Η θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος για την Ουκρανία παραπέμπεται ως …ανεξεταστέα σε προσεχή ΙΣΙ

Του Σωτήρη Μ. Τζούμα

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος όπως όλα δείχνουν δεν βιάζεται να βάλει την υπογραφή του και να αναγνωρίσει τη νέα Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης απέστειλε το Πατριαρχικό Γράμμα τον περασμένο Δεκέμβριο, προς όλες τις Εκκλησίες και ασφαλώς και προς την Εκκλησία της Ελλάδος και τις ενημέρωσε για το νέο Αυτοκέφαλο.

Με την επιστολή αυτή καλούσε τους Προκαθημένους των άλλων Εκκλησιών να εντάξουν τον νέο Προκαθήμενο Επιφάνιο στα Δίπτυχα και να τον μνημονεύουν ανελλειπώς κατά τις θείες λειτουργίες.

Ουδείς το ακολούθησε αυτό. Μόνον ο Οικουμενικός Πατριάρχης και ο Αρχιεπίσκοπος Αλαβανίας μνημονεύουν από την πρώτη στιγμή τον νέο Προκαθήμενο. Οι υπόλοιποι ευρίσκονται σε στάση αναμονής.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είναι φυσικό να περίμενε ότι τόσο τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων όσο και οι Εκκλησίες Κύπρου, Ελλάδος και Αλβανίας θα του συμπαρίσταντο στην προσπάθεια να επιβληθεί των δονκιχωτικών δοξασιών και ενεργειών που εγείρουν οι φανατικοί της Εκκλησίας της Ρωσίας και προφανώς πίστευε ότι θα έδιναν μία χείρα βοηθείας προς το Φανάρι.

Μάλιστα πολλοί ήταν εκείνοι που πίστευαν ότι η Εκκλησία της Ελλάδος παρά την περίοδο ψυχρών σχέσεων που διέρχεται με το Φανάρι, θα αγκάλιαζε πρώτη την πρωτοβουλία του Πατριάρχη και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος θα μνημόνευε το νέο Προκαθήμενο από την πρώτη του θεία λειτουργία και δεν θα χρειαζόταν να αποφανθεί η Επιτροπή Νομοκανονικών επ ´ αυτού.Αλλωστε αυτό που περνά σήμερα η Ουκρανία το πέρασε και η Εκκλησία της Ελλάδος από το 1833 έως το 1850 που έλαβε την Αυτοκεφαλία. Για 17 ολόκληρα χρόνια εθεωρείτο σχισματική Εκκλησία και οι Ιεράρχες της,τόσο αυτοί που προϋπήρχαν και προίσταντο της στάσεως κατά του Πατριαρχείου όσο και που εκλέχτηκαν το διάστημα αυτό των 17 ετών! Το 1850 όμως με την έκδοση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας όλα τα τραύματα επουλώθηκαν. . Θα μου πείτε άλλα χρόνια τότε !

Ο Προκαθήμενος, ωστόσο, της Ελλαδικής Εκκλησίας στην παρούσα φάση, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος,θεώρησε πως το θέμα θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί συνοδικά.

Για πρώτη φορά , το θέμα αναγνώρισης της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας ετέθη στη ΔΙΣ Ιανουαρίου,δύο μόλις ημέρες μετά το Συλλείτουργο του Οικουμενικού Πατριάρχη με τον νέο μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιο.

Η εισήγηση που έγινε στην ΔΙΣ τότε ήταν να μην υπάρξει απόφαση αλλά το θέμα να τεθεί στην Ιεραρχία, ώστε η Αθήνα να δώσει την απάντησή της με συνοδική επισημότητα.

Όλοι περίμεναν ότι στην πρώτη έκτακτη Ιεραρχία που θα συγκαλούσε ο Αρχιεπίσκοπος θα ετίθετο και αυτό το θέμα.Ομως ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει λόγους να βιάζεται!

Δυο μήνες μετά την πρώτη απόφαση της ΔΙΣ να παραπέμψει το θέμα στην ΙΣΙ και λίγες ημέρες πριν την σύγκλησή της, ο Αρχιεπίσκοπος ζήτησε από δύο συνοδικές επιτροπές, την «Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων» και την «Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων» να ασχοληθούν με το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα και να καταθέσουν στην Ιεραρχία τις εισηγήσεις τους.

Η ανάμιξη και των δύο επιτροπών αποδεικνύει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος θέλει να εξετάσει το σύνολο των αποφάσεων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, για την Ουκρανία- τόσο στον τομέα δικαιοδοσίας θέμα για το οποίο διαμαρτύρεται η Μόσχα, όσο και στον τομέα κανονικότητας των κληρικών της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας οι οποίοι αποκαταστάθηκαν από το Φανάρι προερχόμενοι εκ των μέχρι τώρα σχισματικών.

Επομένως οι δυο επιτροπές έχουν να εξετάσουν σε βάθος το θέμα και να μας πουν στο τελικό δια ταύτα την επίσημη θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος. Είναι ολοφάνερο πως δεν θα προλάβουν να πάρουν αποφάσεις και να καταλήξουν σε μία τελική εισήγηση ώστε να ενημερωθεί η Ιεραρχία και να αποφασίσει.

Όλα τα γεγονότα καταλήγουν στην ετυμηγορία ότι η απόφαση για την Ουκρανία μετατίθεται για τον Οκτώβριο- εκτός αν υπάρξει κάποια άλλη έκτακτη Ιεραρχία κατά τον Μάιο

εξ αφορμής της συμφωνίας με την Κυβέρνηση ή με νέες εκλογές Ιεραρχών που ενδεχομένως θα προκύψουν είτε από παραιτήσεις Μητροπολιτών, είτε με άνωθεν επεμβάσεις του Αγίου Πέτρου.