Η μεστή και συγκινητική αντιφώνηση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη

Του Σωτήρη Τζούμα

Ένα απρόσμενο δώρο προσέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου προς τον Πατριάρχη το οποίο αν το αξιολογήσουμε εκ των υστέρων θα διαπιστώσουμε ότι ισοδυναμεί με πανορθόδοξη αναγνώριση της υπεροχής του Οικουμενικού Πατριάρχη και σαφέστατη αναγνώριση της Ουκρανίας ως νέας Αυτοκεφάλου Εκκλησίας.

«Δεν είστε και ούτε πρόκειται εμείς να σας αφήσουμε μόνο» είπε προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος κατά τη διάρκεια της αντιφώνησής του μετά το Συλλείτουργο που τελέσθηκε στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι.

Με το γνωστό απροσκύνητο ύφος του ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου ξεκαθάρισε πως δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ιστορία αιώνων και επεσήμανε χαρακτηριστικά:

« Εκκλητο, Άγιο Μύρο και Σταυροπήγια είναι μόνο μερικές από τις εξόφθαλμες ευθύνες του Κωνσταντινουπόλεως» και συμπλήρωσε :

« Εάν κοιτάξουμε στο διάβα των αιώνων, ποια Εκκλησία θα ήταν εκείνη από τις παλαιές, που δεν ευεργετήθηκε από την Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία και ποια από τις νεότερες δεν δημιουργήθηκε από τα σπλάχνα της. Θα είμαστε επιλήσμονες και αγνώμονες αν ομολογούσαμε κάτι το διαφορετικό».

Αναπτύσσοντας τον συλλογισμό του ακόμη περισσότερο ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου είπε πως «Οι κανονικές ευθύνες του Κωνσταντινουπόλεως γεννούν ζωή»

Και συμπλήρωσε προς θετική έκπληξη όλων:

« Χάριν αυτής της ζωής Παναγιώτατε εσείς θανατώνεστε, σταυρώνεστε υπομένετε το βάρος της ημέρας και τον καύσωνα ολόκληρης της Ορθοδοξίας».

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου χαρακτήρισε το Φανάρι «κοινό οίκο» και «κοινό σπίτι των Πανορθοδόξων» και υπογράμμισε την ανάγκη διατήρησης της ενότητας στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

«Με λανθασμένη εκκλησιολογία η ορθόδοξη θεολογία μας μπορεί να καταλήξει σε πλάνη κι εμείς δεν την θέλουμε» είπε με αυστηρό ύφος ο Μακαριώτατος.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αναφορά του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου σε συνεννόηση που έχει γίνει με άλλους Προκαθημένους προκειμένου να υπάρξει κοινή εργασία στην κατεύθυνση της διατήρησης της ενότητας .

Ο Αρχιεπίσκοπος επέλεξε να τελειώσει την συγκινητική αντιφώνησή του με μια παλαιότερη αναφορά του :

«Και να μην είχαμε πρώτο θα τον αναζητούσαμε»Και συμπλήρωσε με νόημα «Πρώτο μεταξύ ίσων έχουμε. Τον καθιέρωσε η Εκκλησία».

Και όλα αυτά ειπώθηκαν λίγες μόλις ημέρες μετά το φιάσκο στο Αμμάν, μετά την «αδελφική σύναξη» που οργάνωσε ο μητραλοίας Θεόφιλος κατά την οποία επιχειρήθηκε η αμφισβήτηση των προνομίων του Οικουμενικού Θρόνου.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην προσφώνηση του προς τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου, Προκαθήμενο της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Κύπρου που ιδρύθηκε με Οικουμενική Σύνοδο, αναφέρθηκε για αρκετή ώρα στην υπόθεση του Αυτοκεφάλου της Ουκρανίας.

Μεταξύ άλλων είπε:

«Η αντίδραση στο ουκρανικό αυτοκέφαλο δεν έχει κανονικό και εκκλησιολογικό έρεισμα αλλά είναι απόρροια βλαπτικών προθέσεων για μετατροπή της θεοίδρυτης Εκκλησίας σε κοσμικό ίδρυμα που λειτουργεί στη βάση ξένων προς τη γνήσια εκκλησιαστική παράδοση αρχών και ξένων σκοπιμοτήτων και συμφερόντων που αγνοούν την ευχαριστιακή εκκλησιολογία και την συνοδική ταυτότητα της Εκκλησίας».

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία να πει πως η απόφαση για απονομή Αυτοκεφάλου στην Εκκλησία της Ουκρανίας «Επικαιροποίησε την κανονική ευθύνη της πρωτοθρόνου εκκλησίας της ορθοδοξίας και ανέδειξε τα απαράγραπτα υπο Οικουμενικών Συνόδων κατοχυρωμένα και εν μακρά εκκλησιαστική πρακτική δεδοκιμασμένα και καθοσιομένα δίκαια αυτής» .

Και συμπλήρωσε : «Η αναγνώριση του ουκρανικού αυτοκεφάλου από τις υπόλοιπες ορθόδοξες Εκκλησίες, αποτελεί ουσιαστική συμβολή στην υπόθεση της ενότητας της Ορθοδοξίας».

Οι δυο Προκαθήμενοι αντάλλαξαν εικόνες ως δώρα- του Πατριάρχου Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και των Αποστόλων Βαρνάβα και Βαρθολομαίου που συνεορτάζουν- και μετά το συλλείτουργο ακολούθησε η καθιερωμένη λιτάνευση των ιερών εικόνων στον περιβάλλοντα χώρο του Πατριαρχικού ναού.

Δεν ανέβηκαν όμως σύμφωνα με την παράδοση των τελευταίων 30 ετών,στον εξώστη για να ευλογήσουν το συγκεντρωμένο πλήθος των πιστών διότι δεν το επέτρεψαν οι εργασίες και επισκευές που γίνονται στη νέα πτέρυγα του Πατριαρχείου, γεγονός που έχει αναγκάσει τις πατριαρχικές υπηρεσίες να στεγάζονται πλέον στο παλαιό κτίριο των Πατριαρχείων.