Σάμος- Λέσβος : διαφορά ποιμαντικής αντιμετώπισης της μετανάστευσης από τους Ιεράρχες των νησιών μας ή διαφορά δύο κόσμων διαφορετικών;

Του Σωτήρη Τζούμα

Τα καλύτερα δεν τα μαθαίνουμε από την Ιεραρχία. Γιατί Ιεραρχία δεν είναι μόνο αυτό που περιγράφουν τα άψυχα και άνευρα δελτία τύπου που μας στέλνει η Σύνοδος, αλλά αυτά που γίνονται εντός της αιθούσης. Και αυτά είναι τα καλύτερα και γιαυτό δεν γράφονται.
Και αυτά διαδραματίζονται κατά τις συζητήσεις, στους διαλόγους που ανταλάσσουν οι Ιεράρχες μας και στις διχογνωμίες που παρουσιάζονται.
Για παράδειγμα η εισήγηση για το δημογραφικό μαθαίνουμε ότι άναψε τα αίματα και υπήρξαν άγριες κόντρες μεταξύ των Ιεραρχών μας.
Δεν είναι της παρούσης να σας παρουσιάσουμε όλες τις κόντρες και όλους τους διαλόγους, αν δεν τα δέσουμε όλα αυτά στην πραγματική τους διάσταση για να μην αδικήσουμε τους πρωταγωνιστές .
Αυτό που θέλω να επισημάνω σήμερα είναι την διαφορά με την οποία αντιμετώπισαν την κατάσταση που βιώνουν τα ακριτικά νησιά μας με το μεταναστευτικό.
Από τη μιά πλευρά έχουμε τον Σεβ. Σάμου Ευσέβιο, έναν σοβαρό και συνετό Ιεράρχη με ήθος και αξιοπρέπεια που ευτύχησε να υπηρετήσει τον Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο ως ο πρώτος διάκονος του.
Ο Ευσέβιος, μετά την παραίτηση του Σεβ. Καλαβρύτων Αμβροσίου είναι ο τελευταίος εναπομείνας εντός της Ιεραρχίας από τους παλαιούς Ιεράρχες, που προέρχονται από την πάλαι ποτέ ΧΡΥΣΟΠΗΓΗ-
Ο Σεβ.Δημητριάδος Ιγνάτιος ήταν ο πέμπτος μεν αλλά εκ της νέας γενιάς. Έκτος δεν υπήρξε.
Ο Σεβ. Σάμου Ευσέβιος στην Ιεραρχία χθές όταν ήλθε η κουβέντα για το μεταναστευτικό, απευθύνθηκε στους Ιεράρχες και με σοβαρό και μετρημένο λόγο κατέθεσε όλα αυτά που βιώνει ο λαός της Σάμου.
Έννοιωσε την ανάγκη όταν του δόθηκε η ευκαιρία να ενημερώσει το ανώτατο θεσμικό όργανο της Εκκλησίας μας, την Ιεραρχία, για όλα αυτά που αντιμετωπίζουν οι ακρίτες μας.
Δεν τα είπε με τρόπο τραγικό και υπερβολικό, αλλ´ούτε και παραποίησε αλήθειες για να γίνει πιστευτός ή αρεστός- εξαρτάται από ποιά οπτική γωνία το βλέπει κανείς
Μίλησε με αλήθειες που άγγιξαν όλους τους Ιεράρχες μας . Επιτέλους είπαν μερικοί! Η Ιεραρχία ασχολήθηκε με τα πραγματικά προβλήματα του λαού μας και ξέφυγε από τις κουραστικές διαλέξεις.
Και αυτά που είπε για την Σάμο ο Ευσέβιος , δεν αφορούν μόνο αυτό το νησί . Δεν είναι μόνον η Σάμος που αντιμετωπίζει προβλήματα με τους μετανάστες. Τα ακούμε κάθε μέρα, άλλωστε, στα δελτία ειδήσεων. Η Λέσβος σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος. Οι ιστορίες στη Μόρια έχουν κάνει το γύρο του κόσμου και είναι γνωστές σε όλους.
Αλλά το νησί αυτό στην Ιεραρχία λες και δεν εκπροσωπείται από Μητροπολίτες.
Κι όμως έχει δύο Μητροπολίτες η Λέσβος – Μυτιλήνης και Μηθύμνης. Αλλά κανένας εκ των δύο δεν πήρε το λόγο να πει δύο λέξεις! Να συνδράμει τον Σεβ. Σάμου στην αγωνία που εξέφραζε και κατέθετε ενώπιον του ιερού Σώματος για το μέλλον. Να μιλήσουν για την αγωνία των τοπικών κοινωνιών που δεν είναι προϊόν ρατσιστικής αντίληψης, αλλά αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών τους. Για να ενώσουν όλοι τις φωνές τους μήπως και καταλήξουν σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο αντιμετώπισης του θέματος από την Εκκλησία.
Αντιθέτως ήταν και οι δύο Γέροντες Ιεράρχες ωσί παρόντες, λες και δεν άκουγαν τα όσα διαδραματίζονταν εντός της αιθούσης, λες και δεν τους αφορούσαν οι προβληματισμοί που κατέθετε με τρεμάμενη φωνή ο Σεβ. Σάμου, που όταν είπε πως το Βαθύ, η πρωτεύουσα της Σάμου,είναι μία πόλη ολίγων χιλιάδων ανθρώπων και έχει δεχθεί πάνω από 10 Χιλιάδες μετανάστες. Τί θα γίνουμε είπε; Πού θα οδηγηθεί αυτή η κατάσταση;
Στην Ιεραρχία την ώρα εκείνη επικρατούσε σιγή και όλοι κρέμονταν από την αγωνιώδη φωνή του ακριτικού Ιεράρχη. Και όμως οι Άγιοι Ιεράρχες μας των άλλων ακριτικών νησιών μας δεν είπαν τίποτα.
Ο λόγος είναι απλός : οι Γέροντες Ιεράρχες ούτε που πολυκαταλαβαίνουν τα όσα γίνονται! Σα να βρίσκονται στον κόσμο τους. Συμμετέχουν παθητικά και γιατί πρέπει στις εργασίες της ΙΣΙ.

Θα μου πείτε ο Σεβ. Χίου Μάρκος που είναι νέος-νεώτατος Ιεράρχης ,δεν μίλησε ούτε αυτός. Γιατί;
Θα πρέπει να πούμε ότι ο Μάρκος έχει πει τόσα πολλά στο νησί της Χίου γιαυτό το θέμα -τα οποία γράφονται κάθε μέρα από τα τοπικά Μέσα- που προφανώς εξαντλήθηκαν και δεν έχει να πει περισσότερα εντός της Ιεραρχίας.
Υπάρχει κι άλλη ερμηνεία: ο Μάρκος φέρεται πάντα διπλωματικά εντός της Ιεραρχίας γιατί ίσως δεν θάθελε να «στενοχωρήσει» τον Αρχιεπίσκοπο , αλλ´ούτε να δυσαρεστήσει κάποιους εκ των Αγίων αδελφών του, στους οποίους είναι ευγνώμων για όσα του επιδαψίλευσαν κατά την εκκλησιαστική του διαδρομή.
Η ιστορία ωστόσο δεν γράφεται ούτε από τους ανήμπορους, ούτε από τους διπλωμάτες, ούτε από τους δοτούς και τους βολεμένους! Η ιστορία γράφεται από τους τολμηρούς και μερικές φορές από κάποιους τρελούς! Ας το θυμούνται αυτό οι Αγιοι Ιεράρχες μας. Θα τους χρειαστεί πολύ σύντομα!