You are currently viewing Ο Χαιρετισμός- προσφώνηση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου  προς την Ιεραρχία και η αντιφώνηση του Σεβ. Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ

Ο Χαιρετισμός- προσφώνηση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου προς την Ιεραρχία και η αντιφώνηση του Σεβ. Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

 

τῆς Α.Μ. τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος

κ. Ἱερωνύμου

κατά τήν Τακτική Σύναξη τῆς Ἱεραρχίας

τήν 4ην/10/2022

 

 

 

Σεβασμιώτατοι ἅγιοι ἀδελφοί,

 

συνήλθαμε σήμερα στόν εὐλογημένο αὐτό χῶρο, στήν καθιερωμένη ἐτήσια τακτική συνεδρίαση τῆς ὁλομέλειας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας σύμφωνα μέ τά ὁριζόμενα ἀπό τόν Καταστατικό Της Χάρτη.

Ζητήσαμε πρό ὀλίγου στήν προσευχή μας ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, νά μᾶς δώσει «τήν χάριν, τήν εὐλογίαν καί τόν φωτισμό τοῦ Παναγίου Πνεύματος» καί νά «κατευθύνει τά διαβήματα ἡμῶν πρός ἐργασίαν τῶν ἐντολῶν του».

Νά εὐχηθοῦμε καί νά ἀγωνισθοῦμε αὐτός νά εἶναι πάντοτε ὁ στόχος τῶν προσπαθειῶν μας.

Κατά τό πρόγραμμά μας θά εἶμαι ὁ πρῶτος εἰσηγητής-ὁμιλητής, γι’ αὐτό δέν θά μακρύνω τώρα τόν λόγο ἀλλά μόνον θά σᾶς καλῶς ὁρίσω καί θά εὐχηθῶ καλή ἐπιτυχία στίς ἐργασίες μας.

 

 

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ

ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ Β’

ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΙΣ

ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΣΚΥΡΟΥ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ

ΕΙΣ ΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΙΑΝ

04.10.2022

Μακαριώτατε,

Ἡ κατ’ ἔτος σύγκλησις τῆς Ἱεραρχίας, ἐξυπηρετεῖ τρεῖς βασικούς σκοπούς:

α) Τό Συνοδικόν σύστημα Διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας.

β) Τήν ἐξέτασιν θεμάτων γενικοῦ καί εἰδικοῦ Διοικητικοῦ καί Ποιμαντικοῦ ἐνδιαφέροντος καί

γ) Τήν διαπροσωπική ἐπικοινωνία Ἀδελφῶν.

Δι’ αὐτό εἴμεθα παρόντες, διά νά ἀκούσωμε μέ προσοχή καί να συζητήσωμε, μέ σκοπό τήν ἀνεύρεσιν τῆς ἀληθείας:

΄΄Τῷ Θείῳ Πνεύματι συνδιασκεπτόμενοι΄΄

καί νά χαροῦμε βλέποντας πρόσωπο πρός πρόσωπο τόν ἀδελφό μέ σκεπτικό τό γεροντικό:

΄΄Εἶδες τόν ἀδελφό, εἶδες τόν Θεόν΄΄.

Ἡ ἐναρκτήριος προσευχή μᾶς εἰσήγαγε στήν ἀτμόσφαιρα τοῦ Παναγίου Πνεύματος.

Ὁ Μακαριώτατος μέ τήν προσφώνησι ἔδωκε τό περίγραμμα τῶν θεμάτων καί μέ τήν εἰσήγησι ἔθεσε ὠρισμένες προοπτικές πού πρέπει νά προσεχθοῦν.

Τό θέμα τῆς ἐγγραφῆς νέων μελῶν στόν Κατάλογο πρός Ἀρχιερατείαν καί πληρώσεως τῶν κενῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων, εἶναι θέμα πού μᾶς καταξιώνει ὡς Ἐπισκόπους, ἀλλά καί μᾶς ὑποχρεώνει σέ συναίσθησι τῆς εὐθύνης.

Κατά τήν συνήθεια τῶν Ἀντιφωνήσεών μου εἰς τήν σεπτή Ἱεραχία, θά προσθέσω λόγον τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου πρός οἰκοδομήν:

 

“KOΨE TΑ ΣXOINIA”

Για την αδικία μίλησε ο Χρυσόστομος στην προηγούμενη oμιλία και ετόνισε να προτιμήσωμε να αδικηθούμε παρά vα αδικήσωμε άλλους. Στη συνέχεια θα ασχοληθεί με την ύβρι, για να τονίση ότι όταν υβρίζομε τον άλλον, η ύβρις επανέρχεται στον εαυτόν μας.

Επ’αυτού του θέματος θα ειπή:

‘’Ας έχωμε υπ’ όψιν μας σε όλες τις περιπτώσεις vα στεκόμαστε ψηλότερα από τις ύβρεις. Kαι σας το εξηγω με παράδειγμα: Ενώ ευρισκόμεθα σε διαμάχη με κάποιον υψηλά ευρισκόμενο άνθρωπο, το να υβρίζωμε αυτόν, το θεωρούμε ύβρι προς τον εαυτόν μας. Ενώ είσαι πολίτης του Ουρανού και έχεις την ουράνια σκέψι και ζωή, περιυβρίζεις τον εαυτόν σoυ με εκείνον που ζη και σκέπτεται τα γήινα. Μην λοιπόν υβρίζεις τον εαυτόν σου υβρίζοντας εκείνον! Τίμησε τον εαυτόν σου και όχι εκείνον, λυπήσου τον εαυτόν σου και όχι εκείνον’’.

Και θα ενισχύση αυτή την σκέψι με το ακόλουθο παράδειγμα.

Eάν κάποιος φτωχός επήρε από την αυλή σου λάσπη που ήταν πεταμένη, γι’ αυτό το πράγμα θα υβρίσης και θα προχωρήσης σε διαμάχη καί δικαστήριο; ΑΑσφαλώς δεν θα το κάνεις αυτό, για να μην προσβάλλης τον εαυτóν σου και για να μην σε κατηγορήσουν όλοι. Ο χρυσός είναι πηλός -λάσπη – πεταμένος στην αυλή σου. Γι’ αυτόν θα συγκρουστής; Και δεν θα σε περιγελάσουν οι πολίτες του Ουρανού; Δεν θα σε διώξουν από την πατρίδα τους εσένα που είσαι τιποτένιος και τόσο άθλιος, ώστε να προτιμάς vα φιλονικής για την λάσπη; Εάν γνωρίζεις ότι όλη η οίκουμένη δεν είναι τίποτε μπροστά στα ουράνια αγαθά, κόψε τα σχοινιά και τις πλεκτάνες με τα επίγεια πράγματα.

Μέχρι πότε θα σκύβωμε κάτω, μέχρι πότε θα ύβρίζωμε ο εvας τον άλλον όπως τα θηρία; Αλλά τα θηρία δεν τρώγονται μεταξύ τους, αλλά με αυτά που ανήκουν σε άλλο είδος. Εσύ όμως αν και εχεις πολλά κοιvά σημεία, την ευγένεια, το λογικό, την γνώσι του Θεού την δύναμι της ανθρωπίνης φύσεως και πολλά άλλα, αυτόν εσύ τον ύβρίζεις, Τον περιβάλλεις με μύρια και τον σκοτώνεις. Δεν έχει σημασία ότι δεν σπρώχνεις το ξίφος και δεν βυθίζεις το χέρι σου στο λαιμό του. Δεν τον φονεύεις βέβαια, αλλά όμως τον περιλούεις με ύβρεις, κάνεις την γλώσσα σου ξίφος και τον περιβάλλεις με πολλές άλλες αμαρτίες”.

Το δίδαγμα:

Η ύβρις προς τον άλλον επιστρέφει στον εαυτόν σου, όπως όταν φτύνεις προς τον ουρανό, το φτύσιμο γυρίζει στο πρόσωπό σου.

 

Ο ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΣΚΥΡΟΥ ΣΕΡΑΦΕΙΜ