🔺Του Σωτήρη Μ. Τζούμα 

 

Η Επαρχιακή Ι. Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης με μία άκρως “αντικανονική”   εκκλησιολογικά  αντιμετώπι-ση,δεν προχώρησε στην προγραμματισμένη εκλογή νέου μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου. 

Η διπλωματική αυτή συμπεριφορά των Ιεραρχών της Κρήτης μπορεί να κρίθηκε απαραίτητη προς αποφυγή σύγκρουσης με το Πατριαρχείο και την Κυβέρνηση,ωστόσο πρόκειται περί ιστορικής αναδίπλωσης από τον στόχο που είχαν. 

Και λέμε ότι ήταν αντικανονική πράξη διότι η σύγκληση της Συνόδου  είχε οριστεί για την εκλογή νέου Μητροπολίτη. Υπήρχε ημερήσια διάταξη. Και συνεκλήθη η Σύνοδος  προς τούτο.

Εντούτοις οι Σεβ. Αρχιερείς δεν προχώρησαν στην εκλογή παρά την μαραθώνια συνεδρίαση,η οποία ξεκίνησε στις 10 π.μ. και περατώθηκε στις 16:30, με αρκετές διακοπές και διαλείμματα. Στο δε ανακοινωθέν που εξεδόθη  έκαναν προσπάθεια να μας «πείσουν(;)»  πως δεν επρόκειτο περί συνεδρίασης αλλά περί …συνοδικής σύσκεψης!

«Η Σύνοδος δεν συνήλθε, αλλά προέβη σε συνοδική σύσκεψη ενόψει των προκυψάντων νομοτεχνικών ζητημάτων, με σκοπό τη διεξοδική μελέτη αυτών»

Δηλαδή Άγιοι Αρχιερείς γιατί ήταν συνοδική σύσκεψη αφού η Σύνοδος είχε συγκληθεί  για την εκλογή του νέου Μητροπολίτη Κυδωνίας;

Δεν είχατε ορίσει ημερήσια διάταξη για την εκλογή;Πως το αλλάξατε αυτό; Με τι αιτιολογία;

Δεν νομίζετε ότι η πράξη σας αυτή δεν ευσταθεί αλλά πάσχει νομικά;

Θα μπορούσατε να πείτε ότι  …συνήλθαμε μεν προς εκλογή  του νέου Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου, αλλά για το συμφέρον της Εκκλησίας κρίναμε σκόπιμο να μην προχωρήσουμε τώρα αλλά να το αφήσουμε για αργότερα και όταν…. δεν νιώθουμε  τη δαμόκλειο σπάθη του Πατριάρχη και του Μητσοτάκη επί των κεφαλών μας! 

Επομένως γιατί  υπήρξε  αυτή η εξέλιξη και αυτός ο πρόχειρος χειρισμός;

Η απάντηση είναι απλή και συνάγεται εύκολα: τόσο η άρνηση του Οικουμενικού Πατριάρχη, όσο  και του Υπουργείου Παιδείας (δηλαδή της ελληνικής κυβέρνησης) να δεχθούν εκλογή δια μεταθέσεως συνέτειναν σε αυτή την αναδίπλωση.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ευγένιος, άνθρωπος νουνεχής και καθόλου εριστικός—αν και ήταν αποφασισμένος να προχωρήσει στην εκλογή του Αμφιλοχίου για την Μητρόπολη Κυδωνίας καθώς και όλοι  οι  Μητροπολίτες της Κρήτης—  συν-αποφάσισαν να αναβάλλουν την εκλογική διαδικασία- γνωρίζοντας ότι  είναι λάθος ο χειρισμός τους – μέχρι να καταλήξουν σε μια οριστική απόφαση κοινώς αποδεκτή, μετρώντας και συνυπολογίζοντας όλες τις παραμέτρους. Τώρα τι πως θα επιτευχθεί αυτό θα φανεί από το αποτέλεσμα.

Μπορεί όλες  αυτές  τις ημέρες να κυριαρχούσε η άποψη πως το φαβορί της εκλογής αυτής ήταν ο Μητροπολίτης Κισσάμου.

Το έγγραφο, ωστόσο, που εξέδωσε η Γεν.Γραμματεία Θρησκευμάτων τεχνιέντως -και εις απάντηση της επιστολής που εστάλη από το Φανάρι- δεν θεωρεί νόμιμη την εκλογή δια μεταθέσεως.   Αυτό ανέτρεψε τα σχέδια των εκλεκτόρων  του Αμφιλοχίου, ο οποίος αν και επιθυμεί  διακαώς την εκλογή του -έστω και αν  δεν έχει τοποθετηθεί δημόσια μέχρι στιγμής-  λέγεται ότι κατά την ημιεπίσημη αυτή συνδιάσκεψη συζητήθηκε μεταξύ άλλων και το ενδεχόμενο μη έκδοσης προεδρικού διατάγματος μετά την εκλογή – για τους λόγους που επικαλείται  το Υπ. Παιδείας και ειδικά ο καθ´ύλην αρμόδιος Γεν. Γραμματείας Θρησκευμάτων κ. Καλατζής- και  δεν θα ήταν σωστό ούτε και ευχάριστο να περάσει αυτή την  δοκιμασία τόσο ο νεοεκλεγείς Μητροπολίτης, μένοντας μετέωρος, όσο και  το Χριστεπώνυμο πλήρωμα,   προκαλώντας σύγχιση και διχασμό

Ωραίες δικαιολογίες είναι όλα αυτά για εκείνους που δεν γνωρίζουν την εκκλησιαστική ιστορία μας και πάσχουν από έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Θα έπρεπε   να γνωρίζει τόσο ο Άγιος Κισσάμου, όσο και οι λοιποί Μητροπολίτες, ότι ιστορικά σε τέτοιες  περιπτώσεις  επικρατεί  πάντα αυτό που θέλει η Εκκλησία αρκεί να είναι ενωμένη.

Το μεγάλο ιστορικό προηγούμενο των εκλογών 35 Μητροπολιτών  του 1965, επί Αρχιεπισκοπείας του από Φιλίππων  γέροντος Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου Β ´του  Χατζησταύρου ,  ενώ οι τότε βραχύβιες Κυβερνήσεις των αποστατών και οι δύο-  τόσο του Στέφανου Στεφανόπουλου όσο και του Ιωάννη Παρασκευόπουλου που την διαδέχθηκε-  είχαν απαγορεύσει να προβεί η Εκκλησία σε εκλογές Μητροπολιτών-θα αποτελεί πάντα το πιο τρανό παράδειγμα ότι η Εκκλησία είναι ανίκητη, αρκεί να είναι ενωμένη! 

Ενα χρόνο έμειναν  οι Μητροπολίτες τότε χωρίς δικαίωμα  υπογραφής και επίσημη αναγνώριση. Αλλά η Εκκλησία δεν εκάμφθη. Επέμενε στις θέσεις της μέχρι το τέλος και πέρασε το δικό της, έστω με καθυστέρηση 12 μηνών.

Το αυτό συνέβη και το 1994 όταν εξελέγη Μητροπολίτης Αττικής ο από Ζακύνθου Παντελεήμων Μπεζενίτης και ο νεοεκλεγείς την ίδια μέρα διάδοχός του, Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος Συνετός( ο από Δωδώνης) δεν μπορούσε να ενθρονιστεί γιατί ο Παντελεήμων φοβόταν να αφήσει τη σίγουρη έδρα του στη Ζάκυνθο, μη τυχόν μείνει χωρίς Μητρόπολη.

Τέλος το 2004 η Εκκλησία της Ελλάδος κατά την εκλογή του νέου Θεσσαλονίκης ( του από Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου) ξαναπέρασε έναν ανάλογο πειρασμό- εκβιασμό από το Φανάρι, όταν  μετά από τόσα χρόνια ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θυμήθηκε να ενεργοποιήσει για λόγους εγωισμού και απολυταρχικής  επιβολής του, εναντίον του λαοπρόβλητου και Θεοπρόβλητου Μακαριστού  Χριστοδούλου,  την διάταξη της Πράξεως του 1928, η οποία δεν επέτρεπε τις μεταθέσεις για τις Μητροπόλεις των Νέων Χωρών. Ο Χριστοδουλος προχώρησε αγνοώντας τις απειλές.

«Να μας επιτρέψετε να γνωρίζουμε καλύτερα τα της Εκκλησίας μας» είχε πει τότε στον αείμνηστο Τυρολόης Παντελεήμονα τότε που είχε βάλει την πρώτη σπίθα για να πάρει η μεγάλη φωτιά( κατά την εξόδιο ακολουθία του αείμνηστου Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος).   Λες και οι τόσες μεταθέσεις που έγιναν το 1974( Κομοτηνής Τιμοθέου σε Νέας Ιωνίας, Φιλίππων Αλεξάνδρου σε Περιστερίου, Καστορίας Δωροθέου σε Αττικής, Ζιχνών Νικοδήμου σε Πατρών ) δεν αφορούσαν την ίδια Εκκλησία.

Η μόνη διαφορά που υπάρχει είναι ότι Οικουμενικός Πατριάρχης ήταν τότε  ο καλός και ταπεινός Δημήτριος που δεν ψαχνόταν για καυγάδες. 

Επανερχόμενοι στα της Κρήτης να πούμε ότι οι πληροφορίες που διαδίδονταν στο εσωτερικό της Εκκλησίας Κρήτης αλλά και δημοσιεύονταν σε τοπικά ΜΜΕ του νησιού ήθελαν ως φαβορί για την εκλογή στην Μητρόπολη Κυδωνίας,  τον μητροπολίτη Κισσάμου.

Έξω όμως, από το συνοδικό μέγαρο  την ώρα της …σύσκεψης είχαν συγκεντρωθεί πολλοί κάτοικοι των Χανίων, αρκετοί εκ των οποίων κρατούσαν πανό υπέρ αρχιμανδρίτη Μελχισεδέκ  ο οποίος υπηρετεί στα Χανιά αλλά δεν είναι εγγεγραμμένος στον κατάλογο και επομένως δεν μπορεί να εκλεγεί. Αλλά αυτό δεν το εξήγησε κανείς στον κόσμο για να το καταλάβει ώστε να μην διαδηλώνει άδικα! 

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: creta24.gr
ΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ