You are currently viewing Η ιστορική επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Ι. Μητρόπολη Φιλίππων – Η εμβληματική παρουσία του Κιέβου Επιφανίου- Παραλείψεις, ευκαιρίες, διδάγματα και συμπεράσματα.

Η ιστορική επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Ι. Μητρόπολη Φιλίππων – Η εμβληματική παρουσία του Κιέβου Επιφανίου- Παραλείψεις, ευκαιρίες, διδάγματα και συμπεράσματα.

Του Σωτήρη Μ. Τζούμα 
Εξαήμερη επίσκεψη πραγματοποίησε ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.Βαρθολομαίος στην Ελλάδα!
Εξ αυτών τις πρώτες τέσσερις ημέρες διέμεινε  στην Αποστολική Μητρόπολη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου  και τις υπόλοιπες τις μοίρασε: μία ημέρα  «ιδιωτική» επίσκεψη- όπως ο ίδιος την απεκάλεσε- στην Ιερά Μονή στο Ακριτοχώρι μετά διανυκτέρευσης κοντά στην αγαπημένη μας Καθηγουμένη  Ιακώβη και την ευλογημένη συνοδεία της   και μία ημέρα, την τελευταία στην Ελλάδα την αφιέρωσε σε επίσκεψη- προσκύνημα στην Ι. Μητρόπολη Μαρωνείας, η οποία φιλοξενεί σε μία από τις σπάνιες εξόδους της την Ι. Εικόνα της Παναγίας Αξιον Έστιν από το Πρωτάτο. ( Δημοσιεύσαμε εκτενές ρεπορτάζ από την πάνδημη και συγκινητική υποδοχή της ιερής εικόνας)
Η επίσκεψη στην Ι. Μητρόπολη Φιλίππων έγινε ύστερα από πρόσκληση του οικείου Μητροπολίτου Στεφάνου, με επίκεντρο τον πρώτο εορτασμό της Συνάξεως πάντων των εν Θάσω Αγίων αλλά και για να δοθεί η ευκαιρία σε τρεις Ορθόδοξους Προκαθημένους- Οικουμενικό Πατριάρχη, Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Μητροπολίτη Κιέβου που δοκιμάζεται από έναν άδικο πόλεμο – να συνευρεθούν και να συλλειτουργήσουν, δίνοντας  ένα μήνυμα ενότητας προς όλους τους Ορθοδόξους.
Η άφιξη του Πατριάρχη στο νησί της Θάσου αλλά και των άλλων Προκαθήμενων- για πρώτη φορά – έγινε στο λιμάνι του νησιού όπου είχε συγκεντρωθεί κόσμος για να δει από κοντά τους τρεις Πρωθιεράρχες αλλά και για να υποδεχθεί την ιερή εικόνα των Αγίων της Θάσου.
Κατά τη γνώμη μας στο λιμάνι εκεί που έγινε η πρώτη υποδοχή  θα έπρεπε να  καλωσορίσει ο δήμαρχος του νησιού δραστήριος κ.Λευτέρης Κυριακίδης τον Πατριάρχη και τους άλλους δύο Προκαθημένους που για πρώτη φορά πατούσαν το πόδι τους στο νησί της Θάσου. Αξίζει να επισημάνουμε ότι  τόσο στην ιστορική πρώτη προσφώνηση του ο κ. Κυριακίδης προς τον Πατριάρχη αλλά και  σε όλες τις ομιλίες του υπήρξε εύστοχος και θεολογικότατος, βάζοντας τα γυαλιά σε πολλούς φλύαρους της Εκκλησίας μας.
Με πανηγυρική Δοξολογία που τελέστηκε στον περικαλλή και ιστορικό Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στην κοινότητα Παναγίας, χτισμένο το 1831, υποδέχθηκε το νησί της Θάσου τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.Βαρθολομαίο, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.Ιερώνυμο και τον Μητροπολίτη Κιέβου κ.Επιφάνιο.
Τον Παναγιώτατο συνόδευαν τιμητικά  οι Σεβ.Μητροπολίτες Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας και Καστορίας κ. Καλλίνικος, ο Θεοφ.Επίσκοπος Ξανθουπόλεως κ. Παΐσιος, ο Πανοσιολ. Μ. Εκκλησίαρχης κ. Αέτιος, ο Ιερολ. Πατριαρχικός Διάκονος κ. Ιερώνυμος Σωτηρέλης, ο κ. Νικόλαος-Γεώργιος Παπαχρήστου, Διευθυντής του Πατριαρχικού Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας, και οι κύριοι Παναγιώτης Γραφιαδέλης- ο άνθρωπος- σκιά του Πατριάρχη, και Γεώργιος Ζεϊτινλού, εκ των υπαλλήλων του Πατριαρχείου.

 

 

Το Πατριαρχικό Συλλείτουργο πραγματοποιήθηκε στον ίδιο Ναό και σηματοδότησε όπως τόνισε ο Σεβ. Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στέφανος την «ενότητα της Εκκλησίας του Χριστού».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης μίλησε με πνεύμα ενότητας μολονότι αναφέρθηκε στα ολισθήματα της Ρωσικής Εκκλησίας. Τόνωσε το ηθικό του εμπερίστατου Μητροπολίτη Κιέβου και ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο  και τον Μητροπολίτη Φιλίππων Στέφανο για τη μέρα αυτή η οποία παρουσιάζει το αληθινό πρόσωπο της  Ορθόδοξης Εκκλησίας της ενότητας και της αγάπης.

 

Με τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη μας κ.Βαρθολομαίο μετά το πέρας της θείας λειτουργίας

 

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος ανέφερε πως η κοινή παρουσία στην Θάσο του Οικουμενικού Πατριάρχου και του Μητροπολίτου Κιέβου στέλνει μήνυμα ενότητας προς όλο τον ορθόδοξο κόσμο.

 

Με τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο κατά την θεία λειτουργία

Ο Μητροπολίτης Κιέβου εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τον Αρχιεπίσκοπο και την περί αυτόν Ιερά Σύνοδο για την αγάπη τους και την στήριξή τους προς την αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Για την Εκκλησία ήταν πράγματι μια ευκαιρία εκδήλωσης της ενότητος και της στήριξης του εμπερίστατου Ουκρανού εκκλησιαστικού ηγέτου, ο οποίος από την ημέρα που ανέλαβε δέχεται επιθέσεις, ύβρεις και τώρα ήλθε και ο πόλεμος και διέλυσε τα πάντα.
Την επόμενη μέρα στην Καβάλα και πριν την δοξολογία στο Μητροπολιτικό ναό του Αγίου Παύλου υπήρξαν κάποιες ασήμαντες αντιδράσεις από μερικούς ταραξίες οι οποίοι μέσα στην παραζάλη και την ασχετοσύνη τους αυτό που βρήκαν να πουν κατά του Επιφανίου ήταν ότι είναι σχισματικός. Ευτυχώς που αυτή τη φορά ο ήχος  της καμπάνας του Αγίου Παύλου ήταν δυνατότερος από της κακόηχες φωνές τους. Η καμπάνα τα σκέπασε όλα! Οι ίδιοι οι ταραξίες πάντως δεν αναλογίστηκαν πως με τη στάση τους αυτή και την συμπεριφορά τους είναι οι «πραγματικοί σχισματικοί»  της Εκκλησίας μας, οι οποίοι σε τελευταία ανάλυση δεν δικαιούνται να έχουν άποψη, αφού δεν αποδέχονται τις αποφάσεις της Μητέρας Εκκλησίας και του Πατριάρχη του γένους μας.

 

Την ώρα που ο Πατριάρχης υπογράφει στο ιστορικό Ευαγγέλιο του Αγίου Παύλου.

 

Ωστόσο το ταξίδι αυτό του Μητροπολίτη Κιέβου στην Ελλάδα δεν απέδωσε τόσο όσο θα έπρεπε για να αφήσει κάτι πίσω του.
Αν το ταξίδι αυτό ελάμβανε χώρα με αρτιότερη οργάνωση και περισσότερη εξωστρέφεια, θα πετύχαινε. Μπορεί  να είχε ανακοινωθεί η έλευση  του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφανίου πολλές μέρες πριν αλλά δεν είχε οργανωθεί όπως έπρεπε.
Ο Πατριάρχης και ο Κιέβου  ήταν  στην Ελλάδα από το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου έως την Τετάρτη Σεπτεμβρίου  και τα δελτία ειδήσεων στα μεγάλα κανάλια  στη χώρα μας  δεν είπαν λέξη ούτε ασχολήθηκαν με το ταξίδι αυτό  και  παρά την παρουσία του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφανίου, του ανθρώπου που ζει μέσα στον πόλεμο και αποτελεί και μια από τις αιτίες αυτού  του πολέμου που θα οδηγήσουν την Ευρώπη σε πρωτοφανή ενεργειακή κρίση και σε μεγάλη ανέχεια και φτώχεια, δεν βρήκαν να κάνουν ένα ρεπορτάζ.
Αυτό υπό άλλες συνθήκες θα ένωνε το ενδιαφέρον όλων και θα έπαιζε στα δελτία ειδήσεων αλλά αυτό δεν έγινε.Λες και τον φέραμε τον Επιφάνιο για να φανούμε περισσότερο εμείς,παρά αυτός ως φιλοξενούμενος και ας είναι  τόσο εμπερίστατος. Για να γινόταν το ταξίδι αυτό  θέμα θα έπρεπε να οργανωθεί με τρόπο που να κεντρίσει το ενδιαφέρον.  Για παράδειγμα  αν είχε ανακοινωθεί και οργανωθεί  μία συνέντευξη τύπου του Επιφανίου με ανθρωπιστικό περιεχόμενο για το λαό της Ουκρανίας και αυτά που πέρασε με τον πόλεμο και προς τα που πάει τώρα η κατάσταση θα υπήρχε ενδιαφέρον για προβολή! Αν γινόταν αυτό θα υπήρχε άλλη αποδοχή! Και τότε  θα άξιζε τον κόπο η παρουσία του εδώ καθώς και οι τιμές που του απονεμήθηκαν!
Τώρα ήταν όλα σε κλειστό επίπεδο.Και τώρα που έφυγε δεν έμεινε τίποτα για να θυμόμαστε! Πέρα από την ανάμνηση του ταξιδιού.
Είναι κρίμα να έρχεται στην Ελλάδα ο Πατριάρχης του Γένους, συνοδευόμενος από έναν Εκκλησιαστικό ηγέτη, που η χώρα του βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση και αυτό να μην αγγίζει σχεδόν κανένα!
Αλλά ποιος να  πει  και να προτείνει αυτά που πρέπει  και ποιος να  τα οργανώσει ; Και εγώ αν τολμούσα  να τα πω  και να τα προτείνω θα εύρισκα τον μπελά μου. Εδώ με το ζόρι μας μιλούσαν ή μας ανέχονταν!
Και προφανώς με  αυτά που γράφω και επισημαίνω κάποιοι θα ενοχληθούν αλλά δεν πτοούμαι! Εγώ έχω μάθει να γράφω πάντα την αλήθεια και αυτά που πιστεύω ότι με εκφράζουν! Και όπως εγώ αποδέχομαι τις συνέπειες να αποδέχονται και αυτοί την κριτική μου. Και την επιδερμική αλλά και την σκληρή και εξονυχιστική. Με την πρώτη τους χαϊδεύω τα αυτιά, με την σκληρή τους δείχνω ότι μπορεί να γίνω και σκληρότερος!
Συλλειτούργησαν, συγχοροστάτησαν, παρευρέθηκαν σε σημαντικές και λιγότερο σημαντικές εκδηλώσεις ο επικεφαλής της Ορθοδοξίας και δύο αρχηγοί αυτοκεφάλων Εκκλησιών, προς τι;
Προς φωτογράφιση και ανταλλαγή αναμνηστικών δώρων; Προς επίδειξη και ικανοποίηση της ματαιοδοξίας  ότι προσκάλεσαν την σεπτή κορυφή της Ορθοδοξίας και δύο Προκαθημένους;
Δυστυχώς απουσίαζε ο λαός από όλη  αυτή την διοργάνωση!
Πού ήταν ο λαός της αποστολικής Μητροπόλεως των Φιλίππων, της Καβάλας (Νεαπόλεως) και της Θάσου κατά τις ημέρες της παρουσίας του Πατριάρχη του Γένους και των άλλων υψηλών προσκεκλημένων;Και σε αυτό δεν φταίνε ολοσχερώς  οι διοργανωτές!
Δυστυχώς –το έχω ξαναγράψει κι ας γίνομαι αντιπαθής—τα ταξίδια πλέον του Πατριάρχη μας στην Ελλάδα λες και δεν λένε τίποτα  στον λαό μας!Λες και δεν  συγκινούν τον κόσμο. Και είναι φυσικό όταν ο κόσμος δεν μπορεί να προσεγγίσει τον Πατριάρχη και να του φιλήσει το χέρι, αφού η ασφάλεια του Πατριάρχη  δεν αφήνει τον λαό να πλησιάσει.
Απεναντίας υπάρχουν φωνές οι οποίες όλο και αυξάνονται οι οποίες διαμαρτύρονται για τα ταξίδια του Πατριάρχη τα οποία αποκαλούν ανούσιες επισκέψεις και εκδηλώσεις, κάνουν λόγο για περιττά έξοδα, για  δαπάνες που δεν αιτιολογούνται  όταν ο λαός μας πένεται, όταν ο λαός μας ασθενεί.
Και όπως όλα δείχνουν έρχεται βαρύς χειμώνας, κατά τον οποίο πολλοί συμπατριώτες μας δεν θα έχουν καν θέρμανση!
Είναι λυπηρό και απογοητευτικό ενώ μιλάμε για ευλογητή παρουσία και για ευλογία του χριστεπωνύμου πληρώματος, να βλέπουμε ιδίοις όμμασι την απουσία του!
Λυπηρό και απογοητευτικό! Και μάλιστα σε μια εποχή που ο λαός μας επιστρέφει πάλι στις εκκλησιές μας, που θρησκεύεται και πιστεύει, που ακουμπά και ελπίζει στον Θεό.
Τι δεν κάνουμε καλά γιατί σίγουρα κάτι δεν κάνουμε σωστά!
Και αυτό ας το αναλογιστούν οι ιθύνοντες.
Το βέβαιο είναι πως χάθηκε η αυθεντία, η γνησιότητα, η αλήθεια.
 Όλα γίνονται για… να γίνονται. Επιφανειακά, ρηχά, ανούσια.
Ωστόσο, θα έπρεπε αυτές οι επισκέψεις να κάνουν τον λαό μας ποτάμι, που θα ξεχύνεται στους δρόμους.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κάλεσε τους πιστούς να έχουν στην καρδιά τους το Πατριαρχείο, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εκεί που εδρεύει το Πατριαρχείο, διαβαίνει δια μέσου παγίδων πολλών… Ο νοών νοείτω».
Ναι, το Πατριαρχείο εδράζεται μέσα στην καρδιά της τουρκιάς. Ζει και κινείται σε τεντωμένο σχοινί. Ο εκάστοτε Πατριάρχης μπορεί να είναι εν δυνάμει ένας νέος Γρηγόριος ο Ε΄!
Ο Χριστόδουλος μας τους αποκαλούσε «ελεύθερους πολιορκημένους».
Το Φανάρι στέκεται σαν μοναχικός φάρος που θυσιαστικά διακονεί την Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία και δια μέσου των αιώνων μεταλαμπαδεύει το ήθος και το ύφος της ρωμέϊκης παράδοσης.
Προσβλέπουμε στην πρωτόθρονη οικουμενική Ορθοδοξία, στο Μεγάλο Μοναστήρι και λυπούμαστε που οι επισκέψεις του Ηγουμένου του δεν έχουν την παλαιά αίγλη.