You are currently viewing Η θέση του Εσταυρωμένου, ο Σεβ. Περιστερίου και το ζητούμενο της εποχής μας

Η θέση του Εσταυρωμένου, ο Σεβ. Περιστερίου και το ζητούμενο της εποχής μας

  • Reading time:1 mins read

🔺Του Σωτήρη Μ. Τζούμα

Κάποτε ένας διάκονος πήγε στο Άγ. Όρος για αγρυπνία και ο τυπικάρης του είπε πώς να πει «την Θεοτόκον και μητέρα του φωτός» γιατί στο Όρος το λένε καλογερικά και όχι κοσμικά όπως του είπε. Ο διάκονος το πήρε επιπόλαια και του λέει «ε, και να το πω λάθος, δεν πειράζει». Ο τυπικάρης όμως του απάντησε: «αν το κάνεις λάθος θα σε ξεφορέσω». Πραγματικά, ο διάκος δεν άκουσε την συμβουλή και ο τυπικάρης του είπε να ξεντυθεί και να μην συμμετάσχει στην ακολουθία!

Ο διάκονος αυτός κάποτε έγινε δεσπότης και βρέθηκε πάλι στην ίδια Μονή. Θύμισε το περιστατικό στον λευκασμένο πια τυπικάρη κι εκείνος του απάντησε: «αν κάνεις κάτι διαφορετικό και τώρα θα σε ξεφορέσω»! Τόση ακρίβεια στην τήρηση του τυπικού! Γι’ αυτό και υπάρχει στο Άγ. Όρος μια ζώσα παράδοση που χάνεται στο βάθος των χρόνων. Αν ο καθένας άλλαζε κατά το δοκούν το τυπικό και την τάξη της Εκκλησίας μας, με το πέρασμα των χρόνων δεν θα έμενε τίποτε στους νεωτέρους.

Και οποιαδήποτε αλλαγή ή ακόμη και διόρθωση καλό είναι να γίνεται με σύνεση, με πνευματικά επιχειρήματα,με διάλογο και με ενημέρωση. Στην Εκκλησία μας ισχύει η τυπική διάταξη αλλά και η από ετών παράδοση, αυτή που έχει μάθει ο λαός μας!

Έχει δημιουργηθεί μία αντιπαράθεση μεταξύ του Σεβ. Μητροπολίτου Περιστερίου κ. Γρηγορίου, έγκριτου καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και ενός εκ των πλέον πνευματικών Ιεραρχών της Εκκλησίας μας, με μερίδα του ποιμνίου του για την αλλαγή που θέλησε να επιφέρει στους Ιερούς Ναούς, αφαιρώντας τον Εσταυρωμένο από την κόγχη του Ιερού Βήματος. Με όλο τον σεβασμό που τρέφω προς το πρόσωπο του Σεβ. Αγίου Περιστερίου,θα ήθελα να του πω δημοσίως, ότι ξεκίνησε ένα θέμα σε λάθος στιγμή και με λάθος τρόπο! Μπορεί θεολογικά να έχει δίκαιο με το μέρος του, όμως δεν γίνεται μία παράδοση αιώνων να αλλάξει από την μια στιγμή στην άλλη. Και μάλιστα όντας νεοεκλεγής Αρχιερεύς και επιφέροντας τέτοιες εμφανείς αλλαγές.Είναι σαν να εισάγει  «καινά δαιμόνια»! Και μάλιστα σε μια Μητρόπολη που έχει άλλα προβλήματα και μεγάλα κενά από το παρελθόν. Κυρίως στον Εφημεριακό κλήρο που διαθέτει! Καλό είναι να ξεκινούμε από τα του οίκου μας και μετά να εισερχόμαστε σε θέματα που τα έχει εδραιώσει η παράδοση της Εκκλησίας μας, η οποία αποτελεί τον δεύτερο ισχυρό  πυλώνα της μετά την Πίστη μας. Και ο Σεβ. Περιστερίου γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του λαού μας. Τον έχουμε θαυμάσει σε τηλεοπτικές συνεντεύξεις του για μείζονα θέματα της Εκκλησίας μας και έχουμε διαπιστώσει και το εύρος των θεολογικών  γνώσεων του αλλά και το εσώτερο πνευματικό του περιεχόμενο ώστε να μπορούμε να πούμε και να γράψουμε πως είμαστε τυχεροί που τον έχουμε στην Εκκλησία της Ελλάδος.

Και ήδη σε άλλα θέματα έχει κάνει θεαματικές αλλαγές στην Μητρόπολη Περιστερίου χάρη και στον εκλεκτό δεξιό βραχίονα του, τον Αρχιμ. Άγγελο Ανθόπουλο,Πρωτοσύγκελλο της Μητροπόλεως. Πρόκειται για  έναν υποδειγματικό κληρικό ο οποίος απ´όπου και αν πέρασε άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη της διαβάσεως του και την υπεροχική προσφορά του! Και είναι τυχερός που τον έχει κοντά του στη διοίκηση για να μπορεί να συνεχίζει ο ίδιος  το επιστημονικό έργο του με τη συμμετοχή του σε διεθνή συνέδρια ανά τον κόσμο. 

Βέβαια,να πούμε μιαν ακόμη  αλήθεια:  το γεγονός ότι αναφέρει ο Σεβ. Περιστερίου κ. Γρηγόριος  ότι η ορθή θέση του Εσταυρωμένου δεν είναι εκεί, δεν συνιστά αυτομάτως και ότι δεν αρέσκεται στην εικόνα Του! Είναι επιεικώς απαράδεκτο να το λένε αυτό κάποιοι φανατισμένοι και υπερβολικοί, οι οποίοι δεν πιστεύουν ασφαλώς περισσότερο από έναν Ιεράρχη της Εκκλησίας μας και μάλιστα Πανεπιστημιακό καθηγητή! Στην θέα του Εσταυρωμένου «λυγίζει» πας άνθρωπος και μάλιστα ένας Αρχιερεύς,αναλογιζόμενος την άκρα θυσία, την απέραντη αγάπη του Χριστού και όλα αυτά που έπαθε για την σωτηρία του ανθρωπίνου γένους.

Ο Άγιος Περιστερίου έχει και την γνώση και την πείρα ως «ζυμωμένος» κληρικός και δη ως καθηγητής της Θεολογίας και εκφράζεται πάντοτε συνετά και δίκαια.Ποτέ δεν προκάλεσε με τις θέσεις του ακόμη και όταν έδινε τις μάχες του στο εξωτερικό.  Το ότι ανέφερε ότι αυτό δεν είναι «ιστορικά» σωστό, δεν σημαίνει αυτό ότι είναι κακός Δεσπότης! Είπε κάτι για να μας διδάξει και όχι για να μας επιβάλλει τη γνώμη του.

Απλώς, δεν είναι εύκολο μια παράδοση τόσων χρόνων που την έχουμε συνηθίσει στην λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας και με δεδομένο την ευαισθησία του λαού μας, όταν βλέπουν «ανοίγματα» και «καινοτομίες» διαφόρων Επισκόπων, να αποδεχθούν ακόμη και το σωστό όταν έρχεται με θεολογικά επιχειρήματα. Η παράδοση και η συνήθεια καταλύει την θεολογία σε τέτοια θέματα.

 

Και κάτι ακόμη για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους! Και ο σάκος των Αρχιερέων είναι ένα αυτοκρατορικό ένδυμα και κατάλοιπο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που μπήκε στην Αρχιερατική αμφίεση, δεν είναι όμως εύκολο να καταργηθεί και να επανέλθει η χρήση του φελονίου. Και η αυτοκρατορική Μίτρα δεν έχει καμία σχέση με την παράδοση της Εκκλησίας μας! Υπήρξαν μάλιστα Αρχιερείς που είχαν το σθένος να το πουν ευθέως αυτό και μάλιστα να την αποβάλλουν από τις λειτουργικές Αρχιερατικές εμφανίσεις τους. Όπως και το κατεξοχήν επισκοπικό ωμοφόριο είναι ένα και μάλιστα λευκό και προβατόμαλλο, διότι συμβολίζει το «απολωλός πρόβατο» που πήρε στους ώμους του ο Χριστός!Ας αρχίσουμε πρώτα από αυτά για να μας πει ο κόσμος μπράβο!Και μετά ας φτάσουμε και στο αν υπάρχει θέση ή όχι για τον Εσταυρωμένο στην κόγχη του Ιερού Βήματος,όπισθεν της Αγιάς Τραπέζης!

 

Και αυτό είναι το ζητούμενο και το μόνο αναγκαίο στις μέρες μας. Να βγει η Εκκλησία μας και να ζητήσει το «απολωλός πρόβατο». Ο λαός μας καταιγιστικά βομβαρδίζεται από διάφορες θεωρίες και μόδες που πόρρω απέχουν από την ελληνορθόδοξη παράδοσή μας. Χάσαμε τον Χριστό! Χάσαμε την Ελπίδα! Γι’  αυτό και αυξήθηκαν οι αυτοκτονίες και τα εγκλήματα. Εκεί ας στρέψουμε την προσοχή μας.