You are currently viewing Κυριακή της Τυρινής στην ακριτική Ι. Μητρόπολη Διδυμοτείχου,Ορεστιάδος και Σουφλίου

Κυριακή της Τυρινής στην ακριτική Ι. Μητρόπολη Διδυμοτείχου,Ορεστιάδος και Σουφλίου

  • Reading time:1 mins read

Η Καρωτή Διδυμοτείχου είναι γνωστή ως τόπος καταγωγής πολλών μουσικών της θρακιώτικης παράδοσης, όπως του Χρόνη Αηδονίδη, του Καραφύλλη Δοϊτσίδη και των θυγατέρων του Θεοπούλας και Λαμπριάνας και του Βαγγέλη Δημούδη, που έκαναν γνωστή στο Πανελλήνιο την θρακιώτικη μουσική.

Την Κυριακή της Τυρινής, 26η του μηνός Φεβρουαρίου ε.έ., συμπληρώθηκαν 40 ημέρες από την προς Κύριον εκδημία του παραδοσιακού μουσικού Καραφύλλη Δοϊτσίδη. Επ’ ευκαιρία του γεγονότος ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός ιερούργησε στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Γεωργίου Καρωτής και τέλεσε το τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του.

Με αφορμή το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας ο Σεβασμιώτατος μίλησε στους πιστούς για την συγχωρητικότητα, για την νηστεία και το εφήμερο και την παροδικότατα των υλικών αγαθών. Ειδικότερα τόνισε, μεταξύ άλλων: «Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής της Τυρινής (Ματθ. 6:14-21) φαίνεται να θίγονται διάφορα, σε πρώτη προσέγγιση, και άσχετα μεταξύ τους, θέματα, καθώς αναφέρεται σε ένα πνευματικό ζήτημα, τη συγχωρητικότητα απέναντι στους άλλους ανθρώπους, σε ένα θρησκευτικό, τη νηστεία και πώς αυτή πρέπει να τηρείται, και σε ένα οικονομικό ζήτημα, τη στάση του ανθρώπου απέναντι στα υλικά αγαθά. Ο προσεκτικός  αναγνώστης της περικοπής θα διαπιστώσει όμως ότι υπάρχει μια διήκουσα έννοια που συνδέει στενά την πνευματικότητα με τη θρησκευτικότητα και τις δυο μαζί με την οικονομία. Η έννοια αυτή είναι η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό και οι συνέπειές της στις σχέσεις του με τους άλλους…

»Υπό το πρίσμα της σημερινής περικοπής ο Ιησούς Χριστός δίδει ένα σαφή ορισμό της έννοιας της αμαρτίας, διαφορετικό από αυτόν που συνήθως κυριαρχεί στη σκέψη των ανθρώπων. Σε τελευταία ανάλυση αυτό που καλείται “αμαρτία” είναι η κατάχρηση και η απληστία. Για να γίνει καλύτερα κατανοητό αυτό, θα πρέπει να ανατρέξει κανείς στα πρώτα κεφάλαια της Αγίας Γραφής. Εκεί αναφέρεται ότι ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο, κατ´ εικόνα ιδική Του, και τον τοποθέτησε διαχειριστή της Δημιουργίας Του. Ο διαχειριστής έχει απόλυτη εξουσία πάνω σ’ αυτό που διαχειρίζεται, αλλά είναι και υπόλογος απέναντι σ’ Αυτόν που του έδωσε την εντολή της διαχείρισης.

»Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος, και μάλιστα εξουσιοδοτημένος από τον Θεό, να ασκήσει την εξουσία του πάνω στον κόσμο. Πρέπει να γνωρίζει όμως ότι κάθε κατάχρηση αυτής της εξουσίας τον καθιστά υπόλογο, αμαρτωλό δηλαδή, απέναντι στον Θεό, εφόσον από Αυτόν αντλεί την εξουσία του. Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει τη δύναμη του μυαλού του, για να δαμάσει τα στοιχεία της φύσης και να τα θέσει στην υπηρεσία του. Είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει τη σωματική του δύναμη και την υγεία του, για να αυξήσει την παραγωγικότητά του και να προκόψει. Είναι ακόμη ελεύθερος να χρησιμοποιήσει την οικονομική του δύναμη, για να κάνει τη ζωή του πιο εύκολη και ευχάριστη. Αν όμως καταχρασθεί τη δύναμη που του παρέχει το μυαλό του ή το σώμα του χρησιμοποιώντας όλα αυτά σε βάρος της φύσης και του συνανθρώπου του, τότε αμαρτάνει και είναι υπόλογος έναντι του Θεού. Με βάση τα παραπάνω η αμαρτία είναι κατάχρηση εξουσίας ή απληστία. Έτσι μπορούμε να ερμηνεύσουμε και το δεύτερο θέμα που θίγεται από την συγκεκριμένη ευαγγελική περικοπή· το θέμα της νηστείας. Το βαθύτερο περιεχόμενο της οποίας είναι να μπει μέτρο στην απληστία, που δυστυχώς οδηγεί στο πάθος και στην εκμετάλλευση τόσο της Δημιουργίας του Θεού όσο και του συνανθρώπου…»

Και έκλεισε λέγοντας: «Μέσα στο χρηματιστήριο αξιών της ζωής καλείται ο άνθρωπος να πάρει τις αποφάσεις του για  το αν θα επενδύσει στις πρόσκαιρες, αλλά ιδιαίτερα ελκυστικές, αξίες αυτού του κόσμου ή στις αιώνιες αξίες που του υποδεικνύει το Ευαγγέλιο του Χριστού. Το σαρανταήμερο διάστημα της νηστείας που ακολουθεί προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία για σκέψη και περισυλλογή, ώστε να μπορέσει κανείς να πάρει τις σωστές αποφάσεις».

Στο τέλος, με αφορμή το τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του σπουδαίου Θρακιώτη μουσικού, ο Σεβασμιώτατος μίλησε για την αξία της παραδοσιακής μουσικής, που είναι ένας άυλος πολιτιστικός θησαυρός, ο οποίος μεταδίδεται από γενιά σε γενιά και αποτελεί ένα στοιχείο της ταυτότητας μας, τον οποίο οφείλουμε να διασώσουμε ανόθευτο και να τον μεταδώσουμε και στις επόμενες γενιές.

Παρέστησαν ο Δήμαρχος Διδυμοτείχου Ρωμύλος Χατζηγιάννογλου, ο Πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Ευστράτιος Τζιογκίδης, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Θράκες» Δημήτριος Σπανός και πλήθος πιστών.

Tο απόγευμα της ιδίας ημέρας ο Σεβασμιώτατος προέστη του Κατανυκτικού Εσπερινού της Συγχωρήσεως στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Παναγίας Ελευθερώτριας Διδυμοτείχου, όπου ανεγνώσθη ο «Κατηχητήριος Λόγος επί τη ενάρξει της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής» της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου. Συμπροσευχήθησαν ο ιερός κλήρος, ο Δήμαρχος Διδυμοτείχου Ρωμύλος Χατζηγιάννογλου και πλήθος πιστών.