Άρχισαν σήμερα, 14 Οκτωβρίου 2016, οι εργασίες του Ε’ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος δια της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος στο Συνοδικό Μέγαρο της Εκκλησίας της Ελλάδος με τίτλο: «Ο διεθνής περίγυρος και ο Φιλελληνισμός κατά την Ελληνική Επανάσταση». Το παρόν Συνέδριο εντάσσεται σε ένα κύκλο δέκα Επιστημονικών Συνεδρίων με γενικό θέμα: «1821-2021: 10 Επιστημονικά Συνέδρια για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης».
Μετά την προσευχή αναγνώσθηκε υπό του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου κ. Βαρθολομαίου Αντωνίου – Τριανταφυλλίδη, Γραμματέως της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, το μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Στο μήνυμά του μεταξύ άλλων ο Μακαριώτατος τόνισε:
«...Η Εκκλησία έχει ως αποστολή, με την ίδια ευλάβεια που τελεί τα ιερά Μυστήρια, να διακονεί τον άνθρωπο και να μαρτυρεί στην πράξη περί του αληθούς. Σε τούτο συναντάται με την Επιστήμη, που, αν και υπό διαφορετική οπτική, έχει επίσης ως έργο την αναζήτηση της αλήθειας... Ο αγώνας για την ελευθερία δεν κινητοποίησε μόνο τον Ελληνισμό, αλλά είχε τεράστια διεθνή απήχηση. Ενέπνευσε πάμπολλες εκδηλώσεις συμπάθειας, έντυπες διαμαρτυρίες, ένθερμες εκκλήσεις και εκδόσεις που γνώρισαν ευρύτατη διάδοση... Καταφεύγουμε στην εμπειρία της Ιστορίας και μελετούμε την ιστορική αλήθεια, διότι Ιστορία δεν είναι κάτι αγκυλωμένο που ανήκει στο παρελθόν. Μέσα στον θόρυβο λόγων δίχως ουσία, χρειαζόμαστε τον ιστορικό λόγο για να μαρτυρούμε και να επανευρίσκουμε από κοινού τον δεσμό μας με αλήθειες που είναι ικανές να μας ενώσουν και να αφυπνίσουν δυνάμεις γεννημένες από έργα και διδάγματα του παρελθόντος. Όσο εθελοτυφλούμε ενώπιον αυτών, θα βασιλεύουν όπως και τότε έριδες, μισελληνικές εμμονές, διαιρέσεις, συγκρούσεις και αγκυλώσεις. Όσο όμως και αν δοκιμάζονται οι ψυχές μας, παραμένει πάντοτε έμψυχο και ζων το υλικό που αναδεικνύει η ιστορική έρευνα...».
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής, κηρύσσων την έναρξη τόνισε ότι:
«...Τα Συνέδριά μας διεξάγονται σε μία περίοδο, κατά την οποία ακούγονται και γράφονται πολλές και αντίθετες απόψεις για την Ελληνική Επανάσταση, τα αίτια, τα κίνητρα, τους πρωταγωνιστές, το ιδεολογικό και πνευματικό υπόβαθρο. Η προσπάθεια της Επιστημονικής Επιτροπής των Συνεδρίων υπό την Προεδρία του Ακαδημαϊκού κ. Κωνσταντίνου Σβολόπουλου, είναι να μην υπάρχει μονόλογος και μονομέρεια, αλλά να γίνεται δημοκρατικός διάλογος και δημιουργική αντιπαράθεση ιδεών και επιχειρημάτων. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι αποδεχόμαστε απόψεις προδήλως ανιστόρητες και ατεκμηρίωτες, οι οποίες έχουν μοναδικό στόχο να αρνηθούν τον ιστορικό ρόλο της Εκκλησίας και της Ορθόδοξης Χριστιανικής κληρονομιάς του λαού μας.... Το φετινό θέμα επικεντρώνεται στον διεθνή περίγυρο και στον Φιλελληνισμό. Σε κάθε ιστορικό γεγονός διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο οι διεθνείς σχέσεις, οι γεωπολιτικές ισορροπίες, τα συμφέροντα των εκάστοτε ισχυρών, τα επικρατούντα ιδεολογικά ρεύματα...
Οφείλω να ευχαριστήσω τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο και όλα τα μέλη της Ιεραρχίας για την αμέριστη συμπαράστασή τους στην προσπάθεια της Επιτροπής μας...».
Κατά την τελετή της ενάρξεως παρέστησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ και Ιωαννίνων κ. Μάξιμος, οι Πανιερώτατοι Μητροπολίτες Αχαΐας κ. Αθανάσιος και Βελεστίνου κ. Δαμασκηνός, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεθώνης κ. Κλήμης, Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Δαμιανός Πάνου, Έξαρχος του Παναγίου Τάφου και ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Συμεών Βολιώτης, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Επίσης παρέστησαν ο Αντιπρύτανης κ. Ναπολέων Μαραβέγιας, ο Βουλευτής Λαρίσης κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, Καθηγητές Πανεπιστημίου, Διπλωμάτες, κληρικοί καί πλήθος κόσμου.
Στη συνέχεια έλαβε χώρα η πρώτη Συνεδρία με προεδρεύοντα τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομο.
Η πρώτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Η Ελληνική Επανάσταση και η Ευρωπαϊκή πολιτική σκέψη». Ο εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Πασχάλης Κιτρομηλίδης, ο οποίος παρουσίασε πτυχές του θέματoς, τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: «…Ο φιλελεύθερος συνταγματισμός, τόν οποίο εισήγαγε στην Ελλάδα η Επανάσταση, υπήρξε αποφασιστικής σημασίας κανονιστική παρακαταθήκη για τη διαμόρφωση των ιδεών της νομιμότητας καί του κράτους δικαίου στην ελεύθερη Ελλάδα, τό ελληνικό εθνικό κράτος που παρήγαγε η Επανάσταση…. Η λιτή αλλά καί συγκλονιστική αυτή διακήρυξη του αγωνιζόμενου ελληνικού λαού υπήρξε το αποτέλεσμα της διασταύρωσης των πνευματικών του παραδόσεων με τήν ευρωπαϊκή πολιτική σκέψη , της οποίας, ούτως ή άλλως, οι μακρινές καταβολές βρίσκονταν στην παιδεία καί τον στοχασμό του αρχαίου ελληνισμού. Η σύγχρονη πολιτική σκέψη, ιδίως οι νέες ιδέες του Διαφωτισμού, πρόσφεραν έννοιες καί το λεξιλόγιο για να αρθρωθούν καί να γίνουν κατανοητά αρχέγονα συναισθήματα καί ελπίδες που πήγαζαν από τους πόθους καί τους καημούς των αιώνων της δουλείας».
Ο δεύτερος εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Ανδρέας Κούκος, ανέπτυξε το θέμα: «Η συμβολή των Ελλήνων της Διασποράς κατά την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης και η επιχειρηματολογία για την νομιμότητα του ελληνικού αγώνα». Ο ομιλητής ανέφερε ότι: «...Κατά την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης υπήρξε έντονη δράση των Ελλήνων της Διασποράς, εκτός των ορίων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ώστε να πληροφορηθεί όλος ο κόσμος τον “δίκαιο” αγώνα τους. Καθοριστική η συμβολή του Κοραή, του Καποδίστρια και πολλών Ελλήνων και ξένων προσωπικοτήτων στο κρίσιμο αυτό σημείο...».
Η τρίτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Όψεις των σχέσεων της Ελληνικής Επανάστασης με την Αγία Έδρα». Ο Εισηγητής, Ελλογιμώτατος κ. Γεώργιος Δίελλας, με τη διατύπωση εμπεριστατωμένων επιστημονικών θέσεων τόνισε ότι: «Η πραγματοποιηθείσα έρευνα δεν είναι μία μελέτη των σχέσεων Ορθοδοξίας και Ρωμαιοκαθολικισμού κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης αλλά κυρίως με την προσέγγιση πρωτογενών πηγών διπλωματικού χαρακτήρα να γίνει προσέγγιση διαφόρων ερωτημάτων όπως: Πώς διαμορφώθηκε η πολιτική της Αγίας Έδρας σε σχέση με την Ελληνική Επανάσταση; Ποια η στάση της Αγίας Έδρας σε ζητήματα όπως η παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, η παροχή ασύλου σε παπικά εδάφη και η διαβίβαση αιτημάτων της Ελληνικής Διοίκησης σε χριστιανούς μονάρχες της Ευρώπης;».
Η τέταρτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Η Ελληνική Επανάσταση στην τουρκική ιστοριογραφία». Η Ελλογιμωτάτη κ. Αιμιλία Θεμοπούλου, απουσίαζε λόγω αιφνίδιας αλλαγής του προγράμματός της.
Η πέμπτη Εισήγηση είχε ως θέμα: «Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τα εκδοθέντα Ρωσσικά Αρχεία». Ο Εισηγητής, αξιότιμος κ.Δημήτριος Μπαλτάς ανέπτυξε το θέμα του «....με αφετηρία τα εκδοθέντα Ρωσσικά Αρχεία, τα οποία αφορούν κατ’ εξοχήν τις διπλωματικές διεργασίες της εποχής, αλλά συγχρόνως με βάση τις αναφορές στον ρωσσικό τύπο της προεπαναστατικής εποχής, τις συναφείς τοποθετήσεις των Ρώσσων λογοτεχνών του 19ου αι. και τέλος τις αρχειακές αναφορές των ιστορικών, Ελλήνων και Ρώσσων, από την Επανάσταση του 1821 μέχρι σήμερα…».
Η πρώτη ημέρα του Συνεδρίου έκλεισε με γόνιμη συζήτηση επί των αναπτυχθέντων θεμάτων, παρουσίᾳ του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Εκ του Γραφείου Τύπου
της Ιεράς Συνόδου