You are currently viewing Θυρανοίξια του βυζαντινού ναού του Αγίου Νικολάου στο Αγρίδι Αχαΐας

Θυρανοίξια του βυζαντινού ναού του Αγίου Νικολάου στο Αγρίδι Αχαΐας

Πραγματοποιήθηκαν, την Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου, τα Θυρανοίξια του βυζαντινού ναού Αγίου Νικολάου στο Αγρίδι Αχαΐας, στους πρόποδες του Χελμού. Ο ναός ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο των σταυρεπίστεγων και χρονολογείται στον 13ο αιώνα, περίοδο που η Αχαΐα ήταν φραγκοκρατούμενη.

Κτίστηκε και τοιχογραφήθηκε με πρωτοβουλία και δαπάνες ενός τοπικού άρχοντα, στον οποίο θα ανήκε και η ευρύτερη περιοχή. Η καλλιτεχνική ποιότητα και η τεχνική των τοιχογραφιών του Αγίου Νικολάου αντικατοπτρίζει την ανώτερη κοινωνική θέση του αφιερωτή, ο οποίος πρέπει να διέθετε παιδεία και μεγάλες  οικονομικές δυνατότητες που του επέτρεπαν να καλέσει έναν ζωγράφο ικανό και ενημερωμένο για τις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις της βυζαντινής ζωγραφικής.

Οι τοιχογραφίες στο Αγρίδι  εκπροσωπούν ένα συντηρητικό ζωγραφικό ιδίωμα, στο οποίο όμως είναι φανερές οι απηχήσεις των προοδευτικών τάσεων της παλαιολόγειας ζωγραφικής και  μπορούν να χρονολογηθούν βάσει τεχνοτροπικών κριτηρίων στην ένατη δεκαετία του  αιώνα (1280 – 1290). 
Το έργο της στερέωσης και αποκατάστασης του μνημείου καθώς και της συντήρησης των τοιχογραφιών του, υλοποιήθηκε από την 6η  Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Πατρών με χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Α. Γ. Λεβέντη και Χ. Κ. Λεβέντη. Οι εργασίες διήρκεσαν δυο χρόνια και αποκατέστησαν τη στατική επάρκεια του μνημείου, που είχε πληγεί από τον σεισμό του 2008. Επίσης, ανέδειξαν τα μορφολογικά  χαρακτηριστικά του, ενώ έφεραν στο φως σημαντικά στοιχεία της αρχικής του φάσης. 

Η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), κα. Λίνα Μενδώνη, ευχαριστώντας κατά τη διάρκεια της τελετής των Θυρανοιξείων τους δωρητές της αποκατάστασης του ιδιαίτερου αυτού μνημείου, σημείωσε ότι «είναι πάντα μεγάλη η χαρά των στελεχών του ΥΠΠΟΑ να αποδίδουν ένα μνημείο συντηρημένο και αποκατεστημένο στην τοπική κοινωνία, τα μέλη της οποίας  είναι οι πραγματικοί φορείς της μνήμης  που εκπέμπει το ίδιο το μνημείο».

naftemporiki.gr