Όπως η εκκλησιαστική κρίση του 1987 έβγαλε Αρχιεπίσκοπο το ίδιο και  αυτή θα  αναδείξει τον επόμενο.

Όπως η εκκλησιαστική κρίση του 1987 έβγαλε Αρχιεπίσκοπο το ίδιο και αυτή θα αναδείξει τον επόμενο.

ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ

Όταν το 1987 είχε δημιουργηθεί η κρίση στην Εκκλησία, με το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας και με το λεγόμενο νόμο Τρίτση, η Εκκλησία έδωσε τον αγώνα της με μία αγαστή συνεργασία όλων των Ιεραρχών της, κάτω από την φωτισμένη καθοδήγηση του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ.
Είχαν ξεχωρίσει τότε κάποιοι Μητροπολίτες και μάλιστα εκ των νέων Ιεραρχών. Συγκεκριμένα το κύριο βάρος του αγώνα είχαν σηκώσει ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος (ως Μητροπολίτης Δημητριάδος τότε), ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ( ως Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως τότε), ο Μητροπολίτης πρώην( σήμερα ) Τρίκκης και Σταγών Αλέξιος και ο τότε Θηβών Ιερώνυμος( νυν Αρχιεπίσκοπος).
Είχαν επωμιστεί οι τέσσερις αυτοί Ιεράρχες όλο το βάρος της ενημέρωσης της κοινής γνώμης και πρωτοστατούσαν σε όλες τις πρωτοβουλίες που λάμβανε η Εκκλησία δια της Ιεραρχίας.
Καμαρώναμε να βλέπουμε τότε νέα και επίλεκτα στελέχη της Εκκλησίας να απευθύνονται με σύγχρονο λόγο και να ενημερώνουν το λαό μας για τα διαδραματιζόμενα. Εκινούντο με σεβασμό αλλά και με αποφασιστικότητα και υπεραμύνονταν των θέσεων της Εκκλησίας.

Κοντά σε αυτούς τους νέους σχετικά Αρχιερείς, είχαν συνταχθεί και άλλοι σεβαστοί Ιεράρχες, Γέροντες και νέοι, όπως οι τότε Μεσσηνίας Χρυσόστομος,Κορίνθου Παντελεήμων , Κοζάνης Διονύσιος,Φλωρίνης Αυγουστίνος, Φιλίππων Προκόπιος, Ιωαννίνων Θεόκλητος κ.ά.
Είχαν όλοι τους ένα στόχο: να ανατρέψουν το νόμο Τρίτση και να σταματήσουν τα αντι-εκκλησιαστικά σχέδια της τότε Κυβέρνησης.
Η Εκκλησία τότε ήταν τόσο ενωμένη και αποφασισμένη για όλα.
Είχε φτάσει μάλιστα στο σημείο να ζητήσει την προστασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και είχε απειλήσει με το λεγόμενο έκκλητον προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για να αρθεί η Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος ώστε κάθε εξουσία και αξίωση της Πολιτείας προς την Εκκλησία να καταστεί αδύνατη.

Αυτά τότε. Πριν από 31 ολόκληρα
χρόνια . Τα θυμάμαι και ριγώ από συγκίνηση. Ήμουν νέος και παρακολουθούσα με ανύστακτο ενδιαφέρον τα θέματα αυτά.
Πρέπει όμως να πούμε ότι ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ εκινείτο και λειτουργούσε ως Πατέρας όλου του Σώματος της Ιεραρχίας.
Δεν έκανε… « μυστικές» συμφωνίες με τότε Πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου και δεν είχε κρυφή αντζέντα, ή είχε να τακτοποιήσει ανηψιές και ανηψιούς. Αντιμετώπιζε τα γεγονότα με τον απαιτούμενο σεβασμό προς την Συνοδικότητα , έχοντας στο πλευρό του όλους τους Μητροπολίτες, Γέροντες και νέους, οι οποίοι ακολουθούσαν μία ενιαία γραμμή και είχαν μιά φωνή και ίδιες απόψεις, τις οποίες εξέφραζαν στις δημόσιες εμφανίσεις τους, στα λιγοστά τότε Μ.Μ.Ε.Προφανώς γιαυτό το ενδιαφέρον του λαού μας ήταν τεράστιο για όσα τεκταίνονταν στην Εκκλησία.
Και με την στάση τους αυτή οι Ιεράρχες μας έβαλαν την Πολιτεία στη θέση της και εξανάγκασαν τον τότε Πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου να αποσύρει το νόμο Τρίτση.
Και δεν έμειναν μόνο σε αυτό. Προσέφυγαν στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια για την Μοναστηριακή κτηματική περιουσία, την οποία είχε προσπαθήσει να περάσει στο κράτος ο αείμνηστος Τρίτσης με το αιτιολογικό ότι θα δοθεί στην τοπική αυτοδιοίκηση για να την εκμεταλλευτεί και σε ακτήμονες .
Και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δικαίωσε την Εκκλησία και απέρριψε όλες τις αξιώσεις της Πολιτείας.
Αξίζει να μελετήσει κανείς το αιτιολογικό με το οποίο οι Ευρωπαίοι δικαστές- οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν άθεοι ή Εβραίοι – απορρίπτουν τις αξιώσεις και τα επιχειρήματα της Πολιτείας. Είναι μία απόφαση κόλαφος για όλους εκείνους που επιβουλεύονται κατά καιρούς την εκκλησιαστική περιουσία.

Από την προσφυγή αυτή των Ιερών Μονών που διέθεταν κτηματική περιουσία, όλων των Μητροπόλεων, τελευταία στιγμή ζήτησε να εξαιρεθεί ο τότε Μητροπολίτης Θηβών Ιερώνυμος – ο νυν Αρχιεπίσκοπος- και να μη συμμετάσχει στον ολομέτωπο αγώνα όλων των Μονών.
Ναί σωστά καταλάβετε από τότε είχε αυτές τις ενδοτικές προς την Πολιτεία απόψεις ο Ιερώνυμος.Από τότε είχε τα ίδια μυαλά. Δεν είναι σημερινή η στάση του. Αλλά τότε ήταν μόνος του και έμεινε μόνος του. Και όταν δικαιώθηκαν οι προσφυγές των άλλων Μονών των Μητροπόλεων τότε – την ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενος – ζήτησε να συμπεριληφθεί και εκείνος μέσα σε αυτή την δικαίωση από την οποία προηγουμένως είχε φυγομαχήσει.

Σήμερα είναι ο τότε Θηβών είναι ο Πρώτος της Εκκλησίας και ο,τι δεν κατάφεραν να κάνουν τότε το ολοκληρώνουν σήμερα και μάλιστα χωρίς αντιστάσεις.
Δεν ξέρουμε αν θα τα καταφέρουν.
Το βέβαιο είναι ότι από την κρίση αυτή θα διακριθούν , θα ξεχωρίσουν Αρχιερείς όπως το 1987. Και άλλους θα τους θαυμάσουμε όπως τότε και άλλους θα τους λυπηθούμε για τον ενδοτισμό τους και την υποταγή τους στα κελεύσματα του Καίσαρα.

Ήδη είδαμε και ακούσαμε πολλές φωνές Ιεραρχών. Άλλοι μας έκαναν να αναφωνήσουμε: «μπράβο» και «άξιος» μέσα από την καρδιά μας! Και άλλοι να εκπλαγούμε και να μείνουμε άφωνοι, από τις απαράδεκτες απόψεις τους.
Και επειδή ο γράφων μιλά πάντα ξεκάθαρα το αυτό θα πράξει και τώρα.

Δεν μπορούμε να μην εξάρουμε και να μην παρουσιάσουμε ενώπιον του λαού, τους Σεβ. Μητροπολίτες εκείνους που πήραν θέση, άλλοι για να χαιρετήσουν τη συμφωνία και άλλοι για να την καυτηριάσουν και να ταχθούν στο πλευρό του ιερού μας κλήρου.
Παρουσιάζοντας άνθρωπογεωγραφικά τις φωνές αυτές ξεκινάμε την ανάλυση των Μητροπόλεων:

•Από την Αττική:

-Ο Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ γνήσιο τέκνο του αειμνήστου Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, άστραψε και βρόντηξε.
Είπε τα πράγματα με το όνομά τους και κατάθεσε συγκεκριμένα θεολογικά και νομικά επιχειρήματα με τα οποία απέρριψε αυτή τη συμφωνία.
– Ο Σεβ. Νέας Ιωνίας, έδωσε χείρα βοηθείας προς τον Μέντορά του Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και υπεραμύνθηκε της συμφωνίας. Ζήτησε μάλιστα από όλους αυτοσυγκράτηση μέχρι να καταλάβουμε επακριβώς το περιεχόμενο της συμφωνίας, το οποίο, κατά τη γνώμη του, είναι προς το συμφέρον της Εκκλησίας.

Οι υπόλοιπο εκ του λεκανοπεδίου Μητροπολίτες Νικαίας Αλέξιος, Καισαριανής Δανιήλ,Μεσογαίας Νικόλαος,Νέας Σμύρνης Συμεών, Γλυφάδας Παύλος, Κηφισίας Κύριλλος, Ιλίου Αθηναγόρας και Μεγάρων Κωνσταντίνος, δεν πήραν μέχρι στιγμής θέση.
Ο Γέρων Περιστερίου Χρυσόστομος ως γνωστόν είναι ασθενής. Αλλά θα είχε ενδιαφέρον να ακούγαμε τη γνώμη του για ένα τόσο σοβαρό θέμα.
Εντύπωση ωστόσο προκαλεί στους εκκλησιαστικούς κύκλους η «σιωπή» του Σεβ.Μεσογαίας Νικολάου, δεδομένου ότι είναι Μέλος της ΔΙΣ και μάλιστα Αντιπρόεδρος.Και υποτίθεται ότι όταν έλθει η ώρα λέγεται ότι θα διεκδικήσει τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο.

•Εκ της περιφέρειας της Πελοποννήσου:

– Ο Σεβ. Καλαβρύτων Αμβρόσιος ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή ανένδοτο αγώνα κατά πάντων- Αρχιεπισκόπου, Συνόδου και Πρωθυπουργού. Δεν μας εξέπληξε γιατί από καιρό βαδίζει στο δρόμο αυτό της αντίστασης προς το εκκλησιαστικό κατεστημένο και μάλιστα ολομόναχος.Άλλοτε υπερβολικός και άλλοτε εύστοχος βάζει τη δική του πινελιά σε όσα γίνονται.

-Ξεχώρισε μέχρι τώρα ο Σεβ. Μεσσηνίας Χρυσόστομος ο οποίος θεωρείται και ένας εκ των διεκδικητών του Αρχιεπισκοπικού θρόνου, όποτε προκύψει αυτό. Έχει εκφρασθεί με σωστά και τεκμηριωμένα
επιχειρήματα. Χωρίς να δείχνει ότι θέλει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση για την επόμενη μέρα δεν διστάζει να πάρει θέσει και να στηλιτεύσει την προχειρότητα και τα λάθη που γίνονται απ´όλες τις πλευρές..

– Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σπάρτης Ευστάθιος μπορεί να μην έχει μιλήσει ανοιχτά αλλά οι πληροφορίες τον φέρουν να έχει αποστείλει αυστηρή επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο με την οποία να τον εγκαλεί για τις πρωτοβουλίες αυτές, ερήμην της Ιεραρχίας . Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε στην επιστολή αυτή,τόσο το περιεχόμενο όσο και την επιχειρηματολογία που αναπτύσσει ο σοβαρός αυτός Ιεράρχης καθώς και τα σημεία που θα φέρουν τον Αρχιεπίσκοπο σε δύσκολη θέση ενώπιον του Χριστεπωνύμου πληρώματος, κλήρου και λαού.

– Ο Σεβ. Μάνης Χρυσόστομος σε μία παρέμβασή του υπεραμύνθηκε με νομικά επιχειρήματα των κληρικών μας και ότι θα πρέπει να διασφαλισθούν όπως και αν εξελιχθεί η συμφωνία αυτή.

Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες της Πελοποννήσου:

Ηλείας Γερμανός, Μαντινείας Αλέξανδρος, Τριφυλλίας Χρυσόστομος,Αργολίδος Νεκτάριος( είναι απασχολημένος με τα εντός και εκτός Ελλάδος ταξίδια του ),Πατρών Χρυσόστομος,Γόρτυνος Ιερεμίας και Κορίνθου Διονύσιος δεν έχουν πάρει
θέση μέχρι στιγμής δημοσίως. Οι τρεις τελευταίοι μάλιστα είναι Συνοδικοί και ο Πατρών Εκπρόσωπος Τύπου της ΔΙΣ.
Αναμένεται με πολύ ενδιαφέρον η στάση που θα κρατήσουν στην Ιεραρχία την προσεχή Παρασκευή.Ιδιωτικώς γνωρίζουμε τις απόψεις των και είμαστε βέβαιοι ότι θα διαπρέψουν στη Σύνοδο της Ιεραρχίας με αυτά που θα υποστηρίξουν.

•Ευρισκόμενοι κοντά στην Πελοπόννησο να πούμε και για τον Σεβ. Κυθήρων Σεραφείμ ο οποίος είναι μέλος της παρούσης Συνόδου. Βέβαια ο Σεβ. Κυθήρων ύψωσε το κέρας και τη φωνή του κατά του Πατριαρχείου για το θέμα της Ουκρανίας και ζήτησε σύγκληση της Ιεραρχίας για να πάρει θέση. Για το θέμα αυτό που αφορά το σπίτι του δεν βρήκε να πεί λέξη. Λες και δεν τον αφορά το θέμα. Άκρα του τάφου σιωπή.

• Εκ των Κυκλάδων νήσων και του Αργοσαρωνικού:

– Οι Μητροπολίτες Ύδρας Εφραίμ, Παροναξίας Καλλίνικος, Θήρας Επιφάνιος και Σύρου Δωρόθεος- που θεωρείται ο έτερος ισχυρός εκ των δελφίνων για την επόμενη ημέρα- δεν έχουν πάρει θέση μέχρι στιγμής.

• Απο τη Στερεά Ελλάδα:

– Ο Σεβ. Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος προέβη από την πρώτη στιγμή σε δηλώσεις με τις οποίες καταδίκασε την συμφωνία. Ο Σεβ. Φθιώτιδος ποιμαίνει μία εκ των πλέον πολυαρίθμων Μητροπόλεων σε κλήρο και λαό. Αναμένεται με ενδιαφέρον το τί θα πεί κατά την προσεχή εβδομάδα στο Μνημόσυνο που θα τελεστεί στη Μητρόπολη Λαμίας για τον Μακαριστό Μεγάλο Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο τον Α που έδωσε σκληρές μάχες- κρυφές και
φανερές- για τον ιερό κλήρο και την Εκκλησία μας και μάλιστα τα δύσκολα χρόνια της επταετίας. Στο Μνημόσυνο θα προεξάρχει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.Οπότε πολλά μπορούν να συμβούν.

– Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος προέβη σε εκτενή ανάλυση του θέματος και έδωσε με εμπεριστατωμένο τρόπο να καταλάβουμε τα υπέρ και τα κατά αυτής της εξέλιξης. Θα περιμένουμε να δούμε τη θέση που θα πάρει στην Ιεραρχία.

– Οι Σεβ. Μητροπολίτες Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος, Φωκίδος Θεόκτιστος, Καρπενησίου Γεώργιος, και Αιτωλίας Κοσμάς- είναι μέλος της ΔΙΣ- δεν έχουν πάρει θέση.

•Στην όμορφη Εύβοια οι Σεβ. Μητροπολίτες Καρυστίας Σεραφείμ- ο πρύτανης της Ιεραρχίας – και Χαλκίδος Χρυσόστομος, είναι πάντα φειδωλοί σε δημόσιες δηλώσεις και μάλιστα για τόσο ευαίσθητα θέματα.

Ο Σεβ. Χαλκίδος Χρυσόστομος, πάντως, μιλώντας ανήμερα του Αγίου Νεκταρίου από το ομώνυμο προσκύνημα του Αγίου στην Αίγινα εξέφρασε την ανησυχία του για τη σπουδή εκείνων που θέλουν να κάνουν κακό στην Εκκλησία μας και να υποβαθμίσουν το ρόλο της στη σημερινή κοινωνία.

• Απο τη Θεσσαλία:

– Την σκυτάλη πήρε πρώτος και εξακολουθεί να την φέρει από πέρα έως πέρα ,σε όλη την Ελλάδα ο Σεβ. Δημητριάδος Ιγνάτιος.
Ένας Δημητριάδος ξεχώρισε το 1987, ένας Δημητριάδος ξεχωρίζει και τώρα. Το όνομα αλλάζει. Το έχει φαίνεται η Μητρόπολη να βγάζει ατρόμητους και τολμηρούς Ιεράρχες.
Δεν είναι τυχαίο που οι Ιερείς όλης της χώρας ομιλούν με θαυμαστικό τρόπο για τον Σεβ. Δημητριάδος Ιγνάτιο και για την ηγετική και παλληκαρίσια στάση του στο θέμα.
Όπου βγήκε και μίλησε έδωσε το στίγμα που πρέπει να ακολουθήσει η Εκκλησία για να βγεί από αυτή τη δοκιμασία. Με άριστα το 10 παίρνει 10 με τόνο
και magna cum laude- μετά πολλών επαίνων. Ο Θεός θα με επαληθεύσει ή όχι , αλλά αυτή η δοκιμασία της Εκκλησίας μας θα βγεί στον Δημητριάδος σε καλό αν εξακολουθήσει να αντιμετωπίζει το θέμα με αυτή τη σοβαρότητα.

 – Παιδί ιερέως είμαι και αδελφός ιερέως,μας είπε! Θα ήταν ασέβεια εκ μέρους μου στη μνήμη του πατέρα μου και προδοσία του ιερού μας κλήρου μία διαφορετική στάση.

– Εκ των υπολοίπων Σεβ. Μητροπολιτών της Θεσσαλίας, οι Μητροπολίτες Τρίκκης και Σταγών Χρυσόστομος, Σταγών και Μετεώρων Θεόκλητος, Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος και Ελασσώνος Χαρίτων μέχρι στιγμής σιωπούν. Ο Ελασσώνος είναι
μέλος της ΔΙΣ. Ο νεοκλεγείς Σεβ. Λαρίσης Ιερώνυμος ενθρονίζεται αύριο. Εκ του τρόπου που έχει πολιτευτεί μέχρι τώρα το βέβαιο είναι ότι στην Ιεραρχία θα πάρει σίγουρα το λόγο και θα εκφράσει τη γνώμη του.Οπότε είμαστε εν αναμονή.

•Από τις Μητροπόλεις της Ηπείρου:

-Ο Σεβ. Ιωαννίνων Μάξιμος , μέλος της ΔΙΣ, και στενός αυνεργάτης του Αεχιεπισκόπου μέχρι πρότινος,υπερθεμάτισε της συμφωνίας αυτής. Οι πληροφορίες μάλιστα τον φέρουν ως εκ των πρώτων συνομιλητών της Κυβέρνησης από πλευράς Αρχιεπισκοπής όταν έμπαιναν οι βάσεις του σχεδίου αυτού.

– Οι Σεβ. Μητροπολίτες Πρεβέζης Χρυσόστομος, Αρτης Καλλίνικος και ο Γέροντας Παραμυθίας Τίτος( ο οποίος δεν ξέρουμε αν έχει καταλάβει τί γίνεται στο χώρο της Εκκλησίας αυτή τη στιγμή) δεν έχουν εκφράσει γνώμη μέχρι στιγμής.

•Απο όλες τις Μητροπόλεις της Μακεδονίας μας:

– Ο Σεβ. Γέρων Θεσσαλονίκης Άνθιμος πιστός στις αρχές του και στην
ιστορία του βγήκε και μίλησε
καθαρά για το θέμα. Μάλιστα είπε ευθέως ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εξέθεσε τον εαυτό του με αυτή την επαίσχυντη συμφωνία.
Δυστυχώς ο βλαστός του, ο Σεβ. Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος δεν
πήρε τίποτα από τον Γέροντά του. Με όσα είπε κινήθηκε στην αντίπερα όχθη. Και μάλιστα σε μερικά σημεία της ομιλίας του ήταν εριστικός και ανιστόρητος. Είναι κρίμα που τέτοιο ταλέντο στη γραφή και στο λόγο θυσιάζεται στο βωμό ενός δήθεν προοδευτικισμού και σε λάθος στόχους γενικά.

– Ο Σεβ. Λαγκαδά Ιωάννης εξέφρασε άφοβα και με νομική επιχειρηματολογία τη γνώμη του για το όλο εγχείρημα. Επεσήμανε πάντως ότι δεν θα συμφωνήσει ποτέ με την διακοπή της μισθοδοσίας του κλήρου από το δημόσιο.
– Ο Σεβ. Σερρών Θεολόγος χωρίς μισόλογα και μάλιστα τοις κείνου ρήμασι πειθόμενος, του Μεγάλου Πατέρα του Χριστοδούλου, βγήκε και είπε με ξεκάθαρο τρόπο ότι θεωρεί μεγάλη αδικία για τον κλήρο μας την εξοστράκισή του από τον χώρο των δημοσίων υπαλλήλων. Οι ιερείς των Σερρών είναι κοντά στον Μητροπολίτη τους Θεολόγο και ο Μητροπολίτης είναι κοντά στον κλήρο του και στο λαό της επαρχίας του.

– Όλοι μαζί θα το περάσουμε κι αυτό και θα τα καταφέρουμε είπε ο Σεβ. Θεολόγος στους Ιερείς του.

– Ο Σεβ. Μητροπολίτης Εδέσσης Ιωήλ, έχει εκφράσει καθαρά τη θέση του υπέρ της παραμονής του κλήρου στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων.

– Ο Σεβ. Φλωρίνης Θεόκλητος ευγενής και πράος Αρχιερεύς εξέφρασε δημοσίως τον προβληματισμό του για την εξέλιξη αυτή.

– Ο Σεβ.Φιλίππων Στέφανος από την πρώτη ημέρα που ανακοινώθηκε η πρόθεση εκ μέρους του Αρχιεπισκόπου και του Πρωθυπουργού για αυτή τη συμφωνία εξέφρασε θετική γνώμη αλλά επεσήμανε ότι για να μιλήσουμε με σιγουριά για όλα αυτά πρέπει να τα δούμε στην τελική τους ευθεία.

Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες:

Κίτρους Γεώργιος, Γρεβενών Δαυίδ( και οι δύο είναι μέλη της ΔΙΣ),Καστορίας Σεραφείμ,Κοζάνης Παύλος,Βεροίας Παντελεήμων,Δράμας Παύλος, Σιδηροκάστρου Μακάριος,Ζιχνών Ιερόθεος, Νεαπόλεως Βαρνάβας, Νέας Κρήνης Ιουστίνος, , Κασσανδρείας Νικόδημος και ο λαλίστατος Σισανίου Παύλος ( που συνήθως παίρνει θέση για όλα τα ζητήματα που προκύπτουν στην Εκκλησία) δεν έχουν πάρει θέση μέχρι στιγμής.

•Από την ακριτική Θράκη μας με εξαίρεση τον Σεβ. Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμο και αυτά που είπε και τα οποία σχολιάσαμε προηγουμένως οι υπόλοιποι τρεις Σεβ.Μητροπολίτες Διδυμοτείχου Δαμασκηνός, Ξάνθης Παντελεήμων και Μαρωνείας Παντελεήμων, μέλος της ΔΙΣ, δεν εξέφρασαν άποψη.

•Από τα νησιά του Ιονίου:

– Ο Σεβ. Κερκύρας Νεκτάριος στα κηρύγματά του καυτηρίασε όλους εκείνους που θέλουν να βγάλουν το Χριστό και την Εκκλησία Του από τη ζωή της πατρίδας μας. Δεν θα τα καταφέρουν είπε.

Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες Λευκάδος Θεόφιλος, Ζακύνθου Διονύσιος και Κεφαλλονίας Δημήτριος δεν εξέφρασαν γνώμη.

• Τελευταίο αλλά όχι και έσχατο το Αιγαίο μας και οι πέντε Μητροπόλεις του.

– Ο Σεβ. Χίου Μάρκος έβαλε τα γυαλιά σε πολλούς Ιεράρχες, τόσον της πρεσβυτέρας Ιεραρχίας όσον και της της δικής του σειράς. Κινήθηκε με άμεσο τρόπο από την πρώτη στιγμή. Συγκάλεσε Ιερατική Σύναξη και τάχθηκε αναφανδόν στο πλευρό του ιερού κλήρου. Είναι η πρώτη φορά που αν άφηνε κανείς τους ιερείς της Χίου ελεύθερους θα σήκωναν τον Μάρκο στα χέρια από τη χαρά τους. Τόσο είναι ευχαριστημένοι από τη στάση του Ποιμενάρχη τους στο θέμα αυτό.

– Οι υπόλοιποι Σεβ. Μητροπολίτες Μυτιλήνης Ιάκωβος, Μηθύμνης Χρυσόστομος , Λήμνου Ιερόθεος και Σάμου Ευσέβιος δεν έχουν έκφράσει γνώμη.

Αυτή είναι η ανθρωπογεωγραφία της Ιεραρχίας. Την προσεχη Παρασκευή που θα συνέλθει η ΙΣΙ για να εξετάσει το θέμα που προέκυψε μπορεί να μη τελειώσει η διαδικασία αλλά το βέβαιο είναι ότι θα καταλάβουμε προς τα πού γέρνει η πλάστιγγα και αν ο παντοδύναμος έως τώρα Ιερώνυμος θα συνεχίσει απρόσκοπτα να κάνει ο, τι θέλει ή θα έλθει αντιμέτωπος με το Σώμα της Ιεραρχίας που θα έχει αποφασίσει αυτή τη φορά να βάλει ένα τέλος στα ανίερα σχέδια του Τσίπρα και της άθεης παρέας που μας κυβερνά.
Το είπαμε στην αρχή του κειμένου μας και θα το επαναλάβουμε.
Αν η κρίση που πέρασε η Εκκλησία το 1987 ανέδειξε πολλές προσωπικότητες Ιεραρχών εκ των οποίων ο Χριστόδουλος ξεχώρισε και εξελέγη
Αρχιεπίσκοπος το 1998,η κρίση η σημερινή θα αναδείξει την
προσωπικότητα εκείνη που χρειάζεται η εποχή μας για να ηγηθεί της Εκκλησίας μας και με ατρόμητο τρόπο να αντιμετωπίσει όλες τις δυσκολίες που θα κληρονομήσει από τους άστοχους χειρισμούς που γίνονται σήμερα εν ονόματι μιας υπολανθάνουσας αντίληψης που επικρατεί για τον δήθεν πλούτο της Εκκλησίας.