μοναστήρια του παλαιού ημερολογίου που τα βρήκαν; Ποιος τους τα έδωσε; Πως τα εξασφάλισαν; Ας μας απαντήσει ο ξερόλας κληρικός! Και την ώρα που έπαιρναν το ιερό λείψανο για να το παραδώσουν και αναγίγνωσκε ο π. Μιχαήλ Κωνσταντινίδης, άξιος και ικανοπσ Πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως , δεν έκαναν συμπροσευχή μετά του Σεβ. Νέας Κρήνης κ. Ιουστίνου αλλά παρέδιδαν το ιερό λείψανο με τον πρέποντα σεβασμό και όχι βουβοί. Το Ιερό λείψανο ενός Αγίου παρέδιδαν και όχι πιτόγυρο.
β) Ἡ παρουσία του σὲ συνέδριο στὴ Θεσσαλονίκη, ὀργανωμένο ἀπὸ τρεῖς Μητροπόλεις τοῦ νέου ἡμερολογίου. Κάποιοι ἐξ ἡμῶν ἀποτελούσαμε μέλη τῆς συνοδείας του γιὰ τὸν ἑορτασμὸ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν. Εἴδαμε ἰδίοις ὄμμασι ὅτι κατὰ τὴν εἴσοδό μας στὸ συνέδριο τρεῖς φορὲς ἐστάλη Κληρικὸς γιὰ νὰ τοῦ μεταφέρει τὴν προτροπὴ τῶν διοργανωτῶν νὰ περάσει τιμητικὰ στὴν πρώτη γραμμή. Δὲν φοροῦσε ἐγκόλπιο γιατὶ δὲν ἦταν θεσμικὴ ἡ παρουσία του. Εἶχε πάει ὡς ἁπλὸς Ἕλληνας πολίτης, πράγμα ποὺ ἔχει συμβεῖ ἄπειρες φορὲς κατὰ τὸ παρελθόν ἀπὸ Κληρικοὺς τῆς Ἐκκλησίας μας. Στὰ μεγάλα συλλαλητήρια γιὰ τὴν Μακεδονία στὴν Ἀθήνα, παρέστησαν Ἀρχιερεῖς τῆς Συνόδου μας δίχως ἐγκόλπια. Σὲ ἄλλη περίσταση δύο Ἀρχιερεῖς μας παρέστησαν δίχως ἐγκόλπια σὲ ἡμερίδα στὸ Στάδιο Εἰρήνης καὶ Φιλίας, ὀργανωμένη, ὡσαύτως, ἀπὸ Μητροπόλεις τοῦ νέου ἡμερολογίου.Σημείωση ΕΞΑΨΑΛΜΟΥ: επειδή ήμουν παρών στην εκδήλωση αυτή ο εκ των οργανωτών της εκδήλωσης φίλος κ. Νικ. Τσάμογλου(δραστήριο στέλεχος των Χριστιανικών Σωματείων της Μακεδονίας μας τα οποία οργάνωναν την εκδήλωση υπό την αιγίδα των τριών Μητροπόλεων του νομού Θεσσαλονίκης) μόλις είδε στο βάθος της αίθουσας τον εισερχόμενο στην αίθουσα Σεβ. Χρυσόστομο, με ρώτησε αν μπορεί να του πει να έλθει να καθίσει μπροστά. Και εγώ ασφαλώς τον ενθάρρυνα να το κάνει και τότε έστειλε δύο φορές άνθρωπο να τον φέρει στα πρώτα καθίσματα γιατί στην αρχή αρνήθηκε. Που είναι το κακό; Θα έπρεπε να μείνει στο τέλος της αίθουσας όρθιος ως τιμωρημένος; Τί παλαβομάρες είναι αυτές;
γ) Ἡ λιτανεία τῶν Βαΐων. Ἤμασταν ὅλοι παρόντες καὶ χαρήκαμε, ὅπως ὅλο τὸ πλῆθος, μὲ τὸ γεγονός, κάτι ποὺ ἐπίσης ἔχει συμβεῖ ἀμέτρητες φορὲς κατὰ τὸ παρελθόν σὲ ὅλη τὴν Ἑλλάδα καὶ στὸ ἐξωτερικό. Ἂν ἡ κίνηση εἰρηνικῆς διάθεσης, ποὺ συνέβη στὴν διάρκεια τῆς λιτανείας, ἀποτελεῖ προδοσία πίστεως, τότε ἦταν «προδότες» καὶ ὁ π. Νικόλαος Καλοσκάμης, ὁ π. Εὐθύμιος Δανηλάτος, ὁ π. Ἰωάννης τῆς Χαλκίδος καὶ πολλοὶ ἄλλοι, οἱ ὁποῖοι ἀσπάζονταν μὲ Κληρικοὺς κατὰ τὴν περιφορὰ τῶν Ἐπιταφίων, καί, ἀκόμη περισσότερο, ὁ Ἅγιος Φιλάρετος τῆς ΡΟΕΔ ποὺ φωτογραφήθηκε μὲ παπικὸ καὶ ὁ Λεόντιος Χιλῆς ποὺ παρέστη σὲ κηδεία καρδιναλίου. Τολμᾶ κανεὶς νὰ πεῖ «προδότες» τοὺς δύο αὐτοὺς γίγαντες τῆς Ὀρθοδοξίας; Ἰδιαίτερη κατηγορία ἀποδόθηκε γιὰ τὴν ἀνταλλαγὴ κλάδων φοινίκων. Ἂν καὶ αὐτὸ ἀκόμη ἀποτελεῖ προδοσία καὶ παραβίαση τῶν Ἱερῶν Κανόνων, τότε κανεὶς ποτὲ νὰ μὴν δεχθεῖ τίποτα ἀπὸ ἄνθρωπο ποὺ δὲν εἶναι μέλος τῆς Ἐκκλησίας μας. Οὔτε τὸ συνταξιοδοτικό, οὔτε τὰ βαλλόμενα ἐν τῷ παγκαρίῳ!Σημείωση ΕΞΑΨΑΛΜΟΥ: έγραψα κείμενο για την συνεύρεση αγάπης των δύο Ιεραρχών στην πλατεία Ιλίου, που μπορεί να μην ανήκουν στην ίδια Εκκλησία, ποιμαίνουν όμως το ίδιο ποίμνιο το οποίο βλέποντας τους να συμπεριφέρονται πολιτισμένα και με αγάπη ξέσπασε σε θερμά χειροκροτήματα. Ο μόνος που θα χαιρόταν αν συνέβαινε το αντίθετο θα ήταν μόνο ο διάβολος και ο εν λόγω κριτής των πάντων κληρικός που δεν χωνεύει, καθώς φαίνεται, ούτε τα έντερά του.
Ασφαλώς η Σύνοδος Γ.Ο.Χ.υπό την Προεδρία του Αρχιεπισκόπου Καλλινίκου άργησε να αντιδράσει. Κινήθηκε και εξακολουθεί να κινείται με αργά, σχεδόν νωχελικά αντανακλαστικά, γιατί περίμεναν ότι θα καταλάβει το λάθος του ο ίδιος και θα συνέλθει ώστε να επανεύρει την ευθεία οδό. Αλλά αυτός βλέποντας ότι κανείς δεν αντιδρά αποθρασύνθηκε.
Και τότε η Σύνοδος αποφάσισε να τον βάλει στη θέση της. Και ασφαλώς τον παρέπεμψε για την όλη συμπεριφορά του.
Και τι βγήκε και είπε ο εξυπνάκιας; Δεν έχει, λέει,δικαίωμα η Εκκλησία των ΓΟΧ στην οποία ανήκει να συστήσει Συνοδικό Δικαστήριο και να τον δικάσει. Δηλαδή στην προσπάθεια του να απαλλαγεί εκείνος από τον πέλεκυ της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης και τιμωρίας βγήκε και είπε ότι η Εκκλησία στην οποία ανήκει, δεν υπάρχει, είναι ανυπόστατη.
Μα η Εκκλησία στηρίζεται πρωτίστως στους ιερούς κανόνες και όχι στους νόμους του κράτους.Και το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και τα λοιπά πρεσβυγενή Πατριαρχεία μας λειτουργούν με βάση τους ιερούς Κανόνες και έχουν το δικαίωμα να συστήνουν πειθαρχικά όργανα για να επιλαμβάνονται περιπτώσεων που χρήζουν αποπομπής και παραδειγματικής τιμωρίας . Και ας θεωρούνται σωματεία και ιδρύματα στις χώρες που είναι εγκατεστημένες και οι οποίες δεν έχουν επίσημο θρήσκευμα την ορθόδοξη Εκκλησία.
Αλλά και το οποιαδήποτε σωματείο( όπως αποκαλεί ο ίδιος την Εκκλησία στην οποία ανήκει και μόνο γιαυτό θα έπρεπε να έχει τιμωρηθεί) έχει δικαίωμα να συγκαλεί τα πειθαρχικά όργανα που διαθέτει και να τιμωρεί και να αποβάλει από τις τάξεις του τα παραβατικά μέλη του.
Και εν προκειμένω ο εν λόγω κληρικός θα έπρεπε από καιρό να έχει υποστεί την βάσανο του πειθαρχικού ελέγχου, της απολογίας και της αναλόγου τιμωρίας. Ή θα συμμορφωθεί ή θα αποβληθεί. Τι φοβούνται; Αυτός που φεύγει από το μαντρί στο τέλος χάνει! Και όπως ένα απόστημα που δημιουργείται σε ένα σώμα πρέπει να ανοίξει και να βγει όλο το πύον που εμπεριέχεται σε αυτό, για να μην μολύνει ολόκληρο τον οργανισμό το ίδιο και κάτι τέτοιες περιπτώσεις δεν πρέπει να αφήνονται να μεγεθύνονται γιατί μετά το κακό πολλαπλασιάζεται σαν τις κεφαλές της λερναίας ύδρας.
Η Σύνοδος των ΓΟΧ πρέπει επιτέλους να λάβει καθαρή, ξεκάθαρη θέση και να καθίσει στο σκαμνί τον εν λόγω υβριστή. Διότι όσο παρατείνεται η κατάσταση αυτή τόσο περισσότερο κινδυνεύει και διακυβεύεται αυτό για το οποίο υποτίθεται ότι πασχίζει, δηλαδή η ενότητα της Εκκλησίας. Τα γεγονότα ακριβώς αυτό αποδεικνύουν.Και ας λάβουν υπόψη τους οι Σεβαστοί Ιεράρχες των ΓΟΧ σε ποιο ποίμνιο απευθύνονται πλέον. Έχουν λιγοστέψει οι παραδοσιακοί χριστιανοί που γεννήθηκαν και ακολουθούσαν τα παλαιό με τις οικογένειές τους. Πόσοι έμειναν πια. Ελάχιστοι. Καλά που υπάρχουν οι Ρωσοπόντιοι αδελφοί μας που έδωσαν μια μεγάλη παράταση ζωής και υπάρξεως του παλαιού το οποίο δεν είναι ενιαίο αλλά υπάρχουν πολλές και διαφορετικές παρατάξεις, που η απαρίθμησή τους και μόνο μας οδηγεί σε σύγχυση και θλίψη. Κι εγώ αν ανήκα συνειδητοποιημένα στο παλαιό ημερολόγιο, περισσότερο αυτό θα με ενοχλούσε παρά οτιδήποτε άλλο.
Ωστόσο, με όλη αυτήν την ιστορία που έχει προκαλέσει ο έγγαμος κληρικός, μόνο το πρόσωπο που θέλει να πλήξει δεν θα πληγεί! Ο Ιεράρχης της Εκκλησίας των ΓΟΧ, Μητροπολίτης Αττικοβοιωτίας κ.Χρυσόστομος ,έχει δείξει πολλά δείγματα γραφής και τα… βόλια που εκτοξεύονται από τον έγγαμο δεν πρόκειται να τον αγγίξουν. Μόνο ο φθονερός διάβολος χαίρεται, οι όμοιοί του και τα όργανά του.