«Αγία ρήξη» μεταξύ Βαρθολομαίου και Ιερώνυμου – Το παρασκήνιο

«Αγία ρήξη» μεταξύ Βαρθολομαίου και Ιερώνυμου – Το παρασκήνιο

Έντονη δυσαρέσκεια της ελλαδικής Εκκλησίας για τις παρεμβάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη

του Σωτήρη Τζούμα

Βαθύ και αγεφύρωτο είναι πλέον το ρήγμα στις σχέσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Μετά την ακύρωση της  προγραμματισμένης για σήμερα το πρωί συνάντησης των δύο προκαθημένων, η σχέση των δύο ανδρών περνά σε στενωπό.

Υπενθυμίζεται ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος βρίσκεται από χθες  στην Αθήνα. Ωστόσο, σε καμία από τις εμφανίσεις του δεν βρίσκονταν δίπλα του, όπως θα έπρεπε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, επιβεβαιώνοντας το ρήγμα στις σχέσεις των δύο ανδρών.

Να σημειωθεί ότι ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος -ακόμη κι όταν οι σχέσεις των δύο Εκκλησιών είχαν φτάσει σε πολύ άσχημα επίπεδα- συνόδευε πάντα τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

Η πρωτοβουλία ακύρωσης της συνάντησης σήμερα, ανήκει αποκλειστικά στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών.

Το επιβεβαίωσε επισήμως με τον πιο άμεσο τρόπο, ο διευθυντής του Γραφείου Τύπου, Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Χάρης Κονιδάρης, τον οποίο επικαλείται το ΑΠΕ : «Λόγω φόρτου εργασίας της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας», η οποία μάλιστα  σήμερα θα εκλέξει τον νέο μητροπολίτη Λαρίσης. Αυτό αποτελεί την πρόφαση κατά το… « προφάσεις εν αμαρτίαις».

Ωστόσο, η ρήξη αυτή έχει βαθιές ρίζες. Οφείλεται κυρίως, στο ερμαφρόδιτο σύστημα που διέπει τις σχέσεις των δύο Εκκλησιών και στο μη ξεκάθαρο πλαίσιο που τις χαρακτηρίζει.

Αλλά και στις μέρες μας είναι γνωστή τοις πάσι η έντονη δυσαρέσκεια του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου και μερίδας της Ιεραρχών από τις παρεμβάσεις -όπως τις θεωρούν- του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου προς την Εκκλησία της Ελλάδος, γεγονός που οδήγησε προφανώς στην απόφαση   να μην παραστεί ο κ. Ιερώνυμος σε καμία από τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται από χθες στην Αθήνα προς τιμήν ή με τη συμμετοχή   του Οικουμενικού Πατριάρχη- όπως η επίσκεψη στο Μάτι στην οποία δεν ήταν ούτε ο οικείος Ιεράρχης Μητροπολίτης Κηφισίας Κύριλλος λόγω της συμμετοχής του στην Ιεραρχία.

Απών ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και κατά την τελετή βράβευσης του Οικουμενικού Πατριάρχη από τη Βουλή των Ελλήνων και την ανακήρυξή του σε ισόβιο-επίτιμο πρόεδρο του Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών.

Είναι σαφές ότι το κερασάκι στην τούρτα με τα χαλασμένα υλικά, που έπαιξε ρόλο  στη ματαίωση της συνάντησης ήταν η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον Ναό του Κληροδοτήματος Προμπονά.

Το ΣτΕ  αποσφράγισε το Ναό και δικαίωσε έμμεσα έστω το Φανάρι, σε πρώτη φάση. Εκκρεμεί η απόφαση της Αστικής Δικαιοσύνης στην οποία έχει προσφύγει η Αρχιεπισκοπή Αθηνών κατά της δωρεάς του Κληροδοτήματος Προμπονά προς το Φανάρι.

Για την πρώτη αυτή απόφαση του ΣτΕ διατυπώνονται από κύκλους προσκείμενους στην Εκκλησία της Ελλάδος πολλές ενστάσεις και υπαινιγμοί  για παρασκηνιακές διεργασίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου για να φέρει  το επιθυμητό αποτέλεσμα. Το αυτό, όμως, υπαινίσσεται και το Φανάρι για την Εκκλησία της Ελλάδος ότι παρεμβαίνει στις δικαστικές αποφάσεις με τις διασυνδέσεις που έχει στη Δικαιοσύνη, θέλοντας να δημιουργήσει τετελεσμένα.

Η υπόθεση του Κληροδοτήματος  Προμπονά, φυσικά, υπήρξε απλώς η θρυαλλίδα καθώς οι σχέσεις Πατριάρχη και  Αρχιεπισκόπου είναι εδώ και καιρό σε μεγάλη ένταση.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής περιπτώσεις:

Η διαμάχη για τις λεγόμενες «Νέες Χώρες», (όπως θεωρούνται οι Μητροπόλεις  από την Λάρισα και πάνω και τα νησιά του Αιγαίου) τις οποίες το Φανάρι θεωρεί κανονικές Επαρχίες του Θρόνου και τα τελευταία χρόνια επιδιώκει να τις επανεντάξει στην πλήρη δικαιοδοσία του. Αυτό κάποτε πρέπει να λήξει! Είναι απαράδεκτη η κατάσταση που δημιουργείται κάθε φορά με αυτές τις διεκδικήσεις.

Η πρόθεση του Οικουμενικού Πατριάρχη να αποκτήσει το Φανάρι τη δική του Αγία Τράπεζα, με τη δική του εκκλησία στο κέντρο της Αθήνας. Δεν είναι άδικη και εκτός πραγματικότητας η επιθυμία αυτή. Αλλά γίνεται με λάθος μεθοδεύσεις που διαταράσσουν το κλίμα εμπιστοσύνης που έπρεπε να υπάρχει μεταξύ των δύο Εκκλησιών.

Η απαίτηση, όπως θεωρήθηκε, του Οικουμενικού Πατριάρχη, να εκλέξει το δικό του  εκλεκτό στην Μητρόπολη Ιωαννίνων, την οποία θεωρεί επαρχία του Οικουμενικού Θρόνου( στη σειρά,10η  στο Συνταγμάτιο του Πατριαρχείου), χειροτέρεψε τα πράγματα. Οταν έχασε το Φανάρι σε αυτή την διεκδίκηση, προήγαγε τον υποψήφιό του σε Μητροπολίτη Αδριανουπόλεως και τον τοποθέτησε Διευθυντή του γραφείου του Πατριαρχείου στην Αθήνα.

Η παρασκηνιακή δράση του Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιου, με έντονες  διεργασίες και παρεμβάσεις σε ανώτατα κυβερνητικά κλιμάκια( με τα οποία η Αρχιεπισκοπή Αθηνών θέλει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον τους γιατί  θεωρεί ότι της ανήκουν)  ενόχλησε, όπως ήταν φυσικό.

Για τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο ο άλλοτε κολλητός του και παλαιός μυστικοσύμβουλός του Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος θεωρείται σήμερα   «persona non grata». Και διεμήνυσε στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο τις απόψεις του γιαυτό το θέμα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που  προκαλείται αυτή η  ένταση μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Δεν έχουν παρέλθει πολλά χρόνια  από τότε που το Φανάρι είχε επιβάλει ακοινωνησία στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστόδουλο, και  τον είχε διαγράψει από τα Δίπτυχα της Εκκλησίας. Και τότε όλοι τον είχαν αφήσει μόνο του.

Ακόμη και ο νυν Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που εξελίσσεται σήμερα  σε μεγάλο πολέμιο του Φαναρίου, πυροδοτούσε τότε  το κλίμα εναντίον του Χριστοδούλου. Και σήμερα; Πληρώνει το ίδιο τίμημα, δικαιώνοντας έμμεσα τον ρηξικέλευθο και φωτισμένο Χριστόδουλο που όλα όσα ζούμε σήμερα τα είχε προβλέψει από τότε!

ΠΗΓΗ:Newpost.gr