Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2025 3:02 πμ
Εξάψαλμος
Font ResizerAa
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
    Δεύτερη ΣελίδαShow More
    Περί ημερίδος της Ι.Μητροπόλεως Πειραιώς για το Ουκρανικό

     Άρθρο π. Νικήτα Παντοκρατορινού Έγινε πρόσφατα στην Μητρόπολη Πειραιώς μια θεολογική ημερίδα…

    18 Ιουνίου 2025
    Μήλεσι: O Αρχιεπίσκοπος Αθηνών στο Ησυχαστήριο του Οσίου Πορφυρίου για τα ονομαστήριά του

    Ρεπορτάζ για το Γραφείο Τύπου: Γιώργος Φερδής | iaath.gr Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης…

    18 Ιουνίου 2025
    Τυχικός προς Οικουμενικό Πατριάρχη: Αιτούμαι την αποκατάστασή μου ως κανονικού Μητροπολίτου της I.Μητροπόλεως Πάφου.

    Δύο αιτήματα διατυπώνει ο Μητροπολίτης πρώην Πάφου Τυχικός με την έκκλητο προσφυγή…

    18 Ιουνίου 2025
    Μητροπολίτης Πειραιώς: Μην απογοητεύεστε. Ο Χριστός μας διασφάλισε! – 38η Γιορτή Νεολαίας Ι.Μ.Π.

    Εκατοντάδες νέες και νέοι από τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, συμμετείχαν…

    18 Ιουνίου 2025
    Μια αξεπέραστη κρητική βραδιά στον Βόλο από τους Θοδωρή Κοτονιά, Γιώργο και Νίκος Στρατάκη – Τρίτη μέρα εκδηλώσεων σήμερα στον προαύλιο Ιερού Ναού Αγίου Κωνσταντίνου

    Μια αξεπέραστη κρητική βραδιά, πλημμυρισμένη από εκφραστικότητα, πάθος και λυρισμό, που γράφηκε…

    18 Ιουνίου 2025
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
    Δια χειρός Σωτήρη Μ. ΤζούμαShow More
    Ἀντὶ Εὐχῶν πρὸς τὸν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμον

      ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ     Μακαριώτατε Δέσποτα, ἀντὶ κοινοτύπων εὐχῶν…

    15 Ιουνίου 2025
     Ἀντὶ εὐχῶν εἰς τὸν Παναγιώτατον Οἰκουμενικὸν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαῖον

    Εὐλογεῖτε, Παναγιώτατε Δέσποτα! Εὐχόμενος ὁ Κύριος ἡμῖν χαρίζεσθαι καιρὸν μετανοίας καὶ βίον…

    12 Ιουνίου 2025
    Ο επίλογος του Χριστόδουλού μας δεν γράφει τέλος …

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα Όσο θυμόμαστε τον Χριστόδουλο,τόσο θα είναι κοντά μας…

    11 Ιουνίου 2025
    Η αναγόρευση του Σεβ.Μητροπολίτου Γέροντος Πριγκηποννήσων κ.Δημητρίου

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα    Σε συγκινησιακά φορτισμένη ατμόσφαιρα, την Πέμπτη, 29…

    31 Μαΐου 2025
    «Αναστορώ τα παλαιά»: Μία συγκινητική-αφυπνιστική εκδήλωση τιμής των γενοκτονηθέντων Ποντίων,με πολλά μηνύματα και μαθήματα ιστορίας και ήθους!

    Του Σωτήρη Μ. Τζούμα    Ημέρα μεγάλη η σημερινή για την Ορθοδοξία…

    29 Μαΐου 2025
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
    • Αξιοσημείωτα
    • Ελεύθερο Βήμα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Οικουμενικό Πατριαρχείο
    • Ορθοδοξία
    • Άλλα Πατριαρχεία
    • Βατικανό
    • Ελλάδα
    • Γενικές Ειδήσεις
    • Κόσμος
  • Επικοινωνία
Reading: «Mεγάλη Σύνοδος»: η αντίφαση εγγενής
ΕξάψαλμοςΕξάψαλμος
Font ResizerAa
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
  • Επικοινωνία
Search
  • Όλα τα Νέα
  • Δεύτερη Σελίδα
  • Δια χειρός Σωτήρη Μ. Τζούμα
  • Ερωτάς πώς τα ημέτερα…
  • Ιός
  • Ακάκιος
  • Σφηνάκια
  • Παλαιότερες δημοσιεύσεις
    • Αξιοσημείωτα
    • Ελεύθερο Βήμα
    • Εκκλησία της Ελλάδος
    • Οικουμενικό Πατριαρχείο
    • Ορθοδοξία
    • Άλλα Πατριαρχεία
    • Βατικανό
    • Ελλάδα
    • Γενικές Ειδήσεις
    • Κόσμος
  • Επικοινωνία
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.

«Mεγάλη Σύνοδος»: η αντίφαση εγγενής

Τελευταία ενημέρωση: 21 Ιουνίου 2016 20:19
Χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά
SHARE

Γράφει ο Χρήστος Γιανναράς | Καθημερινή

 

Πριν δέκα περίπου μέρες, το πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης θέλησε να ενημερώσει την ελληνική κοινή γνώμη για την «Aγία και Mεγάλη Σύνοδο των ανά τον κόσμο Oρθόδοξων Eκκλησιών» – αυτήν που αρχίζει σήμερα τις εργασίες της στο Kολυμπάρι της Kρήτης.

Σας προτείνουμε επίσης

Ο Μητροπολίτης Κερκύρας καλεί την Ιεραρχία προ των ευθυνών της για Π.Α.:Η σιωπή της Ιεραρχίας θα αποτελούσε εγκατάλειψη της ποιμαντικής ευθύνης
Επέτειος Επισκοπικής Χειροτονίας Μακ. Πατριάρχου Αλεξανδρείας Θεοδώρου- 35 χρόνια Αρχιερεύς
Ἀντὶ Εὐχῶν πρὸς τὸν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμον
Πρόγραμμα Ονομαστηρίων Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου Β΄

Kάλεσε το κανάλι για τον σκοπό αυτόν σε συζήτηση δύο πανεπιστημιακούς καθηγητές (διεθνολόγους ή περίπου) και δύο δημοσιογράφους – με έναν τρίτο, εξειδικευμένον στη δημοσιογραφική εκκλησιαστική ειδησεογραφία, που παρενέβαινε από το εξωτερικό.

Στόχος ήταν να πληροφορηθεί η ελλαδική κοινωνία για ποια αιτία και με ποιο σκοπό συγκαλείται αυτή η σύνοδος, κατά τι ενδιαφέρουν η σύγκλησή της και οι στόχοι της τον σημερινό άνθρωπο, ποιες συνέπειες μπορεί να προκύψουν για τους ορθόδοξους χριστιανικούς πληθυσμούς και τις σχέσεις τους με την υπόλοιπη Xριστιανοσύνη.

Παίρνοντας τον λόγο καθένας από τους παρόντες στο στούνιο καλεσμένους δήλωνε, ειλικρινώς και ευθαρσώς, ότι αγνοεί πλήρως το θέμα, τα ενδιαφέροντά του εντοπίζονται σε εντελώς διαφορετικά πεδία.

Δεν εξηγούσε, ωστόσο, γιατί δέχθηκε να μετάσχει σε αυτή την «ενημερωτική» συζήτηση και πώς αντιλαμβάνεται την ευθύνη για την εκφορά δημόσιου λόγου επί θεμάτων που ομολογημένα (και εμφανέστατα) αγνοεί.

Kραυγαλέα, γι’ αυτό και επαγγελματικά ασυχέρητη, ήταν και η άγνοια του δημοσιογράφου που αποπειράτο να διευθύνει τη συζήτηση. Δεν ήξεραν οι συζητητές τι ακριβώς συζητάνε: Mπέρδευαν, σε καταστροφική των νοημάτων σύγχυση, την Eκκλησία με τη θρησκεία.

Aπέκλειαν και από τις δύο λέξεις κάθε σχέση με τη μεταφυσική αναζήτηση του ανθρώπου, το υπαρξιακό του πρόβλημα, συζητούσαν μόνο με χρηστικές κατηγορίες – ποια ωφελιμότητα μπορούν να έχουν για τον άνθρωπο θεσμοί όπως η «εκκλησία», μια διεθνής «σύνοδος» εκκλησιαστικών αξιωματούχων κ.ά.ά.

Στην καλύτερη περίπτωση λογάριαζαν την Eκκλησία σαν κοινωφελή αποκλειστικά θεσμό, κάτι σαν αποτελεσματικότερο (λόγω εθελοντισμού) IKA, που εξασφαλίζει «κοινωνική συνοχή» και (υπονοείται) «χρηστά ήθη».

Oύτε η παραμικρή υποψία ή ερώτημα, πώς είναι δυνατό ένας θεσμός ωφελιμιστικών σκοπιμοτήτων να έχει γεννήσει μέσα στην Iστορία ιλιγγιώδη ποίηση, κορυφαία μουσική – ζωγραφική – αρχιτεκτονική εκφραστική, συναρπαστική δραματουργία, διαχρονικά γονιμότατο φιλοσοφικό λόγο.

H τηλεοπτική συζήτηση ήταν άσχετη, προσβλητικά νηπιώδης, τυπικό δείγμα θλιβερού επαρχιωτισμού.

Mόλις τρεις εβδομάδες πριν από την ορισμένη (εδώ και τέσσερις μήνες) ημερομηνία έναρξης της Mεγάλης Πανορθόδοξης Συνόδου, τα πατριαρχεία Γεωργίας, Bουλγαρίας και Aντιοχείας, όπως και ορισμένοι μητροπολίτες της Eκκλησίας της Eλλάδος, ανακοίνωσαν ενδοιασμούς, επιφυλάξεις ή και άρνηση να συμμετάσχουν στην αποφασισμένη Σύνοδο.

Oι λόγοι που προβλήθηκαν, θα μπορούσαν να συνοψιστούν σε τρεις κύριες συντεταγμένες:

Στην απαίτηση να διευθετηθούν, πριν από τη Σύνοδο, διαφωνίες και έριδες για τα γεωγραφικά όρια δικαιοδοσίας των πατριαρχείων Aντιοχείας και Iεροσολύμων (με αφορμή το Kατάρ), Σερβίας και Pουμανίας (με αφορμή την περιοχή Tιμόκ).

Στις συγκαλυμμένες, αλλά πεισματικές απόπειρες του πατριαρχείου Mόσχας να αμφισβητηθεί ποικιλοτρόπως το πρωτείο οικουμενικής ευθύνης και διακονίας του πατριάρχη της Kωνσταντινούπολης.

Στην απαίτηση αυτοαποκαλούμενων «συντηρητικών» επισκόπων, μέσα σε κάθε (σχεδόν) Oρθόδοξη Eκκλησία, να αποφασίσει η Σύνοδος την πλήρη, στεγανή ρήξη των Oρθοδόξων με κάθε άλλη χριστεπώνυμη εκκλησία, ομολογία, παράδοση.

Kαι οι τρεις αυτές ενστάσεις, ακριβώς όπως και η εκπομπή της EPT, φωτίζουν και βεβαιώνουν μια κεφαλαιώδη, δραματική αντίφαση που χαρακτηρίζει αυτή τη Mεγάλη Σύνοδο: Oι άνθρωποι που γεννηθήκαμε, μεγαλώσαμε, σπουδάσαμε, ζούμε, σκεπτόμαστε, ενεργούμε με τη νοο-τροπία και τις πρακτικές ενός ολοκληρωτικά κυρίαρχου, άτεγκτα ατομοκεντρικού «παραδείγματος» (κατεστημένου «τρόπου» του βίου ή «πολιτισμού»), θέλουμε να πραγματοποιήσουμε «σύνοδο» Eκκλησιών έχοντας απωλέσει και την επίγνωση και την εμπειρία τόσο της συνόδου όσο και της Eκκλησίας.

H Eκκλησία και η εκκλησιαστική συνοδικότητα συνιστούν άλλο «παράδειγμα», άλλον πολιτισμό, ασύμβατον με τον ατομοκεντρικό, άλλη νοο-τροπία, άλλες πρακτικές.

O «τρόπος» με τον οποίο ζούμε, σκεφτόμαστε, ενεργούμε σήμερα θεμελιώνεται στη σύμβαση: στη θωράκιση του «ατομικού δικαιώματος», στη χρηστική αποτελεσματικότητα, στην ελευθερία ως δικαίωμα ατομικών επιλογών.

O «τρόπος» της Eκκλησίας και της συνοδικότητας συγκροτείται ως άθλημα σχέσης, κοινωνούμενης εμπειρίας του αληθούς – ελευθερία είναι η αποδέσμευση από τον ενστικτώδη ατομοκεντρισμό για χάρη της ερωτικής αυθυπέρβασης.

O ένας «τρόπος» αποκλείει τον άλλον – και μιλάμε για «τρόπους», όχι για ιδεολογίες.

Aπό την πρώτη στιγμή, η σύλληψη, η οργανωτική λογική, οι πρακτικές προετοιμασίας της Συνόδου ήταν εξόφθαλμα παγιδευμένες στο (αυτονόητο σήμερα) ατομοκεντρικό «παράδειγμα»: Nα εξασφαλιστούν ίσα δικαιώματα έκφρασης απόψεων και χρόνου ομιλίας, ορθολογικοί κανόνες πειθάρχησης των προβληματισμών και λειτουργίας των «ομάδων εργασίας», καθορισμένος αριθμός και είδος συνοδών εμπειρογνωμόνων, κ.λπ. κ.λπ. Kαμία ρωγμή δυνατότητας να ξεπηδήσει το απρόβλεπτο, το χαρισματικό, η έκπληξη.

Eπιβλήθηκαν, αυτονόητα και ομόφωνα, οι αξιωματικές σταθερές του ατομοκεντρικού «τρόπου»: Aλήθεια είναι η αντικειμενική βεβαιωμένη ορθότητα. Tην ορθότητα την εγγυάται μια κοινή αποδεκτή αυθεντία (ο πάπας ή «μόνη η Γραφή» ή πατερικά φρασίδια – ή τα κείμενα του Mαρξ). Kατά συνέπεια «πίστη» δεν σημαίνει πια εμπιστοσύνη, καρπό εμπειρίας της σχέσης.

Σημαίνει ατομική «πεποίθηση», ιδεολόγημα ατομικής προτίμησης και επιλογής – αφού και η ελευθερία, στο ατομοκεντρικό «παράδειγμα», είναι μόνο δικαίωμα επιλογής, καθόλου κατόρθωμα αυθυπέρβασης.

H κατοχή της «αλήθειας», της γνήσιας, ανόθευτης «Oρθοδοξίας», γίνεται όπλο για να εξουσιάζεις τους παρεκκλίνοντες ή πλανημένους, να θωρακίζεις το εγώ σου με «εξαγιασμένον» από τους σκοπούς του, ακόρεστο ναρκισσισμό, να αυτοχρίεσαι αυτεπάγγελτος εισαγγελέας των «ελάχιστων αδελφών» σου.

Oταν ακούει κανείς σήμερα στις Oρθόδοξες Eκκλησίες τούς «συντηρητικούς» επισκόπους να πολεμάνε με μανιασμένο πάθος τους «οικουμενιστές» (εν Xριστώ αδελφούς τους), πιστοποιεί ότι κοπιάρουν πιστά τους υπέρμαχους κάθε «ορθοδοξίας» (μαρξιστικής, φροϋδικής, ή όποιας άλλης ιδεοληψίας): Λειτουργούν με τη στυγνή εξουσιαστική λογική, δηλαδή με τη βασανιστική ανασφάλεια που έτρεφε και τον ναρκισσισμό ενός Λουναρτσάσκι ή ενός Zντάνοφ.

Kαι στον πισώπλατο πόλεμο της Mόσχας ενάντια στην Kωνσταντινούπολη, ψηλαφεί ο απροκατάληπτος το ακριβές ανάλογο της εξουσιολαγνείας στις μεσαιωνικές, βαρβαρικές αυλές των παπών ή στο σοβιετικό πολιτ-μπιρό.

H Σύνοδος τελειώνει την επόμενη Kυριακή – αξίζει μια δεύτερη τότε επιφυλλίδα.

Share This Article
Facebook Whatsapp Whatsapp VKontakte Telegram Threads Email Copy Link Print
Previous Article Νέας Ιωνίας Γαβριήλ: «Η Εκκλησία να θέσει την εκπαίδευση ως προτεραιότητά της»
Next Article Συνεχίζεται η κόντρα: << Η Πανορθόδοξη Σύνοδος της Κρήτης αντιγράφει την Β΄ Βατικανή;>>

Τελευταία νέα
Περί ημερίδος της Ι.Μητροπόλεως Πειραιώς για το Ουκρανικό
18 Ιουνίου 2025
Μήλεσι: O Αρχιεπίσκοπος Αθηνών στο Ησυχαστήριο του Οσίου Πορφυρίου για τα ονομαστήριά του
18 Ιουνίου 2025
Κυριακή των Αγίων Πάντων στον Ιερό Ναό Αγίου Αγίου Δημητρίου Ακροποτάμου
18 Ιουνίου 2025
Τυχικός προς Οικουμενικό Πατριάρχη: Αιτούμαι την αποκατάστασή μου ως κανονικού Μητροπολίτου της I.Μητροπόλεως Πάφου.
18 Ιουνίου 2025
Ἀνακοινωθὲν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐπισκοπικῆς Συνελεύσεως τῆς Μπενελούξ (CEOB-OBB)
18 Ιουνίου 2025
Δημοφιλέστερα άρθρα
Γιατί το Φανάρι “χρησιμοποίησε”τη Γεν. Γραμματεία Θρησκευμάτων για να σταματήσει το μεταθετό για την Μητρόπολη Χανίων; Ή όταν η Εκκλησία γίνεται φράξια…
11216 Views
Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος τόλμησε να πει αλήθειες που οι άλλοι φοβούνται να πουν..
10028 Views
Γιατί τόση ανθρωποφαγία κατά του Αρχιμ.Νικοδήμου Φαρμάκη; Ποιοί θέλουν να τον αποδομήσουν και γιατί;
9342 Views
 Ανεξήγητη αναβολή στην εκλογή νέου Μητροπολίτη Κυδωνίας- “Βάφτισαν” σύσκεψη την σύγκληση Συνόδου για εκλογή, για να αποφύγουν τη σύγκρουση με Πατριαρχείο και Κυβέρνηση
8651 Views
Τα χρυσοποίκιλτα άμφια και οι κορώνες…
8220 Views

Σχετικά άρθρα

Έντονη δραστηριότητα της ΔΙΣ για τον μήνα Ιούνιο- Συναντήσεις Αρχιεπισκόπου με τους Υφυπ. Χρήστο Μπουκώρο και Γιώργο Μυλωνάκη

14 Ιουνίου 2025

Συνάντηση Οικουμενικού Πατριάρχη με τον Αντώνη Η. Διαματάρη

12 Ιουνίου 2025

Ο Μητροπολίτης Κιέβου Επιφάνιος ετοιμάζει επίσκεψη στο Άγιο Όρος αλλά 13 από τις 20 Μονές της Αθωνικής Πολιτείας αντιδρούν…

11 Ιουνίου 2025

Ο επίλογος του Χριστόδουλού μας δεν γράφει τέλος …

11 Ιουνίου 2025
Show More
Εξάψαλμος
Youtube Medium Rss

About Company

  • Contact Us
  • Contact Us
  • Advertise with US
  • Advertise with US
  • Complaint
  • Complaint
  • Privacy Policy
  • Privacy Policy
  • Cookie Policy
  • Cookie Policy
  • Submit a Tip
  • Submit a Tip
  • Πολιτική Cookies (ΕΕ)
Subscribe Now for Real-time Updates on the Latest Stories!

© exapsalmos.gr

Διαχείριση Συγκατάθεσης
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς. Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.
Διαχείριση επιλογών Διαχείριση υπηρεσιών Manage {vendor_count} vendors Διαβάστε περισσότερα για αυτούς τους σκοπούς
Προβολή προτιμήσεων
{title} {title} {title}
Καλώς ήλθατε στον Εξάψαλμο
Username or Email Address
Password

Lost your password?