Ποια τα κριτήρια Αγιότητος και της  Αγιοκατατάξεως …Ύπαρχει λίστα προτεραιότητας;

Ποια τα κριτήρια Αγιότητος και της Αγιοκατατάξεως …Ύπαρχει λίστα προτεραιότητας;

Σχόλιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα

Στις μέρες μας το Οικουμενικό  Πατριαρχείο ύστερα από αίτημα των οικείων Μητροπολιτών και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, προχώρησε στην Αγιοκατάταξη  νέων Αγίων της Εκκλησίας μας.

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ισχύει ο Παύλειος λόγος: «πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γενέσθω». Έτσι  η αγιοκατάταξη κάποιου οσίου ανδρός ή οσίας γυναικός πρέπει να πληρεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις:Αγιότητα βίου, ορθόδοξο φρόνημα, θαυματουργή επίδραση στους πιστούς. Μάλιστα κατά τον καθηγητή Αλιβιζάτο προϋπόθεση Αγιότητας  μπορεί να είναι «και οι εξέχουσες υπηρεσίες προς τον Χριστιανισμό».
Βεβαίως η Αγιοκατάταξη  εκ μέρους της Εκκλησίας έρχεται ως επιστέγασμα της βούλησης του λαού του Θεού, στην συνείδηση του οποίου έχει  καταταχθεί ο φερόμενος ως Άγιος.
Ειδικοί μελετητές θεωρούν ως βασική προϋπόθεση κατατάξεως ενός Αγίου  στα συναξάρια της Εκκλησίας μας και την παρέλευση κάποιων ετών από της κοιμήσεώς του, ώστε να υπάρχει αντικειμενικότητα στην κρίση και στην  αξιολόγηση του ενάρετου βίου του και το σημαντικότερο να μην ζουν άνθρωποι που έζησαν και  γνώρισαν  τον Άγιο και τώρα απο φθόνο και από εμπάθεια θέλουν να μειώσουν την προσωπικότητα του και να αμαυρώσουν τη μνήμη του.
‘Εχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω,  επαινώ και αποδέχομαι από την θέση αυτη  ως απλός πιστός την Αγιοκατάταξη του όντως Αγίου Καλλινίκου του  Εδέσσης, αλλά παράλληλα διερωτώμαι γιατί να αγιοκαταταχθεί μόνο εκείνος  και γιατί όχι  και ο γλυκύς, πράος και Άγιος  στην συνείδηση των πιστών μαρτυρικός Μητροπολίτης Λαρίσης Θεολόγος.
Δεν του οφείλει η Εκκλησία μας αυτή την τιμή και την αναγνώριση, μετά από τόση ταλαιπωρία και άγριο κυνηγητό που υπέστη; Δεν ήλθε η ώρα να αναπαυθεί η ψυχούλα του και να χαρούν όλοι στη Λάρισα που έζησαν και γνώρισαν από κοντά  έναν όντως Άγιο Ιεράρχη; Και μήπως δεν αγιοκατατάχθηκε  ο Θεολόγος επειδή  δεν άφησε πίσω του τα πνευματικά του παιδιά για να ενδιαφερθούν και να το προωθήσουν; Αλλά είναι λογική αυτή;
Τηρουμένων των αναλογιών βλέπουμε να  λάμπει στο στερέωμα της Εκκλησίας μας  ένας προφήτης, ένας κληρικός που προσέφερε πολλά στην Εκκλησία, ένας προορατικός και διορατικός Επίσκοπος, ο Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτης. Μέχρι σήμερα επαληθεύονται αυτά που έλεγε και δεν είναι τυχαίο που είχε προβλέψει την πανδημία του κορονοϊού. Αλλά όπως ο Θεολόγος έτσι και ο Αυγουστίνος δεν άφησε πίσω του ανθρώπους για να προωθήσουν  υπηρεσιακά την Αγιοκατάταξή του. Το βέβαιο είναι ότι η Εκκλησία με την πάροδο των ετών θα οδηγηθεί απο τα ίδια τα γεγονότα στην Αγιοκατάταξη και αυτών των Αγίων Ιεραρχών στα επίσημα Συναξάρια  της Εκκλησίας μας.
Ο σοφός Γέρων Θεσσαλονίκης Παντελεήμων Χρυσοφάκης έλεγε πως «Η ζωή των Αγίων είναι η ζωή της Εκκλησίας και η ζωή της Εκκλησίας είναι η ζωή των Αγίων».
Και στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, ένας νέος Άγιος είναι στηριγμός, απαντοχή και παρηγοριά του λαού μας, και σίγουρα δώρο του Θεού στον χειμαζόμενο και πανταχόθεν βαλλόμενο σύγχρονο άνθρωπο.