Σχέδιο φίμωσης της Εκκλησίας με διασπορά φημών για  επιβολή ορίου ηλικίας στους Μητροπολίτες…

Σχέδιο φίμωσης της Εκκλησίας με διασπορά φημών για επιβολή ορίου ηλικίας στους Μητροπολίτες…

ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ

Όταν ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ήθελε να ηρεμήσει από τους θορυβοποιούς Αρχιερείς   που τον αντιπολιτευόταν σθεναρά , φρόντιζε να διασπείρουν οι συνεργάτες του, με κορυφαίο τον ισχυρό νομικό σύμβουλο της Εκκλησίας αείμνηστο Γιώργο Λιλαίο οτι επέρχεται όριο ηλικίας για τους Μητροπολίτες και μάλιστα το 68ο.
Αυτό μας αποκάλυψε πολλά χρόνια αργότερα, ο Μακαριστός Κορίνθου Παντελεήμων, εκ των αρχιτεκτόνων της διοίκησης της Εκκλησίας εκείνη την περίοδο  προσθέτοντας μάλιστα οτι το …”τέχνασμα Σεραφείμ”, επέφερε τα ποθητά αποτελέσματα αφού  κατάφερνε να ησυχάζει για μακρά χρονικά διαστήματα, όχι μόνο από τους γνωστούς αντιπολιτευομένους της εποχής  εκείνης,αειμνήστους Μητροπολίτες  Φλωρίνης Αυγουστίνο και Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιο –που έκαναν φανερά δύσκολη τη ζωή του Σεραφείμ–αλλά και από εκείνους που λειτουργούσαν παρασκηνιακά ροκανίζοντας εν κρυπτώ τον θρόνο του.

Σε ερώτησή μας αν αυτή η απειλή μπορούσε να πραγματοποιηθεί ο σοφός Γέρων Κορίνθου Παντελεήμων μας είχε πεί οτι τα πρώτα χρόνια, που η πολιτική κατάσταση ήταν ρευστή και η Εκκλησία  νομοθετικά ανοχύρωτη,πολλά  θα μπορούσαν να συμβούν. Αργότερα όμως και αφ´ότου η Εκκλησία απέκτησε τον  Καταστατικό Χάρτη ήταν πολύ δύσκολο να επιβληθεί κάποια αλλαγή με τρόπο πραξικοπηματικό και χωρίς προηγούμενη συνεργασία μαζί της.

Η είδηση που έγινε γνωστή προ ημερών  και προκάλεσε ταραχή στους κόλπους των  Ιεραρχών για δήθεν επικείμενη  επιβολή ορίου ηλικίας στους Μητροπολίτες, μπορεί να αποτελεί έναν ευσεβή πόθο συγκεκριμένων δυνάμεων που θέλουν να μετατρέψουν την Εκκλησία σε πειθήνιο και άβουλο όργανο της…” πρώτης φοράς Αριστερής” Κυβέρνησης, εντούτοις στερείται σοβαρότητας και αληθείας και υπό τις παρούσες συνθήκες είναι ανέφικτο να συμβεί κάτι τέτοιο.Δεν θα ρίσκαρε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας την αγαστή συνεργασία που έχει εξασφαλίσει με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Σε μία εποχή που έχει απωλέσει όλα του τα ερείσματα και είναι όλοι και όλα εναντίον του, έχει κατορθώσει να έχει με το μέρος του την κεφαλή του
υπ´αριθμόν ένα θεσμού στη χώρα μας: της Εκκλησίας και προπαντός του Αρχιεπισκόπου για το χατήρι του οποίου έχει δώσει αυστηρές εντολές στους υπουργούς του και κυρίως προς τον καθ´ύλην αρμόδιο Υπ. Παιδείας κ. Φίλη : να μην ενοχλεί τον Αρχιεπίσκοπο, όχι μόνο με τις όποιες αποφάσεις του αλλά ούτε και με δηλώσεις!
Επομένως μόνον στην περίπτωση που έδινε εντολή  στον κ. Φίλη ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος για επιβολή ορίου ηλικίας θα μπορούσε η φήμη αυτή να έχει βάσεις! Αλλά κάτι τέτοιο θα επέφερε μεγάλη αναστάτωση στη Εκκλησία και θα εξήγειρε την μεγάλη πλειοψηφία των Ιεραρχών εναντίον του Αρχιεπισκόπου με αποτέλεσμα  να μην προχωρά τίποτα και να του κάνουν τον εναπομείναντα Αρχιεπισκοπικό του βίο αφόρητο.

Επιπροσθέτως εκ πρώτης όψεως προκύπτει οτι  πρόκειται  για έναν τζούφιο σχεδιασμό, παρόμοιο  εκείνων που είχαν εκπονηθεί και στο παρελθόν, τόσα κατά την Αρχιεπισκοπεία του Σεραφείμ, όσο και του Χριστοδούλου και τα οποία πέρα από το επίπεδο φήμης,ουδέποτε έγιναν επισήμως ευρύτερα γνωστά.

Ωστόσο αλλαγή ορίου ηλικίας των Μητροπολιτών δεν μπορεί να προκύψει στην Εκκλησία μας  στο εγγύς μέλλον, για πολλούς αντικειμενικούς λόγους .

1. Κατ´αρχή δεν μπορεί να γίνει μονομερώς από την πολιτεία, χωρίς την συνεργασία με την Εκκλησία. Ακόμη και αν “εξαγορασθεί” ο Αρχιεπίσκοπος με την εξαίρεσή του από το όριο αυτό, θα καταπέσει το όλο μόρφωμα στο ΣτΕ στο οποίο θα προσφύγουν οι Μητροπολίτες ομαδικώς. Και μία τέτοια απόφαση δεν μπορεί να γίνει ερήμην του Οικουμενικού Πατριάρχη, ο οποίος θα μπορούσε να διεθνοποιήσει το θέμα σε χρόνο dt!

2. Η εξαίρεση του Αρχιεπισκόπου από το όριο αυτό, όταν ο ίδιος πλησιάζει ήδη  το 80ο έτος της ηλικίας του, μόνο θυμηδία μπορεί να  προκαλέσει.
Επίσης το αυτό ισχύει και για τον λεγόμενο “Αντιπρόεδρο” της Συνόδου, δεδομένου οτι θεσμικά δεν είναι κατοχυρωμένη η θέση αυτή , ενώ ο παρών Αντιπρόεδρος της ΙΣΙ, ο έχων τα πρεσβεία  Μητροπολίτης Καρυστίας Σεραφείμ υπερβαίνει το 86ο έτος.

3.Το να μην υπάρχει όριο ηλικίας στους Μητροπολίτες αποτελεί ιερό θέσφατον κατοχυρωμένο τόσο  από τους Ιερούς Κανόνες δια των οποίων διοικείται η Ορθόδοξη Εκκλησία, όσο και δια του Καταστατικού Χάρτη, ο οποίος είναι κατοχυρωμένος Συταγματικά και η αναθεώρηση του Συντάγματος αργεί.

4. Το σχέδιο αυτό, τουλάχιστον στα σημεία που έγιναν γνωστά δεν μπορεί να εφαρμοστεί . Πώς μπορεί η πολιτεία να ζητά τη συνταξιοδότηση του Μητροπολίτη  και η Εκκλησία να μπορεί να τον κρατήσει στη θέση του  αλλά να   μην μισθοδοτείται από το Κράτος;
Πρόκειται για έωλη επιχειρηματολογία αφού ο παραιτηθείς- συνταξιοδοτηθείς Μητροπολίτης μπορεί να μην παίρνει μισθό αλλά  θα παίρνει την σύνταξή του και ως εκ τούτου το κράτος επί της ουσίας δεν θα γλιτώνει τίποτα! Θα γεμίσουμε δηλαδή από Μητροπολίτες πρώην και νύν,  και  η μισθοδοσία για ένα διάστημα  αντί να μειώνεται  θα αυξάνεται!

5. Στον ίδιο σχεδιασμό λέγεται οτι θα συμπεριλάβουν και την διακοπή της μισθοδοσίας των νέων κληρικών από το κράτος και την εφαρμογή του παλαιού συστήματος που ίσχυε στην Εκκλησία και το εφαρμόζουν σήμερα οι κοινότητες στις ΗΠΑ, Αυστραλία κλπ. Όμως αυτό είναι το λιγότερο που απασχολεί την Εκκλησία δεδομένου κάτι τέτοιο θα σημάνει και τον  ευρύτερο διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, κάτι που δεν επιθυμεί προς το παρόν καμία από τις δύο πλευρές.

6. Το επιχείρημα οτι η Κυβέρνηση θα επιδιώξει κάτι τέτοιο  για να συσπειρώσει τα αριστερά ρεύματα  που την απαρτίζουν και  έχουν αρνητική  διάθεση για την Εκκλησία θα μπορούσε να ισχύει αν η Κυβέρνηση είχε σταθερό βηματισμό. Όταν όμως, οι πάντες είναι εναντίον της Κυβέρνησης γιατί να χάσει την εξασφαλισμένη σιωπή- ανοχή της Εκκλησίας;

7. Το να επιβάλλει όριο ηλικίας για να απαλλαγεί δήθεν από τους ενοχλητικούς Μητροπολίτες είναι τουλάχιστον αστείο. Διότι η πιθανή απομάκρυνση  κάποιων Μητροπολιτών από την ενεργό υπηρεσία δεν θα σημάνει ταυτόχρονα και τη φίμωσή τους! Μία βίαιη συνταξιοδότηση θα θυματοποιήσει τους απομακρυνθέντες και θα τους κάνει ακόμη πιο συμπαθείς και συμπαθείς  στην ευρύτερη μάζα που θα σπεύδει να τους ακούει στο φυσικό τους χώρο στους ιερούς ναούς. Το να τους αφαιρέσει το δικαίωμα της υπογραφής δεν σημαίνει οτι έπαψαν να είναι Αρχιερείς και μάλιστα αρκετοί εξ αυτών με ισχυρό εκτόπισμα! Το 1965, σε πέτρινα χρόνια για τη χώρα μας, η Εκκλησία εδιοικείτο με πολλούς από τους Αρχιερείς της χωρίς αναγνώριση από το κράτος και δικαίωμα υπογραφής. Και τα κατάφερε!

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν οτι πολύ δύσκολα θα αποτολμήσει η όποια Κυβέρνηση την επιβολή κάποιου ορίου ηλικίας.
Αντιθέτως θα πρέπει η φημολογία αυτή να οδηγήσει την διοίκηση της Εκκλησίας να κάνει το δικό της σχεδιασμό και να είναι πανέτοιμη μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο που τώρα απειλεί για τη δημιουργία εντυπώσεων και τρομοκρατίας των Γερόντων Ιεραρχών. Όσοι δεν γνωρίζουν την ιστορία της Εκκλησίας μας αγνοούν ενδεχομένως οτι  τέτοιες κρίσεις δημιουργούν τους Χρυσοστόμους, τους Βασιλείους και τους Γρηγορίους.

Ήλθε η ώρα η Εκκλησία να οργανώσει τα του οίκου της και να δείξει οτι δεν προσβλήθηκε από το μικρόβιο του κρατισμού!
Ήλθε η ώρα των γενναίων αποφάσεων με τη δημιουργία ενός εκκλησιαστικού  Καποδίστρια που θα κάνει την Εκκλησία να σκέφτεται σε χρόνο μέλλοντα. Να μην περιμένει από το Κράτος να της λέει τί θα κάνει και πώς θα το κάνει αλλά να δείχνει οτι μπορεί και ξέρει τα προβλήματα που την ταλανίζουν και έχει τις λύσεις γιαυτά . Λύσεις βασισμένες στους θείους και ιερούς κανόνες αλλά και στις ανάγκες της εποχής μας.
Αλλιώς όχι μόνο το όριο ηλικίας αλλά και πολλά  άλλα, πολύ χειρότερα δεινά, θα χτυπήσουν την πόρτα της!  Ό μη γένοιτο!