ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ:   Όλη η αλήθεια για το περιεχόμενο των ιερών επιστολών Αθηνών — Φαναρίου

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Όλη η αλήθεια για το περιεχόμενο των ιερών επιστολών Αθηνών — Φαναρίου

ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ
Συνέρχεται από αύριο Τρίτη 8 Μαρτίου έως την Πέμπτη 10 Μαρτίου, η έκτακτη Σύνοδος της Ιεραρχίας κάτω από περίεργες και τεταμένες  συνθήκες.
Από τη μία, το τεράστιο προσφυγικό πρόβλημα και ο εγκλωβισμός της Εκκλησίας σε αυτό, ως μη όφειλε. Και από την άλλη, οι κακές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την ανταλλαγή επιστολών, μεταξύ των δύο Προκαθημένων, με περιεχόμενο που δεν συνάδει με την σχέση που θα έπρεπε να έχουν οι δύο αυτές Εκκλησίες, δεδομένου οτι είναι γνωστός ο ομφάλιος λώρος που τις συνδέει ως Μητέρα και Θυγατέρα Εκκλησία.

Συνέρχεται, λοιπόν, η Ιεραρχία και ένα από τα θέματα που θα ασχοληθεί,μετά από εισήγηση του Μητροπολίτη Ηλείας Γερμανού, θα είναι “η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος”, η οποία θα συνέλθει τον Ιούνιο στην Κρήτη.  Σε αυτή την Ιεραρχία, μεταξύ των άλλων  θα αποφασισθεί το αν και κατά πόσο θα παραστεί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος,  στη Μεγάλη Σύνοδο ως επικεφαλής της  25μελούς αντιπροσωπείας της  Εκκλησίας μας, ή θα αποσταλεί η αντιπροσωπεία υπό τον Μητροπολίτη Ηλείας Γερμανό. Οι πληροφορίες που έχουμε για το κλίμα που επικρατεί μέσα στην Ιεραρχία και για τις διαθέσεις των Μητροπολιτών σε περίπτωση που κληθούν να πάρουν θέση και να πούνε τη γνώμη τους, λένε οτι οι Μητροπολίτες  δεν θέλουν να  συνεχιστεί  αυτή η ρήξη και να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η Εκκλησία μας και ο λαός μας δεν θα μπορέσουν να αντέξουν άλλη μία νέα κρίση, όπως αυτή που ζήσαμε από το 2002 έως το 2004, που κατέληξε με την ατιμωτική για τον τότε Προκαθήμενο της Εκκλησίας μας , τον Μακαριστό  Χριστόδουλο,τιμωρία.

Στο μεταξύ σήμερα έγινε γνωστό από δημοσιογραφικές πληροφορίες  οτι ελήφθη η επιστολή του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου ως απαντητική της επιστολής  που είχε στείλει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος  και ζητούσε με “ανοίκειον ύφος” όπως λένε οι Φαναριώτες , για το τί ακριβώς σκοπεύει να κάνει το Φανάρι με το γραφείο των Αθηνών και αν αυτά που ακούγονται οτι ο  νέος Διευθυντής του, Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος, με παρεμβάσεις  του στα υπουργεία επιδιώκει την αναβάθμιση  του Πατριαρχικού γραφείου των Αθηνών  σε ,,,,πρεσβεία, αν όλα αυτά έχουν δόση αληθείας!
Πηγές από το Φανάρι μας λένε οτι ο Πατριάρχης με τη λήψη αυτής της επιστολής εμειδίασε …. Και στην αρχή δεν ήθελε να την απαντήσει. Με ποιό δικαίωμα ρωτάνε όλα αυτά τα πράγματα; Τους ζητάμε εμείς να μας ενημερώνουν για το τί κάνουν στο γραφείο των Βρυξελλών;
Εξαιτίας όλων αυτών των ερωτημάτων ετέθη το θέμα και πάλι στο τραπέζι του προβληματισμού .
Εξάλλου άρχισε να  δέχεται  ο Πατριάρχης  πιέσεις τόσο από Ιεράρχες του Φαναρίου,όσο και από Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος, που το παίζουν δίπορτο ,να μην αφήσει αναπάντητη την επιστολή της Αθήνας. Έτσι αποφάσισε να στείλει την αυστηρή απάντηση η οποία ελήφθη τις ημέρες αυτές από την Εκκλησία της Ελλάδος,αλλά δεν ασχολήθηκε ακόμη η ΔΙΣ με το περιεχόμενό της.
Προφανώς δεν ασχολήθηκαν  γιατί  τα ποσά γράφει , όπως λένε οι πληροφορίες, είναι πολύ αυστηρά,βάζουν τα πράγματα στη θέση τους και προειδοποιούν για τα χειρότερα .  Συγκεκριμένα αν συνεχιστεί αυτή η κόντρα λέγεται  οτι ο Πατριάρχης  δεν θα μείνει πλέον σε επίπεδα φραστικής αυστηρότητας, αλλά θα υπάρξουν κι άλλες κυρώσεις.
Κάποιοι μάλιστα, που ξέρουν τα πράγματα από πολύ κοντά, λένε οτι αν χρειασθεί θα βγάλει από τη φαρέτρα του κάποια…” non paper”,  τα οποία ελάμβανε την εποχή της προηγούμενης  κρίσης με  την Ελλάδα, για να μας δείξει τί τον συμβούλευαν κάποιοι εξ Ελλάδος να κάνει τότε κατά της Εκκλησίας της Ελλάδος και προσωπικά κατά του τότε Προκαθημένου της, του Χριστοδούλου.

•••Τί  ακριβώς επιδιώκει το Φανάρι και γιατί αντιδρά η Αθήνα;
Όμως ζητήσαμε να μάθουμε τί ακριβώς επιδιώκει το Πατριαρχείο για το γραφείο του στην Αθήνα.  Το γραφείο από την εποχή που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, δεν έχει καταφέρει να βρεί έναν βηματισμό που να  αναδεικνύεται ο  χρήσιμος ρόλος του για το  Οικουμενικό Πατριαρχείο. Υπάρχουν προβλήματα που εκκρεμούν από πολλών ετών και αφορούν το Πατριαρχείο  και το Γραφείο των Αθηνών δεν έχει την δυνατότητα να τα διεκπεραιώσει γιατί δεν έχει τέτοιο δικαίωμα. Δεν έχει νομική υπόσταση και ουδείς του αναγνωρίζει το δικαίωμα της ανάμειξης και της διεκπεραίωσης αυτών των θεμάτων.
Ο Γέρων Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης, που είχε την ευθύνη μέχρι πρότινος της λειτουργίας του Γραφείου, είναι  ένας εξαίρετος Θεολόγος, σπουδαίος Ιεράρχης και με διεθνές κύρος, αλλά  δεν ήταν   άνθρωπος πλασμένος για να αναλαμβάνει να διεκπεραιώνει τα  θέματα  του γραφείου.

Άλλωστε όπως λένε οι ίδιες πηγές, στα οκτώ τελευταία χρόνια που Αρχιεπίσκοπος Αθηνών είναι ο κ. Ιερώνυμος και ο Περγάμου  Ιωάννης  ήταν υπεύθυνος του Γραφείου των Αθηνών, ουδέποτε εκλήθη από τον Αρχιεπίσκοπο για να συνεργασθούν επί διαφόρων θεμάτων ή έστω να τον ρωτήσει αν θέλει κάπου την βοήθεια της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Αντιθέτως επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου– του αντί– Πατριαρχικού όπως τον αποκαλούν οι άσχετοι— είχε τακτική συνεργασία μαζί του, έστω και αν δεν προχωρούσε ποτέ τίποτα από τα συμφωνηθέντα.
Επομένως το οτι δεν βλέπει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, τον  νύν Διευθυντή του Πατριαρχικού  Γραφείου των Αθηνών, Μητροπολίτη Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιο, δεν οφείλεται στην κακή του διάθεση όπως λένε οι κακεντρεχείς ότι έχει ο Αρχιεπίσκοπος προς αυτόν τον Ιεράρχη, αλλά γιατί αυτή ήταν πάντα η συμπεριφορά του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, στα οκτώ χρόνια που είναι Αθηνών.

Στο μεταξύ αυτό που ζητά το Φανάρι για το Γραφείο των Αυηνών, δεν είναι η επιμονή του Αδριανουπόλεως να το αναβαθμίσει σε… Πρεσβεία, όπως διαδίδουν  — γιατί αυτό δεν ευσταθεί, γιατί δεν μπορεί να γίνει– αλλά να αποκτήσει μία Νομική Υπόσταση, ως Γραφείο, ώστε να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά για τις διάφορες εργασίες και εκκρεμότητες  που έχει το Φανάρι στην Ελλάδα.
Το έθεσε λοιπόν το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Ελλάδα και οι λύσεις που προτάθηκαν για το Γραφείο των Αθηνών ήταν τρείς:
1. Να αποκτήσει ισχύ  Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.
2. Να αναγνωριστεί ως Σωματείο. Και
3. Να αποκτήσει υποχρεώσεις και δικαιώματα  όπως των γραφείων  που υπάρχουν και λειτουργούν στην χώρα μας καί εκπροσωπούν Διεθνείς Οργανισμούς (κατά το πρότυπο του γραφείου του ΟΗΕ, της UNICEF κ.ά.παρόμοια).
Αυτομάτως αποκλείστηκαν οι δύο πρώτες περιπτώσεις, γιατί προσκρούουν στον οικουμενικό χαρακτήρα του Πατριαρχείου.

••Αν αποδεχθεί το Πατριαρχείο  να γίνει το γραφείο  ΝΠΔΔ, είναι  σαν να αποδέχεται οτι το Πατριαρχείο είναι συνέχεια του ελληνικού κράτους.

••Αν πάλι αποδεχθεί την προοπτική του Σωματείου, τότε αυτό θα ήταν βούτυρο και μέλι στο ψωμί των Τούρκων που  διατυμπανίζουν με κάθε ευκαιρία οτι το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι Σωματείο.

••Οπότε επελέγη η τελευταία περίπτωση  του Διεθνούς Οργανισμού, η οποία για να ισχύσει πρέπει να περάσει με νομοθετική ρύθμιση.
Αν αυτό επιτευχθεί αναβαθμίζει το Κύρος του Πατριαρχείου μας σε διεθνές επίπεδο.
Αν έχει κάποιος άλλος κάποια  καλύτερη λύση ας την καταθέσει.
Γιατί όμως, να διαφωνεί η Εκκλησία της Ελλάδος σε αυτό; Δεν ζητάει το Πατριαρχείο να κάνει μία εκκλησιαστική πράξη για να ζητήσει την άδεια της εν Ελλάδι Εκκλησίας. Νομική υπόσταση θέλει να αποκτήσει και μάλιστα την πλέον ανώδυνη για όλους για να μπορεί να διεκπεραιώνει τα προβλήματα που υπάρχουν.
Επαναλαμβάνουμε ένα δίκαιο επιχείρημα που προτάσσει το Πατριαρχείο και έχει δίκαιο: ερωτά η Εκκλησία της Ελλάδος το Φανάρι για τις πρωτοβουλίες που αναπτύσσει το Γραφείο της στις Βρυξέλλες;
Και από μία έρευνα που κάναμε η απάντηση ήταν η αναμενόμενη. Το Γραφείο της Ελλαδικής Εκκλησίας στις Βρυξέλλες πορεύεται με βάση τον κανονισμό που του έχει επιβάλλει η Ελλάδα και δεν έχει καμμία απολύτως αναφορά στο Φανάρι. Όσο σκέφτομαι ποιοί κρύβονταν πίσω από την προηγούμενη  διένεξη με το Φανάρι επί Χριστοδούλου, τόσο εκνευρίζομαι και θέλω να ανοίξω και τη δική μου φαρέτρα! Θα κλάψουν μανούλες!!!!

Δεν ξέρω που μπορεί να καταλήξει  η διαμάχη αυτή. Το βέβαιο είναι οτι υπάρχει ένας αδικαιολόγητος εκνευρισμός και στις δύο πλευρές, που αν δεν τον τιθασεύσει η κάθε πλευρά για τους λόγους που  ξέρει και μπορεί να αντιληφθεί, τότε τα αποτελέσματα θα είναι οδυνηρά για την Εκκληαία μας συνολικά.

Ας δούν πώς συμπεριφέρθηκαν ο Πάπας Φραγκίσκος με τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο κατά την συνάντησή τους στην Κούβα και ας παραδειγματισθούν.
Κατάφεραν  κι έστρεψαν  τα μάτια όλης της ανθρωπότητας πάνω τους. Ούτε η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος ΟΛΩΝ  των Ορθοδόξων, δεν  πιστεύουμε οτι θα έχει τέτοια δημοσιότητα– φεύ!!