Κορωνείας Παντελεήμων: “Για την Εκκλησία δεν υπάρχει ο άνθρωπος – μάζα”

Κορωνείας Παντελεήμων: “Για την Εκκλησία δεν υπάρχει ο άνθρωπος – μάζα”

Με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ο προϊσταμενος του Ι. Ναού Αγ. Κωνσταντίνου Πειραιώς Πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Παναγιώτου προσκάλεσε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κορωνείας κ. Παντελεήμονα να προστεί της Θ. Λειτουργίας την Κυριακή 23 τ.μ. Ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στον Ορθρο και προεξήρχε της Θ. Λειτουργίας, πλαισιωμένος από τους ιερείς του Ναού.
Στο κήρυγμά του πήρε αφορμή από το Αποστολικό,ανάγνωσμα της ημέρας και μάλιστα από τον στίχο ” Το ευαγγέλιον το ευαγγελισθέν υπ ‘ εμού ουκ έστι κατά άνθρωπον ” ( Γαλάτ. α, 11 ),που γράφει ο Απ. Παύλος στους Γαλάτες. Το Ευαγγέλιο,που σας εδίδαξα,τονίζει ο Απόστολος,δεν είναι ανθρώπινη επινόηση, ανθρώπινο κατασκεύασμα. Είναι αποκάλυψη Χριστού. Ειναι λόγος Θεού. Ειναι ο ” λόγος της ζωής ” , ” ο λόγος της καταλλαγής “, ο ” λόγος της Χάριτος “. Και όπως, είπε ο Σεβαςμιώτατος, ο Λόγος του Θεού,ο Χριστός, το δεύτερο πρόσωπο της Αγ. Τριάδος ενανθρώπισε, δηλ.ενώθηκε με την ανθρώπινη φύση, για να την ανακαινίσει, αλλά και για να επικοινωνήσει άμεσα με τους ανθρώπους,έτσι και ο λόγος Της Εκκληςίας πρέπει να προσεγγίσει τον άνθρωπο και μάλιστα τον άνθρωπο κάθε εποχής.
Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά του συγχρόνου ανθρώπου και τι έχει να πεί γι’ αυτά ο λόγος του Θεού ; Θα απαριθμήσουμε τρία :
1. Αγάπη για την ζωή.
2. Αξία του προσώπου.
2. Ανάγκη επικοινωνίας ( μοναξιά ).

1. Ζωή. Ο άνθρωπος σήμερα θέλει να ” ζήςει την ζωή του “. Ο Χριστός είπε ήλθα ” ίνα ζωήν έχωσι και περισσόν έχωςιν ” οι άνθρωποι. ( Ιωάν. Ι, 10 ).
Ο λόγος του Θεού θέλει να βοηθήσει τον άνθρωπο να απολαύσει την πληρότητα της ζωής. Για την Εκκλησία η ζωή δεν εξαντλείται μόνο στην υλική της διάσταση. Υπάρχει και η πνευματική. Η εσωτερική πληρότητα, που αποκτά ο άνθρωπος με την συνειδητή ενσωμάτωσή του στο Σώμα του Χριστού,την Εκκλησία. Αλλοιώς ο άνθρωπος μάταια προσπαθεί να γεμίσει το εσωτερικό του κενό. ” Ονομα έχεις ότι ζης και νεκρός εί ” του λέει το βιβλίο της Αποκαλύψεως ( Αποκ. γ, 1 ).
2. Αξία του προσώπου. Για την Εκκλησία δεν υπάρχει ο άνθρωπος – μάζα. Ούτε ο άνθρωπος – αριθμός. Ούτε ο άνθρωπος – αντικείμενο προς χρήση και εκμετάλλευση. Ούτε ο άνθρωπος – εξάρτημα μιας μηχανής. Υπάρχει το μοναδικό και αναντικατάστατο πρόσωπο του κάθε ανθρώπου ” υπέρ ού Χριστός απέθανε ” ( Ρωμ. ιδ, 15 ). Κάθε άνθρωπος για την Εκκλησία είναι το τίμιο μέλος του Σώματος του Χριστού. Στο Σώμα αυτό υπάρχει ιεράρχηση,αλλά δεν υπάρχει υποτίμηση κανενός μέλους.
3. Είναι χαρακτηριστική η μοναξιά του συγχρόνου ανθρώπου παρά τα αναρίθμητα μέσα επικοινωνίας. Ο λόγος του Θεού μας θυμίζει ότι μέςα στην Εκκλησία σπάζει το κέλυφος της απομονώσεως και συνειδητοποιούμε ότι αποτελούμε την οικογένεια του Θεού. Είμαστε ” συμπολίται των Αγίων και οικείοι του Θεου “. ( Εφεσίους β, 19 ).Ο Χριστός τονίζει στον καθένα μας ” εγώ πατήρ, εγώ αδελφός, εγώ Νυμφίος….εγώ και φίλος…και αδελφός,και αδελφή,και μήτηρ,πάντα εγώ ” ( Ιερός Χρυσόστομος ).
Ευτυχείς όσοι τρέφονται με τον λόγο του Θεού και ενσωματωμένοι στη Εκκλησία αντλούν την Χάρη των Ι. Μυστηρίων της. Αυτοί όντως βιώνουν ότι ” το ευαγγέλιον ουκ έστι κατά άνθρωπον ” αλλά είναι αποκάλυψη και δώρο του Θεου στον πιστό.