You are currently viewing «Οι πιστοί καταργούν τη μεσιτεία της Εκκλησίας»

«Οι πιστοί καταργούν τη μεσιτεία της Εκκλησίας»

Μανώλη Κοττάκη 

(Στην  Εφημερίδα Εστία στις 28-8-2021)

✔️Ένα σκληρό άρθρο για την επικρατούσα  κατάσταση  στην Εκκλησία σήμερα – Εμπεριέχει πολλές αλήθειες αλλά και  κάποιες  υπερβολές που αδικούν την πρόθεση του συγγραφέα να διαφωτίσει την κατάσταση και να ταρακουνήσει  έναν επιμελώς σκοτεινό χώρο.

  Η κατάσταση στην ελλαδική Εκκλησία είναι πολύ πιο σοβαρή από όσο δείχνει: δύο μητροπολίτες παραπέμπονται σε εκκλησιαστικούς ανακριτές (ο Αιτωλίας και ο Κυθήρων) για τη στάση τους κατά τη διάρκειατης πανδημίας.

  Τέσσερις μητροπόλεις έχουν χηρεύσει εδώ και καιρό (Κιλκισίου, Λαγκαδά, Καστορίας, Περιστερίου) και μένουν ακέφαλες, ενώ στο παρασκήνιο μαίνεται η μάχη της διαδοχής τους,στην οποία εμπλέκονται και επιχειρηματικά συμφέροντα. 

  Τουλάχιστον τρεις μητροπολίτες ασκούν τα καθήκοντα τους με βαριά προβλήματα υγείας, αρνούμενοι να παραιτηθούν. Είς μάλιστα αποκήρυξε ένα πνευματικό του τέκνο, μητροπολίτη επίσης, όταν τόλμησε να του υποδείξει στοργικώς να παραιτηθεί. «Γιατί, τι έχω;» τον ρώτησε αφοπλιστικώς. Ενώ, αν καταλάβαινε τι έχει, θα έβλεπε ότι με δυσκολίακατάφερε να ράνει με άνθη στον Επιτάφιο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης. 

  Μητροπολίτης κατήγγειλε δημοσίως ότι στηνΕκκλησία υπάρχει παρακμή. 

  Μητροπολίτης απέδωσε την πανδημία σε τιμωρία του Θεού για τη διαφθορά και την ανοχή στην ομοφυλοφιλία.

  Μητροπολίτης κατήγγειλε τους κληρικούς του,οι οποίοι νόσησαν από κορονοϊό, ως «σκοταδιστές» και απεκάλυψε ότι αρνούνται να διαβάσουν την εγκύκλιο της μητροπόλεως για τον εμβολιασμό. 

  Και βεβαίως μη λησμονούμε και τις εικόνες-σοκ: Ιερέας να ραντίζει με βιτριόλιμητροπολίτες συνοδικού δικαστηρίου

  Είναι προφανές έπειτα από όλα αυτά ότι η κατάσταση που επικρατεί στο εσωτερικό της Εκκλησίας μας δεν είναι η ιδεώδης. Υπάρχει ένα τριπλό σχίσμα: μεταξύ μητροπολιτών- ανταγωνιστών. Μεταξύ ηγεσίας της Εκκλησίας και μητροπολιτών. Μεταξύ μητροπολιτών και ιερέων σε πολλές περιπτώσεις. Η Εκκλησία δεν απευθύνεται με ενιαίο λόγο σε όλο το πλήρωμα της επικράτειας. Η Εκκλησία δεν διαθέτει εσωτερική πειθαρχία. Η επιρροή της Εκκλησίας στους χριστιανούς μειώνεται και δίδεται η ευκαιρία σε άλλα δόγματα να καλύπτουν το κενό. Από το 80 τοις εκατό που ήταν η αποδοχή της στην ελληνική κοινωνία επί Χριστοδούλου σήμερα μετά βίας φθάνει, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, το 56 τοις εκατό. Συγγενής κορυφαίου πολιτικού, μητέρα, βάφτισε το εγγόνι του ορθόδοξου υιού της σε καθολικό ναό. Όλα όσα συμβαίνουν μετον εμβολιασμό και τις 100 διαφορετικέςσυνιστώσες που επικρατούν στο εσωτερικό της δυστυχώς είναι απλώς το σύμπτωμα. Οι αιτίες είναι βαθύτερες. Ας τολμήσουμε να αναφέρουμε μερικές!

  1Η κατάσταση χρεοκοπίας που υπάρχει στα οικονομικά της Εκκλησίας, για λόγους που δεν είναι της στιγμής να αναφέρουμε (η οποία επιτάθηκε με κλειστούς τους ναούς), έχει καταστήσει την ηγεσία της εξαιρετικά ευάλωτη, μετριοπαθή και υποχωρητική απέναντι στην Πολιτεία. Με συνέπεια την έκθεση της στο πλήρωμά της.

  2. Το ισχύον σύστημα διοίκησης της Εκκλησίας, το συνοδικό, απέτυχε. Λειτούργησε όσο διάστημα ηγούνταν της Εκκλησίας προσωπικότητες που μπορούσαν να εμπνέουν και να επιβάλλονται στους 82 μητροπολίτες. Ο νυν Αρχιεπίσκοπος, στη δικαιολογημένη αγωνίατου να κρατήσει ενωμένη την Εκκλησία και να αποφύγει τη διάσπαση της σε δύο, έδωσε μάχη για μια ενότητα βιτρίναςΠαραλυτική ενότητα. Με συνέπεια πολλές μητροπόλεις να θεωρούνται σήμερα καπετανάτα. Να έχουν δική τους γραμμή ελλείψει σαφούς κεντρικής. Και να δέχονται έξωθεν επιρροές από δεκάδες διαφορετικά κέντρα. Μια απλή περιήγηση στα δεκάδες εκκλησιαστικά σάιτ μπορεί να αποκαλύψει αμέσως τη Βαβέλ που επικρατεί.

  3. Το νομοθετικό καθεστώς παραίτησηςμητροπολιτών είναι απαρχαιωμένο. Η ηλικία δεν είναι το απόλυτο κριτήριο. Υπάρχουν πράγματι μητροπολίτες που είναι δεμένοι στον θρόνο τους και αρνούνται να τον εγκαταλείψουν, ενώ σύρουν με δυσκολία τα βήματά τους στην ΩραίαΠύλη. Και άλλοι που, παρά την προχωρημένη ηλικία τους -92 είναι ο γηραιότερος ιεράρχης μας-, τα έχουν τετρακόσια! Το καθεστώς της Καθολικής Εκκλησίας που υποχρεώνει τους επισκόπους να υποβάλλουν την παραίτηση τους άμα τη συμπληρώσει του 75ου έτους και εκείνοι να αποφασίζουν πότε θα την ενεργοποιήσουν, είναι καλύτερο.

  4Η οικονομική κατάσταση της Εκκλησίαςυποχρεώνει μητροπολίτες και ιερείς να απευθύνονται σε επιχειρηματίες ευεργέτες για συντήρηση ναών, ανακαινίσεις κ. ά. Σε μερικές περιπτώσεις, όμως, επιχειρηματίες εκφράζουν ενδιαφέρον και για να έχουν λόγο στο ποιος θα ηγηθεί μιας μητρόπολης για την οποία εκκρεμεί. Και παρεμβαίνουν από εδάφους ή από αέρος υπέρ κάποιων, αδικώντας κάποιους άλλους αξίους.

  5. Λείπει η πνευματικότητα από τον κεντρικό λόγο που εκπέμπει η Εκκλησία μας.Με ορισμένες πολύ φωτεινές εξαιρέσεις, λίγοι ιεράρχες καταφέρνουν να «χαϊδέψουν» την καρδούλα του πληρώματος τους. Τρείς τέσσερις διακρίνω. Όσοι κατέκριναν τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο για την ποιμαντορία του και για τις «ακραίες θέσεις» του καλό είναι να μελετήσουν τη «Δικαίωση». Στο βιβλίο αυτό, με αποσπάσματα από κηρύγματά του, θα δουν ότι έλεγε δυσάρεστα και προφητικά πράγματα σε καιρούς απληστίας και ανεμελιάς. Απευθυνόμενος στο εσωτερικό της Εκκλησίας, καθώς διαπίστωνε ότι εμείς οι χριστιανοί δίνουμε χώρο στους εχθρούς της Ορθοδοξίας να βάλλουν εναντίον μας, δε φταίνε εκείνοι. Γι’ αυτό τόσα χρόνια μετά την εκδημία του το 2008το όνομά του είναι στα χείλη όλων. Διότι ήταν πνευματικός ηγέτης πρώτα και έπειτα εκκλησιαστικός. Στην ίδια κατηγορίαπνευματικού ηγέτη εμβελείας κατατάσσω και τον μακαριστό Σιατίστης.

  6Όταν λείπει ο πνευματικός ορθόδοξος λόγοςπου γεμίζει τις ψυχές, ακόμη και οι ιερείς που νοιώθουν ακαθοδήγητοι τον αναζητούν αλλού. Μην εντυπωσιάζονται οι μητροπολίτες μας για την επιρροή που ασκούν γέροντες του ΑγίουΌρους στους ιερείς μας. Όταν νοιώθουν ότι δεν έχουν αρχηγό στην Εκκλησία και οι μητροπολίτες τους είναι απόμακροι και εξαφανισμένοι, αναζητούν παρηγορία στις τρικυμίες αλλού!

  Όταν λοιπόν οι ιερείς απογοητεύονται και οι πιστοί διαπιστώνουν ότι υπάρχει τριπλόσχίσμα μέσα στην Εκκλησία, όταν ο λόγος της τους απογοητεύει, ξέρετε τι κάνουν; Κάτι φοβερό! Καταργούν τη μεσιτεία της Εκκλησίας στην επικοινωνία τους με τον Κύριο. Έχουν απευθείας αρχηγό την Παναγία μας, τον άγιο Νεκτάριο, τον άγιο Διονύσιο, τον άγιο Παίσιο, τον άγιο Αρσένιο, τον άγιο Ραφαήλ, τον άγιο Ιωάννη τον Ρώσο. Προσπερνούν αηδιασμένοι την Εκκλησία καιπροσεύχονται απευθείας χωρίς τη μεσιτεία της και την καθοδήγησή της στον Κύριο Ιησού Χριστός μας, στη Θεοτόκο μιας, στους αγίους μας. 

  Έχει χάσει το τιμόνι η Εκκλησία μας. Και αν θέλει να το ανακτήσει, η μεταρρύθμιση της πρέπει να είναι κοσμική (αλλαγή συνοδικού συστήματος, όριο ηλικίας, ασυμβίβαστα για αποφυγή ανάμειξης της διαπλοκής στις εκλογές), πρέπει όμως κυρίως η μεταρρύθμιση και η ανασυγκρότησή της να είναι πνευματικές. Αν δεν το καταλάβει εγκαίρως, οι εξελίξεις θα την ξεπεράσουν».