You are currently viewing Η εικόνα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού

Η εικόνα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού

Γενικού Διευθυντού της Αποστολικής
Διακονίας
 της Εκκλησίας της Ελλάδος 

Ἡ ὀρθόδοξη εἰκόνα, ὡς θεολογική γλώσσα, «μιλάει», μᾶς διδάσκει, μᾶς παιδαγωγεῖ, μᾶς ἀναπαύει, μᾶς στηρίζει, καί μᾶς καλεῖ σέ συναντήσεις.

Ἡ Εἰκόνα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ, κατά πρῶτον, ἀποτελεῖ φανέρωση καί ὁρατή πιστοποίηση τῆς ἀλήθειας τῆς πίστεώς μας ὅτι «Θεός ἐφανε-ρώθη ἐν σαρκί». Ὅτι ἡ ἀπερινόητη καί ἀχώρητη καί ἄπειρη θεία φύση «κενοῦται» καί συναντᾶ τήν πεπερασμένη ἀνθρώπινη φύση· ὅτι τό ἄ-κτιστο συναντᾶται μέ τό κτιστό καί ὑπάρχει μέ τόν τρόπο τοῦ κτιστοῦ. Γι’ αὐτό καί ἡ Πενθέκτη Σύνοδος (691 μ.Χ.) μέ τόν 82ο Κανόνα της, προ-κειμένου νά ὑπογραμμίσει τήν κεφαλαιώδους σημασίας ἀλήθεια τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως, ἀπαγορεύει στό ἑξῆς τήν συμβολική ἀπεικόνιση τοῦ Ἰησοῦ μέ τήν μορφή τοῦ ἀμνοῦ καί ὁρίζει: «ἀναστηλοῦσθαι τήν εἰ-κόνα Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν, κατά τόν ἀνθρώπινον χαρακτῆρα». Μέ τόν τρόπο αὐτό θά εἶναι σέ θέση οἱ πιστοί νά κατανοοῦν «τό τῆς ταπει-νώσεως ὕψος τοῦ Θεοῦ

Λόγου» καί θά χειραγωγοῦνται «πρός μνήμην τῆς ἐν σαρκί πολιτείας τοῦ τε πάθους αὐτοῦ καί τοῦ σωτηρίου θανάτου καί τῆς ἐντεῦθεν γενο-μένης τῷ κόσμῳ ἀπολυτρώσεως».

Σύμφωνα, λοιπόν, μέ τήν Συνοδική ἀπόφαση ἡ εἰκόνα τοῦ Χρι-στοῦ γίνεται τόπος φανέρωσης αὐτῆς τῆς λυτρωτικῆς συνάντησης τοῦ Θεοῦ μέ τόν ἄνθρωπο. Φανερώνει τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας ὅτι ὁ Χρι-στός εἶναι ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός, ἡ Σαρκωμένη Ἀλήθεια στήν πληρότη-τά της, τήν ὁποία ὤφειλε ἡ χριστιανική κοινότητα νά τήν δείξη στά μάτι-α ὅλων, γιά νά ὑπογραμμίζεται ἔτσι ἡ ἄρνηση κάθε ἀφηρημένης καί με-ταφυσικῆς σύλληψης τῆς θρησκείας. Ἀλήθεια στό ἑξῆς δέν εἶναι μιά ἰ-

δέα ἤ ἕνα ἀφηρημένο σχῆμα, ἀλλά συγκεκριμένο Πρόσωπο πού μπορεῖ νά εἰκονίζεται. Ἡ Ἐκκλησία μπορεῖ πιά ὄχι μόνο νά μιλάει γιά τήν ἀλή-θεια, ἀλλά καί νά τήν δείχνει: Εἶναι ἡ Εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Αὐτή εἰκονίζει τό Πρόσωπο ἤ τήν Ὑπόσταση τοῦ ἔνσαρκου Λόγου, στήν ὁποία συνα-ντῶνται καί ἑνώνονται «ἀσυγχύτως» καί «ἀδιαιρέτως» ἡ θεία καί ἡ ἀν-θρώπινη φύση.

Ἡ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ δέν φανερώνει μόνο τήν συνάντηση τοῦ Θεοῦ μέ τόν ἄνθρωπο, ἀλλ’ ἀποτελεῖ ταυτόχρονα καί κάλεσμα συνάντη-σης τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. Αὐτῆς τῆς δεύτερης συνάντησης φανε-ρώσεις ἀποτελοῦν οἱ Εἰκόνες τῆς Θεοτόκου καί τῶν Ἁγίων, τῶν φίλων τοῦ Θεοῦ.