Γιατί στις 21:00 η Ανάσταση;

Γιατί στις 21:00 η Ανάσταση;

Ομολογώ ότι έχω προβληματιστεί με το γεγονός. Η Εκκλησία υποχρεώθηκε να κάνει την λειτουργία της Ανάστασης στις 21.00 το βράδυ και όχι στις 00.00 (δηλαδή τα ξημερώματα Κυριακής που Ανέστη ο Χριστός), όπως πάντα. Αποφασίστηκε να παρέμβει δηλαδή νομοθετικά η πολιτεία και να εορτάσει λειτουργικά η Εκκλησία, με πολιτική απόφαση, άλλη ώρα. Είναι άραγε σημαντικό θέμα αυτό; Πλήττεται το δόγμα ή η διδασκαλία της Εκκλησίας; Προφανώς και όχι. Είναι τόσο σημαντικό το ώρα 21.00 για την πολιτεία, όσο είναι λειτουργικά και θεολογικά το ώρα 00.00 για την Εκκλησία; Θα προσπαθήσω να σταχυολογήσω κάποιες σκέψεις μου.

Προφανώς το «Τρίτη μέρα κατά τα γραφάς» δεν αλλοιώθηκε. Ακόμη και αν τελικώς πραγματοποιήθηκε «τεχνικά», ως λειτουργικό γεγονός, νωρίτερα. Προφανώς δεν γινόταν να επέμβει η πολιτεία στην διδασκαλία της Εκκλησίας και στις γραφές, και δεν το έκανε. Έχει άραγε σημασία τελικά, ο εορτασμός και η παρέκκλιση από το γεγονός της μακραίωνης και θεολογικά θεμελιωμένης παράδοσης Ανάστασης την Τρίτη ημέρα, -δηλαδή τα ξημερώματα Κυριακής; Γιατί η Εκκλησία επιμένει εδώ και χιλιάδες χρόνια στις 12 τα μεσάνυχτα, αφού θα μπορούσε να το κάνει ενωρίτερα και αυτή και να μη .. “ξενυχτάνε” οι ιερείς ως τις τρείς τα ξημερώματα;

Είναι προφανές ότι το ώρα 00.00, είναι θεολογικά ορθό και πιστό στη διδασκαλία της και δεν επιθυμώ να το αναλύσω ως θεολόγος. Δεν το κάνω, όχι γιατί δεν το γνωρίζω αλλά το θέμα είναι πολιτικό, που μάλλον δεν εξαρτάται πως το βλέπει κανείς. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι επρόκειτο για έκτακτο γεγονός, ότι συμβαδίζει με τα μέτρα κατά της πανδημίας, είναι κάτι μοναδικό και θα λησμονηθεί γρήγορα. Ή ένα άστοχο μέτρο, χωρίς ουσιαστικό όφελος, πέραν της δημιουργίας κάποιας αναταραχής.

Υπάρχει εξαίρεση στα μέτρα; Είναι η Αναστάσιμη ακολουθία και η Ανάσταση, μέρος της ιδιοπροσωπείας μας, της θρησκείας μας, της παράδοσης μας και τέλος, των εθίμων μας, ως Ελληνισμού; Είναι. Είναι το σημαντικότερο γεγονός της πίστης μας; Αναμφίβολα είναι. Είναι γεγονός ορόσημο; Είναι. Αν λίγες ώρες προ της πλημμύρας του κόσμου σε ούζα και σε καφέδες, μόλις την ερχόμενη Τρίτη, γινόταν μια εξαίρεση και τηρούνταν η τάξη, τι θα άλλαζε; Δεν θα χαλούσε και ο κόσμος. Πιστεύει άραγε κανείς ότι είναι επιδημιολογικό το θέμα; Ότι δηλαδή αυτό που έγινε στις εννέα το βράδυ (κόσμος, συνάξεις) θα άλλαζε κάτι αν οριζόταν τρεις ώρες μετά, χωρίς να διαταραχθεί το λειτουργικό μέρος; Προφανώς και ο κόσμος δεν θα ήταν από τις εννιά στις εκκλησίες, όπως δεν είναι και ποτέ. Καλώς ή κακώς οι περισσότεροι προσέρχονται στο «Δεύτε λάβετε φώς» και αποχωρούν τρία λεπτά μετά το Χριστός Ανέστη. ΑΛΛΑ κατά περίεργο λόγο και φαινόμενο, είναι εκεί….ΟΛΟΙ!!

Τι μας πειράζει λοιπόν να εορταστεί νωρίτερα; Φυσικά μας πειράζει ίσως θεολογικά, αλλά το ερώτημα δεν είναι σωστό. Το ορθό ερώτημα είναι «τι μας πείραζε να γίνουν όλα όπως θέλει η κανονικότητα της Εκκλησίας»;. Διότι εδώ φοβάμαι, ότι δεν θα πάρουμε πειστικές απαντήσεις. Είναι μήπως συμβολισμός εξουσίας; Είναι μήπως συμβολισμός περιφρόνησης στους πιστούς και την Εκκλησία; Είναι μήπως συμβολισμός του μηνύματος του ποιος έχει το «επάνω χέρι». Μη ξεχνάτε ότι τα ΣΥΜΒΟΛΑ είναι αυτά που αλλοιώνουν ή θεμελιώνουν καταστάσεις. Δεν

καταλαμβάνεις ύψωμα αν δεν τοποθετήσεις σημαία. Τα σύμβολα και οι συμβολισμοί λοιπόν, ίσως δεν οδηγούν σε άδολες επιδημιολογικές αλήθειες. Το πιθανότερο είναι, να ήταν ένα ακόμη άστοχο ή επιπόλαιο μέτρο. Αλλά που έδωσε αφορμή για πολλές κουβέντες. Το μέλλον θα δείξει αν έχουν βάση.

Γιώργος Χ. Βήτας

Δικηγόρος-Θεολόγος

Με μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Θρησκειολογία

[email protected]ς.gr