Το who is who της νέας Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (β’ μέρος)

του Σωτήρη Τζούμα

Ποιοι απαρτίζουν τη νέα ΔΙΣ

Συνεχίζοντας την παρουσιάση των νέων μελών της ΔΙΣ, από εκεί που σταματήσαμε , παρουσιάζουμε σήμερα τους υπόλοιπους έξι Μητροπολίτες οι οποίοι απαρτίζουν τη Σύνοδο της 163ης Συνοδικής περιόδου.

Χθες είδαμε τους:

1.Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο,
Πρόεδρο

2.Θεσσαλονίκης Άνθιμο, Αντιπρόεδρο

3. Παραμυθίας Τίτο

4. Μηθύμνης Χρυσόστομο

5.Τριφυλίας και Ολυμπίας Χρυσόστομο

6.Μεσσηνίας Χρυσόστομο

7.Λευκάδος και Ιθάκης Θεόφιλο

Σήμερα θα δούμε τους υπόλοιπους έξι.

Είναι οι Μητροπολίτες, εκλεγέντες και χειροτονηθέντες από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο τον Β ´.

Συγκεκριμένα θα σας παρουσιάσουμε τους Μητροπολίτες:

8•Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιο

9• Παροναξίας Καλλίνικο
10• Φωκίδος Θεόκτιστο
11•Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνο
12•Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Στέφανο και

13•Σισανίου και Σιατίστης Αθανάσιο

Στους ώμους και των δώδεκα Συνοδικών Ιεραρχών εναπόκεινται όχι μόνο τα θέματα εκείνα που θα απασχολήσουν την Εκκλησία της Ελλάδος σε σχέση με την Πολιτεία αλλά και οι ευαίσθητες σχέσεις με τη Μητέρα Εκκλησία, το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο.

Οι σχέσεις αυτές τελευταία πάλι δοκιμάστηκαν αλλά κάνοντας και οι δύο Προκαθήμενοι τους κατάλληλους βηματισμούς προς εκτόνωση της κρίσης, έχουν ηρεμήσει κάπως τα πνεύματα! Και έτσι να παραμείνουν, διότι οι αψιμαχίες και οι κόντρες δεν οφελούν την Εκκλησία και σκανδαλίζουν το λαό μας.

Μπορεί κάποιες από τις παρουσιάσεις να είναι μεγαλύτερες και γιαυτό κουραστικές.

Αυτό δεν οφείλεται σε κάποιο ιδιαίτερο λόγο είτε γιατί ο παρουσιαζόμενος με τα περισσότερα στοιχεία και τις λεπτομερείς περιγραφές είναι πιο σημαντικός έναντι των άλλων.

Απλά μπορεί ένας Ιεράρχης να έχει τέτοια στοιχεία στην πορεία του που θα πρέπει να τα υπενθυμίσουμε γιατί ενδεχομένως φωτίζουν άγνωστες πτυχές της σύγχρονης εκκλησιαστικής μας ιστορίας και θα φωτίσουν τον δρόμο του και την στάση που θα κρατήσει εντός της ΔΙΣ.

Όπως πάντα να είστε επιεικείς μαζί μας και να ξέρετε ότι σίγουρα έχουμε να πούμε και να γράψουμε πολύ περισσότερα από αυτά που επιτρέπει μία σύντομη παρουσίαση. Μόλις δοθεί μία νέα ευκαιρία θα το πράξουμε.

8. Ο Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος Μαντζουράνης.

 

Γεννήθηκε το 1952 στη Νάξο. Από το 1982,μετά την εις πρεσβύτερο χειροτονία του υπηρετεί στην Μητρόπολη Θηβών.

Πνευματικό ανάστημα του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου γιαυτό και τον διαδέχθηκε στη Μητρόπολη.

Ο Ιερώνυμος βα Θηβών είχε κοντά του ένα δυναμικό επιτελείο δόκιμων συνεργατών και καταξιωμένων κληρικών όπως είναι οι Μητροπολίτες Φαναρίου Αγαθάγγελος, Ιλίου Αθηναγόρας,Κιλκισίου Εμμανουήλ.

Όταν εξελέγη Αρχιεπίσκοπος ο Ιερώνυμος προτίμησε να τον διαδεχθεί ο ηπιότερος όλων και ο πλέον πειθαρχημένος, όπως απεδείχθη ο Γεώργιος.

Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας εξελέγη τον Ιούνιο του 2008.

Το έτος 2006 είχε προσπαθήσει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ως Θηβών τότε, να τον εκλέξει Μητροπολίτη Κορίνθου. Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος του είπε να κάνει υπομονή και θα τον προωθήσει σε άλλη εξίσου σημαντική Μητρόπολη. Αλλά ο Ιερώνυμος τότε θύμωσε. Έφυγε μάλιστα από την Ιεραρχία και δεν ψήφισε καν και έκανε και την περίφημη δήλωση για αλλαγή του τρόπου εκλογής Μητροπολιτών που τον ακολουθεί μέχρι σήμερα, αφού στα 11 χρόνια που είναι Αρχιεπίσκοπος δεν άλλαξε τον τρόπο. Ίσως γιατί είναι ο καλύτερος, όπως έλεγε και ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ.

Ο Θηβών Γεώργιος ανήκει στο συντηρητικό μπλοκ της Ιεραρχίας. Δεν είναι προκλητικός και στα 11 χρόνια Μητροπολίτης Θηβών παραμένει πάντα στη σκιά του Αρχιεπισκόπου.Δεν δείχνει να τον ενοχλεί αν και οι καλώς γνωρίζοντες λένε ότι εκείνος ξέρει καλύτερα!

Κατά την τρέχουσα Συνοδική περίοδο θα συμπορευτεί σε όλα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

Άνθρωπος ηπίων τόνων κατά τα φαινόμενα, έχει δυσκολίες ο χαρακτήρας του που αναδεικνύονται στην συνεργασία, λένε όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του.

Δεν έχει απολαύσει τόσο όσο θα ήθελε την Αρχιερωσύνη του,στα έντεκα χρόνια που είναι Μητροπολίτης,αφού ο προκάτοχός του ο αν και Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, περνά ένα μεγάλο μέρος του χρόνου του στην αγαπημένη πρώην επαρχία του τη Βοιωτία και απολαμβάνει του σεβασμού και της αγάπης των συμπολιτών του.

Ο Θηβών Γεώργιος είναι ένας άνθρωπος υπομονής και ξέρει να τα ξεπερνά όλα με καλογερικό τρόπο.

9. Ο Παροναξίας Καλλίνικος Δεμενόπουλος.

Γεννήθηκε το 1959 στην Αθήνα αλλά και οι δύο γονείς του ήταν από τη Νάξο.

Πνευματικό ανάστημα του μεγάλου Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου, δεν άφησε τον εαυτό του ποτέ να κολακευτεί από μία τέτοια όντως Αγία συμπόρευση και συναναστροφή που είχε στα πρώτα του βήματα ως νέος, με αυτόν τον Άγιο και σπουδαίο Γέροντα.

Από την πρώτη στιγμή που εισήλθε ο Καλλίνικος στη Σύνοδο καλλιεργήθηκε ο μύθος ότι θα είναι ο επόμενος Μητροπολίτης Παροναξίας, παρ´οτι υπήρχαν πολλοί που ήθελαν τη Μητρόπολη αυτή.

Όταν ήλθε η ώρα της εκλογής, μετά την Κοίμηση του Παροναξίας Αμβροσίου, του από Κιλκισίου, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έδωσε το επίσημο χρίσμα της εκλογής στον τότε Διαυλείας Δαμασκηνό, νυν Μητροπολίτη Διδυμοτείχου. Ο Καλλίνικος μολονότι ανήκει στους κληρικούς που πειθαρχούν στην προϊσταμένη του αρχή αποφάσισε τότε να ρισκάρει και να ζητήσει από την Ιεραρχία να τον ψηφίσει για Παροναξίας! Και τα κατάφερε! Είναι ο πρώτος επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου που πήγε κόντρα στο επίσημο χρίσμα και κατάφερε να εκλεγεί Μητροπολίτης. Τόλμησε και τα κατάφερε να εκλεγεί!

Ο Δαμασκηνός εξελέγη λίγο αργότερα Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Σουφλίου και Ορεστιάδος και ευγνωμονεί τον Θεό. Ο Καλλίνικος ευθύς ως εισήλθε στην Ιεραρχία, ακολουθεί τον δικό του μοναχικό δρόμο.

Συνομιλεί και συνεργάζεται με όλους τους Αρχιερείς, αλλά δεν μπορεί κανείς να του προσάψει το παραμικρό, ότι ανήκει δηλαδή στη μία ή στην άλλη ομάδα.

Είναι Ιεράρχης με απόλυτα συνειδητοποιημένη τη Συνοδικότητα γιαυτό και δεν θέλει να ανήκει σε επιμέρους ομάδες που λειτουργούν εντός της Ιεραρχίας και στηρίζουν η κάθε μία τα προσωπικά της συμφέροντα για την επόμενη μέρα.

Επίσης εκ της ιδιοσυγκρασίας του τολμά πάντα να εκφράζει τις απόψεις του και αν χρειαστεί να υψώνει φωνή και να αποστομώνει τους θρασείς και αιθεροβάμονες.

Εντός της Ιεραρχίας είναι γνωστές οι ατάκες του ακόμη και προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

Όταν διαπιστώνει ότι υπάρχει αντί- συνοδικό πνεύμα στις αποφάσεις της Εκκλησίας δεν διστάζει να το πεί επικαλούμενος παλαιότερες καταστάσεις που με το παραμικρό κάποιοι στηλίτευαν την συμπεριφορά του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.

Κατά την παρούσα Συνοδική περίοδο αναμένεται να κυλήσουν ομαλά τα πράγματα και αν παρουσιαστεί κάποιο θέμα που θα θέλει ειδικό χειρισμό, το βέβαιο είναι ότι θα ταχθεί με το καλώς νοούμενον συμφέρον της Εκκλησίας παρά θα προτιμήσει να το εξαργυρώσει από τον Αρχιεπίσκοπο, έναντι κάποιου πρόσκαιρου προσωπικού του κέρδους! Ο Καλλίνικος είναι Ιεράρχης του καθήκοντος.

10. Ο Μητροπολίτης Φωκίδος Θεόκτιστος Κλουκίνας.

 

Γεννήθηκε το 1950, στη Σπάρτη.

Είναι η μεγάλη έκπληξη από τις εκλογές που έγιναν επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. Είναι ένας εργατικός, φιλακόλουθος, φιλομόναχος και παρεμβατικός- όπου πρέπει και χρειάζεται- Ιεράρχης.

Ο Θεόκτιστος είχε βάλει πλώρη και ήθελε να εκλεγεί Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως το 2006,επί των ημερών του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου,αφού από την πρώτη στιγμή που εισήλθε στον ιερό κλήρο υπηρετούσε στην Μητρόπολη Γόρτυνος.

Εκείνη την εποχή όμως, οι συσχετισμοί στην Ιεραρχία και οι προτεραιότητες που υπήρχαν επέβαλαν την εκλογή του Ιερεμία ενός πνευματικού και ασκητικού Ιεράρχη, ο οποίος με το ταπεινό του φρόνημα και την ηρεμία που εκπέμπει μας διδάσκει.

Ο Θεόκτιστος,ωστόσο, δεν χάθηκε. Όταν ο Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος ζήτησε το 2009, από την Ιεραρχία εκλογή βοηθού Επισκόπου ,ο ζυγός έγειρε αρχικά υπέρ του πολλαπλώς αδικημένου Αρχιμ. Αλεξίου Ψωίνου. Στη συνέχεια αυτό άλλαξε και οι μεγάλες δυνάμεις, εντός και εκτός της Ιεραρχίας, επέβαλαν τον Θεόκτιστο.Εξελέγη τότε Επίσκοπος υπό τον τίτλο Ανδρούσης.

Η «συγκατοίκηση» όμως, του Μητροπολίτη Σπάρτης και του βοηθού Επισκόπου Ανδρούσης δεν κράτησε για πολύ.

Και σε αυτές τις περιπτώσεις η λύτρωση έρχεται με την προαγωγή.

Και πράγματι ο Σεβ. Σπάρτης Ευστάθιος ζήτησε από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο την εκλογή του Θεοκτίστου σε Φωκίδος. Μολονότι για την Μητρόπολη αυτή στην αρχή ακούγονταν άλλα ονόματα κληρικών, εντός και εκτός Συνόδου. Και στις 25 Ιουνίου 2014, εξελέγη Μητροπολίτης Φωκίδος.

Ευθύς ως εξελέγη Μητροπολίτης Φωκίδος ο Θεόκτιστος, έδειξε ένα άλλο πρόσωπο, περισσότερο πνευματικό και φιλομόναχο.

Αγκάλιασε τους μοναχούς της επαρχίας του και τους έκανε βοηθούς και συνεργάτες του. Και αυτοί προσέτρεξαν κοντά του και τον συνδράμουν στο έργο του με αγάπη και ανιδιοτέλεια.

Για παράδειγμα η απόφασή του να αναθέσει καθήκοντα Πρωτοσυγκέλλου της Μητρόπολης, με Συνοδική απόφαση στον Αρχιμ. Νεκτάριο Μουλατσιώτη ,καταξιωμένο καθηγούμενο Ιερών Μονών στην Μητρόπολη Φωκίδος, απεδείχθη σοφή και συνετή, διότι μετέτρεψε αυτομάτως μία εγκαταλελειμένη και παροπλισμένη πνευματικά Μητρόπολη από τα χρόνια ασθενείας και αδράνειας του Γέροντος Φωκίδος Αθηναγόρα, σε σύγχρονη πνευματική κυψέλη.

Στα έτη που υπηρετεί στη Φωκίδα ο Θεόκτιστος έχει κερδίσει τον κόσμο και οι παρεμβάσεις του ως Ιεράρχης είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, γιαυτό και συζητούνται πάντα θετικά.

Ο Μητροπολίτης Φωκίδος Θεόκτιστος ως Συνοδικό μέλος θα συμπορευτεί αρμονικά με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και δεν θα προκαλέσει αρρυθμίες στο Σώμα της ΔΙΣ εξαιτίας των θέσεων που θα πάρει για διάφορα θέματα.

11.Ο Μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνος Μπαρδάκος.


Γεννήθηκε το 1969 στη Φλώρινα.

Χειροτονήθηκε εις διάκονο και πρεσβύτερο από τον αείμνηστο ζηλωτή Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνο Καντιώτη, γιαυτό και θεωρείται δικό του πνευματικό ανάστημα αν και επηρεάστηκε στη συνέχεια από φιλομονάχους κληρικούς και Αγιορείτες πατέρες.

Ο Ιουστίνος διακρίθηκε δίπλα στο σεμνό και Άγιο άνθρωπο Φλωρίνης Θεόκλητο τον οποίο από το έτος 2000 υπηρέτησε ως Πρωτοσύγκελλος έως την εκλογή του σε Μητροπολίτη Νέας Κρήνης το 2015.

Για την προαγωγή του Ιουστίνου εργάσθηκαν πολλοί και σε παράλληλους χρόνους και δρόμους ο καθένας. Πρώτος ο Γέροντάς του Μητροπολίτης Φλωρίνης Θεόκλητος με την διακριτική και ευγενική του παρότρυνση στους άλλους Αρχιερείς για να τον προωθήσουν του άνοιξε το δρόμο.

Στη συνέχεια ο Ηγούμενος της Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ, όχι μόνο στάθηκε Μέντοράς του και μεγάλος ευεργέτης του αλλά τον επέβαλε στη γνώμη και στη διάθεση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου.

Ο Ιουστίνος σίγουρα άξιζε να προαχθεί κάποια στιγμή γιαυτό και τον ακούγαμε αρχικά ως υποψήφιο Κίτρους. Στη συνέχεια έκλεισε για την Μητρόπολη Νέας Κρήνης. Πλην, όμως η Μητρόπολη αυτή είναι αστική και επί των ημερών του προκατόχου του Προκοπίου οι οργανώσεις τύπου Σωτήρα και Ζωής δεν φτούρησαν να εγκατασταθούν εκεί και να παράξουν πνευματικό έργο. Η συγκεκριμένη Μητρόπολη ήθελε στο τιμόνι της έναν πιο σύγχρονο, πιο μοντέρνο θα λέγαμε Ιεράρχη, που θα την ανέπτυσσε πνευματικά, με πιο ήρεμο τρόπο. Ο Ιουστίνος έχει μέσα στην ιδιοσυγκρασία του την ιεραποστολή γιαυτό και απουσιάζει συχνά από την επαρχία του για ομιλίες.

Να πούμε ότι αφού πέρασε με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο την περίοδο του μελαίου, τώρα οι σχέσεις τους δοκιμάζονται εξαιτίας των αψυχολόγητων φιλοπατριαρχικών εξάρσεων που παρουσίασε ο Ιουστίνος εντός της Ιεραρχίας, εξ αφορμής των τελευταίων θεμάτων, που είχαν σχέση και με το Φανάρι. Μάλιστα πολλές φορές κατά τις συνεδριάσεις της Ιεραρχίας έπαιρνε το λόγο και ανέπτυσσε τις φιλοπατριαρχικές θέσεις του με τρόπο ηχηρό, προς μεγάλη έκπληξη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, ο οποίος λένε άκουγε έκπληκτος τη φωνή του Ιουστίνου να αρθρώνει τις απόψεις του με τόσο ηχηρό τρόπο.

Ας ελπίσουμε ότι η παρούσα θητεία του στη Σύνοδο θα αμβλύνει τις γωνίες.

Να πούμε τέλος ότι ο Σεβ. Νέας Κρήνης Ιουστίνος θεωρείται προσηλωμένος στο άρμα του Σεβ. Νέας Ιωνίας Γαβριήλ τον οποίο θεωρεί ευεργέτη του, γεγονός που θα τον βοηθήσει να επανακάμψει ευκολότερα στη γραμμή του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου.

12. Ο Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Στέφανος Τόλιος.

Γεννήθηκε στην Ελευθερούπολη Καβάλας το 1960. Χειροτονήθηκε εις διάκονο και πρεσβύτερο από τον σοφό και ρηξικέλευθο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Χρυσοφάκη, τον οποίο υπηρέτησε πιστά έως την κοίμησή του. Στη συνέχεια αναδείχθηκε δεξιός βραχίων και συνεργάτης του νέου Θεσσαλονίκης Ανθίμου.Απο το 2010 έως την εκλογή σε Μητροπολίτη Φιλίππων το 2017, ήταν Πρωτοσύγκελλος στην Ι. Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.

Η εκλογή του ήταν θέλημα Θεού. Τον Οκτώβριο του 2017, ενώ επικρατούσε ένα τεταμένο και πολωμένο κλίμα εντός της Ιεραρχίας και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είχε δώσει το «χρίσμα» της υποψηφιότητας σε άλλο κληρικό, εξελέγη χάριτι Θεού ο Στέφανος Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου.

Ο Στέφανος είναι ένας διακριτικός και ευγενής κληρικός. Μέχρι τώρα έχει δείξει λίγες από τις πτυχές του πολυτάλαντου χαρακτήρα του αλλά δεν του αρέσει να προκαλεί.

Στα δύο έτη που ποιμαίνει την Αποστολική Μητρόπολη των Φιλίππων έχει αγκαλιάσει με αγαπη το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της επαρχίας του και η διάθεσή του να κρατήσει ζωντανή την μνήμη του προκατόχου του Προκοπίου, με σειρά εκδηλώσεων, αποφάσεων και παρεμβάσεων έχει δημιουργήσει άριστες εντυπώσεις ακόμη και σε αυτούς που πολεμούσαν τον Προκόπιο όσο ζούσε.

Είναι ένας από τους λίγους Μητροπολίτες της Εκκλησίας μας που φέρεται με σεβασμό στη μνήμη του προκατόχου του και δεν βιάζεται να βάλει πάνω από το όνομά του την ταφόπετρα της λήξης.

Ο Στέφανος είναι ένας φιλακόλουθος κληρικός που φροντίζει να δίνει το παρών σε όλους τους ναούς της επαρχίας του και στα πιο απομακρυσμένα χωριά της.

Κάτι που συζητείται, ακόμη και μεταξύ των πλέον πιστών και προσηλωμένων στην Σεβασμιότητά του ανθρώπων είναι η μη αξιοποίηση ως όφειλε του Αρχιμ. Παύλου Κίτσου, Ιεροκήρυκος της Μητροπόλεως όχι για κανέναν άλλο λόγο, παρά μόνον για το γεγονός ότι υπήρξαν συνυποψήφιοι σε μία αβέβαιη εκλογική διαδικασία στην οποία είχε άλλος το επίσημο χρίσμα και οι δυό τους δηλαδή ο Στέφανος και ο Παύλος ήταν outsiders και η χάρη του Θεού επέλεξε τον ένα εκ των δύο να ποιμάνει το λαό της Αποστολικής Μητροπόλεως και ο άλλος να είναι ο δεξιός βραχίονάς του.

Επίσης ένα ακόμη θέμα το οποίο χρειάζεται να επισημάνουμε εμείς που θεωρούμε τον Σεβ. Φιλίππων σπουδαίο και νουνεχή Ιεράρχη είναι η μετάθεση – έστω και προσωρινή όπως λένε- από το κέντρο των αποφάσεων, δηλαδή από τη Μητρόπολη στη νήσο Θάσο, ενός εμβληματικού παρά τη νεότητά του κληρικού , ο οποίος ήταν ο τελευταίος άνθρωπος που είδε τον προκάτοχό του Προκόπιο, πριν έλθει το μοιραίο τέλος του μέσα στη θάλασσα στην Θάσο. Πρόκειται για τον Αρχιμ. Παντελεήμονα ( Μακάριο ) Σάββα, ο οποίος διετέλεσε διάκονος του Προκοπίου και του Στεφάνου. Δεν ξέρουμε τους λόγους πού οδήγησαν τον συνετό Στέφανο σε αυτές τις αποφάσεις. Ελπίζουμε να υπάρχουν εύλογες απαντήσεις. Εμείς τα γράφουμε γιατί συζητούνται! Και επειδή τόσο προεκλογικά όσο και κατά το πρώτο διάστημα μετά την ενθρόνιση του Στεφάνιυ, σηκώσαμε μεγάλο βάρος κριτικής από ορισμένους που ήθελαν να ελέγξουν την εκκλησιαστική ζωή της Καβάλας, γιαυτο και νοιώσαμε την ανάγκη αυτής της εξωστρέφειας αυτών των σκέψεων.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Φιλίππων Στέφανος είναι Ιεράρχης συνετός, ήρεμος, ευγενής και πιστός στο καθήκον.

Παρά τα δύο έτη που υπηρετεί ως Αρχιερεύς την Εκκλησία, συμπεριφέρεται με σοφία και εμπειρία ετών. Κι όταν προσπάθησαν κάποιοι να τον πείσουν να συμπράξει με συμφέροντα έξω από το πνεύμα της Εκκλησίας, διέφυγε διακριτικά από τα δύσκολα και ακολούθησε τον δρόμο που ξέρει να βαδίζει πολύ καλά: του Ποιμένος!

Ο Σεβ. Φιλίππων Στέφανος θα πορευτεί συντατεγμένα με τα άλλα Συνοδικά μέλη ακολουθώντας το τρίπτυχο έτσι όπως το διδάχθηκε από τον Μέντορά του Γέροντα Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα Χρυσοφάκη: στις δυσκολίες με ενότητα, στα αναγκαία με συμβιβασμό και σε όλα με αγάπη.

13. Ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης Αθανάσιος Γι­αν­νουσάς.

Γεννήθηκε στην Α­θήνα το 1971.

Το 1995 εκάρη Μοναχός και χειροτονήθηκε διάκονος από τον Γέροντα Κίτρους Αγαθόνικο στην Αθήνα. Το 1996 άφησε στη μέση τις μεταπτυχιακές του σπουδές για να ακολουθήσει τον νεοεκλεγέντα Μητροπολίτη Καστορίας Σεραφείμ και πνευματικό του πατέρα στην Καστοριά και το 1997,χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Έκτοτε παρέμεινε στην περιοχή αυτή και έδινε αγώνα και μαρτυρία πίστεως.

Η εκλογή του ήταν θέλημα Θεού. Ο προκάτοχός του Αθανασίου, ο αείμνηστος Σισανίου Παύλος, ακουμπούσε πάνω στον Καστορίας Σεραφείμ που είχε οργανωμένη Μητρόπολη αλλά και στους συνεργάτες του και πολύ περισσότερο στον Αθανάσιο. Και μάλιστα καθ´όλα τα έτη που υπηρέτησε στην ακριτική αυτή Μητρόπολη. Τον προετοίμαζε κατά κάποιο τρόπο για να του παραδώσει την σκυτάλη. Όπερ και εγένετο.

Ο Αθανάσιος είναι ο πρώτος μετά από πολλά χρόνια Ιεράρχης που αναλαμβάνει Συνοδικό μέλος πριν συμπληρωθεί έτος από την εκλογή του. Ανήκει στη νέα γενιά Ιεραρχών της Εκκλησίας μας.

Παρά την απειρία του ως Αρχιερεύς είναι βέβαιο ότι σε κάθε δύσκολο θέμα που θα παρουσιαστεί δεν θα διστάσει να πάρει θέση και να αρθρώσει λόγο πνευματικό και γνώμη στηριγμένη στους πατέρες και στην δισχιλιετή ιστορία της Εκκλησίας μας.

Ο Αθανάσιος από τα έτη των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών είχε διακριθεί για τον ενάρετο βίο του και την πνευματικότητα που εξέπεμπε. Από τότε οι συμφοιτητές του τον αποκαλούσαν «Άγιο».

Καθ´ολα τα έτη που υπηρέτησε στη Μητρόπολη Καστοριάς- και δεν είναι λίγα- μόνο θετικά σχόλια ακούγονταν για το έργο του και την προσφορά του. Όλοι θυμόμαστε τις εκδηλώσεις του λαού της Καστοριάς προς το πρόσωπο του νεοεκλεγέντα Αθανασίου κατά την παρέλαση της 25ης Μαρτίου. Ήταν όντως μία συγκινητική στιγμή που απέδειξε με τον πιο άμεσο τρόπο την καταξιωμένη θέση του Ποιμένος στην καρδιά του ποιμνίου του.

Με αυτά τα θετικά στοιχεία ξεκίνησε τον δύσκολο και ανηφορικό δρόμο στην Μητρόπολη Σισανίου και Σιατίστης και είναι βέβαιο ότι μέσα σε αυτή την πλήρη αντίθεση που θα επικρατεί στη Σύνοδο με τις ηλικίες να διακυμαίνονται από 89 ετών ο μεγαλύτερος και 48 ετών ο μικρότερος, ο Αθανάσιος, ως ο Βενιαμίν της Ιεραρχίας, αν ξεθαρρέψει και εκφράσει ελεύθερα τις απόψεις του, πιστεύω ότι πολλές φορές θα βάλει τα γυαλιά σε ορισμένους.

Προσπαθήσαμε σε ευσύνοπτο μέγεθος και στον μέγιστο δυνατό χώρο που μπορεί να διαθέσει μια ιστοσελίδα να σας δώσουνε μία πλήρη εικόνα της νέας ΔΙΣ.

Σας παρουσιάσαμε με λεπτομέρειες το puzzle των μελών της νέας Διαρκούς Ιεράς Συνόδου η οποία συνέρχεται την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου σε πρώτη συνεδρίαση, με τρία από τα 12 μέλη της υπέργηρος ή να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

Εξάλλου η προσφώνηση του Γέροντα Θεσσαλονίκης Ανθίμου ως Αντιπροέδρου της ΔΙΣ προς τον Πρόεδρο της ΔΙΣ Μακ. Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο θα αποτελέσει το εισαγωγικό ορεκτικό των όσων θα ακολουθήσουν.

Δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθούν οι καταστάσεις και αν οι Γέροντες και εμπερίστατοι Ιεράρχες αναλάβουν τις προβλεπόμενες από τον Συνοδικό κανονισμό θέσεις που τους αναλογούν. Όπως για παράδειγμα την θέση του Προέδρου του Πρωτοβάθμιου Συνοδικού Δικαστηρίου πρέπει να αναλάβει ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος και του Προέδρου του Δευτεροβάθμιου Συνοδικού Δικαστηρίου ο Μητροπολίτης Παραμυθίας Τίτος.

Θα είμαστε εδώ και θα καταγράφουμε τα πάντα.

Είναι αλήθεια ότι η Συνοδική περίοδος που μόλις ξεκινά δεν θα μας αφήσει να πλήξουμε!