Τι σημαίνει η εκλογή- μετάθεση  του από Γαλλίας Εμμανουήλ σε Γέροντα Χαλκηδόνος;

Τι σημαίνει η εκλογή- μετάθεση του από Γαλλίας Εμμανουήλ σε Γέροντα Χαλκηδόνος;

Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα

 

Το είπε και το έκανε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος. Αφού δεν κατάφερε να εκλέξει τον Γαλλίας Εμμανουήλ σε Αμερικής σήμερα με μια κίνηση coupe de maitre έφερε στο τραπέζι της Συνόδου του Θρόνου που συνεδρίαζε από χθες  την εκλογή του από Γαλλίας Εμμανουήλ σε Μητροπολίτη Γέροντα Χαλκηδόνος. 

Πρόκειται για μια όχι συνηθισμένη απόφαση δεδομένου ότι την Γεροντική αυτή Μητρόπολη ποίμαναν μέχρι τώρα  Ιεράρχες  γεννηθέντες στην Πόλη. Μάλιστα  λόγω της δεσπόζουσας θέσης που έχει στο Πατριαρχικό  Συνταγμάτιο ο κατέχων την θέση του Χαλκηδόνος ήταν σε όλες τις εκλογές Πατριαρχών (μέχρι και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου) τοποτηρητής του Πατριαρχείου και Πρόεδρος της ενδημούσης Συνόδου και προήδρευε της διαδικασίας για την εκλογή του νέου Πατριάρχη.

Δεν είναι τυχαία λοιπόν, η εκλογή του Εμμανουήλ στη θέση του «πρώτου μετά τον Πρώτο» στο Πατριαρχείο .  Δεδομένου μάλιστα  ότι έχει αποκτήσει την τουρκική υπηκοότητα και έχει άριστες σχέσεις με τις Τουρκικές αρχές του δίνεται  η  δυνατότητα να θέσει υποψηφιότητα  ακόμη και για  Πατριάρχης.

Να πούμε  ωστόσο κάτι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό των εξελίξεων ( μια και εμείς τα γράφουμε όλα  εδώ)ότι σε μια κρίση που ενδέχεται να δημιουργηθεί στο Φανάρι είτε από οικειοθελή  παραίτηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ειτε από οποιαδήποτε άλλη αιτία,  τον πρώτο λόγο θα τον έχει   ο Γέρων Χαλκηδόνος Εμμανουήλ αφού ο μεν  Γέρων Νικομηδείας Ιωακείμ είναι ασθενής, ο δε Γέρων Νικαίας Κωνσταντίνος είναι σε προχωρημένη πλέον  ηλικία.

Παράλληλα με την αριστοτεχνική αυτή( και καθε άλλο παρά αθώα)  Πατριαρχική κίνηση εκτοπίζεται  από το κέντρο των  αποφάσεων και παρεμβάσεων της επόμενης μέρας  ο Γέρων  Πριγκηποννήσων Δημήτριος  ο οποίος αποτελεί από καιρό τον πολλά υποσχόμενο, στην μετά Βαρθολομαίο εποχή, αλλά μειώνει και της επιρροές του Αμερικής Ελπιδοφόρου ο οποίος δεν κρύβει τις ορμές του για το επόμενο μεγάλο βήμα.

Με την σημερινή απόφαση του   ο Πατριάρχης – η οποία αποτελεί προϊόν βαθιάς σκέψης και όχι απόφαση της στιγμής  – αλλάζει το κέντρο βάρους στο Φανάρι και διαμορφώνει νέες συνθήκες.

Ο Πατριάρχης ως σοφός οιακοστρόφος που είναι ορίζει από τώρα τους κανόνες και τους όρους  της διαδοχής της επόμενης μέρας.

Οποτεδήποτε έλθει αυτή  η επόμενη μέρα με τις κινήσεις αυτές δυσκολεύει την θέση των δύο λεγομένων μονομάχων όπως  ακούγεται    -του  Γέροντος Πριγκηποννήσων Δημητρίου και Αμερικής Ελπιδοφόρου – και τους θέτει υπό την φωτεινή επιστασία του νέου Γέροντος Χαλκηδόνος Εμμανουήλ, ο οποίος αν θελήσει να θέσει υποψηφιότητα ακόμη και  για Πατριάρχης τίποτα δεν τον εμποδίζει. Μάλιστα  από τη θέση που κατέλαβε τώρα θα μπορεί να προλειάνει το έδαφος και να δημιουργήσει τις  κατάλληλες συνθήκες. Άλλωστε θα είναι μέχρι τέλους  ο πλέον πιστός Ιεράρχης  στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Να σημειώσουμε ότι η προαγωγή του Μητροπολίτη Εμμανουήλ σε Γέροντα Χαλκηδόνος είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αυτή την κρίσιμη περίοδο για την Εκκλησία.

Ο Εμμανουήλ παρά τον ήπιο χαρακτήρα που διαθέτει είναι ιδιαίτερα δικτυωμένος σε όλα τα θρησκευτικά forum και μεταφέρει τη φωνή του Φαναρίου παντού. Από την εκλογή του σε βοηθό Βελγίου υπό τον τίτλο Ρηγίου(11/11/1996)ο Πατριάρχης εκτίμησε τις γνώσεις τις γνωριμίες του και τις διασυνδέσεις που είχε και τον κατέστησε συν τω χρόνω δεξιό βραχίονα και βοηθό του. Δεν είναι τυχαίο που όταν σήμερα μιλάμε για την Σύνοδο στο Κολυμπάρι στο μυαλό μας μαζί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο ως εμπνευστή και δημιουργό αυτού του ιστορικού γεγονότος ( παρά τις αντιδράσεις και αντιθέσεις που προκάλεσε)φέρουμε επίσης  και τον εκτελεστικό αρχιτέκτονα της Συνόδου  Μητροπολίτη Εμμανουήλ.  

Πατριαρχικός Επίτροπος στην Ι.Μ. Γαλλίας, τοποθετήθηκε προς το παρόν ο καλός και ευγενής ο Επίσκοπος Ρηγίου κ. Ειρηναίος.Όλα δείχνουν ότι η εκλογή του νέου Γαλλίας θα μπορεί να περιμένει ακόμη διότι υπάρχουν σε εξέλιξη θέματα που πρέπει να εποπτεύσει και να διεκπεραιώσει ο Εμμανουήλ. 

Μέχρι σήμερα την Γεροντική αυτή Μητρόπολη Χαλκηδόνος αρχιεράτευε   ο Σεβασμιώτατος Γέρων Χαλκηδόνος κ. Αθανάσιος, ο οποίος απομακρύνθηκε με ένα καθόλου κολακευτικό ανακοινωθέν για τα χρόνια προσφοράς του στο Φανάρι και για την κοινή αφετηρία και πορεία  που είχαν με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Μαζί με τον εμπερίστατο Νικομηδείας Ιωακείμ αποτελούσαν τα πνευματικά αναστήματα του Γέροντος Χαλκηδόνος Μελίτωνος, τα οποία κράτησαν το Φανάρι ζωντανό στα χρόνια του Πατριάρχη Δημητρίου.

Ιδού το σκληρό ανακοινωθέν της Συνόδου για τον πρώην Χαλκηδόνος Αθανάσιο

« Τό ἱερόν σῶμα, ἀκοῦσαν καί συνεκτιμῆσαν ὄγκον ἀποδεικτικοῦ ὑλικοῦ μετά σωρείας ἀντικανονικῶν πράξεων, ὡς καί τήν ἐπιδειχθεῖσαν ἀπείθειαν καί ἀσέβειαν τοῦ Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κ. Ἀθανασίου πρός τό πρόσωπον τοῦ Παναγιωτάτου Προκαθημένου καί πρός τόν θεσμόν τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου, ἐκήρυξεν αὐτόν ἔκπτωτον τοῦ θρόνου τῆς ἐπαρχίας αὐτοῦ καί κατέταξεν αὐτόν μεταξύ τῶν σχολαζόντων Ἱεραρχῶν τοῦ Θρόνου ὡς Μητροπολίτην πρώην Χαλκηδόνος».

Η ρήξη μεταξύ του Πατριάρχη και του  Αθανασίου  ήλθε όταν του ζήτησε να απομακρύνει απο κοντά του μια Μοναχή που τον υπηρετούσε στις εργασίες της κατοικίας του,η οποία προερχόταν απο την συνοδεία του Αρχιμ. Διονυσίου Καλαμπόκα.Ο Αθανάσιος είπε στον Πατριάρχη ότι εγώ είμαι γέροντας και δεν έχω εγώ όπως εσύ υπηρετικό προσωπικο να με υπηρετεί. Φέρε μου μια Μοναχή από την Μονή Χρυσοπηγής που έρχονται για τις ανάγκες του Πατριαρχείου και θα φύγει η Μοναχή αυτή που σας ενοχλεί. Επίσης είχαν  γίνει επιστολές προς τον Πατριάρχη  από τον Αμερικής Ελπιδοφόρο και άλλους Ιεράρχες  για την δραστηριότητα που αναπτύσσει ο Αρχιμ. Διονύσιος Καλαμπόκας να δημιουργεί Μονές εντός των ορίων Επαρχιών του Θρόνου και να δίνει την πνευματική και διοικητική τους αναφορά σε άλλα Πατριαρχεία και Εκκλησίες. Και ο πρώηνΓέρων Χαλκηδόνος Αθανάσιος διατηρούσε επικοινωνία  και σχέση με τον Αρχιμ. Διονύσιο Καλαμπόκα και του ζητούσαν να τις διακόψει. Αλλά ο Αθανάσιος απαντούσε ότι δεν ενοχλούσε κανέναν με αυτή την επικοινωνία ούτε έκανε κακό στο Πατριαρχείο. Τέλος σύμφωνα με πληροφορίες ο τρίτος μοχλός πίεσης για τον εξοστρακισμό του Αθανασίου αποδίδεται στην κακή σχέση του με τον Σεβ. Μητροπολίτη Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιο με τον οποίο συμμετείχαν στην Επιτροπή επί του Αγίου Όρους. Ο Μητροπολίτης Αθανάσιος απέδιδε προσωπική σκοπιμότητα και ιδιοτέλεια στον Αμφιλόχιο για τα θέματα που ερχόντουσαν από το Άγιο Ορος προς επίλυση και πολλές φορές έθεσε το θέμα στον ίδιο τον Πατριάρχη αλλά δικαίωση δεν πήρε ποτέ.

Να δούμε τώρα πως θα απαντήσει ο Γέρων πρωην Χαλκηδόνος Αθανάσιος σε όλα αυτά και κυρίως στον εξοστρακισμό του. Θα έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε αυτά που θα πει και να τα σχολιάσουμε.